Een nieuwe kat in 2020, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:18

Dus ik weet even niet wat te doen. -O-
Wel of geen medicijnen...

Zertab

Re: Een nieuwe kat in 2020, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:19

Medicijnen geven is drama en dus niet gelukt. Ga ik niet meer doen. Echt wel ervaring met het toedienen van medicatie, maar ze raakte er zo van in paniek...

Brokken lust ze ook niet. Vist haar oude brokjes eruit.

Vind dit zo erg zielig voor haar... Ze wachtte op een lekker snoepje die ze even niet meer mag. Nou dan breekt mijn hart...

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:22

Is ze enkel brokken gewend? Je zou namelijk eventueel ook een eliminatiedieet kunnen doen. Met natvoer is dat wel makkelijker. Diersoort kiezen die ze nog (vrijwel) nooit gehad heeft en dan enkel dat natvoer voeren.

Of evt een hypoallergeen natvoer?

Qua medicatie: ik snap de gabapentine wel meer als DA aan FHS denkt. Zoals je t omschrijft zou dat op zich ook best kunnen. Is easypill gebruiken iets? Of trapt ze daar niet in?

Lastig wel allemaal :(:)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 23:13

Ja het geven van enkel die brokken is echt heel naar -O- dat ze verder niks mogen breekt echt je hart.

Het fijne is wel dat áls het voedselallergie is en ze het goed doet op de brokken, je er daarna rustig weer dingen bij kan gaan geven en kan zien hoe ze daar dan op reageert, bijvoorbeeld een snoepje of natvoer van 1 eiwitbron.

Welke hypoallergene brokken geef je nu?
Ik geef hier die van Royal Canin, vinden ze heeeeeerlijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 05:51

Royal Canin krijgt ze idd. En qua medicatie weet ik niet, ze heeft nu gewoon een spuit die in haar mond moet.

Edit: ik heb filmpjes gezien van katten met fhs. Ik vind Muis haar gedrag er niet op lijken. Die katten worden helemaal gek van de jeuk en is echt een aanval. Muis heeft dat niet.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:02

Oja gabapentine is vloeibaar he. Dan gaat easypill niet werken nee.

Als je het helemaal niet op FHS vindt lijken zou ik dat gewoon met de DA bespreken en dan alleen starten met een voerwissel. Desnoods idd een ander merk proberen, als ze dit echt niet eer?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:54

Nja echt niet... Ik weet het niet. Als ik filmpjes kijk denk ik: nee dit is het niet. Maar ze bijt, krabt en likt wel veel. Als ik haar aai dan rolt haar huid, maar ze heeft daar ook nog een wond zitten.

Maar ze rolt niet met haar rug zomaar. Of ziet ze vliegen zeg maar. Ze rent of springt ook niet op van jeuk of iets

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:54

Wat vervelend :( Een kat die niet of niet goed eet, maakt mij nog altijd snel in paniek na mijn vorige kat :(

Wij hebben ook een kat die bijna onmogelijk is met medicatie :(

Het eliminatie dieet klinkt misschien wel interesant?

Heeft er iemand hier wel eens gedacht om zelf het eten voor de katten te maken?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:37

Zertab; ze hoeven niet altijd alle symptomen te hebben, iedere kat is anders. Maarja wel onwijs lastig... die medicatie is niet niks natuurlijk, zeker als je het er niet in krijgt...

@hierboven: ik maak zelf eten voor de katten! Dat wil zeggen; ik stel een menu van rauw vlees (&supplementen) volledig zelf samen (al kan dit ook met gekookt vlees). Gaat super hier!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:46

Zertab, jeetje wat vervelend. :/ Ik hoop dat je er snel achterkomt hoe het zit.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:39

SimoneeM, hoe ben jij hiermee begonnen en waar haal jij de suplementen? Ik kan mij vaag herinneren dat voor onze blaasgruis kat met nierfalen we toen aan het kijken waren en dan was het dacht ik vlees met rijst ofzo, en dan bepaalde poedertjes ofzo omdat anders het vlees enz niet genoeg was.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:12

XxLiEsJuHhxX schreef:
SimoneeM, hoe ben jij hiermee begonnen en waar haal jij de suplementen? Ik kan mij vaag herinneren dat voor onze blaasgruis kat met nierfalen we toen aan het kijken waren en dan was het dacht ik vlees met rijst ofzo, en dan bepaalde poedertjes ofzo omdat anders het vlees enz niet genoeg was.

Ikzelf vind de website rawfedandnerdy.com onwijs handig (laat je niet afschrikken door het feit dat info over honden de overhand heeft, dat valt echt mee). Gekookte maaltijden kun je met deze info ook prima maken. Ze hebben ook een facebook groep. Wel allemaal engels helaas.

Op de site kun je een gratis “cursus” volgen en daarnaast een spreadsheet kopen. Wat je daarmee kunt doen is recepten samenstellen volgens de voedingsbehoeften van je kat. Door ingredienten daarin te zetten merk je ook direct welke vitaminen/mineralen er nog te weinig inzitten en dan kun je die supplementeren. Ik gebruik supplementen voor mensen meestal (veelal van Solgar of NOW, via vitaminstore).

Klinkt vet ingewikkeld zo en de info is soms overweldigend, maar zo weet je wel precies wat toe te voegen :). Alleen vlees is iig inderdaad geen optie; als je geen botten wil voeren (doe ik ook niet) moet je een calciumsupplement (of eierschaalpoeder) toevoegen. Maar daarnaast wrs nog wel meer, zoals Vitamine E en Mangaan omdat dat niet in vlees zit.

Gaat het nog steeds om de kat met nierfalen? In dat geval wordt het wel ingewikkeld namelijk en zou ik aanraden te werken met professioneel advies (staan ook professionals op die site).

Je mag me ook altijd pb sturen :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:41

Damn dit vind ik wel heeel interesant eigenlijk! :oo

Doe jij dit zeg maar 1x groot maken en dan invriezen ofzo of echt per dag apart? En kwa prijs, is het erg veel duurder uiteindelijk of valt ook dat stiekem toch wel mee?

Nee mijn blaasgruis kat met uiteindelijke nierfalen hebben wij anderhalf jaar geleden moeten laten gaan. Nu hebben we 1 kat die erg snel obese word en altijd honger heeft, 1 kat weer met blaasgruis en erg gevoelig en een kitten van 7 maanden

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:50

XxLiEsJuHhxX schreef:
Damn dit vind ik wel heeel interesant eigenlijk! :oo

Doe jij dit zeg maar 1x groot maken en dan invriezen ofzo of echt per dag apart? En kwa prijs, is het erg veel duurder uiteindelijk of valt ook dat stiekem toch wel mee?

Nee mijn blaasgruis kat met uiteindelijke nierfalen hebben wij anderhalf jaar geleden moeten laten gaan. Nu hebben we 1 kat die erg snel obese word en altijd honger heeft, 1 kat weer met blaasgruis en erg gevoelig en een kitten van 7 maanden

Tis mega interessant en ook een beetje verslavend :')

Ik maak idd groot, dus bereid alles voor voor 4 weken en vries dan in. Maak per kat dus 28 bakjes klaar zodat ik enkel iedere dag zo’n bakje eruit hoef te halen.
De prijs valt reuze mee, al is het wel duurder dan se gemiddelde brok. Maar vergelijk je met kwalitatief natvoer (evt combi met brok), dan is het weer goedkoper.
Ikzelf ben volgens mij 60,- kwijt voor 2 katten per maand (heb wel vrij grote katten). Het hangt ook een beetje af van hoeveel vriezerruimte je hebt en hoe groot je dus kunt inkopen.

Voor de obese kat kun je relatief makkelijk een dieet opstellen, mits verder gezond. Blaasgruis op zich ook, al vereist dat iets meer werk. Afhankelijk van type gruis wil je bepaalde mineralen laag houden (uit mn hoofd magnesium, fosfor ennnn.... nog iets. Vast terug te vinden op Fb). Verder is vooral de ph van urine belangrijk, maar meestal verzuurt vlees goed, dus dat gaat vaak redelijk goed op rauwe voeding.

Voor kittens wordt het complex, en daar wordt dan dus ook vaak een complete voeding voor aangeraden (zoals compleet rauwvoer of blikvoeding). Vanaf een jaar kun je daar wel makkelijk zelf een dieet voor maken. Alternatief voor kittens is ook met een professional werken.

Lid worden van de facebookgroep is sowieso al leuk, dan kun je een beetje meelezen (let op, veeeel hondenposts, maar als je specifiek op katten zoekt ook veel kat :j ).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:51

Ik vind vooral de onduidelijkheid poedersuiker. Ik wil gewoon weten wat het is en daarna handelen. En natuurlijk een overzicht van de kosten per jaar, indien het FHS is... Gaat ook lekker oplopen qua kosten voor medicijnen ben ik bang. En wat voor levenskwaliteit heeft ze dan überhaupt? Ik wil haar echt niet kwijt hoor! Haar terugbrengen is echt niet bevorderlijk voor een kat met FHS en wie wil haar nou? Als je op voorhand weet dat ze levenslang medicatie moet gebruiken? Dan spaar ik maar iets minder per maand. Maar goed, we weten nog niet zeker wat het is. Ze heeft alleen het bijten, krabben en likken als FHS symptoom.

Heeft er iemand trouwens ervaring met Felieway?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:59

Zertab schreef:
Ik vind vooral de onduidelijkheid poedersuiker. Ik wil gewoon weten wat het is en daarna handelen. En natuurlijk een overzicht van de kosten per jaar, indien het FHS is... Gaat ook lekker oplopen qua kosten voor medicijnen ben ik bang. En wat voor levenskwaliteit heeft ze dan überhaupt? Ik wil haar echt niet kwijt hoor! Haar terugbrengen is echt niet bevorderlijk voor een kat met FHS en wie wil haar nou? Als je op voorhand weet dat ze levenslang medicatie moet gebruiken? Dan spaar ik maar iets minder per maand. Maar goed, we weten nog niet zeker wat het is. Ze heeft alleen het bijten, krabben en likken als FHS symptoom.

Heeft er iemand trouwens ervaring met Felieway?

Snap ik :(:) Levenskwaliteit met FHS is volgens mij best ok, zeker als het behandeld wordt. Ik zou de gabapentine proberen, mits je het erin krijgt, om te kijken of het mindert. Hoelang zou dat duren om aan te slaan, zei de DA dat? Sneller dan voerwissel denk ik, dus op zich weet je dan misschien vrij snel of het helpt of niet?

Feliway kan goed helpen, alleen is het wel een beetje symptoombestrijding van stress. Maar het kan wel een overbrugging zijn tot je de oorzaak van de stress weet en die kunt aanpakken :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:07

Weet ik niet, ik moet over vier weken terug. En ik ga echt niet proberen om de gabapentine erin te krijgen.. Echt, beestje was gigantisch in de stress.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:07

Feliway kan dan idd wel een hele goede zijn, Misschien dan idd symptoom. Maar als de symptomen minder zijn kan het ook positief werken op de oorzaak misschien?

Wij hebben nu standaard een nieuwe fliway verpakking staan na de vorige keer dat Shiro gek werd omdat origan naar de dierenarts rook.

SimoneeM, ik ga je toch eventjes pb sturen! :D Vind het echt heeel erg interesant allemaal, vriezer ruimte genoeg hier ook :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:12

Zertab schreef:
Weet ik niet, ik moet over vier weken terug. En ik ga echt niet proberen om de gabapentine erin te krijgen.. Echt, beestje was gigantisch in de stress.

Is er geen tabletvariant van? Dat je daar iets lekker omheen wikkelt? Dat gaat misschien makkelijker dan vloeibare medicatie?

Edit: pb sturen mag natuurlijk xLiEsJuHhxX :D
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 16-07-20 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:19

SimoneeM schreef:
Zertab schreef:

Is er geen tabletvariant van? Dat je daar iets lekker omheen wikkelt? Dat gaat misschien makkelijker dan vloeibare medicatie?

Ga ik denk ik morgen voor bellen. Alleen mijn ouders zijn niet zo happig op de medicatie en willen haar eigenlijk niets geven, totdat zeker is dat het dus FHS is. Het is mijn kat, maar gezien ik 32 uur werk... komt doordeweeks de meeste verzorging neer op mijn moeder.

Eigenlijk had ik er gewoon een bloedonderzoek doorheen moeten drammen. Dan wisten we de oorzaak.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:24

Zertab schreef:
SimoneeM schreef:

Ga ik denk ik morgen voor bellen. Alleen mijn ouders zijn niet zo happig op de medicatie en willen haar eigenlijk niets geven, totdat zeker is dat het dus FHS is. Het is mijn kat, maar gezien ik 32 uur werk... komt doordeweeks de meeste verzorging neer op mijn moeder.

Eigenlijk had ik er gewoon een bloedonderzoek doorheen moeten drammen. Dan wisten we de oorzaak.

Hmm ja en nee. FHS ga je daar niet uithalen, en vele andere oorzaken voor jeuk vaak helaas ook niet. Bloedtesten zijn voor voedselallergie van katten niet erg betrouwbaar helaas. Als pijn, schimmels & parasieten zijn uitgesloten blijf je idd bij de allergieën of FHS over en dan is het vaak een kwestie van uitproberen.

Begrijp me niet verkeerd, bloedonderzoek kan helpen, maar in dit geval weet ik niet of je er veel aan zou hebben.

Eventueel kun je natuurlijk wel met Feliway beginnen en evt Zylkene? Das rustgevend ook, maar veel minder heftig. Die capsule kun je openmaken en over het voer doen. Smaakt heel lekker (hier eten ze zo’n capsule rustig als snoepje). Doet miss niet genoeg, maar wie weet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:27

Zal morgen even overleggen met de dierenarts, of er idd ook andere minder heftige opties zijn om mee te beginnen. En natuurlijk gewoon hypoallergeen voeren en geen ander eten meer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 05:05

Ik ben begonnen met lezen in het topic. Even ervaringen uitwisselen. Wij zijn sinds eergisteren onverwachts ouders geworden van twee meisjes van 8 weken oud. Twee zusjes. Miss Jingles en Bo hebben we ze genoemd. Ik heb altijd katten gehad. Ook kittens maar die waren alle drie aan komen lopen cq bij ons bezorgt. Twee jaar geleden de laatste in moeten laten slapen. Die was ook al 16 jaar maar had nierproblemen. Mijn vriend heeft alleen die kat een paar jaar gekend. We miste het toch wel heel erg en mijn vriend is eigenlijk wel altijd thuis dus een beetje gezelschap is welkom. Vandeweek begon hij me ineens advertenties te appen en ik stemde in om ergens alleen maar even s avonds te gaan kijken. Geen mandje mee. Alleen kijken. Een uur later zat ik met twee meisjes op schoot op de terug weg in de auto. Thuis snel alles van mijn oude kat van zolder gehaald. Gelukkig alles nog in huis.
Eerste keer nu twee uit 1 nest. Een kat alleen vond ik toch wel zielig. Je kan uren kijken naar hun stoeipartijen en hoe ze samen slapen. Heel veel in handen heb ik ze nog niet genomen. De ene site adviseert dit wel en de andere niet. Voor de aandacht hebben ze ons ook niet echt nodig. Ze zouden in huis zijn opgegroeid maar ze zijn toch nog wel wat schichtig dus ik wil ze even de tijd geven. Ze zouden 8 weken moeten zijn. Ik durf het niet helemaal zeker te zeggen. Ze wegen beide rond de 650 gram. Eten gaat goed en alles netjes op de kattenbak.
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 06:39

Wat een dotjes. Maar als ze nu 8 weken zijn juist veel in handen nemen. Nu wennen ze daar gemakkelijk aan. Hier zullen de kittens echt van heel jongs af aan opgepakt gaan worden. Ook de kinderen van mijn vriendin gaan vaak langs komen om te spelen met de kittens. Ik wil zo gemakkelijk mogelijke kittens hebben.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:48

Wat een schatjes! Gefeliciteerd <3
Voor de rest kan ik nog weinig info geven :+ maar wens je wel veel plezier met ze!

Zertab wat een gedoe zeg pfff. Hopelijk is het alleen voedselallergie... Steeds die medicatie lijkt me ook niet fijn (voor beide)

Hier gaat alles nog goed. Enorm druk.. Hehe...
Wat me al snel opviel is dat je bij kale katten ook de chip ziet zitten :')
Afbeelding
Voor de rest weinig nieuws hier en lees ik stilletjes mee.

OK toch klein vraagje. Hoe leer je ze om niet meer in je neus te bijten...