Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:21

Oef Judith dat is niet leuk. Ik heb 1 kip kwijt geraakt aan een roofvogel, maar de meesten gaan meteen onder de bomen zitten. Mijn haan heeft ook een roofvogel verjaagd hij had de veren in zijn snavel := misschien een beste haan erbij?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:20

Uit ervaring maken hanen geen verschil. Ja, soms wel maar 100% voorkomen doe je het niet.
Ook bomen niet, de havik aanval van laatst was onder de bomen. Ze laten zich gewoon vanuit de boom zo op de kip vallen.

Ik heb het nog open stukje nu provisorisch overdekt, hopelijk is dat voldoende.

De kip zelf heeft geluk, alleen haar rug is kaal en ze heeft een paar schrammen. Verder gelukkig helemaal niks.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:27

Ik vond net dit topic. Leuk! En ik heb meteen een vraagje: ik ben op zoek naar eetbare stempelinkt. Ik heb nl een stempel gekregen voor op mijn eitjes, maar er zit geen inkt met stempelkussen bij. Heb al op internet gekeken maar kan eigenlijk niet zo veel vinden (of best prijzig); ik dacht: misschien hebben jullie een tip?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:47

Ah zonde van die roofvogel..Ik ga dus echt nog een extra ren aanschaffen, zolang er iemand thuis is gaat het nog wel maar straks zijn we allebei weer aan het werk en dat vind ik toch eng..

Graantjes uit de hand pikken! De donkere cochin wilt altijd knuffelen, echt zo'n lief kipje! De lichtere cochin is ook heel aaibaar. De koekoeks beginnen er soms ook al om te vragen. Ik ben van plan een crazy chicken lady te worden! :D

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:55

JudithO schreef:
Uit ervaring maken hanen geen verschil. Ja, soms wel maar 100% voorkomen doe je het niet.
Ook bomen niet, de havik aanval van laatst was onder de bomen. Ze laten zich gewoon vanuit de boom zo op de kip vallen.

Ik heb het nog open stukje nu provisorisch overdekt, hopelijk is dat voldoende.

De kip zelf heeft geluk, alleen haar rug is kaal en ze heeft een paar schrammen. Verder gelukkig helemaal niks.

Ik heb dennenbomen en appelbomen met takken tot laten we zeggen 30 cm boven de grond. Ik zie de roofvogels dagelijks overvliegen en de kippen hebben er een alarm toon voor, het is mooi om te zien hoe dat gaat, maar het zal een brutale roofvogel niet altijd tegenhouden. Ik heb dan denk ik ook gewoon al 6 jaar mazzel dat het bij 1 kip is gebleven. Gelukkig is de kip er goed vanaf gekomen bij jou en hoop dat het hierbij blijft.

Daisy: ze zijn echt wel leuk hoor <3 Bij mij zijn de 2 cochins echt letterlijk de hele zomer broeds op 2 weken na ofzo. := van de 39 kippen zijn die 2 echt de meest extreme broedse kippen die ik heb. Ik geef ze volgend jaar wel een kuiken denk ik :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:15

Mer, ook hier geven ze de alarm call. Prachtig om te zien en vaak is dat inderdaad wel voldoende. Alleen, de echt gevaarlijke roofvogel zie je niet en hoor je ook niet. Cirkelende buizerds zijn geen gevaar en buizerds die direct op het hek zitten, in het zicht, ook niet. Ik heb er letterlijk studie van gemaakt ;) Iedere aanval kwam letterlijk vanuit het niets. Zat ik te kijken naar de roofvogels die ik zag, zat er ineens vanuit het niets ineens toch een andere roofvogel op een kip. Zowel out in the open als in beboste omgeving. Dat was op professionele bedrijven, maar ook in privé omgeving is dit keer op keer bewezen. In Nederland hebben we hierom de bomen in de ren gekapt, omdat de havik en buizerd keer op keer bovenop een kip terecht wisten te komen. Na het kappen van de bomen was het klaar en is er nooit meer een kip gepakt.

De havik-aanval van hier vorige maand was onder de bomen en in de bosjes, dichte begroeiing.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil hiermee alleen mensen waarschuwen dat begroeiing dus gewoon echt geen garantie is voor de veiligheid van de kippen. Het énige wat écht helpt is volledig afgeschermd zijn, dus met een volledig afgesloten ren.

Jij hebt inderdaad geluk! 1 kip in 6 jaar is echt peanuts. Ga vooral zo door, zou ik zeggen :D

LWDaisy, leuk zo! Crazy chicken lady is toch een heel mooi streven vind ik :j

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:52

Ik wil zo'n eierschort haha, en dan loop ik zo door de wijk heen om eieren uit te delen :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:32

We willen tegen die tijd wel een foto, dat snap je!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:12

De bubs is nu ongeveer 3,5 week en ze gaan nog steeds goed.
Afbeelding

Qua geslacht zien we het wel, maar we proberen toch te kijken of we enige voorspellende tekenen zien :P Op basis van de vleugelpennen de eerste week en ontwikkeling van kam en lellen denken we nu dit.

Hennetje
Afbeelding

Hennetje
Afbeelding

Haantje
Afbeelding

Twijfelgeval
Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:26

Wat schattig al die kuikens! Hier op de kinderboerderij lopen ook prachtexemplaren rond.

Ze hebben ook een heel mooie haan! Afbeelding

Zodra ik als een gestoorde door de wijk loop bezorg ik jullie foto's haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:43

Twijfel gok ik haan.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:45

Marcella schreef:
Twijfel gok ik haan.

Ja die kant neigen wij ook op. Is iets jonger dan de rest, maar kam gaat toch vrij hard.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:08

Judith: wauw je zou toch denken met zoveel begroeiing dat een roofvogel gewoon geen kans heeft, doet mij vermoeden dat het dus steeds dezelfde is die gewoon weet wat je te beiden hebt wauw. Je hebt meer beschutting dan ik :=

Zo schattig Gaabje <3 ik hoop dat je twijfelgeval een hennetje 1 haantje is mooi in je baby toompje.

Ik heb nu 3 hanen in mijn toom, 2 jonkies waarvan de middelste sinds een week op 2 begint te treden en te kraaien. Dat klinkt nog als een whiskey drinkende rokende dronkenlap die net de baard in zijn keel krijgt. Mijn oudste haan corrigeert hem als hij te druk doet met de meiden en een paar oudere hennen zetten hem ook op zijn plaats. Zolang ze niet vechten mogen alle 3 de hanen blijven (ik heb 36 hennen en 450 m2 'ren'). Ik hoop wel dat het goed blijft gaan want het is een prachtige raszuivere Cream legbar haan. :=

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:17

Ik denk dat een ren juist makkelijk is voor een roofvogel, kip kan nergens heen. Hier lopen ze op 1.5hectare vrij, bos ervoor waar jaarlijks een koppel buizerds broeden en we hebben elk jaar (volgens) mij dezelfde buizerd bij huis, vnl s winters dan. 1 keer kippen onder bankje verstopt gezien, hoorde 2 buizerds boven de wei, maar tot nu toe zijn ze van m'n kippen afgebleven.
Gelukkig heeft je kip het overleefd, maar snap wel dat je moedeloos wordt

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:27

Mer1980 schreef:
Judith: wauw je zou toch denken met zoveel begroeiing dat een roofvogel gewoon geen kans heeft, doet mij vermoeden dat het dus steeds dezelfde is die gewoon weet wat je te beiden hebt wauw. Je hebt meer beschutting dan ik :=

Zo schattig Gaabje <3 ik hoop dat je twijfelgeval een hennetje 1 haantje is mooi in je baby toompje.

Ik heb nu 3 hanen in mijn toom, 2 jonkies waarvan de middelste sinds een week op 2 begint te treden en te kraaien. Dat klinkt nog als een whiskey drinkende rokende dronkenlap die net de baard in zijn keel krijgt. Mijn oudste haan corrigeert hem als hij te druk doet met de meiden en een paar oudere hennen zetten hem ook op zijn plaats. Zolang ze niet vechten mogen alle 3 de hanen blijven (ik heb 36 hennen en 450 m2 'ren'). Ik hoop wel dat het goed blijft gaan want het is een prachtige raszuivere Cream legbar haan. :=

Ja dat zou top zijn 1 haantje. Dan mag hij het proberen met onze andere haan.

Flinke toom wel! Gaan alle eieren naar familie en vrienden of verkoop je ze ook?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:31

Gaabje, ik gok voor nu de twijfel ook als haan.

Mer, wat schattig als ze zo beginnen te kraaien hihi. Ik vind vaak dat de volwassen hanen erg tolerant zijn voor de jonkies. Hier vorige jaren als dan de jonge hanen begonnen te kempen, kwam de volwassen haan aan gerend en hij hoefde ze alleen maar aan te kijken en het was meteen klaar. Het probleem is als ze echt brutaal worden en ze met de volwassen haan gaan vechten. Hier had ik vorig jaar 2 volwassen hanen en dat ging zo heel goed. Ze hebben een paar dagen ruzie gehad tot het duidelijk was wie de grootste baas was en toen was alles weer rustig. Met de hoeveelheid hennen dat jij hebt vermoed ik dat het bij jou ook goed moet kunnen gaan. Ze zullen wel een paar keer met elkaar in de haren vliegen en er zal wel wat bloed vloeien maar dan zal de rust wel weer terug zijn.

Cemlys, ik denk idd ook dat een ren het makkelijker maakt, ze moeten dan ook toch ergens onder kunnen schuilen want anders kunnen ze wel de paniek roep doen maar dat helpt niks. Jouw plekje klinkt erg mooi!! Hebben jullie geen last van vossen?

Hier gaan vandaag of uiterlijk morgen de kippen toch een beetje achter een hek. We hebben afgelopen week een van onze auto's opnieuw gespoten en de kippen hebben er een beetje de nijging van soms om op de motorkappen te klimmen. De nieuw gespoten auto had een matte lak waar ze wat grip op konden hebben, maar is nu weer hoogglans glad dus we willen niet het risico lopen dat die auto meteen onder de krassen komt. Daarnaast is het toch ook eigenlijk soms wel vervelend dat het terras altijd vol kippenpoep ligt. Als het goed is komt mijn net vandaag aan en dan koppel ik die aan de draden van de wei, dan staat er meteen een mooie klap op.
Ook word het langzaam tijd om een ochtendje vriezer voorbereidingen te doen kwa hanen. Ik heb er 2 die volgens mij wel klaar zijn en dan gaan meteen de 2 cream legbar haantjes ook mee want die zijn 1 hondsbrutaal en lijken echt klein te blijven :(

Hier zweer ik toch wel echt bij een haan of meerdere in de toom! Hier hebben we ook best een aantal bomen maar ze letten toch wel beter op dan de hennen en slaan sneller alarm dan de hennen doen. We hebben hier ook veel rode wauwen, valken, sperwers enz. maar so far nog niks eraan verloren.
Ik wil ze ook eigenlijk weer los in de wei laten maar ik heb geen volwassen haan en de jonge heren zijn vaak te druk met matcho spelen en letten nog nergens op. De paarden en geiten zullen misschien nog wel wat bescherming bieden maar dat is misschien ook niet genoeg.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:36

Ik heb inderdaad wel zat eitjes, maar ik geef ze weg en ik verkoop ze ook, maar wel aan een vaste groep mensen. 2,50 voor 10 stuks. ze staan in de rij ervoor. Ik moet wel zeggen de helft van mijn kippen is ouder dan 6 jaar. en een stuk of 8 ook 9 - 11 jaar. Zoveel leggen die niet meer. Ik heb momenteel tussen de 8 - 11 eitjes per dag, in het voorjaar 20 - 25. Dan gaat het hard. In de winter heb ik 2 - 6 eitjes per week. Dan eten we ze echt zelf. Ik hou alles tot de dood. Dus niets verlaat mijn erg als ze er zijn. Ik heb wel 1 haantje aan mijn hooiboer gegeven, zijn haan was overleden en vroeg of ik er 1 over had. Die heeft nu zijn eigen meiden ;) dus dat is prima. Maar inderdaad de hanen mogen het wel even uitzoeken, maar als het echt tot kapot trekken aan toe gaat dan moet ik wel keuzes maken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:50

Kinke schreef:
Van schreef:
Helaas ook een flinke uitbraak van snot gehad. 4 kippen dood waarvan 3 van mijn beste leggers en mijn laatste volwassen Marans :(

Van, als de dierenarts mee wil werken, dan kun je dit proberen mocht het ooit weer voorkomen:
https://www.orpingtonclub.nl/?page_id=1265
Heb dit 2x moeten gebruiken bij een zieke haan, en beide knapten zeer snel op :)
Ik heb. 2 verschillende antibiotica meegekregen. 1 voor in het drinkwater en eentje om oraal te geven aan degene die er het ergste aan toe waren en die hebben het dus ook overleefd. Degene die dood zijn gegaan leken nauwelijks last te hebben tot ze opeens wel flink ziek waren en een uurtje later waren ze dood.

Onze blinde Brahma haan is helaas niet meer dus nu hebben we alleen de sussex nog, al wil ik die eigenlijk niet houden. Tussen de kuikens(Brahma en Marans) zitten ook duidelijk een aantal hanen, ik denk dat ik 1 Brahma en 1 Marans hou.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:08

Mer1980 schreef:
Ik heb inderdaad wel zat eitjes, maar ik geef ze weg en ik verkoop ze ook, maar wel aan een vaste groep mensen. 2,50 voor 10 stuks. ze staan in de rij ervoor. Ik moet wel zeggen de helft van mijn kippen is ouder dan 6 jaar. en een stuk of 8 ook 9 - 11 jaar. Zoveel leggen die niet meer. Ik heb momenteel tussen de 8 - 11 eitjes per dag, in het voorjaar 20 - 25. Dan gaat het hard. In de winter heb ik 2 - 6 eitjes per week. Dan eten we ze echt zelf. Ik hou alles tot de dood. Dus niets verlaat mijn erg als ze er zijn. Ik heb wel 1 haantje aan mijn hooiboer gegeven, zijn haan was overleden en vroeg of ik er 1 over had. Die heeft nu zijn eigen meiden ;) dus dat is prima. Maar inderdaad de hanen mogen het wel even uitzoeken, maar als het echt tot kapot trekken aan toe gaat dan moet ik wel keuzes maken.

Hier heb ik 1 hen nu die blijft tot haar dood. De rest is nog wat anders voor nu omdat ik in een overgang zit en niet met meer dan 15 kippen wil blijven. ik heb er nu nog 2 of 3 volwassen hennen die nog gaan en dan eventueel nog wat jong spul. De hanen probeer ik niet echt meer te verkopen maar houd ik voor eigen consumptie. In de toekomst zou ik wel graag een heel stel meer hennen willen voor de eieren. Ik zou graag eigen pasta willen maken met de eieren en die drogen ook zodat we dat nooit meer uit de winkel hoeven te kopen ook.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:25

Uit nieuwsgierigheid, heeft iemand ooit cochin kriel haantjes voor eigen consumptie gehad? Komt daar nog een redelijke hoeveelheid vlees vanaf?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:33

Kriel volwassen denk net zoiets als een grote haan van 12 weken ongeveer.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:30

ik denk dat het vies tegen valt maar voor een slow cooker recept, soep of toch ook gewoon om te braden en af te kluiven moet het denk ik wel oke zijn. Maar ik denk dat geslacht gewicht je er misschien 500 gram aan over houd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:18

Gok eerder 200 tot maximaal 350 gram. :=

Sitenote en zijdehoender is irritant om te slachten. :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:37

Ik heb alleen maar Brahma hanen in mijn vriezer gehad cochin zou ik niet weten :=

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 18:45

Zat idd ook later al te denken dat ik te hoog zat. Mijn araucana hanen vorig jaar waren dacht ik al maar een 600 a 700 gram ofzo en die zijn nog een flinke maat groter dan cochins.