Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:19

Mooie kipjes, Floss! Dot is echt prachtig! (en vergeleken mijn encyclopediefoto's duidelijk meer wyandotte dan de grijze hier... :o ) En gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, Keeva!

Hier ook poepmanagement met de waterslang. 's Winters is het relatief weinig werk, maar zomers is het echt nodig alles netjes te houden, al die poep stinkt!

Wat veel eieren krijgen jullie zonder lamp! Krijg dat hier niet voor elkaar helaas.

Hier zijn regenwormen een delicatesse! Heb bijna altijd een grote delegatie kip mee die 'meehelpt' de wei/paddock uit te mesten en onder de opgeschepte poep alles verorbert. Dat rennen en het vechten om een hapje vind ik echt hilarisch! :+

Wat me de laatste tijd opvalt is dat de hybriden ongeveer een uur later gaan slapen dan de andere rassen. Heb niet het idee dat het door luis oid komt, staan ook niet onderaan de rang maar blijven stug doorscharrelen. Herkenbaar?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:17

Mijn Vorwerkjes (in de modder >;) :

Afbeelding

Ene is een beetje kaal, haan was nogal ... eh ... fanatiek bij die man waar ze vandaan komen :+

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje van een langslopend Dotje ;-) :

Afbeelding

hielkebro

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:55

aaaah die laatste fotoo !! leuk kippie !
de rest ook ! :)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:27

Leuke foto's van mooie Vorwerkjes!!!!!!

Heb je tussen die dames hier ook een haan lopen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:29

Leuk Keeva! Goed aan de maat (tenminste als je het met mijn kleintjes vergelijkt), of niet? Ze zien er nog wat onwennig, maar niet te stressy uit.... De linker is mijn favo!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:31

Dames en heer hier vinden die wormen ook heerlijk.
af en toe gooi ik in de ren een hap oude paardenmest neer waar veel wormen in zitten en dan is het feest.. zoeken maar :D

Keeva ik vind je Dotje een erg gave zeg <3

Shanelle , die parelgrijze van jou vind ik helemaal het einde, heb toen ook staan twijfelen of parelgrijs of zilvertarwe.
Het is dat laatste geworden omdat dat toen beter past maar ooit .. :+

Paar foto's gemaakt v.d. week vaneen paar van mijn krieltjes.

1 van m'n krullies
Afbeelding

M'n zilvertarwe dame
Afbeelding

Man des huizes
Afbeelding

Ik hoop zeer op kuikens uit deze combi van het zomer.
Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:43

Wormen vinden onze kippen geweldig, maar ik moet zeggen dat ze pikken op zo ongeveer alles wat beweegt, dus ze krijgen hun eiwitten wel binnen. := Vandaag hebben ze hun dag niet, want er ligt sneeuw en daar moeten ze niets van hebben. :(:)

Verder doen ze het goed, alleen is er eentje die wat buiten de groep valt. Ik hoopte dat het vanzelf beter zou gaan, maar dat valt tegen helaas. :( Chickie zit meestal in haar eentje. Ik heb echt met haar te doen, want het is zo'n lief kippie. Het is gek genoeg vooral de haan die letterlijk de pik op haar heeft. In het begin was hij juist helemaal in de ban van haar, maar ze ging er steeds vandoor als hij haar wilde treden, waarschijnlijk omdat ze nog iets te jong was. Het lijkt wel alsof hem dat zo gefrustreerd heeft dat hij haar er nu niet meer bij wil hebben. :? Ze hebben gelukkig de ruimte, dus ze kan hem wel ontlopen, maar daardoor zit ze dus meestal wel alleen. Iemand tips?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:31

goeroe schreef:
Wormen vinden onze kippen geweldig, maar ik moet zeggen dat ze pikken op zo ongeveer alles wat beweegt, dus ze krijgen hun eiwitten wel binnen. := Vandaag hebben ze hun dag niet, want er ligt sneeuw en daar moeten ze niets van hebben. :(:)

Verder doen ze het goed, alleen is er eentje die wat buiten de groep valt. Ik hoopte dat het vanzelf beter zou gaan, maar dat valt tegen helaas. :( Chickie zit meestal in haar eentje. Ik heb echt met haar te doen, want het is zo'n lief kippie. Het is gek genoeg vooral de haan die letterlijk de pik op haar heeft. In het begin was hij juist helemaal in de ban van haar, maar ze ging er steeds vandoor als hij haar wilde treden, waarschijnlijk omdat ze nog iets te jong was. Het lijkt wel alsof hem dat zo gefrustreerd heeft dat hij haar er nu niet meer bij wil hebben. :? Ze hebben gelukkig de ruimte, dus ze kan hem wel ontlopen, maar daardoor zit ze dus meestal wel alleen. Iemand tips?

dat is idd. zielig.
onze buren hebben ook kippen en 1 valt er wat buiten, maar dat wil ie zelf. gaat ie mooi alleen op de struin. en zo kwam die ook wel bij ons *D

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:55

Mag ik even jullie advies. We hebben een haantje gekregen, hij voelde zich vanaf dag 1 direct thuis. Maar na een paar dagen had hij zich vastgelopen onder de rol van de tuinslang. Hij krijsde in het donker. Ik heb hem in het hok gezet bij de ander, maar hij trok niet bij.
Nu staat ons haantje in huis, maar ook nu knapt hij nog niet helemaal op. Hij gaat op zijn achterwerk zitten en steekt zijn tenen de lucht in. Soms ligt hij op zij of heeft hij de vleugels wijd. Eten en drinken doet hij nu goed.

Maar ik vraag me echt af wat hij mankeert. Hebben jullie en idee?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:30

Wat vervelend Ulyse! Denk je dat het direct gerelateerd is aan zijn avontuur bij de tuinslang? Hoe oud is hij en hoe lang heb je hem nu? Niet kunnen staan/lopen en evenwichtsproblemen kunnen ziekteverschijnselen zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:38

ulyse schreef:
Mag ik even jullie advies. We hebben een haantje gekregen, hij voelde zich vanaf dag 1 direct thuis. Maar na een paar dagen had hij zich vastgelopen onder de rol van de tuinslang. Hij krijsde in het donker. Ik heb hem in het hok gezet bij de ander, maar hij trok niet bij.
Nu staat ons haantje in huis, maar ook nu knapt hij nog niet helemaal op. Hij gaat op zijn achterwerk zitten en steekt zijn tenen de lucht in. Soms ligt hij op zij of heeft hij de vleugels wijd. Eten en drinken doet hij nu goed.

Ik denk dat hij een evenwichtsstoornis had en daardoor in de tuinslang is terecht gekomen.

Ik kom net hier vandaan:
http://www.duivenkliniek.nl/
maar als je idd in Dtl woont, is Kockengen een beetje ver.

Marga heb ik dus wederom naar de kippendokter gebracht. Ze heeft buikvliesontsteking. Hij heeft haar laten leeglopen, er kwamen eiresten, bloed, veeeeeel vocht uit. Ondertussen kotste ze ook nog voren, arme meid. Morgen mag ik haar zelf een spuit met antibiotica geven.

Ik ga niet verder met de legbatterij kippen. Ze zijn zo ongezond. Als Marga niet opknapt, of wederom last krijgt, laat ik haar inslapen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:42

Gossie, arme Marga... hopen dat ze weer opknapt.....
Ik snap het "legbatterijenkippendillemma" goed.... je gunt ze een pensioentje of fijn tweede leven, maar vaak zijn ze idd niet gezond.... (Ook vaak gehoord: legproblemen door het vele eieren leggen. Arme diertjes)

Ikzelf heb een dierenarts in Duiven (bij Arnhem) gevonden die afgestudeerd is in kippen. Zijn er niet zoveel, dus ik beveel haar graag aan. Ik ben haar naam kwijt, maar ze werkt bijCare4Animals.

De haan lijkt idd een verstoord evenwicht te hebben.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:45

Afanaisa91 schreef:
Wat vervelend Ulyse! Denk je dat het direct gerelateerd is aan zijn avontuur bij de tuinslang? Hoe oud is hij en hoe lang heb je hem nu? Niet kunnen staan/lopen en evenwichtsproblemen kunnen ziekteverschijnselen zijn.

Ja ik weet het niet, geen idee hoelang hij daar heeft gezeten. Smorgens gaan ze naar buiten en savonds weer in het hok. We hebben het haantje pas heel kort, we waren nog een beetje aan het ervaren wat voor haan we in huis hadden. Ik zie ook dat hij 2 zwarte plekjes heeft op zijn hanekam.

Nou we zullen zien wat hij gaat doen de komende dagen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:14

ulyse schreef:

Ik heb dit ook ooit op het kippenforum gelezen.... haan had zich in een hek vastgelopen geloof ik, maar daar was ook meer aan de hand, die kwam er ook niet meer van bij. Ik ga eens even zoeken.

EDIT gevonden:
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... n+hek+ziek

EDIT2 ik heb het topic nog eens doorgelezen en het is wel weer echt op z'n eeuuhhh 'kippenforums'... zullen we maar zeggen :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:46

Irma_Maandag schreef:
Gossie, arme Marga... hopen dat ze weer opknapt.....
Ik snap het "legbatterijenkippendillemma" goed.... je gunt ze een pensioentje of fijn tweede leven, maar vaak zijn ze idd niet gezond.... (Ook vaak gehoord: legproblemen door het vele eieren leggen. Arme diertjes)

precies, dát.

Marga heeft t ook niet gehaald, ik baal ervan. Ze is meerdere keren bij de kippendokter geweest, heeft t hele erf tot haar beschikking, biologisch groenafval, ruim nachtverblijf, poep laten onderzoeken op parasieten, goed voer. Noem t maar op.
Marga was zo gezellig, een echte kletskous. Had de zijdehoenhaan Henk onder de duim. :D

Nu heb ik 3 kippen en 1 haan. -O- De wyandotjes vind ik niets aan. Ja, ze leggen. En krijsen als ze een eitje leggen. Toos, mijn zijdehoentje is tenminste ook nog broeds en wordt boos als je haar van haar legnest afhaalt. Daar gebeurd tenminste wat.

Maar t brutale van de legkip vond ik erg leuk. Dat mis ik nu al.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:11

Arme Marga :\

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:13

Ahw, gecondoleerd -O-

Arme Marga :( Ga je weer een nieuwe legkip kopen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:31

Pina22 schreef:
Ahw, gecondoleerd -O-

Arme Marga :( Ga je weer een nieuwe legkip kopen?

Nee, veel te veel ellende met die legkippen.

Ik weet niet wat ik doe. Toos mag eieren uitbroeden in het voorjaar, en Henk probeert ook de dotjes te betreden. Ik zou kuikens erg leuk vinden! Maar dan moet t allemaal wel lukken.
Mochten de buren ofzo een kipje kwijt willen, dan neem ik die er graag bij. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:37

oohh die Marga.... sneu zeg...

We hebben op stal ook legkippen. Eerst ook wyandotjes, maar alleen het haantje is nog over. De hennetjes zijn allemaal gesnaaid door roofvogels. Maar de legkippen zijn er nog! En vrek! Geweldig!

Laatst ging ik de tupperware voorraad bak met nieuw voer vullen, springt er eentje gewoon in die bak. En vreten maar! Ik heb ze er drie keer uit gezet, en drie keer weer erin. Toen heb ik de deksel er maar op gedaan :')

Ik had geen idee dat ex-leggers zo leuk en zo tam waren. Eentje is onder het paard gekomen, en is een paar weken bij iemand thuis verpleegd, haar pootje moest gespalkt. Zij is nu NOG tammerder. Dat je kippen gewoon kunt oppakken, dat had ik echt nooit gedacht.

We hebben ze van red-een-legkip en het moet gezegd, tot nu toe nog allemaal gezond en recht van lijf en leden. +:)+

Een positief nieuwtje:

Gisteren had ik het eerste eitje van Big Betty-Boop!! *\o/*
Het lag heel sneu midden in het hok... alsof ze er zelf zo van geschrokken is dat ze het gewoon heeft laten vallen :(:)
Bibi had wel weer een mini-eitje netjes in het legnest gelegd. Hopelijk gaat Betty ook snappen dat er speciale legplekjes zijn.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:50

@ Happinez:
Wat een leuke krul-dame!
Ik zou echt die kip niet willen zijn... iedere dag gefrustreerd omdat mijn kapsel niet ligt zoals ik het wil :+

@ Antheman:
Ik hoor dat vaak, dat die legbatterijkippen zo'n leuk karakter hebben!
Maar dan hoor ik ook dat zo'n leghybride, wat uit een eitje komt en nooit een legbatterijleven heeft gehad, óók zo'n karakter heeft! Dus niet bang, nieuwsgierig, brutaal, chilled...
Misschien is dit wel een karaktereigenschap van zo'n kip, en zou je, als je een andere kip wilt met dezelfde fratsen ook een leghybride zonder problemen kunnen zoeken.
Of... nog leuker: duw bevruchte eitjes van een leghybride onder je broedse zijdehoen (als het wat meer voorjaar is), dan heb je twee vliegen in 1 klap!
Wel leuk gezicht: mama Zijde met onbehouwen, lompe bruine leghybrides +:)+

Jeetje Amaris! Ikke jaloers!
Jij allemaal al eitjes van je dames, en ik nog niets...
Maar gefeliciteerd!!!!!!!! *\o/*

Vanmorgen zaten de dames van mij wel weer érg gezellig binnen te kijken bij me... Zitten ze alledrie naast elkaar op een laag tafeltje bij de achterdeur. Neuzen richting achterdeur waar een groot raam in zit.
Ze zaten gewoon binnen 'tv' te kijken!
Ik loop langs binnen: 3 koppies van links naar rechts
De hond loopt ook langs: 3 koppies van rechts naar links
Ik en de hond kruizen elkaar binnen: 3 koppies die als bij een tenniswedstrijd niet kunnen beslissen wie ze moeten volgen en 3 koppies die van links-rechts-links-rechts schieten....
Zoooo gezellig!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:55

hahahahahaha Floss!! Dat moet er grappig uitgezien hebben!!

Ik heb (helaas voor mn werkgever) sinds zondag een ip-camera in huis staan en die is gericht op de achtertuin. Dus nu zit ik ipv te werken telkens naar de kippies te kijken. 'oh Betty gaat naar binnen, misschien doet ze een ei!' 'ohnee daar is ze weer' 'oh ik zie geen kippies meer!' 'oh, Snoetje is uit dr poezenholletje!'

Mijn collega:
-O-
:+
:roll:
>;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:03

_Floss_ schreef:
@ Antheman:
Ik hoor dat vaak, dat die legbatterijkippen zo'n leuk karakter hebben!
Maar dan hoor ik ook dat zo'n leghybride, wat uit een eitje komt en nooit een legbatterijleven heeft gehad, óók zo'n karakter heeft! Dus niet bang, nieuwsgierig, brutaal, chilled...
Misschien is dit wel een karaktereigenschap van zo'n kip, en zou je, als je een andere kip wilt met dezelfde fratsen ook een leghybride zonder problemen kunnen zoeken.
Of... nog leuker: duw bevruchte eitjes van een leghybride onder je broedse zijdehoen (als het wat meer voorjaar is), dan heb je twee vliegen in 1 klap!
Wel leuk gezicht: mama Zijde met onbehouwen, lompe bruine leghybrides +:)+

<3 <3 Dat zo leuk zijn <3
Maar waar haal je dan weer eieren vandaan?

Er zijn op zich zat legkippen hier in de omgeving te koop. Maar ik ben bang dat ze zo ongezond zijn. En weer problemen met eileiders en buikvliezen krijgen.

Hoe oud zijn je eigen kippen eigenlijk?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:03

Amaris schreef:

Ik heb (helaas voor mn werkgever) sinds zondag een ip-camera in huis staan en die is gericht op de achtertuin. Dus nu zit ik ipv te werken telkens naar de kippies te kijken. 'oh Betty gaat naar binnen, misschien doet ze een ei!' 'ohnee daar is ze weer' 'oh ik zie geen kippies meer!' 'oh, Snoetje is uit dr poezenholletje!'

Mijn collega:
-O-
>;)

Waarom moet jij voor je werk een camera hebben staan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:04

Amaris schreef:
Gisteren had ik het eerste eitje van Big Betty-Boop!! *\o/*
Het lag heel sneu midden in het hok... alsof ze er zelf zo van geschrokken is dat ze het gewoon heeft laten vallen :(:)
Bibi had wel weer een mini-eitje netjes in het legnest gelegd. Hopelijk gaat Betty ook snappen dat er speciale legplekjes zijn.

Gefeliciteerd *\o/*

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:11

Antheman schreef:
Amaris schreef:

Mijn collega:
-O-
>;)

Waarom moet jij voor je werk een camera hebben staan?

Die camera staat gewoon thuis, voor mezelf. Laatste tijd wat inbraken in de buurt, ik ben de hele dag weg, dus het leek me een veilig idee.

Maar inloggen kan op alle pc's dus ook op mijn werk, dus ik zit nu voor de "veiligheid" naar de kippies te kijken :')
Mn collega wordt gek van mij en mn opmerkingen :')