gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:38

Hihi heb net n grote doos gevonden en daar n klein gaatje in gemaakt waar ze net doorpassen... Hoe maak je een konijn blij :D heerlijk om te zien hoe ze zich daarmee amuseren :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:03

Pfff nou hier heb ik ze voorlopig uit elkaar gehaald .... Baal er zo van. Mijn ram zit apart en hij is heel boos. Hij gromt als hij me ziet en valt zelfs mijn schoenen aan. Ook dan die staart recht omhoog.
Ik zit met mijn handen in het haar.

Aan de ene kant wil ik ze apart houden tot de ram ouder is. Maar ik durf hem gewoon niet meer te aaien omdat ik bang ben dat ie me aan vliegt. Maar hij zal wel zijn aandacht nodig hebben als hij alleen zit.

Aan de andere kant wil ik een goed huisje voor hem zoeken. Maar mijn man wilt absoluut geen konijn meer er voor terug. Ik snap hem wel, want we hebben nu nog geen jaar konijnen en ruim 600,00 armer en maar weinig plezier gehad (erg ziek, operatie e.d.)

Ga eens kijken of ik een opvang kan bellen voor advies....

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:43

Hoe is dst ineens omgeslagen dan? Het ging toch zo goed las ik op bunnybunch? Nu is het sowieso een risico met en jong konijn die min of meer maar "moet" samenleven met een andere. Hij begint nu te puberen en dan slaat dat weleens om

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 17:37

Ahw echt zielig wat er is gebeurd met je konijntjes @delphie, sterkte nog!

Ik heb even niet mee gelezen want had er geen tijd voor, maar ik had een vraag:
Hoe drinken jullie konijntjes? Ik heb voor dotje nu een fles en een bakje met water, ik merk dat hij veel meer uit het bakje drinkt dus ik was wel benieuwd hoe jullie dat hebben :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:49

Een stenen bak. Flesje vind ik onnatuurlijk en ze schijnen veel lucht binnen te krijgen

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 18:01

Ik heb ook het idee dat uit een bakje drinken veel makkelijker voor ze is omdat ze anders 100 keer aan dat flesje moeten likken voor ze genoeg hebben, ik blijf nu dus bij het bakje, haha!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:10

Lora, hier een flesje en een losse drinkbak zodat ze kunnen kiezen. Ik heb ook gelezen dat konijnen schijnbaar via een fles te weinig drinken binnen kunnen krijgen.

Eoweyn_x schreef:
Hoe is dst ineens omgeslagen dan? Het ging toch zo goed las ik op bunnybunch? Nu is het sowieso een risico met en jong konijn die min of meer maar "moet" samenleven met een andere. Hij begint nu te puberen en dan slaat dat weleens om

Ik heb geen idee! Ze lagen lief en rustig naast elkaar, aten samen uit dezelfde bak en wasten elkaar regelmatig. Het rammetje is echter de 'boosdoener'.
Voor nu heb ik ze gescheiden en laat ze even een paar weken bijkomen. Dan is de ram ook ouder en probeer ik het nogmaals. Ik was in de veronderstelling dat het puberen ook minder zou zijn door de castratie.
Ik wil graag 2 franse hangoren en die vind je bijna nooit in opvangen.

Het gekke is dat ik via de opvang ook een wat oudere ram heb gehad. Dat ging ook maar een paar weken goed bij mijn voedster. Toen begon hij haar tijdens het wassen echt kaal te plukken. Mijn voedster kreeg toen echt behoorlijke kale plekken op haar lijf en op den duur raakte hij gefixeerd op het wassen van haar ogen, met wondjes tot gevolg. Dit alles leidde weer tot onrust en toen heb ik ze gescheiden en kort erna werd mijn voedster flink ziek.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:22

Afbeelding
Hoi,

Ik wil mij ook melden als dat mag :)
Ik heb 2 konijnen, een hangoordwerg Sam en een wit-bruine Ollie

Nu heb ik meteen een vraag aan jullie, Sam heeft z'n hele leven (8 jaar) alleen gezeten (I know slecht!) nu dus de kans gekregen om hem samen te zetten en dat is heel goed gelukt, hij is niet bij Ollie weg te slaan en hij is er echt veel vrolijker door geworden!

Nu is het alleen zo dat hij sinds hij een mooie grote ren heeft en een maatje hij nogal mager is geworden, logisch ook maar enig idee hoe ik hem weer op gewicht ga krijgen gezien z'n leeftijd?

Ze krijgen 2x daags cuni complete en onbeperkt hooi, ik voer ze groenterestjes, soms een appel en heel af en toe zo'n snoep staafje.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:19

Is ie echt mager? Veel huisdieren zijn te dik namelijk, zonder dat eigenaren dit zo zien.
Als ie echt mager is (dus echt alle botjes te voelen), dan is het makkelijkste toch om de brokjes te verhogen. Als ze niet zoveel krijgen kan je dat makkelijk wat meer geven.
Misschien dat een ander merk wat meer aanzet? Met science selective heb ik mn hangoor in een half jaar van broodmager naar mollig gekregen.
Je kan ook nog kijken naar je hooi, daar zit natuurlijk ook veel verschil in qua voedingswaarde.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:39

Delphi schreef:
Lora, hier een flesje en een losse drinkbak zodat ze kunnen kiezen. Ik heb ook gelezen dat konijnen schijnbaar via een fles te weinig drinken binnen kunnen krijgen.

Eoweyn_x schreef:

Ik heb geen idee! Ze lagen lief en rustig naast elkaar, aten samen uit dezelfde bak en wasten elkaar regelmatig. Het rammetje is echter de 'boosdoener'.
Voor nu heb ik ze gescheiden en laat ze even een paar weken bijkomen. Dan is de ram ook ouder en probeer ik het nogmaals. Ik was in de veronderstelling dat het puberen ook minder zou zijn door de castratie.
Ik wil graag 2 franse hangoren en die vind je bijna nooit in opvangen.

Het gekke is dat ik via de opvang ook een wat oudere ram heb gehad. Dat ging ook maar een paar weken goed bij mijn voedster. Toen begon hij haar tijdens het wassen echt kaal te plukken. Mijn voedster kreeg toen echt behoorlijke kale plekken op haar lijf en op den duur raakte hij gefixeerd op het wassen van haar ogen, met wondjes tot gevolg. Dit alles leidde weer tot onrust en toen heb ik ze gescheiden en kort erna werd mijn voedster flink ziek.

Genoeg opvangen die ze hebben hoor.. En ik denk dat dat aan die ram lag maar niet aan het feit dat het een opvangkonijn was. Zijn konijnen net zoals alle andere konijnen. Heb je al raad gevraagd op bunnybunch?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:40

Ja hij is echt te mager, is nooit een dikkerd geweest maar voel z'n botjes nu wel heel erg! Ze krijgen 2x per dag 2 volle bakjes met de cuni complete dus zeker niet te weinig, de ander is mooi op gewicht, ook zeker niet te dik!

Toch maar kijken of ik een baal paardenhooi kan regelen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:49

En misschien bijvoeren met luzerne, of erwtenvlokken :)

De dierenarts kan ook geen reden vinden?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:58

Nooit geweten dat ze luzerne mogen, goeie tip! Nee DA zijn we pas geweest ivm ontstoken oogje en hij was kerngezond! Heeft hem nog helemaal nagekeken maar buiten z'n oogje was hij prima in orde (gelukkig!) :)

Komende week maar even luzerne halen en dan ga ik eens kijken voor paardnehooi!

Thnx voor de tips!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:05

Wanneer is pas? Haakjes op de kiezen kunnen bijv zo opspelen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:59

Pas is 2 weken geleden.

Met haken eten ze toch ook slechter of niet? Want hij eet net zo goed als de jonge

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:09

Dat kan. Een van mijn konijnen heeft vermoedelijk ook haakjes maar die blijft doorbunkeren. Ga volgende week naar de dierenarts

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:33

Ik heb nu een bakje en flesje staan, ze lijken echt voorkeur te hebben voor het bakje (jammer dat die sneller vies wordt). Eerst had ik alleen flesjes.

Weet niet hoe lang ik door moet gaan met Kyra's pijnstiller. Ik hou goed in de gaten hoe ze eet, ik ben al gehalveerd van 0,4ml totaal naar 0,2 en heb de afgelopen dagen 0,1 gegeven. Ze eet verder goed naar mijn idee.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:35

Stampertje plast steeds in het voerbakje, meer konijnen die dat doen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:37

Mijne doen dat soms, poepen er ook wel eens in.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:59

Als ze goed eet en zich goed lijkt te voelen, zou ik nog 1 a 2 dagen doorgaan voor de zekerheid en dan stoppen.

Ik heb voornamelijk waterbakjes maar de buitenkonijnen hebben een flesje in het binnenhok, anders wordt dat zo'n troep. Deze bevallen me erg goed: http://t.zooplus.nl/shop/katten/voerbak ... dere/25055
Ze drinken daar liever uit dan een flesje.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:11

Tarzan is vandaag gearriveerd!! De ren is klaar, ben super blij!!

Tarzan zit i het hok en trappel nu in de ren.
vannacht gaat er 1 in een hok naast de ren en de ander hok+ren, dit wissel ik om de dag tot ze samen kunnen.

De ren net klaar (inderdaad nog geen eten en drinken. Had hem net 2 tellen er in zitten. Uiteraard nu voldoende hooi, brok en water)
Afbeelding

Tarzan
Afbeelding

Trappel
Afbeelding

Zo dicht bij elkaar kunnen ze nu
Afbeelding

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:23

Hier 2 flesje aan het hok...
bakjes worden hier Door het hele hok gesleept en om gegooid...geen succes dus haha

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:26

Froukje_J schreef:
Hier 2 flesje aan het hok...
bakjes worden hier Door het hele hok gesleept en om gegooid...geen succes dus haha

Bij mij ook :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:29

Ik heb zo'n plantenpotonderzetter (grote, vrij platte stenen bak), die kunnen ze niet rondsleuren.

Flesje hangt er nog, kunnen ze gewoon kiezen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:59

Gewone bakjes waren bij mij ook geen succes, die ik nu heb dus wel!

Wat een droppies en mooie ren! Maar ik blijf huiverig voor een open ren, de mijne zouden hier binnen een dag overheen springen...