'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:09

djinnie schreef:
Ik vind dat HC zeker wel een punt heeft. Er wordt door veel mensen nog best flink "ja maar" geroepen. Dat doet ie anders nooit... bekend zinnetje?

Er moet iets gebeuren, een rassenlijst gaat niet werken, getuige alle verwarring bij kruisingen en andere rassen. De gemiddelde agent of boa met een rasbeschrijving laten lopen is onrealistisch, ook gezien alle mixjes. Grootte is dan vele malen duidelijk en logischer.

Niet dat ik onze toekomstige hond graag zal korven, maar het klinkt wel als een eerlijke en vooral duidelijke regel. Dan pik je dus ook die gevaarlijke labmix mee, die neurotische herder of die berner met een kronkel in de kop.

Sorry, ik zie juist heel veel mensen hier met HR honden die open staan voor een oplossing, maar gewoon de maatregel "alle HR honden maar muilkoven" onnuttig vinden en er wordt juist heel open meegedacht wat dan wel een acceptabele oplossing kan zijn.
Ik zie vooral heel veel ja, maars bij de schreeuwers zonder HR honden die roepen dat de HR honden maar gemuilkorft moeten, uitsterfbeleid, weetikwat. Maar zodra men dan roept alle grote honden te muilkorven schieten ze in de jamaarstand, want hun hond doet niks en hoeft niet te leiden onder de kwade.

Ik zou niet blij zijn met ern muilkorf, maar tijdelijk met een duidelijke einddatum zou ik het kunnen accepteren. Blijkbaar moet er na 10jaar niks doen en mensen die met een aangevallen hond komen uitlachen, nu ineens binnen zeer korte duur een paniekplan opgezet worden. En dat steekt me wel ja.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:11

Iedereen een enkelband beperkt echt wel de mogelijkheid tot criminaliteit hoor. En waarom de onschuldige slachtoffers wel beschermen tegen honden, maar niet tegen mensen?

Oja en hoe gaan we dat ook alweer doen met die meetlat en die weegschaal?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:13

Nikass schreef:
Iedereen een enkelband beperkt echt wel de mogelijkheid tot criminaliteit hoor. En waarom de onschuldige slachtoffers wel beschermen tegen honden, maar niet tegen mensen?

Laten we de vergelijking even bij lichamelijk letsel houden dan :j gewoon.. voor t gemak..

Overigens is daarom wapenbezig niet toegestaan hier, mag je niet met een mes over straat en mag je in principe andere mensen niet zomaar aanvallen (niet eens om jezelf te verdedigen). Dus hoezo worden slachtoffers niet beschermd?

Zegt iemand die als kleuter pittig is gebeten door een herder (want die was zo braaf...)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:24

zusi2 schreef:
Ik vindt het werkelijk de grootste onzin ..!!!
Pak lekker de baasjes aan van de ongeleide projectielen..!!!

Ik heb zelf een kruising met een Stafford en de liefste hond van de hele wereld..!
Maar keer op keer weer wordt die van mij naar zijn strot gevolgen door een golden retriever en van die kleine ..... hondjes !!!

Maar daar wordt niet naar gekeken.
Want als die van mij het zo zat is heeft dan inderdaad gevolgen dat snap ik maar al te goed.

Maar ik zit keer op keer bij de dierenarts om de bijt wonden van die andere .... honden dicht te laten maken!

Helaas zie je hier maar weer dat de goede onder de kwade moeten leiden
Maar ik weiger mijn hond kort aan te lijnen en met een muilkorf om te laten lopen
Dier doet niemand wat kwaad !

Nogmaals pak de baasjes aan!

Keer op keer bij de dierenarts voor bijtwonden??? Ik woon in een drukbevolkte wijk in de randstad en heb heel wat jaren honden. Ik heb nog nooit voor een bijtincident met één van de honden bij de dierenarts gezeten, eerlijk gezegd. Dan vraag ik me serieus af, waar je zélf bent en hoe goed je zelf hondentaal kan lezen als dat je regelmatig overkomt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:34

StonedRomy schreef:
Maar wat ik vandaag meemaakte...

Was met mijn jong wandelhondje aan het wandelen toen er binnen de bebouwde kom een labrador op mij af kwam racen. Ik ga dus voor de puppy staan en stop de hond, vraag aan de eigenaar hoe vriendelijk hij is en laat de puppy dan snuffelen. Puppy springt tegen zijn hoofd op en begint te blaffen dus die corrigeer ik. Ook kleine honden moeten van mij leren dat ze niet zomaar blaffend tegen iets aanspringen.

' nee joh! Is toch net grappig wanneer kleine hondjes dat doen!' Kreeg ik als reactie van mevrouw. Voor zover dus inzicht in normaal hondengedrag.

Hoe oud is die pup dan StonedRomy? Want ik ben het niet met je eens een pup hierop te corrigeren. Zo zie je maar hoe verschillend men denkt over opvoeding en hondentaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:38

Ah dat zei ik ook al DatBenIkNou :j

Cer: wel eens een hond met muilkorf een andere hond zien aanvallen?
Kan prima hoor! Bij een Duitse herder en bij een Wolfshond gezien. En nee ze konden de hond niet bijten, maar wel tegen de grond/muur pletten en doodschrik aanjagen.

Kom nou toch eens met een reëel voorbeeld... 17 miljoen honden op muilkorf controleren, ten koste van wiens welzijn moet dat gaan?
(En boetes uitschrijven en verwerken, en bezwaarschriften in behandeling nemen enz. Nog meer bureaucratie, wat een oplossing!)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-02-17 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:39

Cer schreef:
Overigens is daarom wapenbezig niet toegestaan hier, mag je niet met een mes over straat en mag je in principe andere mensen niet zomaar aanvallen (niet eens om jezelf te verdedigen).

Je mag daarentegen wel met een potentieel gevaarlijke hond over straat.
Nu komt er een voorstel om de scherpe kant in een hoes te doen.

Hoe meer ik hier lees Cer, hoe meer ik heil ik zie in een verbod met vergunningstelsel voor honden >20. Nog steeds met muilkorf uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-02-17 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:40

Is je tweede alinea ook voor Cer bedoeld? Want er zijn hier best overdachte voorstellen gegeven.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:43

Nikass schreef:
Kan prima hoor! Bij een Duitse herder en bij een Wolfshond gezien. En nee ze konden de hond niet bijten, maar wel tegen de grond/muur pletten en doodschrik aanjagen.

En wat zou er gebeurd zijn zonder muilkorf?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:45

Juist door alle 'ja, maar een labrador/husky/golden/noem maar op kan ook bijten' is het toch eerlijker om alle honden te muilkorven bij los lopen of kort aangelijnd. Doe dan trouwens maar een verbod op een flex lijn in aanlijngebieden/bebouwde kom. Dat is niet kort aangelijnd zoals een hoop mensen hem gebruiken.

Ik ben ook een aantal keer gebeten vroeger, maar niet door HR honden. De honden die nu op de lijst staan heb ik, zonder mijn honden, geen problemen mee, maar als ik mijn honden bij me heb wel. Maar honden die nu nog niet op de lijst staan, maar op de misschien lijst, zijn wel weer honden die ik zonder honden ook niet zal benaderen. Ik denk namelijk als deze lijst gebruikt gaat worden er wel minder ernstige of dodelijke incidenten plaatsvinden bij honden onderling (en de mensen die gebeten worden bij het uit elkaar proberen te halen of bij het beschermen van hun eigen hond), maar dat de incidenten die echt alleen hond/mens, dus echt geen andere hond in de buurt, zijn niet perse verminderen.

Zoals je in dit topic al ziet zijn er altijd honden van andere rassen die incidenten veroorzaken. Ik ben dan nooit door een Duitse Herder gebeten, maar ik weet wel dat er daar rotte appels tussen zitten en dat ze flinke schade kunnen veroorzaken. Ik vind het zonde als mensen een hekel krijgen aan een ras door incidenten, vandaar dat ik wel eens aangeboden heb om iemand van hun angst/afkeer van het ras af te helpen, maar ik ga ook niet op een onbekende Duitser af, tenzij ik de eigenaar goed ken en vertrouw. Ik ben gebeten door een kruising border collie achtig hondje, een mechelse herder lookalike en een Drent. Bij de honden heb ik verschillende rassen er af mogen plukken, zoals labrador, kleine mixjes, grote bulldog achtige. Geen HR rassen (hoewel die laatste er onder zou kunnen vallen), maar die ontwijk ik ook. Ik zie wel in de buurt dat er heel veel HR honden bijgekomen zijn bij eigenaren die zich totaal niet verdiepen in een hond en waar hele gevaarlijke situaties bij ontstaan. Daarom ontwijk ik die hele wijk. Deze incidenten bij mijn honden waren allemaal in de wijk, dus of alle honden aan de lijn of iemand die dacht dat aanlijnplicht niet nodig was, ook al luisterde de hond niet en kwam aangestormd toen hij ons zag. Maar het heeft allemaal niet voor DA bezoeken gezorgd hoor.

Ik wil best mijn honden muilkorven, maar inderdaad het liefst wel tijdelijk terwijl er aan een betere oplossing gewerkt wordt. Alleen muilkorven of kort aanlijnen is in mijn ogen geen structurele oplossing. Vooral niet omdat de echt gevaarlijke honden kort aangelijnd alsnog schade kunnen maken. Daarvoor lees is iets te vaak dat een hond losbreekt of gewoon aangelijnd alsnog de kans krijgt om een hond te vermoorden of een mens te pakken.

Alleen het probleem bij alleen de HR rassen is dat je het gejamaar krijgt en ja er zijn inderdaad ook honden van andere rassen die flinke schade maken. Daar twijfel ik dus over, mogen niet HR honden wel schade maken tot er een betere oplossing is, terwijl HR honden die geen risico zijn (dus echt individuele honden) verplicht worden, maar het misschien niet gecontroleerd kan worden, omdat er dan wel kennis van rassen moet zijn...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:53

Nikass schreef:

Werkelijk Nikass? Dat interesseert me geen ene kont... en dan druk ik me netjes uit..
Van doodschrik aanjagen komen over het algemeen geen hechtingen...

Citaat:
Kom nou toch eens met een reëel voorbeeld... 17 miljoen honden op muilkorf controleren, ten koste van wiens welzijn moet dat gaan

Hoezo is een bijt incident geen reeeel voorbeeld? 17 miljoen honden, zijn dat er sowieso niet een beetje veel??

Overigens is een vergunningenstelsel ook lastig..

Wat is de opsomming van de doordachte voorstellen?

geerke

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:00

Ik vraag mij serieus af of een hond spoort die als hij losbreekt een andere hond doodbijt of een mens aanvalt.Dit soort bijtbekken die killen mogen van mij meteen hemelen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:05

Alleen wil men het graag voor zijn ipv achteraf euthanaseren....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:08

Zo wie zo moeten ze eens beginnen met het verbieden van die broodfok nesten en kruisingen. Enkel nog stamboomhonden waar bij je aangesloten moet zijn bij de rasveteniging,wil je fokken dat de ouder dieren eerst een agressie test moeten afleggen. Voor ze ook maar gebruikt mogen worden voor de fok,geeft de rasvereniging groenlicht dan krijgen de pups pas stambomen van de raad van beheer. Het moet een samen spel worden tussen de rasverenigingen en de raad van beheer. En dus verbod op fokken zonder stamboom of kruisingen die ook geen stamboom kunnen bezitten. Zo hou je enkel nog de verantwoorde fokkers over en pups koop je niet meer zo maar even op MP voor 250. Dus mensen bedenken zich wel van te voren en worden gescreend. Dat moet gebeuren

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:14

Sclimpre schreef:
Nikass schreef:

En wat zou er gebeurd zijn zonder muilkorf?

Dat kan jezelf wel bedenken.
Maar dat maakt de aanval met muilkorf dus acceptabel volgens jou?
Want daar gaat het hierom.
Er is een probleem in het gedrag van mensen. Honden zullen altijd kunnen bijten, dus moet je iets aan het gedrag van mensen doen zodat ze meer verantwoordelijkheid nemen voor het wezen wat ze in huis hebben.
Niet een beetje symptoombestrijding en dan is het wel opgelost.
Het heeft geen zin een complex probleem te gaan simplificeren bij gebrek aan beter.

Goh Cer jij leest ook hoe je wil lezen pfff
Ik vraag om een reëele oplossing, niet om een voorbeeld van een bijtincident. Ik dacht dat je dàt ook wel zelf kon bedenken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-02-17 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:14

keona schreef:
Zo wie zo moeten ze eens beginnen met het verbieden van die broodfok nesten en kruisingen. Enkel nog stamboomhonden waar bij je aangesloten moet zijn bij de rasveteniging,wil je fokken dat de ouder dieren eerst een agressie test moeten afleggen. Voor ze ook maar gebruikt mogen worden voor de fok,geeft de rasvereniging groenlicht dan krijgen de pups pas stambomen van de raad van beheer. Het moet een samen spel worden tussen de rasverenigingen en de raad van beheer. En dus verbod op fokken zonder stamboom of kruisingen die ook geen stamboom kunnen bezitten. Zo hou je enkel nog de verantwoorde fokkers over en pups koop je niet meer zo maar even op MP voor 250. Dus mensen bedenken zich wel van te voren en worden gescreend. Dat moet gebeuren

Zucht, welnee. Lees het topic eens door zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:15

Even een praktische vraag?

Bestaan er wel muilkorven voor bv de bulldoggen en andere soorten met een veel te korte neus bv.?

Even voor het dan iedere hond aan de muilkorf idee?

Waar ik dus niet per definitie tegen ben, ben wel voor gelijke monniken gelijke kappen eigenlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:19

Cer schreef:
Nikass schreef:

Werkelijk Nikass? Dat interesseert me geen ene kont... en dan druk ik me netjes uit..
Van doodschrik aanjagen komen over het algemeen geen hechtingen...

En DAT is dus het hele probleem. De mentaliteit deugt niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:24

MiniMeLona schreef:

Bestaan er wel muilkorven voor bv de bulldoggen en andere soorten met een veel te korte neus bv.?

Ja.
Voorbeelden onder je vingertippen.

Citaat:
Waar ik dus niet per definitie tegen ben, ben wel voor gelijke monniken gelijke kappen eigenlijk.

en honden die door hun daarvoor te geringe formaat geen wat in dit kader als serieuze schade gezien wordt kunnen aanrichten zijn geen gelijke monniken dus hoeven ook die gelijke kap niet op.
Verder gaat het om serieuze schade voorkomen, niet om gelijkheid.
Daarbij weegt het recht van een potentieel slachtoffer zwaarder dan dat van de potentiele bijter.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:26

geerke schreef:
Ik vraag mij serieus af of een hond spoort die als hij losbreekt een andere hond doodbijt of een mens aanvalt.Dit soort bijtbekken die killen mogen van mij meteen hemelen

Ja hoor, die hond spoort wel, die doet gewoon waar hij voor gefokt is. Het dier kan het niet helpen, die heeft zichzelf niet gemaakt.
Maar het is wel zeer ongewenst gedrag, wat natuurlijk niet (meer) geaccepteerd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:29

Huertecilla schreef:
MiniMeLona schreef:

Ja.
Voorbeelden onder je vingertippen.

Citaat:

en honden die door hun daarvoor te geringe formaat geen wat in dit kader als serieuze schade gezien wordt kunnen aanrichten zijn geen gelijke monniken dus hoeven ook die gelijke kap niet op.
Verder gaat het om serieuze schade voorkomen, niet om gelijkheid.
Daarbij weegt het recht van een potentieel slachtoffer zwaarder dan dat van de potentiele bijter.

Niet mee eens; het zijn ook vaak die kleine k..keffers (heb er zelf 1 sinds 2 maanden) die juist de meeste opvoeding kunnen gebruiken en ook vaak van zich afbijten of zelfs een incident starten. Maar dat mag dan wel?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:30

Nikass schreef:
Goh Cer jij leest ook hoe je wil lezen pfff
Ik vraag om een reëele oplossing, niet om een voorbeeld van een bijtincident. Ik dacht dat je dàt ook wel zelf kon bedenken.

Leer even schrijven dan Nikass
er staat letterlijk "reeel voorbeeld" en niet "reeele oplossing"...
Als jij dat niet schrijft, ga ik niet voor je bedenken... niet banketstaaf doen als je zelf een vergissing maakt..

Wat is er mis met mijn mentaliteit? Wat kan mij het nou schelen wat er gebeurd als twee grote honden met muilkorven gaan vechten? Ik heb die honden niet. Ik kom ze ook liever niet tegen, loslopend..
Op zn minst aangelijnd.. en wat hier ook al vaker is aangehaald, ja de goede moeten onder de kwaden lijden omdat een aantal mensen gewoon geen verstand hebben van honden.. Maakt niet uit wie er hier beweert dat zijn/haar hond superbraaf is en heel goed opgevoed is en men verstand heeft van hondentaal en weet ik veel wat allemaal... Want het gebeurt toch, maar het gebeurt nooit iemand. Dat is altijd zo gek :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:32

Afbeelding
Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:33

maar HC een snuitje zou haast verboden moeten worden om te gebruiken in situatie's buiten naar de dierenarts gaan. Een hond kan niet hijgen, drinken of wat dan ook met een snuitje. Dierenmishandeling om dat om te doen op wandeling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:37

MiniMeLona schreef:

Je zegt het eigenlijk zelf al... een 'te korte' neus...
waarom mensen dat uberhaupt willen fokken en kopen is mij echt een raadsel... maar ja, dat kan allemaal gewoon 'voor de leuk'...
Enfin, dit is niet de discussie in dit topic