Hommels zijn ook heel tof. We hebben elk jaar wel een paar nesten in de tuin, die ik probeer op te sporen om ze met een zware bloempot of iets dergelijks te kunnen beschermen tegen de dassen.
@akires Ik ben in principe helemaal voor zonnepanelen, maar dan wel op daken inderdaad, niet in het kleine beetje natuur wat we nog hebben geplempt.
Wat dat betreft: ik las dat vanaf 2025 alle overheidsgebouwen en andere gebouwen met een groter dakoppervlak dan een X aantal vierkante meters verplicht word zonnepanelen te plaatsen. Een tikkie de goeie richting op
Akires1
Geplaatst: 25-05-22 20:01
Ja, dit ben ik helemaal met je eens, Laurora Ik ben ook zeker niet tegen zonnepanelen (we hebben ze zelf ook op ons dak), maar wel tegen de manier waarop ze momenteel worden geplaatst.
@Century, hoe is het vandaag met je bijen gegaan?
Century
Geplaatst: 25-05-22 21:43
Volgens mij goed! Ze waren eerst veel aan het rondvliegen rond de kast. Later op de dag (vanaf 17:00 uur zeg maar) zag ik niet veel meer. Heb toen even de kap eraf gehaald en door de glazen dekplaat gegluurd (zodat ik ze niet teveel stoor), maar ze waren druk bezig. Moeten een beetje wennen denk ik? En het was ook niet fantastisch weer, grauw en veel wind. Ik mag pas over een week echt in de kast kijken van mijn docent
Hier vliegen ze nu ook niet mega veel hoor, het is inderdaad best frisjes
Century
Geplaatst: 28-05-22 18:34
't Wordt volgende week beter gelukkig
Hoe gaan jullie om met bezigheden in de buurt van de kast? Ik heb nog een strookje onkruid te wieden, enigzins in de vliegroute en relatief dicht bij de kast. Verder moet ik soms ook grasmaaien in de buurt. En ik wil nog een aantal palen in de grond om een afscheiding te maken voor de kat. Deze palen komen aan bestaande palen, dus het is met name boren door de beide palen en dan bout+moer erin etc, en later moet ik nog krammen in de palen slaan. Ik denk dat ze dat niet zo leuk vinden? Kan ik dat 's avonds doen en bijv. dan de vliegplank sluiten? Vol in pak doe ik liever alleen als plan B... (ik ben dus bang dat ze boos worden en me gaan steken)
Nickeltje
Geplaatst: 28-05-22 18:37
Het wordt komende dagen vrij koel. Wat je zou kunnen doen is in de avond na 20u een deel van je klussen, dan heb je nog daglicht maar is het al vrij fris dus zullen de meeste bijen al binnen zijn.
Je kan ook inderdaad in de avond laat, als echt iedereen binnen is, de klep dicht doen dat geeft je in de ochtend een paar uur ongestoord werken. Maar met de zon vol op de kast of met een graf of 16 zou ik ze niet de gehele dag dicht laten zitten.
De zon komt er pas 's middags, dus dat scheelt iets. Ik kan niet alles op zulke korte termijn doen helaas, maar ik begrijp dat ik de beste kans heb om het 's avonds te proberen? Dan moet ik maar een goed actieplan gaan bedenken.
Anoniem
Geplaatst: 28-05-22 20:24
Als het een rustig volk is en je maakt geen gekke bewegingen, is het misschien wel prima te doen? Gewoon proberen, je merkt het vanzelf wel. Eventueel wat meer op de avond als de meeste niet meer vliegen. Of bij wat slechter weer.
Ik denk dat het zoiets wordt. Tot nu toe hebben ze totaal geen interesse in mij, ook niet als ik achter de kast sta. Ze zouden een rustig volk moeten zijn.
Marcella
Geplaatst: 29-05-22 13:10
Overburen doen klusjes en maaien 's avonds.
Schijnt bij de vereniging geklaagd te zijn over de vele bijenkasten. Zit nu toch te twijfelen mocht het wat worden om de bijen kast tussen de fruitbomen te zetten (perzik, pruim, appels en peren).
Is het normaal dat er wat dode bijen rondom de kast liggen? Het zijn er maar een paar, maar het viel me wel op. Ik zag wel net een bij thuis komen met een oranje klompje aan haar achterpootjes, dat was wel heel tof
Ah, stuifmeel pofbroekjes, daar word ik ook altijd blij van, het ziet er zo leuk uit!
Het zou goed kunnen dat er met stress / gedoe van het verhuizen een aantal zijn overleden, en dat nu, nu ze tot rust komen, deze uit de kast geruimd worden. Zolang het er niet te veel worden (lekker onduidelijke term ) is het niet al te zorgelijk.
Ik bestel er toch maar een kast bij, er moet wat heen en weer verhuizen, en met de zwerm van Carmen in mijn zesramer heb ik geen plek over
En donderdag geef ik een bijenpraatje in de kleuterklas van mijn oudste zoon, en daarna in de andere twee kleuterklassen... Ik heb een soort plan, maar wat mag ik zeker niet vergeten, of wat is een gegarandeerd succes bij kleuters (4-6 ongeveer)? Ik neem de 'vervloekte' zesramer mee, die is toch leeg, met wat ramen er in om te bekijken. 1 HK raam waar we wat honing uit kunnen snoepen. Ik wil vooral veel foto's en filmpjes laten zien. Foto's van mijn Qs met de namen er bij De bijendans voordoen/ leren (volgens de voorzitter vd vereniging groot succes). Als het qua plek kan de beroker aanmaken en allemaal even rook puffen. En ik heb bedacht mijn reserve-pak mee te nemen. De kast neem ik dan dicht mee de klas in, en op een gegeven moment vertel ik de juf om het reserve-pak maar even aan te doen, want dan kan ik de kast open maken. Het lijkt me heel grappig om ze te laten denken dat ik echte bijen heb meegenomen. En als afsluiting heb ik voor iedereen een klein plak-bijtje meegenomen.
Ik maak me er intern erg druk over, haha. Wil graag dat ze het leuk genoeg vinden om op te blijven letten.
Heb je een zesramer met een glazen dekplaat? Als het een snelle actie wordt (ochtendje), dan zou je kunnen overwegen om of een hele zesramer met glazen plaat mee te nemen om ze op een gegeven moment in te laten kijken. Of in die zesramer haal je uit het hoofdvolk van de zijkant (wel voer, geen broed) twee of drie ramen met opzittende bijen die je er in stopt om naar te laten kijken. Eenmaal thuis hang je dat snel even terug, weinig overlast aan je volk, mogelijk wel heel erg illustratief voor je publiek.
Akires1
Geplaatst: 30-05-22 12:24
Dat klinkt super leuk, Indy_Mouse_9! Ik heb er (als voormalig kleuterjuf ) niets aan toe te voegen. Misschien alleen even bij het pak laten aandoen door de juf, voordat de kast opengaat; ik zou hierbij wel goed in de gaten houden of er geen kinderen zijn die echt bang worden. Ik denk dat je je wat betreft de aandacht geen zorgen hoeft te maken als ik lees wat je allemaal meeneemt. Heel veel succes (en plezier natuurlijk) donderdag!
Akires, goede tip, haha. Ik zal ze in de gaten houden, dank je
Nickeltje, Hmm, ik heb idd een volkje in een zesramer met glazen plaat, dus dat zou kunnen. We wonen in een dorp, de bijen staan vlakbij dus het duurt ook geen eeuwigheid. Zou wel het kippe-eindje met de auto moeten, op de fiets lijkt me dat de bijen me niet in dank gaan afnemen Ik zal eens overleggen met de school.
Het is ineens heel druk bij de vliegspleet, is dat normaal? Het is nu natuurlijk een stuk warmer en beter weer
Nickeltje
Geplaatst: 31-05-22 15:14
Een deel van mijn bijen volken staan bij mijn ouders, waar mijn zusje een paar dagen de oppas is en die belde mij gister middag ook al nogal zenuwachtig op dat het ineens heel erg veel drukker was dan dat ze de laatste dagen had gezien. Inclusief filmpje enzo. Maar inderdaad gewoon meer drukte omdat het toch ineens wat warmer is en er veel meer bijen op uit kunnen gaan...