Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:37

Esplendido schreef:
Ik heb zo’n tentje. Een reisbench is een stuk steviger dan zo’n tentje. Voor een sloper zou ik eerder voor een reisbench met waterdichte hoes dan voor zo’n tentje.

Heb jij ook echt dit tentje? Staat namelijk wel bij dat het nagelproef materiaal is, de stoffen bench blijft ze op show overigens keurig in liggen zonder problemen te geven en slaapt dan de hele tijd.

Edit: deze is het trouwens: PetEgo Transportbox UPet Tent

dierenfan

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:56

Die halsbanden vind ik prachtig eruit zien maar hier vaak 24/7 de halsband aan en regelmatig zeiknatte honden en halsbanden. Naast dat die dikke banden moeilijk zullen drogen en vlot zullen stinken (verwacht ik) lijkt mij dat niet fijn voor de honden.
Hier hebben ze allemaal rogz for dogz chokers aan. Deze slippen deels waardoor ze in rust los om de nek hangen en indien nodig dus deel slippen waardoor de hond niet kan ontsnappen. Ook totaal niet dik qua stof en verdraagt zout water ook erg goed.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:15

XxDiandraxX schreef:
Esplendido schreef:
Ik heb zo’n tentje. Een reisbench is een stuk steviger dan zo’n tentje. Voor een sloper zou ik eerder voor een reisbench met waterdichte hoes dan voor zo’n tentje.

Heb jij ook echt dit tentje? Staat namelijk wel bij dat het nagelproef materiaal is, de stoffen bench blijft ze op show overigens keurig in liggen zonder problemen te geven en slaapt dan de hele tijd.

Edit: deze is het trouwens: PetEgo Transportbox UPet Tent

Ja, die heb ik. Wat gekrab kan hij best hebben, maar echt slopen niet. Het blijft lichtgewicht tentmateriaal i.p.v. stevig canvas.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:41

Geen ervaring met de tentjes! Wbt de halsbanden, Melle heeft hem alleen om als we weg gaan, daarvoor heb ik een mooie leren. Als ik weet dat we gaan zwemmen doe ik hem een simpele stoffen om. Zodra we thuis zijn gaat de halsband af.

Vanaf 1 oktober mogen de honden weer op het strandje hier vlakbij komen, was best druk vanmorgen. Melle heeft zich heerlijk uitgeleefd, ligt nu nog diep in coma. :+
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 14:54

Lekker zo'n strandje! :D

Ik gebruik alleen leren halsbanden of halsbanden van MAG. Dus kan verder niks nuttigs zeggen over die banden
Al lijkt het mij dat de dubbele ringetjes er zitten om druk van de ''klikgesp'' weg te houden :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:02

Dat heb jij helemaal goed Kiwiwitje! :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:52

Dit zijn type halsbanden die vaak bij mushen worden gebruikt omdat het de zwakke plek van een gesp vermijdt (voor een gangline, je hond trekt natuurlijk niet met de halsband).

Tentjes geen ervaring mee. Al moet ik zeggen dat onze stoffenbenches het prima uithouden in de regen. Is dat niet iets? Stuk kleiner en makkelijker op te zetten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:11

Ook ik ben aan het fietsen geslagen met Skip.

Skip loopt in het bos lekker los en ik fiets erachteraan, hij houdt er een prima tempo op na, vaak komt hij zelfs terug gerend om te kijken waar ik blijf _O- gaat niet hard genoeg naar meneer's zin .....

Gisteren een rondje van zn half uur en ongeveer 4km gemaakt waarbij hij bij thuiskomst heel beduusd voor de deur ging zitten omdat hij graag nog een keer naar buiten wilde. (Niet gedaan natuurlijk)

Vandaag een wat groter rondje, of nou ja, ongeveer even groot stuk gemountainbiked maar onderweg kwamen we nog een andere hond tegen waar Skip een hele tijd lekker mee heeft gespeeld terwijl de andere eigenaresse en ik een stuk samen op liepen.

Toen onze wegen scheidden merkte ik wel dat Skip nu toch wel wat vermoeid was, dus lekker rustig aan naar huis gefietst (waren al bijna bij de uitgang van het bos) en nu ligt hij K.O op de bank.

We hebben er allebei flink lol in dus gaan we dit vaker doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:33

Ja, nog meer fietsers *\o/* Wist je dat Skips ras het enorm goed doet in bikejoring? :))

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 17:44

Ik fiets echt met de hond aan de lijn. Om zo gewoon een gelijk draftempo aan te houden. Dus niet , voor mij, als vervanging om te lopen en de hond los te laten rennen of snuffelen oid.
Fietsen is voor mij gewoon aan het werk, vast tempo. Niet plassen, niet poepen niet snuffelen. En voor ons is dat dus in het zelfde draftempo draven. Dat zorgt voor een betere spieropbouw dan als ze steeds tempo wisselen en draaien etc. wat ze doen als ze los lopen en hun eigen gang kunnen gaan.
Is minder belastend ook voor het lijf.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:54

Kaus schreef:
Tentjes geen ervaring mee. Al moet ik zeggen dat onze stoffenbenches het prima uithouden in de regen. Is dat niet iets? Stuk kleiner en makkelijker op te zetten.

Ik heb van die stoffen benches maar die zijn echt niet waterdicht, overigens is dit tentje ook een paar seconde werk volgens de verhalen en youtube.. :D

Agh, ik heb hem besteld en als de kwaliteit me niet bevalt gaat hij gewoon weer retour.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:11

Hoe oud zijn jullie honden waar je mee fietst? Ik ben sinds kort met mijn bijna 10 maanden oude poedel aan het fietsen. Nu 4x gedaan, klein rondje, ze heeft erg veel energie en kan niet overal los, dus is fietsen een mooie manier om wat energie kwijt te raken. Nu is het zo dat ze vaak in telgang loopt (doen veel poedels). Ook in een hoger tempo doet ze het, niet continu ook wel gewone draf. Ik vraag me af of het kwaad kan...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 19:14

Telgang kan meerdere oorzaken hebben.Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb er eentje die t doet als ze gespannen is bijv. Maar ik zou om te beginnen eens bij een goede dierfysio of chiro of osteo gaan kijken. Voordat ze zich kapot loopt. :) Sowieso zou ik t niet raar vinden dat je wacht tot heupen en ellebogen etc gecheckt zijn.

Onze fysio vind Djessey nog te jong om echt mee te fietsen. Wel mag ik met haar oefenen om naast de fiets te lopen. Maar dat gaat dus niet over honderden meters per keer. Djessey is nu 7,5 maand ongeveer.

Boellie en Chick zijn 3,5

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:23

Ik ben met Dexter (kelpie) begonnen met tien maanden. Maar dan was het echt kwestie van stopwatch erbij en één minuut tellen. Pas met 1,5 heb ik de tijd los gelaten hoe lang we fietsen.

Op een hoger tempo nog steeds telgang is inderdaad wel apart. Dundy doet het vaak wel als we te langzaam gaan of hij heel veel spanning heeft maar anders vind ik dat ze gewoon ontspannen moeten draven. Omdat je hond nog relatief jong is zou het eventueel wel onhandigheid in het lijf kunnen zijn. Ik heb het Dexter weken getraind voordat hij kon draven naast de fiets, die wilde alleen maar in galop _O- Ook een kwestie van onbalans.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:25

Ik heb nu twee keer met elin gefietst, ze was toen ruim 18 maanden. Niet perse voor haar leeftijd zolang gewacht maar heb zelf een gruwelijke hekel aan fietsen..
Bij mij overigens ook alleen in een drafje naast de fiets maar heb ze wel voor de zekerheid een tuig aan ipv halsband.

Mijn ostheo zegt dat telgang pas "verontrustend" is als ze dat normaal nooit doen. Dus een hond die goed in elkaar zit en vaak telgangt is er niks aan de hand, een hond die nooit telgangt en dan ineens ermee begint zou ik zeker eens laten nakijken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 19:30

Op het moment dat je de hond gaat belasten, dus of door sporten of door fietsen, zou ik sowieso laten checken. Maar zeker als ze telgangen en dat in hoger tempo niet veranderd.
Checken is goedkoper dan je hond de vernieling in laten lopen als het wel iets lichamelijks geweest is. Djes heeft het als pup ook gedaan uit onbalans. Maar dat trok weg, ook door er op letten met wandelen.
Maar een hond hoort gewoon makkelijk en normaal te kunnen draven. En ook dat is trainbaar. Maar zou dat niet doen zonder lichamelijke check.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:41

Nysse loopt ook graag mee naast de bakfiets. Begonnen met 2 jaar ongeveer. Ylvi zit er in :D

Gisteren met 3 gewandeld <3
Afbeelding

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:44

Wat een prachtige honden suze_ <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:51

Dank je!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:11

Ik heb zelf het gevoel dat het gemakzucht is. Als ze iets ziet wat haar interesseert gaat ze wel opeens draven en dan ook heel verheven en spectaculair, net een paard _O-

Ik ga het zeker even bij de dierenarts aankaarten als ik daar weer ben. Maar de telgang is iets wat ik al bij heel veel poedels heb gezien dus het zal ook wel bij het ras horen. Voorlopig doen we rustig aan een paar keer per week een rondje.

Wel ben ik benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken; hier wordt fietsen sport en belasting genoemd, maar voor mijn gevoel is het een hele veilige vorm van beweging. Immers als je honden samen laat spelen gaan ze vaak veel rennen en korte stops maken of elkaar omver rennen. Met een bal heb je zoiets nog veel meer. Vandaar dat fietsen mij vrij veilig leek.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:53

Het is veilig op een manier dat je minder snel kans hebt op gescheurde kniebanden etc. Maar het nadeel van fietsen is dat het wel een constante beweging is en daarmee worden de gewrichten warmer dan wanneer de hond rent-wandelt-rent-wandelt. Een constante beweging vergt meer van het gewricht en de spieren die er omheen liggen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:28

kiwiwitje schreef:
Ik fiets echt met de hond aan de lijn. Om zo gewoon een gelijk draftempo aan te houden. Dus niet , voor mij, als vervanging om te lopen en de hond los te laten rennen of snuffelen oid.
Fietsen is voor mij gewoon aan het werk, vast tempo. Niet plassen, niet poepen niet snuffelen. En voor ons is dat dus in het zelfde draftempo draven. Dat zorgt voor een betere spieropbouw dan als ze steeds tempo wisselen en draaien etc. wat ze doen als ze los lopen en hun eigen gang kunnen gaan.
Is minder belastend ook voor het lijf.

Ik fiets niet met Skip om met hem te "werken" maar omdat hij het leuk vind om lekker zn poten te strekken.

Hij heeft een heel hoog tempo van zichzelf: ook als ik flink door stap loopt Skip nog vrolijk in een telgang. Pas op een km of 8 a 9 per uur gaat hij over op een drafje, een rustig drafje ligt op zn 11 km/h

Als ik alleen met hem naast de fiets zou fietsen, dan raakt hij nooit zn energie kwijt. Ik gebruik dan een stang om hem goed en veilig naast te laten lopen. De lijn hangt dan slap, dus in principe loopt hij dan echt op eigen poten dus geen scheve belasting.

Ik laat hem los in het bos zodat hij het tempo een beetje kan bepalen en lekker door de bosjes kan rennen en met zn neus op de grond een spoortje kan volgen als hij dat wil. Gewoon veel meer fun voor zowel hond als baasje!

Ik probeer een rondje van zn 4km te fietsen, normaal zouden we die 4km wandelen. Nu wisselen we het lekker af.

Skip is trouwens nu 18 maanden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 21:42

Ook van fietsen worden ze uiteindelijk moe.

Fietsen is zeker veilig omdat de gewrichten niet dezelfde klappen krijgen als ze doen met rennen en dragen. Maar t is conditie werk en je belast de hond natuurlijk wel. Ze bouwen ook makkelijk spieren op. Maar gebruiken ze hun lichaam verkeerd, door bijvoorbeeld telgangen of scheef lopen of door teveel op asfalt lopen en te dunne zooltjes, dan is het ineens geen evenwichtige belasting meer en is de kans op blessures alsnog groter. En ook groter risico op gewrichtsproblemen

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:46

Dankjewel Kaus duidelijk antwoord

MvdEnde Mila heeft inderdaad ook een hoog wandeltempo en heeft het ook echt nodig om flink te rennen. Helaas kan het niet overal en daarbij komt dat ze momenteel erg puberaal is en Jan en alleman achterna rent om vervolgens tegen ze te gaan blaffen en gek doen 8)7 , kon haar tot vorige maand overal wel los meenemen (bos en park) maar dat gaat ineens niet meer. . Hopelijk is het een fase :=

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:48

Kiwitje maar is telgangen per definitie verkeerd? En waarom?