Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:45

Cayenne ik zou het doen hoor! Het is maar tijdelijk. Als ie zijn nek breekt heb je spijt

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:45

Mijn moeder had wat wortelgroen meegenomen, dus dat ben ik net even in de voliere gaan leggen.

Normaal eten ze er niet van.... maar dit keer eindelijk wel *\%/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Behalve 2 natuurlijk _O-
Izzy (de cinnamon witmasker) wilde liever gekroeld worden en alpha (de lutini) wilde liever achter izzy aanzitten _-:(

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:52

Meliaforever schreef:
[ [url=m/rTfYBt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze zijn nog steeds leuk samen gelukkig. :D
Als ze eruit gaan zitten ze eigenlijk alleen op hun speeltuin (die ze slopen), lekker makkelijk. Geen poep overal en ze slopen niks verder. :+

<3 zoooo schattig!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:53

Arabella wat een leuke vogels!

Is zoveel groen niet slecht?
Ik mag van mijn man altijd maar hele kleine beetjes geven van groen voer.

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:50

Ik floep ook weer eens binnen hier. Op pagina 1 een keer voorgesteld maar daarna alleen nog maar meegelezen geloof ik.

Met m'n licht gehandicapte grasparkiet gaat het goed, maar ik zit nu met een probleem met tam maken. Ze is sowieso al aan de oude kant (leeftijd ergens tussen de 3 en de 5), dus ik ben me er van bewust dat het een hele poos kan duren om haar handtam te krijgen, als het al lukt.

Nu is het probleem dat ze aan één pootje geen teentjes meer heeft, en aan de ander maar twee die de normale lengte zijn, waardoor ze maar heel moeilijk op iets kan stappen , omdat ze dan haar balans verliest en achterover valt. Ze is inmiddels niet echt bang meer voor mijn hand, en ik kan haar ook voorzichtig aanraken, maar op mijn hand kan ze gewoon niet staan. Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips voor hoe ik het haar zo makkelijk mogelijk zou kunnen maken. Soms zit ik met mijn hand bij haar in de buurt en zit ze er echt naar te kijken alsof ze er zo op zou stappen, maar dan beweegt ze ernaar toe en raakte ze weer uit balans, dus als iemand daar iets op weet zou het ideaal zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:40

blokje schreef:
Arabella wat een leuke vogels!

Is zoveel groen niet slecht?
Ik mag van mijn man altijd maar hele kleine beetjes geven van groen voer.

Op je vraag mbt het groenvoer durf ik niet met zekerheid te zeggen dat het geen kwaad kan maar ik durf mijn prutsen (2 catharinaparkietjes) ook flink wat groenvoer of fruit aanbieden. Dan sta ik ook versteld wat die kleintjes soms opvreten. Toch heb ik nog nooit problemen gehad. Nu zijn zij wel van kleinsaf gewend om volop fruit en groenten te krijgen en ze zeggen ook dat catharina's hun dieet in de natuur uit 50% groen/fruit bestaat ...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:45

AmberG schreef:
Ik floep ook weer eens binnen hier. Op pagina 1 een keer voorgesteld maar daarna alleen nog maar meegelezen geloof ik.

Met m'n licht gehandicapte grasparkiet gaat het goed, maar ik zit nu met een probleem met tam maken. Ze is sowieso al aan de oude kant (leeftijd ergens tussen de 3 en de 5), dus ik ben me er van bewust dat het een hele poos kan duren om haar handtam te krijgen, als het al lukt.

Nu is het probleem dat ze aan één pootje geen teentjes meer heeft, en aan de ander maar twee die de normale lengte zijn, waardoor ze maar heel moeilijk op iets kan stappen , omdat ze dan haar balans verliest en achterover valt. Ze is inmiddels niet echt bang meer voor mijn hand, en ik kan haar ook voorzichtig aanraken, maar op mijn hand kan ze gewoon niet staan. Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips voor hoe ik het haar zo makkelijk mogelijk zou kunnen maken. Soms zit ik met mijn hand bij haar in de buurt en zit ze er echt naar te kijken alsof ze er zo op zou stappen, maar dan beweegt ze ernaar toe en raakte ze weer uit balans, dus als iemand daar iets op weet zou het ideaal zijn.

Pfoe, dat is moeilijk! Ik heb daar totaal geen ervaring mee. Maar hoe zit ze nu dan eigenlijk? Op een stok of op een plankje? Ik weet niet goed wat ik me precies moet voorstellen.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:34

Jeetje, topic gaat wel hard zo :D

Ik zie heel veel leuke foto's langs komen. Kan echt genieten van jullie foto's met dat badderen, kroelen, knabbelen enz.

Benfan, Je vogelbende klinkt tof! Wat lief dat je kneusjes op vangt. Welkom!
Ook welkom Anne en AmberG. Ik verwacht wel foto's van de nieuwe voorgestelde vogels hoor :o

Cayenne, ik zou Mango ook laten knippen. Wat anderen al zeggen, het is tijdelijk. En je zegt zelf dat je zou knippen dat hij wel nog wat kan zweven. Prima om het zo te leren toch? Misschien kan je inschatten wanneer hij in de rui gaat. Dan knip je niet al te vroeg, zodat het snel weer aangegroeid is als het kortwieken tegen viel. Tot die tijd extra voorzichtig doen :=

blokje, hier stoppen ze uit zichzelf met eten van groenvoer, super handig! Is per vogel verschillend natuurlijk, maar ik vind het fijn om te weten dat ik gewoon wat kan laten liggen en ze het vanzelf met rust laten. Alleen rijst kan Tess niet van afblijven.

AmberG, Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je niet een soort rekje maken? Een rollator-idee. Misschien kan ze haar balans wel behouden als iets vast kan houden met de snavel tijdens het opstappen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:00

Alsnog welkom Benfan, het spijt me was het in de vorige post vergeten.

Cayenne, Krazz is een Timney, een kleine grijze roodstaart.
Wat is Mango ontzettend leuk om te zien zeg! (Zeg ik die bang is van vogels := )
Ik denk ook dat het mss nu wel goed is om te knippen, zodat Mango kan leren om beter te vliegen.
Krazz is trouwens ook niet gekortwiekt. Hij is echt een kamikaze piloot.
Maar hij loopt ook graag over de grond. Lijkt op een pinguïn als hij loopt. Vooral over tafel _O-

Arrabella: Voorlopig genoeg te eten voor die kleintjes haha!Groot feest!

AmberG:vervelend zeg, juist omdat ze nu wel lijkt te willen. Ik zou ook denken aan een soort rekje oid wat je vast kan houden?

Kwa eten is Krazz altijd erg moeilijk geweest. Hij at geen fruit, behalve druiven. Lust geen pellets, alleen zaad. En hij at verder alleen aardappelen met appelmoes :Y)
Inmiddels is hij bijna 2 (juni) en eet hij wat gevarieerder. Zo eet hij graag boontjes, olijven, ei, verse mais, appel...
En hij wil alles proeven wat op ons bord ligt.
Dat is wel fijn.
Hij blijft wel elke avond standaard rond etenstijd om "aardappel" vragen ipv eten. :=

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:36

Hee allemaal! Ben ik weer eens :) Met een vraag:

Finky mijn grasparkiet zit in de rui. Dat is goed nieuws! Dit omdat Finky bij zijn linkervleugel, na een onbenullige vliegactie, best wel wat slagpennen heeft verloren een tijdje terug (in december). Daardoor kan hij niet goed vliegen (hij landt elke keer heel hard en vaak al eerder dan hijzelf had gewild).
Nu komen er dus nieuwe veren; van die bloederige kwetsbare nieuwe pennen. Ik geef hem extra vitamines, maar hanteer hem wel gewoon.

Maar dan.... de nieuwe pennen knappen steeds af -O- Al drie nieuwe pennen heb ik zien zitten en die zijn nu weer weg. Hij zat laatst in de kooi en toen stak 1 nieuwe pen helemaal schuin naar buiten. Deze heeft hij er toen zelf uitgetrokken (heb ik gezien). Zijn vleugel doet ook pijn volgens mij. Soms trekt hij zijn linkervleugel iets meer op dan rechts en hij 'poetst' er meer aan.
Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat zijn linkervleugel weer de oude is... Kan ik hier iets aan doen?

Verder is hij vrolijk en luistert hij al beter naam mijn commando om op mijn hand te gaan zitten (begin training). Maar ik zou graag willen dat hij binnenkort ook weer normaal kan vliegen.

Edit:
Oh en wie van jullie voert pellets? Is de overgang van zaden naar pellets te doen voor de vogels? Ik zit eraan te denken om op ander voer over te gaan... Ten behoeve van de gezondheid van m'n parkietjes. Maar moet me er nog een beetje in verdiepen :o

Een meeting in Erica (bij Emmen) lijkt me leuk! Even kijken of ik dan tijd heb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:18

Mijn valken krijgen soms wel pellets, maar die hebben er een hekel aan en gooien ze continu uit de voliere. Op zich ziet dat er wel grappig uit, vogels die een pellet in de snavel pakken, naar het gaas vliegen en hem dan zo de voliere uit bonjouren. En ik maar weer opvegen :') Duur grapje ook haha.
En iedere keer vraagt de vogelarts: ''KRIJGEN JOUW VOGELS PELLETS?!' Uh meneer, ik zeg toch duidelijk iedere keer dat dit geen succes is? :')

Mijn edelpapegaai krijgt een piepklein beetje pellets, maar in principe zijn pellets ook niet zo erg goed voor hem. Het zijn meer fruit en groente eters.

Sabini, geef je wel voldoende calcium? Daar worden de pennen sterker van. Het klinkt ook een beetje als een mineralentekort. En anders toch even naar de vogelarts. Ik heb een valk die nog weleens de neiging heeft om zich heel hardhandig te poetsen. Hij trekt de pennen er niet uit, maar ik zie het aan zijn rafelige staart. Het gaat nu stukken beter maar tijdens de ruiperiode duikt het weer even op.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:30

Leuke nieuwe aanwinst Cayenne! Mijn vriend zal heel jaloers zijn.. maar met onze katten acht ik het niet veilig genoeg! Hij eet dus veelal vochtig sul. Is hij dan ook zo'n 'vieze' poeper? :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:35

Ja, zijn ontlasting kan soms erg waterig zijn! :D
Wil je vriend ook graag een papegaai? :P

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:55

Benfan schreef:
HEY! leuk idee misschien... een meeting? in het weekend van 7/8 april is er een open dag bij een van de grootste opvangen in Nederland. World of Birds in Erica (Emmen, Drenthe) Werk daar zelf als vrijwilliger, is daar echt super leuk! meer dan 1600 vogels!!!

Heej dat is vrij dicht bij. (Ken het helemaal niet)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:18

blokje schreef:
Benfan schreef:
HEY! leuk idee misschien... een meeting? in het weekend van 7/8 april is er een open dag bij een van de grootste opvangen in Nederland. World of Birds in Erica (Emmen, Drenthe) Werk daar zelf als vrijwilliger, is daar echt super leuk! meer dan 1600 vogels!!!

Heej dat is vrij dicht bij. (Ken het helemaal niet)

Op een of andere manier horen we dat vaker, ondertussen ze nu alweer 22 jaar bezig zijn met opvangen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:49

ik woon nu 7,5 jaar in nieuw Weerdinge maar kom uit de Noordoostpolder.
Kom ook niet veel in de buurt van Erica.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:55

Cayenna, lastige beslissing hoor.. Hoewel ik er in feite tegen ben, vind ik dat er zeker uitzonderingen gemaakt moeten kunen worden. Je wil immers wel dat je vogeltje nog leeft na een verloop van tijd :j

Arabella, wat een leuke vogeltjes heb je! Groenvoer doet het hier ook altijd goed! :D

AmberG, Lastig hoor, ik zou echt niet zo goed weten hoe je dat op kan lossen. Misschien op een platte hand op laten stappen?

Pellets eten die van ons ook steevast niet. We zouden ze echt uit moeten hongeren en niets anders geven voor ze dat misschien wel eens zouden kunnen willen eten :P Ik heb het zelf wel het liefst, maar na zó veel (verspreidde) pogingen en heel wat zakjes duur voer verder, heb ik de hoop opgegeven := Ze doen het prima op het voer wat ze nu hebben :)

Op veler verzoek foto's van ons bijzonder gezelschap :P
Afbeelding

vlnr: Loki, 8, man - Puk, 8, pop - Ollie, 4, man

Wel een lastig gezelschap. Loki en Puk zijn 'alleen' opgegroeid. Puk was van mijn vriend toen we nog niet samenwoonden en Loki van mij. Die zijn een beetje vervreemd van andere vogeltjes (we wisten niet beter toen..) maar wel aanhankelijk naar ons. Puk vind alles eng en Loki is op vrijwel alles boos (behalve op mij en op doekjes)
Ollie wil vriendjes zijn met alles en iedereen. Ook met Puk en Loki, maar die zijn zo gericht op ons dat ze andere vogeltjes maar vreemd vinden. Ze zijn er regelmatig samen uit en ik heb het idee dat Puk en Ollie wel meer naar elkaar toe trekken, maar echt gezellig is het niet tussen de twee. :=

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:06

Don't give up on difficult birds. Helaas kan ik het plaatje hier niet meer van vinden, maar het gaf mij de drive om niet op te geven bij Nicky mijn Halsband parkiet. Gekocht bij mensen die beweerde dat ze/hij 26 weken oud was en tam. Maar omdat het niet samen ging met de katten moest ze weg.

Zelf heb ik ook katten, nicky geeft geen kick. Wat ik wel merkte was dat ik een hevig gefrustreerde vogel had. Ze was niet aan te raken, viel aan als je langs het hok loopt, schreeuwde enorm, en werd heel snel boos als ze een pinda mocht doppen. Daarbij poseerde ze haar lichaam vaak vreemd, iets wat op ongemak leek schreeuwen. We hebben besloten samen met een expert op het gebied van gedrag om een deel van haar hok af te dekken en ander voer te geven.

Ik heb haar van een zadenmengsel naar pellet gedaan, en de helft van het dak van haar hok is afgedekt. Binnen 2 dagen merkte ik al verandering. MInder schreeuwen, meer 'lieve' geluidjes en minder snel aanvallen. Ben haar aan het trainen om op en vaste plek te gaan zitten bij het voeren, zodat ik veilig bakjes kan vervangen. Ze pikte dit snel op en begon meer naar mij toe te trekken.

We zijn nu nog geen week verder en mevrouw zit op mijn schouder, mij te poetsen en kusjes te geven. Ze komt naar mij toe, en vind het heerlijk om over har kopje gekroelt te worden. Ik ben zo trots op wat we bereikt hebben! Een moeilijke vogelsoort volgens sommige, mijn grote vriend volgens mij. Ben super super trots op haar! Mijn lieve mooie Nicky.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:15

Amai Benfan, wat een gedragsverandering! Dan vraag je je toch af wat er allemaal mis gegaan is in het verleden.

Wat maakt precies het verschil door een deel van het dak af te dekken? Dat ze zich meer geborgen/veilig voelt?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:43

Cayenne, het is kiezen tussen twee kwaden maar ik zou hem ook tijdelijk kortwieken. Straks vliegt hij ergens tegenaan en bezeert hij zichzelf of nog erger..

AmberG, wat een lastige situatie! Ik heb zo even geen tips voor je..

Sabini, ik ben bezig met overstappen op pellets maar het is echt lastig. Eergisteren heb ik een paar nutriberries verkruimeld en door de pellets gedaan, toen zag ik dat er ook van de pellets gegeten was. Vandaag weer alleen pellets gegeven en Jorn ging er gelijk van eten, dus die is over nu, maar Skippy dus nog niet en dat is de vogel waarvoor ik overstap. Ik blijf dus nog even tobben met een mengseltje van nutriberries en pellets..

Benfan, wat een mooie verandering zo snel!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:16

Ik denk dat het een babyknip gaat worden. Dan kan hij nog wel vliegen maar geen snelheid maken.

Mijn valken eten geen pellets en de edelpapegaai mag maar een heel klein beetje pellets per dag. Het zit volgens mij ook standaard in zijn voer en ik geef er nog Perle Morbide Rood bij. Edelpapegaaien mogen sowieso niet teveel zaad en pellets/supplementen reageren ze doorgaans vrij slecht op.

Amandanana, ze zijn pas echt over op pellets als je het als volledig voer geeft en dan een aantal weken lang. Soms is het na een paar weken niet interessant meer en willen ze het niet meer. Daarom is het echt een kwestie van een tijd volhouden. Ik doe het zelf niet bij mijn valken, want ik vind het scharrelen wel zo fijn voor ze.

Wat fijn dat het goed gaat, Benfan!

Ik kwam vanochtend in de voliere...Bloedbad! :oo
Bloed op de wanden, javabomen, zitstokken.. Ik durfde bijna niet te kijken wie het slachtoffer was. Het bleken Marabi en Dainty. Marabi heeft een nageltje van zijn teen gebroken en Dainty een bloedpen. Geen idee wat ze hebben uitgespookt :oo Gelukkig leek het erger als het daadwerkelijk is, maar ze hebben wel flink wat bloed verloren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:25

Dat is schrikken zeg!!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:34

Ojee, dat staat je hart stil zeg :oo . Gelukkig blijkt het niet té ernstig!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:43

Ja, het zat ook aan het plafond van de voliere. En het was al helemaal in de bomen getrokken dus ik heb nu rood gespikkelde javabomen :x
Maar gelukkig zijn de vogels verder 'okee'. Wel veel schrik natuurlijk en wat auw, maar het had erger kunnen zijn.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:01

Picture time! Het is nu donker, dus krijg niet veel duidelijke foto's. De grasparkieten zijn aan het racen door het huis, dus die krijg ik er al helemaal niet op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nicky de halsbandparkiet.

Afbeelding
Kneus 1 en 2, moeten nog echte namen voor komen.

Afbeelding
Mijn groepje tieners! Ze zitten nu druk met elkaar te brabbellen, plannen wat ze nu weer gaan uitvreten. Ik kreeg ze gelukkig even op de foto op deze manier :P