Garnalen liefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:15

Ik heb een hang on thermometer van aqua nova. Makkelijk omdat ik meerdere aquariums heb. Maar ik gebruik de thermostaten van aqua nova, goedkoop en, betrouwbaar. Ik stel mijn thermostaat in op 23-24 graden en kijk wel naar de thermometer maar er kan wel verschil in zitten dus ik ga vanuit thermostaat. Is jouw thermostaat wel geschikt voor het aantal liters? Liever iets overcapaciteit als eronder. Als je een aquarium van 30 liter hebt moet minimaal 30 watt hebben, liever iets meer. 50 watt is dan ook prima

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:18

Ik heb eentje van 50 watt maar ook wel een bak van 55L nu… maar hij is nu wel 23,5 graden

Silly1972

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:42

Ik zal eens kijken op de thermostaat, maar is een bak van 50l en zat bij de bak dus lijkt mij wel

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:50

Kan ik hier even binnenvallen met een vraag? Ik heb 2 kleine bakken, een 12 liter en een 50 liter. Ik zit echt te worstelen wat nou de beste manier is om de bodem te reinigen zonder meteen bijna al het water uit de bak te zuigen. In heb nu 2 stofzuigers, maar de ene is te groot en de andere is denk ik meer geschikt voor zand want buisje gaat dicht zitten. En beide trekken de bak vrij snel leeg..
Ik zag dat er nu ook een soort stofzuiger zijn die het water terug de bak in laten, heeft iemand hier daar ervaring mee?
Of andere tips om de bodem schoon te maken?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:57

Je kan ook eerst een beetje wapperen met je hand net boven de bodembedekking en dan het vuil opzuigen. Maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar wat jij bedoelt met die stofzuiger

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:26

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:43

Oh zo iets, ja dat past niet zo goed in mijn aquariums ivm met de ruimte erboven. Ik heb ook een dennerle mulm sauger dat is ook wel een fijne

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:24

Mijn nitriet staat goed, zaterdag is het effectief 4 weken geleden, zou dan de piek nog komen ? Of denken jullie dat deze al voorbij dus er zit enkel vrijdag nog tussen en zaterdag zou ik volgens de uitleg visjes kunnen zetten…

Garnalen komen later om zeker te zijn en ik denk da mijn vakantie zodat ik ze goed kan opvolgen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:31

Ik denk dat je dan wel safe zit. Gewoon je garnalen goed in de gaten houden en wekelijks een waterwissel van 10 procent doen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:35

Ja, ik ga nog op vakantie (3 dagen) dus ik ga nog even wachten met de garnaaltjes.

Dit weekend ga ik wel al een aantal sterkere visjes uitkiezen die ik erbij wil. En dus ook een voederautomaat voor die paar dagen.

Na de vakantie ga ik dan voor de garnaaltjes zodat deze mijn volle aandacht krijgen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:39

Ze kunnen gerust 3 dagen zonder eten hoor zowel de vissen als de garnalen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:45

Ja met gemak, als ik de vissen bij een vriendin verzorg, hoeven ze ook maar 2x in de week eten.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:09

Mijn nieuwe bewoners!

3 betta vrouwtjes en 3 japonica’s

Er is vrouwtje dat toch wel wat flared met haar kiewen, de licht rode doet moeilijk met de koi/blauwe dame… ik hoop dat dit nog betert.

In ieder geval ben ik blij met mijn visjes en bak!

Ik wacht helaas nog steeds op mijn kienhout, dat wil NIET zakken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:15

Heee wat leuk! Dat ik dit topic nu pas zie. Ik heb 3 aquariums, 1 grote bak (400L) met 4 fantastisch grote waaierhanden. 1 middelgrote shallow aquascape met japonica’s en Orange Sakura’s en nog 1 klein aquarium met Chrystal Reds met onderandere high white’s.
Mijn vader is ook een garnalen gekkie en heeft Fancy Red Tigers.

Hier even wat kiekjes omdat iedereen dat leuk vindt om te zien :D :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:20

Wat een mooie Betta's heb je Brit! Wat betreft het kienhout, je zou nog 2 stenen kunnen vastmaken aan je kienhout zodat het op de bodem blijft zitten.

Desty wat leuk zeg! Vreten jou japonica's je neo's niet op? En welke soort waaierhandjes heb je? Ik heb Aziatische, zie ze bijna nooit :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:34

Kienhout laten zinken kan soms wel 2 weken duren. Weet niet hoe lang je het nu in water hebt?

@fjordjes, lijkt er nu niet op nee! Misschien genoeg schuilplek in het carpet en voer af en toe eiwit. Dus misschien hebben ze er dan minder behoefte aan. Maar in een 85cm scape en er niet 24/7 bij zijn kan ik het natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat ze het helemaal niet doen.

Ik heb ook de aziatische en ze zijn bij mij echt zeer prominent aanwezig altijd. Vooral op de valisneria surfend op de outflow algjes vangen. Echt een prachtig gezicht. Maar ze lopen ook te grazen door de hele bak.

Afbeelding

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:09

Het houtje ligt al 3 weken te dobberen in een emmer 8)7

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:29

Is het wel kienhout? :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:53

BritHittepit schreef:
Mijn nieuwe bewoners!

3 betta vrouwtjes en 3 japonica’s

Er is vrouwtje dat toch wel wat flared met haar kiewen, de licht rode doet moeilijk met de koi/blauwe dame… ik hoop dat dit nog betert.

In ieder geval ben ik blij met mijn visjes en bak!

Ik wacht helaas nog steeds op mijn kienhout, dat wil NIET zakken

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Oei, hou er rekening mee dat dit totaal niet goed kan gaan/verbeterd en je de boel alsnog mag scheiden. Ook de dames zijn niet altijd even vriendelijk naar elkaar, waardoor een grote bak met veel beschutting het meeste kans op succes geeft als je dit al probeert.
Ik zit in een fb groep die hier (helaas) veel ervaring mee hebben over hoe het ook fout kan aflopen en het daarom afraden.

Afbeelding

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:38

Ja ik weet het maar ik heb er 2 uit dezelfde groep en 1 buitenstaander dus maar intussen lijkt het al wat beter te gaan, ze hebben intussen ook al gegeten. Ze zaten ook allemaal samen met andere betta’s en andere bewoners…

Meer betta’s komen er niet, als er echt problemen zijn kan ik wel een akkoord maken met de winkel dat die diegene dat is agressief is, terug mag.

Ik merk ook dat ze hun rustplaats opzoeken en elkaar dan ook gerust laten. We gaan het zien, werkt het niet, dan wordt er een oplossing gezocht voor de diertjes.

Ik heb de japonica’s al tegen het deksel zien plakken, zo n levendige beestjes! Ze hebben ook al goed hun ‘opkuiswerk’ gedaan.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:39

Desty schreef:
Is het wel kienhout? :')

Ja, daar ben ik toch haast zeker van :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:10

Mijn vrouwen doen het goed!

Mijn japonica’s zitten meestal verstopt, op hetzelfde plaatsje, soms gaat er eentje op ontdekking…

ik denk dat deze nog wat moeten wennen maar de betta’s hebben vrede gesloten.

Kienhout blijft koppig drijven

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:52

Ooh fijn :D Blij dat ze hebben kunnen settelen <3

Ik heb besloten dat ik Betta's te leuk vind om niet zonder betta te zitten. Maar ik vind garnalen ook zo leuk en daar wil ik toch ook echt mee beginnen...
Afbeelding
Opgelost :')
Nu rustig aan eerst bezig met inrichten, kijken of ik er wat leuks van kan maken, indraaien, en dan eindelijk maar toch echt aan m'n garnaaltjes beginnen <3

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:00

Tigress schreef:
Ooh fijn :D Blij dat ze hebben kunnen settelen <3

Ik heb besloten dat ik Betta's te leuk vind om niet zonder betta te zitten. Maar ik vind garnalen ook zo leuk en daar wil ik toch ook echt mee beginnen...
[ Afbeelding ]
Opgelost :')
Nu rustig aan eerst bezig met inrichten, kijken of ik er wat leuks van kan maken, indraaien, en dan eindelijk maar toch echt aan m'n garnaaltjes beginnen <3

Ben je hem al opgestart?

Ik ga proberen neo’s te houden bij mijn betta’s en mijn japonica’s.

Die laatste zijn alweer hard gegroeid!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb vandaag ook mijn eerste waterwissel gedaan, ik had een beetje bang dat dit toch meer werk zou zijn als ik dacht maar dat viel goed mee, alles netjes voorbereid en dan ging het vrij vlot en was het ook niet zwaar voor mezelf.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:26

Altijd fijn als het meevalt :D En de eerste velletjes, nice. Ze kunnen zo hard groeien heb ik wel eens het idee :D Ik kom van mijn japonica bijna geen velletjes meer tegen, al werd ik afgelopen week ook nog verrast met een velletje :))

Yess, het beginnetje is er. Er zijn nog meer planten en mosjes onderweg, maar ik start hem nu rustig op. Kon het niet laten het alvast te vullen. Ik zal vast her en der nog iets verplaatsen naar mate het groeit, en doel is om het hout te laten begroeien.
Afbeelding

Vrij simpele opzet so far. Prachtige aquascapes gezien, maar ik heb me voorgenomen eerst maar weer eens even te spelen met de ruimte en een beetje ontdekken of ik echt meer kan doen qua scaping in te toekomst :=
Maar ik denk dat als dit wat groeit, het een leuk plekje kan worden voor garnaaltjes :D