Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:02

Mira283 schreef:
Arme Pluis hopelijk slaat de metacam aan.

Hier worden de ideeën voor een speciale cavia kamer steeds duidelijker. Krijgen de heren meer ruimte, dus meer rust. Dus binnenkort maar spul gaan halen en alles erin zetten. Maar eerst een vloer in de kamer haha

Ik zit ook nog te twijfelen om een kamer in te richten voor de cavia's. Dan kan ik ze ook meer ruimte bieden. Maar aan de andere kant vind ik het gezelliger om ze in de huiskamer te houden.
Dus ik twijfel nog even verder.

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 19:13

Als je het zo op de vloer te koud vind kun je eerst piepschuimplaten neerleggen en daar overheen zeil (ook iets tegen de muur op laten staan.)
Maar ik denk dat het met de kou wel mee valt als er een dikke laag bedding over heen komt.
Tocht is een kwestie van een evt kier onder de deur goed dichtmaken.

Het lijkt me zo leukj als je ze echt gewoon 'los' over de vloer hebt lopen. Het is dat ik geen kamer over heb anders had ik het voor de winter ook gedaan :)

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:13

Onze wuppen mogen vrij door onze woonkamer lopen, tenminste overdag. 's Nachts mogen ze tukken in hun kooi :Z we hebben een plek naast de bank (onder een tafeltje)waar we en fleece deken hebben liggen, is lekker beschut en ze liggen er lekker warm (en graag!). Verder staat er een schoenendoos om in te schuilen en een warme (katten)slaapzak waarin ze kunnen droelen. Ze plassen gelukkig bijna alleen maar in de kooi, heel sporadisch ligt er een plasje naast de droelzak (moeten ze de kont maar binnenboord gooien haha). Het komt dus regelmatig voor dat ze zo rondlopen in de woonkamer en keuken : Afbeelding
Wij vinden het heel gezellig dat ze overal kunnen scharrelen, ze vormen samen altijd een guinea-treintje :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:19

Dat wil ik ook voor ze lekker in de rondte lopen. Zonder dat ze speelgoed worden voor de katten, die vinden het maar al te leuk. En heb drie slaapkamers over dus kan kiezen haha

@votti wat gaaf! Plassen ze ook overal dan?

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:21

Mira283 schreef:

Nee gelukkig niet! We hebben ze geleerd in hun kooi te plassen, die staat de hele dag open zodat ze zelf kunnen kiezen of ze in of uit de kooi willen. Wel grappig dat ze ook graag in hun kooi zitten, zeker als ik het hooi heb bijgevuld }>

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:55

Votti schreef:
Mira283 schreef:

Nee gelukkig niet! We hebben ze geleerd in hun kooi te plassen, die staat de hele dag open zodat ze zelf kunnen kiezen of ze in of uit de kooi willen. Wel grappig dat ze ook graag in hun kooi zitten, zeker als ik het hooi heb bijgevuld }>

Of een giga ‘dropjes’ spoor achterlatend? Mijn cavia’s poepten altijd overal, daarom lopen ze inmiddels niet meer los. Hoe leer je cavia’s aan om op 1 plek te plassen eigenlijk?

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:48

Wij hebben ze steeds na 15 minuten vrij rondlopen in de kooi gezet, als ze dan gingen plassen zeiden we "goed zooo, plassen!". Ik ben er niet zeker van dat ze het ook echt geleerd hebben, maar nu gaan ze vaak terug naar de kooi om te plassen. Ze doen t ook wel op de plekjes waar ze beschut zijn en die we voor ze hebben ingericht, maar daar liggen ook speciale pads etc dus daar mag t.. Ik heb een foto gemaakt van onze opzet, zie hieronder: rechts de wuppen in hun hok (die dus open staat), onder de salon tafel hun eetplekje (krijgen ze hun groenten en soms wat extra), links de wuppen tunnel en daarnaast hun plekje naast de bank. De drollen vallen mee, die laten ze meestal vallen waar ze stil zitten en slapen, en dat is meestal helemaal links... daar moet ik regelmatig even rapen haha!
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 10:16

Mooi trappetje heb voor ze om de kooi uit te komen :)

Hier zit er eentje heel fanatiek een krant op te eten, terwijl er brokjes staan en hooi ligt ??

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:31

Votti schreef:
Onze wuppen mogen vrij door onze woonkamer lopen, tenminste overdag. 's Nachts mogen ze tukken in hun kooi :Z we hebben een plek naast de bank (onder een tafeltje)waar we en fleece deken hebben liggen, is lekker beschut en ze liggen er lekker warm (en graag!). Verder staat er een schoenendoos om in te schuilen en een warme (katten)slaapzak waarin ze kunnen droelen. Ze plassen gelukkig bijna alleen maar in de kooi, heel sporadisch ligt er een plasje naast de droelzak (moeten ze de kont maar binnenboord gooien haha). Het komt dus regelmatig voor dat ze zo rondlopen in de woonkamer en keuken : [ [url=m/oBH8uR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij vinden het heel gezellig dat ze overal kunnen scharrelen, ze vormen samen altijd een guinea-treintje :+

Heerlijk he dat loslopen!
Hier zijn ze ook -als ik thuis ben- altijd los door het huis aan het wandelen.
Als je elke dag even poepjes raapt vind ik het goed te doen.
Plasje doen ze wel is op m'n kleed maar heb een speciale spray en dan is t zo weer schoon.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:26

Zo los in de kamer is ook heerlijk voor ze. Hier is dat niet te doen met jonge kinderen in huis.
En ik heb ook zeugen en beren dus dat geeft veel frustratie ben ik bang.

Ik ben nu het weekend bij m'n ouders, omdat m'n ex bij de kinderen thuis is. Normaal blijven de cavia's ook thuis. Maar nu heb ik er 2 meegenomen, omdat ik er 1 tegen schimmel moet behandelen. En mijn ex doet dat niet. Wel gezellig hoor 2 beestjes mee.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:51

DubbelDun schreef:
Mooi trappetje heb voor ze om de kooi uit te komen :)

Hier zit er eentje heel fanatiek een krant op te eten, terwijl er brokjes staan en hooi ligt ??

Heb ik ook eentje van, zal wel cavia logica zijn :')

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:27

Heb vandaag een nestje van 6 stuks gekregen! 4 zeugen en 2 beren. Superblij mee mooie kleuren paar gekruind.

Op de foto kwam ik net thuis moest ik het hok nog schoon maken ze zitten nu weer schoon zonder bloed.

Afbeelding

Vader is een creme hollander coronet

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:28

<3 <3 <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 14:40

Lief !!
Dat is een mooi getal en allemaal in leven ook :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:43

tanjaatjuhh schreef:
Heb vandaag een nestje van 6 stuks gekregen! 4 zeugen en 2 beren. Superblij mee mooie kleuren paar gekruind.

Op de foto kwam ik net thuis moest ik het hok nog schoon maken ze zitten nu weer schoon zonder bloed.

[ [url=m/81rN9P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vader is een creme hollander coronet

Wat lief <3

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:49

aahhh <3

leuk die cavia's zo los door de kamer zeg :D wil ik hier ook proberen, maar volgens mij poepen en piessen die van mij wel alles onder... maar we hebben nu een tegelvloer, dus opzich zouden ze best in de keuken en bij de eettafel kunnen lopen.. wie weet probeer ik t nog wel een keer.. meer ruimte kunnnen ze dan niet hebben :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:51

DubbelDun schreef:
Lief !!
Dat is een mooi getal en allemaal in leven ook :)

Ja stond er ook van te kijken. Ze heeft het zelf gedaan en ook flink geperst , muur achter haar is rood gesprayd van het persen. Maar ze zat alweer goed bij het eten dus ze zal zich wel goed voelen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:56

Mooi aantal gefeliciteerd met je gezonde ukjes.

Hier de mannen weer in hun losloop ren gezet. Zo leuk om te zien dat zelfs Sammie lekker aan het popcornen is in de ruimte <3

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:59

Ooh wat heerlijk die kleintjes! :o Gaat direct kriebelen hier haha.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:06

Hier ook hoor haha, maar dan moet er eerst heel hard eentje dood of weg. En weet ook precies welke beer dan papa mag wordeb

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 15:24

Ik vind het ook heerlijk een nestje, maar ze zijn zó snel groot ;(
Je hebt er echt maar max 6 weken echt lol van, dan zijn ze al weer zo groot dat het geen ukkies meer zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:40

Mijn eerst volgende zeugje mag pas in maart bij de beer. De zeugjes die ik nu heb zijn of te jong of te oud. Dus ik moet nog even geduld hebben.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:00

Wat een mooi nestje! <3

En die cavia's los, wat onwijs leuk! Hier laten ze altijd alles lopen, helaas :+

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:51

melody7 schreef:
Wat een mooi nestje! <3

En die cavia's los, wat onwijs leuk! Hier laten ze altijd alles lopen, helaas :+

Hier ook :P

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:12

Even een fotootje van Bijoux, die ik gister opgehaald heb!

Afbeelding