Katten fokkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:08

De nog geen 2 km naar de dierenarts was al hele weg schreeuwen en toen waren beide dames krols.

Blanco word zeker niet toegelaten bij felikat dit is mij zeer duidelijk vermeld wegens ontbreken van de 5 generaties. Ze heeft haar cac's en is kampioen als blauwe Rus en krijg geen papieren. Dus zo makkelijk is het niet. Er zijn point dragers bij felikat niet toegestaan even als lang haar dragers. Mundikat is beide toegestaan, maar daar werd mij duidelijk gemaakt dat ze geen papieren kan krijgen ook vanwege ouders onbekend.

En dan nog het probleem dat er nog geen shows zijn.

Heb ook een gratis dekking staan van een blauwe Rus kater (zonder papieren), maar dit is 70 km verderop. Zit dan 70 km met blèrende kat in de auto zie ik niet zitten. Met dat ze mogelijk zo van slag af is dat het dekken niks gaat worden.

Bedenk ineens wat, want bij felikat maakte ze de opmerking dat Maira papieren heeft die mogelijk niet meegegeven zijn. Maar ook wat die van de cattery waar ze vandaan komt. Aangezien als ik met haar katter zou dekken de kitten wel papieren zou krijgen. Ze wilde namelijk 1 kitten hebben voor korting op de dekking.

Zal zo even alle papieren die ik nu heb uploaden.

xoranlover

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 10:12

Nishi vind de auto ook niet geweldig maar heb wel 120 km met haar gereden voor een dekking. Eerste dag wilde ze niets weten van de kater dus besloten een dagje langer daar te laten en toen liet ze zich goed dekken.

Jammer dat je dan van een cattery niet alle papieren mee krijgt. Ik hoop dat je nog papieren bij elkaar kan krijgen. Maar 1 ding snap ik niet als ze shows heeft gedaan moet er toch iets bekend zijn en als ze van een cattery komt? Dan moet je toch lid zijn van een vereniging of ben ik nu gek?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:27

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
@Daphara deze bedoel je dus. Heeft ze en krijg geen papieren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Registratie formulier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zit dat beide verenigingen hun poot stijf houden en zeggen dat niks mogelijk is. De cattery waar ze vandaan kom die reageert nergens meer op.

Schijnt ook dat er veel gerommeld word met papieren en ook bij cattery's.

Heb de determinatie papieren naar mundikat gestuurd met de vraag.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:43

Daphara schreef:
Marcella schreef:
Maira is blauwe Rus en daar zijn de eisen heel streng. Geen ouders bekend geen stamboom. Tel daarmee dat ik mezelf en Maira absoluut geen plezier ermee gaat doen om mee te nemen op show. De gehele reis heen en terug een kat die alles bij elkaar bleert. Met dat Maira al alles gewonnen heeft.

Blauwe Rus moet 5 generaties terug zichbaar zijn. Dus zo makkelijk is het niet anders had ik het wel gedaan. Maar moet nog meer getest worden of ze drager is van blue point gen en lang haar gen. Zowel felikat als mundikat.

Vanwege reizen zou dan ook de keuze zijn voor andere kater. Geen blauwe Rus kater in de buurt die buiten stamboek beschikbaar is.

Als ze gedetermineerd wordt als zijn blauwe Rus, dan krijg je er gewoon een blanco stamboom bij. Zo makkelijk is het gewoon echt ik ken er meerdere die het zo gedaan hebben.

Blauwe Russen zijn toch geen point drager? Testen is zo simpel als een test bestellen en 1x zelf een wattenstaafje door haar mond halen. Ik wil je daar best mee helpen, ik laat vaker DNA testen. UCDavis in California is het makkelijkste en goedkoopste, dan ben je voor $60 klaar en weet je precies wat ze draagt.

Je besteld de test digitaal en koopt een nieuw bakje met wattenstaafjes (zeker weten geen DNA er op)
Het formulier krijg je op de mail en daar staan hele duidelijke instructies op, je kunt het dan uitprinten. Wattenstaafje haal je over de slijmvliezen in de mond en plak je dan op het formulier. Er staat zelfs aangegeven hoe je het moet vouwen. Op de post en binnen 2 weken heb je de uitslag. Ideaal en als je ooit een andere test wil, dan hoef je niet opnieuw DNA in te sturen.

De extra kosten die je maakt voor een stamboom en testen, zijn verwaarloosbaar, omdat je voor raszuivere kittens met stamboom meer kunt vragen dan zonder stamboom. En wanneer je poes een stamboom heeft, zullen ook meer fokkers je toelaten voor een dekking van hun kater, wat het zoekgebied weer wat makkelijker maakt.

Overigens vinden goed krolse poezen wat verder reizen geen probleem hoor, ook al hebben ze er normaal een hekel aan.

Ik zou graag een stamboom bij mijn poes willen. Er zijn flink wat generaties bekend. Wil jij me daarmee helpen?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:47

Afbeelding
Afstammingsbewijs van mijn stamboomloze poes. Zoals je ziet zijn er flink wat bekend. Kan ik hiermee een stamboom aanvragen?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:49

Marcella, je hebt het telkens over Mudikat en Felikat, terwijl je showrapporten van de onafhankelijke verenigingen zijn. Zou je dan niet beter via een onafhankelijke vereniging een stamboom bij de poes kunnen aanvragen? Mundikat en Felikat zijn FIFé verenigingen en werken dus niet samen met de verenigingen waar je al geshowd hebt.
Er zijn al meer dan 3 keurmeesters geweest die haar hebben gekeurd als zijnde een Rus, volgens mij moet je dan dispensatie kunnen krijgen voor de determinatieklasse.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:57

Sorry maar via google kom ik niet verder dan deze verenigingen binnen NL. En ik heb haar nooit geshowd, maar de cattery waar ze vandaan komt. Dus mocht je een onafhankelijke vereniging binnen NL weten hou ik mij aanbevolen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 13:05

Limbra cat club, nlkv, neocat, nrkv, nkfv. Dat zijn allemaal onafhankelijke verenigingen in Nederland.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:26

Mundikat en neocat horen bij elkaar en die hebben ik nu een mail gestuurd met de foto's van de documenten.

Ga nu een mail maken naar NLKV wat de mogelijkheden zijn met alle documenten.

Want als ik met papier kan fokken doe ik dat toch wel het liefst. Mits er ook een kater hier in de omgeving zit. Zou dan ook Nebelung mogen zijn, want dat mag binnen het stamboek. Dit mag alleen bij felikat niet zover als ik weet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:34

Marcella schreef:
Mundikat en neocat horen bij elkaar en die hebben ik nu een mail gestuurd met de foto's van de documenten.

Ga nu een mail maken naar NLKV wat de mogelijkheden zijn met alle documenten.

Want als ik met papier kan fokken doe ik dat toch wel het liefst. Mits er ook een kater hier in de omgeving zit. Zou dan ook Nebelung mogen zijn, want dat mag binnen het stamboek. Dit mag alleen bij felikat niet zover als ik weet.

Mundikat en Neocat horen niet bij elkaar hoor. Mundikat is FIFe en Neocat is onafhankelijk. Ik zou gewoon eens bellen met Neocat, Limbra cat club enz. En vragen wat ze voor je kunnen betekenen in deze. Via een onafhankelijke vereniging is het in dit geval makkelijker om aan een stamboom te komen dan via Mundikat of Felikat.
FIFé verenigingen hebben nou eenmaal strengere regels, ik zit zelf bij Felikat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:39

Toess schreef:
[ [url=m/0TBiCd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Afstammingsbewijs van mijn stamboomloze poes. Zoals je ziet zijn er flink wat bekend. Kan ik hiermee een stamboom aanvragen?

Heb je een afstammingsbewijs of gewoon kopieën van de stambomen van de ouders?
Een officieel afstammingsbewijs is namelijk bijna gelijk aan een stamboom. Alleen wordt dat vaak afgegeven als de lijn in de eerste 4 generaties niet raszuiver is.
In dat geval moet je door de fokker verteld zijn of je poes een F1, F2, F3 of F4 is.

In het geval dat het kopieën zijn van de stambomen van de ouders, dan wordt het al lastiger. Dan zul je dmv DNA moeten aantonen dat jouw poes een dochter is van beide katten. Dan moet je alsnog je poes ook laten determineren op show en dan kun je samen met de DNA testen een volledige stamboom aanvragen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:00

Nee het is geen officieel afstammingsbewijs. Moeder van poes is van de radar verdwenen. Die is toen verkocht omdat het een relschopper was en met de nieuwe eigenaren is geen contact meer te krijgen. Ik heb de eigenaar van de kater al eens gevraagd maar die wil niet meewerken dus het zal dan wel ophouden hier.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:10

Toess schreef:
Nee het is geen officieel afstammingsbewijs. Moeder van poes is van de radar verdwenen. Die is toen verkocht omdat het een relschopper was en met de nieuwe eigenaren is geen contact meer te krijgen. Ik heb de eigenaar van de kater al eens gevraagd maar die wil niet meewerken dus het zal dan wel ophouden hier.

Dan gewoon laten determineren op show, als 3 keurmeesters het er over eens zijn dat dit een Ragdoll is, dan kun je een stamboom aanvragen, de afstamming wordt dan gewoon blanco.

Toch kun je dan in Pawpeds de stambomen van beide ouders toe laten voegen en dan met een testparing combinaties maken, zodat je zeker weet dat je inteelt zoveel mogelijk vermijd.

Kittens krijgen ook gewoon een stamboom, waarin jouw poes als moeder staat en de vaderlijn dan compleet ingevuld is. Na 4 generaties heb je weer een vol papier.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:13

Daphara schreef:
Dan gewoon laten determineren op show, als 3 keurmeesters het er over eens zijn dat dit een Ragdoll is, dan kun je een stamboom aanvragen, de afstamming wordt dan gewoon blanco.

Toch kun je dan in Pawpeds de stambomen van beide ouders toe laten voegen en dan met een testparing combinaties maken, zodat je zeker weet dat je inteelt zoveel mogelijk vermijd.

Kittens krijgen ook gewoon een stamboom, waarin jouw poes als moeder staat en de vaderlijn dan compleet ingevuld is. Na 4 generaties heb je weer een vol papier.

Dat is dan 3x op show of kijken er bij 1 show 3 keurmeesters mee?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:16

Toess schreef:
Daphara schreef:

Dat is dan 3x op show of kijken er bij 1 show 3 keurmeesters mee?

Bij mijn Pers hebben toen 3 keurmeesters meegekeken en alle drie afgetekend.
Maar sommigen moeten ook 3x showen. Ik zou gewoon bellen met een vereniging en het navragen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:35

Daphara schreef:
Mundikat en Neocat horen niet bij elkaar hoor. Mundikat is FIFe en Neocat is onafhankelijk. Ik zou gewoon eens bellen met Neocat, Limbra cat club enz. En vragen wat ze voor je kunnen betekenen in deze. Via een onafhankelijke vereniging is het in dit geval makkelijker om aan een stamboom te komen dan via Mundikat of Felikat.
FIFé verenigingen hebben nou eenmaal strengere regels, ik zit zelf bij Felikat.

Apart want Nanna Sterrenburg zit dan bij beide verenigingen en die hielt heel stug vol dat er geen papieren bij te krijgen zou zijn, maar dit was dan wel voor Mundikat.

Misschien dan ook maar contact opnemen met neocat aangezien ik daar een determinatie formulier al van heb met handtekeningen. :D

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:39

Citaat:
Maar sommigen moeten ook 3x showen. Ik zou gewoon bellen met een vereniging en het navragen.

Ik heb Mundikat gemaild :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:47

Toess schreef:
Citaat:

Ik heb Mundikat gemaild :)

Succes, maar zoals ik al tegen Marcella zei is het lastiger via Mundikat of Felikat.
Mijn pers is toen gedetermineerd bij een show van een onafhankelijke vereniging.
Helaas bestaat die vereniging waarbij ik het deed niet meer, want daarmee was fijn te overleggen voor die tijd. Ik begon toen ook net met raskatten. Nu 14 jaar verder zit ik alweer 9 jaar bij Felikat en voel ik me ook meer thuis bij een FIFe vereniging.
Maar als beginner (met stamboomloze kat) is het makkelijker via een onafhankelijke vereniging.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 15:07

Ik zit bij mundikat. Maar heb dit nog niet gehad. Fokker van Nishi zijn goede vrienden en die waren al lid van mundikat. Omdat we altijd samen showen en omdat ik persoonlijk de somali Abessijnen beter vind bij Fife heb ik daarvoor gekozen.
Kreeg laatst de vraag of ik al namen had voor de kittens... uhm nee haha ik wacht tot ze geboren zijn en zie dan wel wat erbij past.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:12

Daphara schreef:
Succes, maar zoals ik al tegen Marcella zei is het lastiger via Mundikat of Felikat.
Mijn pers is toen gedetermineerd bij een show van een onafhankelijke vereniging.
Helaas bestaat die vereniging waarbij ik het deed niet meer, want daarmee was fijn te overleggen voor die tijd. Ik begon toen ook net met raskatten. Nu 14 jaar verder zit ik alweer 9 jaar bij Felikat en voel ik me ook meer thuis bij een FIFe vereniging.
Maar als beginner (met stamboomloze kat) is het makkelijker via een onafhankelijke vereniging.

Welke vereniging raad je aan?
Ik heb de cattery voor de Abessijnen bij Mundikat vandaar hun ook gemaild. Ik zal toch een nieuwe naam moeten registreren voor de Ragdoll geloof ik maar kan dat bij een 2e vereniging?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:13

xoranlover schreef:
Ik zit bij mundikat. Maar heb dit nog niet gehad. Fokker van Nishi zijn goede vrienden en die waren al lid van mundikat. Omdat we altijd samen showen en omdat ik persoonlijk de somali Abessijnen beter vind bij Fife heb ik daarvoor gekozen.
Kreeg laatst de vraag of ik al namen had voor de kittens... uhm nee haha ik wacht tot ze geboren zijn en zie dan wel wat erbij past.

wat een haast haha je hebt toch 30 dagen na de geboorte om door te geven?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 15:15

Toess schreef:
xoranlover schreef:

wat een haast haha je hebt toch 30 dagen na de geboorte om door te geven?

Hoeft pas als ze 9 weken zijn. Ik wil chipnummers op de stamboom.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:20

Namen verzinnen bij de kittens kan toch pas als ze geboren zijn, want vaak kies je ook naam uit die bij de karakters passen. :?

Ships als het lukt moet ik nog cattery naam verzinnen hoe doe je dat als je geen inspiratie heb. _O-

Hhhmm:
Blue Inspiration
Russian Blue Inspiration

Groot gelijk dat van de chipnummers is ook wel zo handig ook.

Toess neocat of de NLKV of een van de andere verenigingen die verder erboven staan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:37

Ik vraag stambomen pas aan met 12 weken (dan de eerste enting en chip), Felikat is super snel. Je kunt online aanvragen, een dag later heb je de aanmelding met factuur op de mail en als je meteen betaald, heb je binnen 2 weken de stambomen binnen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:48

Toess schreef:
Daphara schreef:

Welke vereniging raad je aan?
Ik heb de cattery voor de Abessijnen bij Mundikat vandaar hun ook gemaild. Ik zal toch een nieuwe naam moeten registreren voor de Ragdoll geloof ik maar kan dat bij een 2e vereniging?

Je bent dus nog fokkerslid van Mundikat? Dan zou ik het in de eerste instantie via hun proberen.

Je vraagt niet een catteryregistratie per ras aan, de registratie staat gewoon op jouw naam. Wel is er een verschil tussen registreren bij de Fife en bij het NOK (overkoepelend orgaan voor de onafhankelijke verenigingen).
Officieel mag je niet bij twee verenigingen aangemeld zijn als fokker. Maar daar zijn wegen omheen te verzinnen. Mocht het via Mundikat niet lukken, dan kan je partner, je moeder of goede vriendin met dezelfde catterynaam registreren bij een onafhankelijke vereniging. Of zelf helemaal overstappen naar de onafhankelijke.

Een kennis van mij kreeg bij de FIFE geen goedkeuring voor een outcross, ondanks dat die super goed onderbouwd was. Haar man is toen lid geworden van een onafhankelijke vereniging die Op basis van de onderbouwing wel goedkeuring wilde geven. Na 4 generaties kan ze weer die lijn inschrijven bij de Fife. Niet ideaal, maar ook niet onoverkomelijk.