Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:57

Ik zit even met mijn handen in het haar dames.. Ik heb een heel succesvol kweekseizoen achter de rug, de koppels hebben 2 nesten gehad en eind van de rit had ik 14 springlevende jongen. De laatste babies zijn nu zo'n 2 weken uitgevlogen, zitten vol in de veren en eten grotendeels zelfstandig. Alles lief en leuk, tot ik begin deze week 1 van de ogenschijnlijk gezonde babies dood op de bodem vond. Daar maakte ik me nog niet zoveel zorgen over, maar sinds maandag heb ik iedere dag 1 dode baby gevonden. Ik snap er écht niks van. De dode van gisteren had een rood buikje en had wat poep aan haar staartveren, die van eergisteren en vandaag kon ik niks aan ontdekken.
Hoe kom ik erachter wat het is en nog belangrijker, hoe kom ik er vanaf?

sabine1979

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:36

|( Wat een naar bericht Vanillia

Uit het niets? De ouderen mankeren niks? Of is er niks aan te zien?
Zouden ze geschrokken zijn in de nacht?
Heb je een camera daar hangen? Misschien dat er s nachts iets op te zien is.
Raar, hoop dat de anderen wel blijven leven :knuffel:

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:15

Je zou sectie kunnen doen op de kuikens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:26

Oh wat vreselijk! Kan er iets in de voliere? Aan de voliere? Mss een wildcamera hangen? Ik hoop dat je de oorzaak vindt en de rest oke blijft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 05:14

Heb je geen last van muizen die de jongen grijpen?
En als dat niet het geval is zou ik zeker sectie laten doen.
Hittestress?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:22

Gaat alles nog goed met de andere jongen Vanillia?

Mogen valkjes timothyhooi?
Ik strooi het hier op de grond en ze kunnen het uit zo'n soort ruif halen. Ze zijn er altijd lekker aan het knabbelen :o

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:27

vorige week naar zoo Veldhoven geweest nou tis dat ie man zei dat ze alle drie naar de volière zijn gegaan heb ik ze niet kunnen herkennen haha vooral de willow`s waren zeer veel aanwezig maar zag wel dat ze volledig in de groep zijn opgenomen en lekker de ruimte hebben om te vliegen er wel 1 die op me hoofd ging zitten zodra ik de volière in stapte en toen ik rond ging lopen ging die het deuntje van if youre happy en you now it clap youre hands fluiten dat was wel weer grappig

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Inmiddels geen dode vogels meer gehad gelukkig! Geen idee wat het nou geweest is, het lijkt er gewoon op dat om wat voor reden dan ook bij 1 specifiek nest de overgang van gevoerd worden naar zelf eten niet ging. Hoe werkt dat sectie laten doen? Hou ik zeker in mijn achterhoofd, mocht er nog een keer zoiets geks gebeuren.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Vanillia schreef:
Inmiddels geen dode vogels meer gehad gelukkig! Geen idee wat het nou geweest is, het lijkt er gewoon op dat om wat voor reden dan ook bij 1 specifiek nest de overgang van gevoerd worden naar zelf eten niet ging. Hoe werkt dat sectie laten doen? Hou ik zeker in mijn achterhoofd, mocht er nog een keer zoiets geks gebeuren.

Sectie kan bij meerdere vogelarts, ik weet dat Hedwig van der Horst het doet en Universiteit in Utrecht ook. Ik ga er vanuit dat er meerdere zijn. Je kunt je overleden vogel het beste bewaren in de koelkast.