StonedRomy schreef:Berner heeft ook veel gezondheids problemen en persoonlijk zou ik niet voor een kruising gaan waar je zo'n karakter kruist met een ras waar ' pijn' veel bij voorkomt. Dodelijke combi kan dat worden.
( zelfde heb ik met akita x Duitse herder show type bijvoorbeeld... ) verder zou ik voor twee rassen gaan waarvan het karakter bij elkaar aansluit. Dus geen schapendrijver kruisen met een echte zelfstandige jager bijvoorbeeld. Ook een ras wat qua energie ongeveer gelijk staat en dan zeker een reu kiezen die de energie van je hond of verbeterd of gelijk houd. Geen labrador bijvoorbeeld erdoor gaan kruisen.
Zou dan eerder voor een zeer stabiele rottweiler gaan die getest is op veel verschillende dingen + een goed karakter ( en dus vaan fci goedgekeurd, dus duurder qua dekkingen ) dan een stamboomloze hond.
Ja, mijn roedel is een leuke momenteel

over 1.5 jaar gaat de akita teef het roedel gedeeltelijk uit ( 5 dagen met mij op kamers, 2 dagen in het roedel ) dus dan mist het roedel veel stabiliteit van haar. Al gok ik dat ik als gestoord akita vrouwtje eindig

Zeker eens, maar als ze twijfelt tussen die twee rassen ben ik benieuwd waarom
Blijf Akita's prachtig vinden. 
jasmijn16 schreef:Er zit 1x appenzeller, de ouders van de hond met bruine kop(whisky) waren rottweiler en bernsersennenXappenzeller als ik het goed heb. Whisky is gedekt met een stamboom bernersenner waar de hond met een witte kop(Breezer) dus uit kwam haha, het nestje wat te zien is op de foto is van Breezer en een rottweiler.
Wij twijfelen dus door de wetgeving en omdat wij zelf eigenlijk een hond met ongeveer de zelfde tekening al whisky willen, we zijn bang als het een berner op gaat dat je dan alleen honden met wit op de kop krijgt, maar ivm de nog onduidelijkheid van de wetgeving moeten we ook kijken naar de vraag van eventuele nieuwe baasjes. Je kunt natuurlijk geen heel nest fokken voor jezelf. Als er nou gewoon snel duidelijkheid komt over die wetgeving zal de keuze makkelijker zijn..
Het leuke is ook nog dat Breezer echt ieder moment loops kan worden
Alleen uiterlijk is niet iets wat op 1 moet staan 
Wat zou jij aan de teef als verbeterpunten zien?
Is de teef getest op aandoeningen die voorkomen in de rassen?