Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:18

Uitgerekende dag en alles is nog zeer rustig. Grapjassen :+ Lammetjes zijn goed de nacht door gekomen!

lizy29

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:28

Dat is het nadeel van een klein groepje. Dan valt het wachten zo op. Bij een grotere groep is er altijd wel eentje die lammert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:36

Ik kan ze er ondertussen wel uitkijken _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:29

Deze ochtend heeft het zwart lam Sirius weer beter gedronken. 80 ml. Mijn man is er nu bij thuis en liet weten dat hij nu ook weer 80 ml binnen heeft. We zijn gewisseld van speen voor hem en daarmee drinkt hij nu beter. Sirry (dank u Kugger) zit al rond de 130 ml ondertussen. Dus wij zijn voorlopig zeer blij *\o/*

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:23

Aah top!! Fijn dat het zo goed gaat! Nog even en ze lopen alles achter je aan te blèren voor mééhéér. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:52

Ik wil jullie nog iets tonen wat wij zelf wel grappig vinden :+ Een opvallende kleurovereenkomst :D

Nox en Sirius

Afbeelding

Lilly en Sirry

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:00

_O-

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:31

Hoe schattig is dit

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:33

Lilly stemt al voor lamsbout en Nox voor eng speelgoed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:57

Haha. Moest ik die 2 laten doen liepen die lammetjes rond, bedekt onder een laag kwijl. Ze stoppen niet met er aan te likken tenzij ik er wat van zeg. Dus het lamsboutjes idee komt inderdaad vrij dicht in de buurt _O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:02

Haha, geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:30

Slijm bij een ooi *\o/* Ons allereerste schaap ooit. Eerste lam was een mooi ooilam. 2de lam was een mooi zwaar ram lam dat helaas dood was geboren. Van haar weten we wel dat het een zeer goede moeder is :o

Edit: Ik moest al even gaan spitten in het archief maar dit is zij, 2 jaar geleden :) Je zou haar bijna niet meer herkennen. Ze was toen nog zo jong, net iets ouder als een jaar. Wij hadden haar dragend gekocht. Wijzelf slaan graag een jaar over. De ooien worden hier pas gedekt als ze ander half zijn.

Afbeelding

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:18

Nu zou je kunnen proberen om er een lam of beide bij te zetten. Goed inwassen met vruchtwater of nageboorte en er bij leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:33

Dat weet ik en dat gaan wij zeker proberen als het maar 1 lam is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:49

Moestuin schreef:
Dat weet ik en dat gaan wij zeker proberen als het maar 1 lam is.

Oh sorry niet goed gelezen dit is al geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:00

Niet erg hoor!

Het zijn er 3!

Afbeelding

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:13

Gefeliciteerd! Ik dacht dat 3lingen best bijzonder waren, maar jij hebt er 2 van de 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:14

Wij hadden vorig jaar 5 eenlingen en 1 tweeling dus wij staan er ook van te kijken _O- Het eerste lam was ook weer heel klein dus stond wel even te kijken en te denken: Wat is er nu weer >;) Gooit ze er nog 2 uit :+ Voordeel: Vorig jaar hebben wij veel moeten ingrijpen en waren het zware bevallingen. Dit jaar vliegen ze er bijna vanzelf uit :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:32

Sjong schreef:
Gefeliciteerd! Ik dacht dat 3lingen best bijzonder waren, maar jij hebt er 2 van de 2.

Dat is helemaal niet zo bijzonder hoor. Bij bijvoorbeeld Swifters heel gewoon. eerste keer 2 tweede keer 3 derde keer 4.
Ik heb kruising Swifter x Texel x Zwartbles Vorig jaar 2 x 2 en 3 x 3 en 2 x 4. vond ik wel wat teveel van het goede eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:48

Mooie cijfers. Maar snap dat het te veel van het goede was. Vorig jaar had enkel de zwartbles een tweeling. De 4 swifters en de zwartbleskruising allemaal 1. Voor 2 swifters was het al de 2de keer :)

Het zit hem ook vooral in de genen. Net zoals mensen gaan schapen uit een tweeling bv sneller een tweeling geven etc.

Als ik mij niet vergis is bij een swifter het gemiddelde per worp 2,4. Bij suffolks is dit 1.7.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:50

1 lam : kan te groot worden voor het bekkenkanaal en voorkeurstepel hebben (risico mastitis in de andere uierhelft)
2 lammeren : kleiner dus passen door bekkenkanaal en drinken de uier gelijkmatig(er) leeg, speelkameraadjes van elkaar wat helpt met ontwikkeling, al kan 2 (of meer) zorgen voor te weinig ruimte binnen om goed te gaan liggen om de grote wereld in te duiken.
3 of meer : meer drinkers dan spenen en mogelijk te weinig melk (en mogelijk te weinig voedingsstoffen tijdens de dracht)
Grote fokkers scannen vaak ivm extra aandacht en aanpassing rantsoen aan aantal verwachte lammeren.

2 is het ideale aantal lammeren qua minimum aan problemen, meer kost vrijwel altijd extra om groot te krijgen en dan is meer dieren geen garantie voor meer inkomen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:06

Ja ik weet ook dat 2 ideaal is. maar je doet er niks aan als ze er zijn. 2 jaar geleden had ik 2 enters met 1 lam die beide mooi tegelijk met 1 die 3 hadden lammerden. Die heb ik beide 1 bij geschoven en had ik 4 x 2. Maar dat was mazzel dat ze tegelijk kwamen. Maar 3 gaat over het algemeen prima tenminste bij mij wel. met 4 geef ik ze alle 4 wat met de fles bij. Tot ze goed gras gaan eten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:53

Ik volg. Wanneer mag ik op lammerbezoek :+

Die met de zwarte beentjes van je laatste update is prachtig. <3
Hopelijk komt alles goed met Sirius en Sirry en kan je ze spoedig proberen koppelen aan een ook als er ene maar 1 lam heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 03:46

Ja die met die zwarte benen is inderdaad prachtig! Helaas een ram. Andere 2 zijn ook rammetjes.

Tussen 2 lammermomenten in moet dat wel kunnen. Dus tussen deze 4 en de volgende 2 eind januari in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:53

Ik ben net wakker, zegt mijn vriend: Ga maar eens in de stal kijken naar u verrassing.

Dit dus. Een eenling.

Afbeelding

Wij hebben om 00.00 gecontroleerd. Ik ben om 02.00 opgestaan, controle, lammetjes drinken etc. Om 3.00 nog de camera gecontroleerd en terug bed in. Vriend is om 4.00/4.15 gaan kijken, niets te zien, geen signalen. Om 6.00 lag het er droog naast toen hij ging kijken. Hebben de placenta nog gezocht om een lam te proberen koppelen maar ze reageerde flink agressief en beschermend. Wij waren helaas te laat en ze had het door -O- Poging mislukt.

Even een stand van zaken:

3 ooien bevallen, 3 te gaan.
7 lammetjes, 6 levend
5 rammen, 1 ooi

Over de geit Lucy, tja. Daar komt de dierenarts binnenkort waarschijnlijk eens bij scannen. Uier is bijna volledig weggetrokken. Ze kon tussen de 1,5 en 4,5 maand dragend zijn toen wij haar kochten. Dus wij willen even kijken of ze toch niet heeft verworpen od.