Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Laurora schreef:Wespen zijn geen solitaire insecten zoals de meeste wilde bijen, dus nee ze kraken de hotels niet.
Dat hangt maar net van de soort af. Er zijn soorten die inderdaad grote sociale nesten maken (geslachten Vespula (de bekende geelzwarte 'limonadewespen') en Vespa (hoornaars)), maar ook die er kleinere nesten op na houden met een minder strakke sociale ordening (oa Polistes, veldwespen) of die solitair leven of überhaupt geen nest bouwen. Flink wat soorten leven als larve (hyper)parasitair in andere insecten, of leggen hun eieren als broedparasieten in nesten van andere wespen of bijen (koekoekswespen, goudwespen). Die laatste categorie, de Goudwespen (Chrysididae), worden ook vrij regelmatig bij bijenhotels gezien, waar ze hun eieren afzetten in de net gevulde cellen van metselbijen.
Jenny21 schreef:Help!
Gister mijn volkje als cocons binnengekregen. Hotel opgehangen. Meerdere bijtjes zijn uitkomen. Echter vandaag niets meer te zien....
Daphara schreef:Jenny21 schreef:Ik heb ze idd ook bij knuffelbijen besteld. Alles volgens plan en nu zie ik dus niets meer. Hoop dat aan het weer ligt want anders veel geld weggegooid...
Heb je het hotel met de voorkant richting het oosten (zuidoosten) opgehangen?
Daphara schreef:Ninx schreef:
met andere woorden, we doen alles fout!
![]()
Nou, ik ga vrolijk door met mijn bijenhotel en knuffelbijen, ik vind het veel te leuk.
Pluttersput schreef:Omdat iedere leek ze aan kan aanschaffen, en naar alle waarschijnlijkheid ziektes niet zal herkennen. Waardoor zieke volken niet geruimd worden, maar de inheemse bij kan gaan besmetten.
Jenny21 schreef:Jaaaa, ik zag vanmiddag 1 (jaja, 1 van de 50 ) in mijn hotelletje aan de knutsel
verootjoo schreef:Waarom kopen jullie bijenDie komen toch gewoon vanzelf in je hotel?