Een hond adopteren. Wie nog?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:46

Ook wij hebben een hond uit een Nederlands asiel gehaald. Wij kozen bewust voor een asielhond, omdat wij een wat oudere hond wilden en we vonden dat ook die dieren een baas verdienen. Daarnaast zijn wij ook tegen het fokken van dieren, er zijn er al genoeg.
Uiteindelijk hebben wij onze toen 11-jarige hond uit het asiel gehaald. Waarschijnlijk kruising lab-herder. Wat een tophond was dat <3 .
Hij luisterde perfect , was ontzettend goed opgevoed en had geen echte gebreken. Ja, uiteraard was zijn gezondheid niet meer optimaal, maar wat verwacht je als je een oude hond koopt. Het asiel was hier wel eerlijk in en heeft, voordat wij hem mochten overnemen, hem zelf ook nog bij een DA laten checken.
Uiteindelijk hebben wij vijf jaar van hem mogen genieten en we hebben geen seconde spijt gehad. Onze volgende hond zal dan ook weer een asielhond worden!
Laatst bijgewerkt door marinke182 op 03-03-17 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:48

Wij hebben thuis ook een geadopteerde hond via de stichting resque dog.
Een hele leuke vriendelijke hond die graag veel wandeld, precies wat we zochten.
We hadden geen eis voor ras, kleur of afmeting. Je moet toch een klik hebben met zo hond, dat kan je over internet niet bepalen, dan val je puur op uiterlijk..

Dat is het enige waar ik een beetje moeite mee heb, zie namelijk ook vaak op fb weer die hondjes gedeeld worden omdat het tegen viel. Moeilijk zindelijk, toch een trauma etc.
Ik denk dat je een ervaren honden eigenaar moet zijn, er veel tijd in moet willen steken en met zo diertje op cursus moet gaan..

Ik ben per definitie niet tegen het adopteren van buitenlandse honden mede omdat ik zelf heb ervaren hoe lastig het is in een nl asiel een leuk dier te vinden. Werkt u 3 ochtenden? Nee sorry dan bent u niet geschikt voor een hond? Kom op, niet heel nl met een hond is werkloos en de hond kan nog mee naar het werk ook. Zulke strenge regels en alle honden worden afgeschilderd als probleem hond. Ik denk dat ze daar echt iets aan moeten veranderen..

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Een hond adopteren. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:50

Ik heb alles in huis :+
Een marktplaats hond, een herplaatser met stamboom uit nederland, een adoptie hond uit hongarije en een pup met stamboom uit nederland.

Dit is mijn hongaartje

Afbeelding

Geen makkelijk hondje, maar voor mij is ze alles wat ik wilde en meer.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:10

Afbeelding

Dit is Xantos. Een kangal uit het asiel. Toen we hem kregen hadden we nog geen kinderen.
Ondanks onze ervaring met honden hadden we het eerste jaar onze handen vol aan hem. Hij was 9 maanden, reu,supergroot en zwaar en kon helemaal niks. Daarnaast liet hij zich niet belonen met iets lekkers. We hebben met kaasjes en bierbommetjes bij de honden cursus gestaan. Maar niets kon zijn aandacht vasthouden. Op cursus noemden ze Xantos 'dog from hell'. Uiteindelijk is alles goed gekomen. Hij heeft flink zijn grenzen afgetapt en geprobeerd ons de baas te zijn. Het is geen gemakkelijke hond. Heeft geen wil om te pleasen zoals bijvoorbeeld herders hebben. Hij luistert naar ons maar laat zich door een vreemde niets vertellen. De kinderen zijn dol op hem. En hij is dol op de kinderen. Hij is echt een lieve lobbes geworden.
Nu willen we er graag een hond bij. Maar met 2 jonge kinderen wordt het zeker geen asielhond. Misschien zelfs geen herplaatser, want dat kan ook lastig zijn.
Een hond uit het buitenland al helemaal niet. Je weet niet wat ze mee hebben gemaakt. En hier zijn genoeg honden. Dus waarom een hond uit het buitenland?

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:04

yvette wat jij beschrijft over Xantos is gewoon de rasbeschrijving, niks meer of minder.
Dat ras is gewoon moeilijk en sneu dat hij daarom in het asiel beland is.

De spaanse mastin heeft het zelfde karakter, net als zoveel andere dat type hond.
Het zijn erf bewakers met een grote wil voor zelfstandig handelen.
Die laten zich niet van de wijs brengen door eten, daar zijn ze juist op gefokt.

Ik ben weg van galgo's.
Nu kan ik natuurlijk hier bij een fokker zo'n hond voor 2000 euro aanschaven.
Ik kan een ander soort windhond nemen zoals de whippet of de greyhound, die zitten af en toe wel in het asiel, al zijn dat bijna allemaal ex kamp-illegale jacht-honden.
Maar als je graag een Duitse herder wilt neem je ook geen Tibetaanse herder.
En als er dan 3 landen verder asiels vol zitten met galgo's, zou ik toch gek zijn om er daar niet 1 van te nemen?

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Een hond adopteren. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:14

Afbeelding

Nu ik eindelijk door heb hoe ik foto's moet uploaden, hier dan een pic van mijn Spanjaard. Nu 1,5 jaar m'n gróte vriend, met nadruk op gróót. Denk zelf dat hij aardig wat Greyhound voert, zo rank en slank dat hij gebouwd is. Hij is ook ontzettend snel, rent heel efficiënt en gracieus. In huis een ongelooflijke luilak, buiten staat ie 'aan', en is het rennen, hollen en gek doen geblazen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 12:19

Ik heb nog geen reactie gekregen :(. Hoelang duurde dat bij jullie?

Ik wil sowieso eerst kennismaken met haar voor dat ik haar in huis haal. Dat is een grote eis van mij. Gelukkig zit ze al in Nederland dus dit zal wel mogelijk zijn. Nouja, als ze reageren tenminste..

Dat snap ik dan niet helemaal.. Ze willen graag van die hondjes af, maar als mensen interesse hebben komt er geen reactie..? Misschien ben ik gewoon te ongeduldig dat kan natuurlijk ook haha!

Super leuk alle verhalen! Ook de minder positieve!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Een hond adopteren. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:35

Je kan er gerust een vriendelijk mailtje achteraan sturen en zeggen dat je op hete kolen zit... en heel benieuwd bent naar hun antwoord.
Bij de meeste (of alle) stichtingen zijn het vrijwilligers die het moeten inplannen tussen hun gewone dagelijkse activiteiten.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:45

No_No schreef:
Ik heb onze vorige hond uit het asiel gehaald. Een Nederlandse hond, niet een uit het buitenland.

Ik ben tegen de invoer van honden uit het buitenland. Vaak genoeg worden honden opgelapt terwijl ze dood beter af zijn. Het gaat vaak verkeerd met de zwervers. Bovendien nemen ze erg vaak ziektes mee waar wij weer mee opgescheept zitten.
Nu weer een bacterie die zowel voor hond als voor mensen gevaarlijk is wat uit Roemenië of zo iets komt. Giardia komt ook weet in grote getallen voor.

Ik vind de hondjes zeker zielig maar ik ben van mening dat op deze manier de honden in die landen niet geholpen zijn. prutsmuts in Nederland zitten al genoeg honden in het asiel of zijn er herplaatsers via fokkers en verenigingen die een goed thuis zoeken.



Heb jij de beschrijvingen wel gelezen van deze honden? Niet bij kinderen, niet bij katten, niet bij reuen, niet bij teven..... Ik heb diverse malen eerst in Nederland rond gekeken maar ik waag mijn gezin en andere dieren hier niet aan..... hoe zielig ook.
Qua ziektes moet je mensen dan ook verbieden te reizen, wat daar allemaal niet bij mee naar binnen komt vanuit de verre vakantiebestemmingen.
De "goede" honden zijn zo weg, de door mensen verpeste honden blijven zitten.....Er zijn zelfs asiels die ze graag opnemen omdat ze ze prima kunnen herplaatsen en ze een overschot aan ruimte hebben. Katten is wel een probleem, daar is een overschot van.
Ik heb 3 honden uit Spanje/Portugal en er is niets mis mee.....

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:47

Hey!

Leuk dat je een hondje wilt adopteren.
Ik heb een hondje via stichting dierbemiddeling europa.
Omdat dit mijn eerste éigen hond is wilde ik graag een hond zonder of met zo min mogelijk'rugzakjes'.
En dat is gelukt.
Sandro kreeg ik half december en hij is half augustus geboren. Inmiddels is hij dus bijna 7 maanden.
Het is een galgo kruising (vader onbekend) en een ontzettend leuke (puberale) hond.
Wel is hij soms wat angstig aangelegd, maar dat mag de pret niet drukken.
Hij leert ontzettend snel en kan dus ook al een heel arsenaal aan trucjes. *\o/*

de reden dat ik geen hond uit een Nederlands asiel heb zijn de volgende:
- Er waren geen sociale, leuke honden (wij hebben ook katten en een andere hond)
- Er waren vooral staffords en kleine hondjes, ik wilde een grote hond
- Er waren géén honden zonder ellenlange gebruiksaanwijzing
- Er waren geen honden die mij aantrokken, het oog wil ook wat

Afbeelding

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:51

Joliieeenn schreef:
Ik heb nog geen reactie gekregen :(. Hoelang duurde dat bij jullie?

Ik wil sowieso eerst kennismaken met haar voor dat ik haar in huis haal. Dat is een grote eis van mij. Gelukkig zit ze al in Nederland dus dit zal wel mogelijk zijn. Nouja, als ze reageren tenminste..

Dat snap ik dan niet helemaal.. Ze willen graag van die hondjes af, maar als mensen interesse hebben komt er geen reactie..? Misschien ben ik gewoon te ongeduldig dat kan natuurlijk ook haha!

Super leuk alle verhalen! Ook de minder positieve!


Misschien heb ik het gemist, maar via welke stichting doe je het?
Ik weet dat via stichting Hulp doet leven en stichting dierbemiddeling Europa, sphoek altijd snel een afspraak word gemaakt en niet zo'n enorme lange vragenlijst is.

Ik was afgewezen voor een stichting omdat ik veel tijd in de hond wilde steken, dat vonden ze te 'zwaar' voor de hond. (net of ik dat niet afstem op het dier)
Vond dat ronduit slecht dat ze de moeite verder niet namen om af te spreken of hun vragen te stellen.
Gaat nu immers ook hardstikke goed met mijn hondje.

ER zijn meerdere stichtingen waarvan ik nooit antwoord heb ontvangen, heel slordig!

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:58

No_No schreef:
Ik heb onze vorige hond uit het asiel gehaald. Een Nederlandse hond, niet een uit het buitenland.

Ik ben tegen de invoer van honden uit het buitenland. Vaak genoeg worden honden opgelapt terwijl ze dood beter af zijn. Het gaat vaak verkeerd met de zwervers. Bovendien nemen ze erg vaak ziektes mee waar wij weer mee opgescheept zitten.
Nu weer een bacterie die zowel voor hond als voor mensen gevaarlijk is wat uit Roemenië of zo iets komt. Giardia komt ook weet in grote getallen voor.

Ik vind de hondjes zeker zielig maar ik ben van mening dat op deze manier de honden in die landen niet geholpen zijn. prutsmuts in Nederland zitten al genoeg honden in het asiel of zijn er herplaatsers via fokkers en verenigingen die een goed thuis zoeken.


Ik ben het helemaal met je eens No No. Er zitten er genoeg in NL in het asiel. Bovendien is dit adoptiecircus ook al een hele commerciele bende geworden.

irma1984

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-04-07
Woonplaats: Usquert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:06

Hier ook een hond uit het buitenland, uit Portugal. Via stichting Mirbessa. Kruising Portugese Podengo x Labrador.
Superblij met hem. Opgehaald van Schiphol tot hij 12 weken oud was. Hij is nu 10 maanden oud.
Op de foto:
v.l.n.r: foto van zijn broertjes en zusjes, foto toen hij 10 weken oud was in Portugal, foto van de eerste dag in Nederland, foto van nu.

Afbeelding

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:26

Babootje schreef:
No_No schreef:
Ik heb onze vorige hond uit het asiel gehaald. Een Nederlandse hond, niet een uit het buitenland.

Ik ben tegen de invoer van honden uit het buitenland. Vaak genoeg worden honden opgelapt terwijl ze dood beter af zijn. Het gaat vaak verkeerd met de zwervers. Bovendien nemen ze erg vaak ziektes mee waar wij weer mee opgescheept zitten.
Nu weer een bacterie die zowel voor hond als voor mensen gevaarlijk is wat uit Roemenië of zo iets komt. Giardia komt ook weet in grote getallen voor.

Ik vind de hondjes zeker zielig maar ik ben van mening dat op deze manier de honden in die landen niet geholpen zijn. prutsmuts in Nederland zitten al genoeg honden in het asiel of zijn er herplaatsers via fokkers en verenigingen die een goed thuis zoeken.


Ik ben het helemaal met je eens No No. Er zitten er genoeg in NL in het asiel. Bovendien is dit adoptiecircus ook al een hele commerciele bende geworden.


Maar dit is gewoon niet waar, ik vraag me altijd af waar mensen het op baseren als ze zeggen dat er in de asiels in Nederland zat honden zitten. Oké misschien zitten er fysiek zat honden maar ik neem aan dat je nog wel eisen mag hebben toch?

Als je op ikzoekbaas.nl kijkt en zoekt naar een hond onder de 1 jaar. Dit was voor mij een eis, eigenlijk zelfs onder de 8 maanden. Ivm met het naar eigen hand zetten en zo min mogelijk narigheid mee gemaakt. Dan blijven er nog 24 honden over.

Vooral veel herders en vechttypen. Dat laatste is voor mij een no go.

Ik wilde een middel grote hond van 30-50 cm. Ivm met vervoeren op een scooter.

Dan blijven er 0 honden over die deze grootte hebben en ook alleen thuis kunnen blijven.

Een hond uit het asiel is leuk, maar de herplaatsbare honden zijn meestal ontzettend snel weg en de rest is voor de meeste mensen niet geschikt voor wat ze willen.

En waarom zou je voor een herplaatsing van een rashond kiezen wanneer dit ras je niet aanspreekt? Ik mis bij veel honden het loyale, toch eigenzinnige karakter en het communiceren van een straathond (natuurlijk zijn er ook straathonden die dit niet hebben) en als ze dit karakter wel hebben spreekt het uiterlijk me niet aan.

TS wat jammer dat je nog geen reactie hebt gehad, via welke stichting is het? Misschien kun je even bellen?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:29

Babootje schreef:
No_No schreef:
Ik heb onze vorige hond uit het asiel gehaald. Een Nederlandse hond, niet een uit het buitenland.

Ik ben tegen de invoer van honden uit het buitenland. Vaak genoeg worden honden opgelapt terwijl ze dood beter af zijn. Het gaat vaak verkeerd met de zwervers. Bovendien nemen ze erg vaak ziektes mee waar wij weer mee opgescheept zitten.
Nu weer een bacterie die zowel voor hond als voor mensen gevaarlijk is wat uit Roemenië of zo iets komt. Giardia komt ook weet in grote getallen voor.

Ik vind de hondjes zeker zielig maar ik ben van mening dat op deze manier de honden in die landen niet geholpen zijn. prutsmuts in Nederland zitten al genoeg honden in het asiel of zijn er herplaatsers via fokkers en verenigingen die een goed thuis zoeken.


Ik ben het helemaal met je eens No No. Er zitten er genoeg in NL in het asiel. Bovendien is dit adoptiecircus ook al een hele commerciele bende geworden.



Wat zijn jullie ervaringen eigenlijk? Van horen zeggen of zelf meegemaakt? En zelf een hond uit een Nederlands asiel?

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:32

Bovendien, als er al een leuk hondje in het asiel zit dat voldoet aan onze eisen (kan met katten, kinderen, geen vechtras en klein) kom je op een wachtlijst met nog 40 mensen die het hondje óók willen.

Wij gaan tzt ook voor een buitenland hondje.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:50

irmaroossien schreef:
Hier ook een hond uit het buitenland, uit Portugal. Via stichting Mirbessa. Kruising Portugese Podengo x Labrador.
Superblij met hem. Opgehaald van Schiphol tot hij 12 weken oud was. Hij is nu 10 maanden oud.
Op de foto:
v.l.n.r: foto van zijn broertjes en zusjes, foto toen hij 10 weken oud was in Portugal, foto van de eerste dag in Nederland, foto van nu.

[ Afbeelding ]


Maar hoe kan dat dan? Honden moeten toch 3 maanden (13weken) zijn voor ze de rabies enting mogen? En dan duurt het nog 3 weken voor ze de grens over mogen.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:00

Babootje schreef:
No_No schreef:
Ik heb onze vorige hond uit het asiel gehaald. Een Nederlandse hond, niet een uit het buitenland.

Ik ben tegen de invoer van honden uit het buitenland. Vaak genoeg worden honden opgelapt terwijl ze dood beter af zijn. Het gaat vaak verkeerd met de zwervers. Bovendien nemen ze erg vaak ziektes mee waar wij weer mee opgescheept zitten.
Nu weer een bacterie die zowel voor hond als voor mensen gevaarlijk is wat uit Roemenië of zo iets komt. Giardia komt ook weet in grote getallen voor.

Ik vind de hondjes zeker zielig maar ik ben van mening dat op deze manier de honden in die landen niet geholpen zijn. prutsmuts in Nederland zitten al genoeg honden in het asiel of zijn er herplaatsers via fokkers en verenigingen die een goed thuis zoeken.


Ik ben het helemaal met je eens No No. Er zitten er genoeg in NL in het asiel. Bovendien is dit adoptiecircus ook al een hele commerciele bende geworden.


Margee schreef:
Wat zijn jullie ervaringen eigenlijk? Van horen zeggen of zelf meegemaakt? En zelf een hond uit een Nederlands asiel?


Nee ik heb geen adoptiehond of een uit het asiel. Maar gewoon 3 in NL geboren honden die ik van pup af heb, zolang als ze leven. Ik zou er ook nooit 1 bij het asiel brengen.

Google maar een x op adoptiehonden en het aantal adoptieorganisaties is inmiddels al bijna niet meer te tellen. Waarom zou dat zijn? Omdat er te verdienen valt. Besef dat veel van de zielige zwerfhondjes gewoon afkomstig zijn uit de broodfokkerij (meestal Oosteuropees) en vaak met (gezondheids)problemen en al worden afgeleverd. Het is gewoon "ordinaire handel" met een vernisje.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:07

Dus eigenlijk heb je 0 ervaring hier mee?
Er zullen vast louche stichtingen zijn ik ken er ook een. Maar die pretendeert buitenlandse honden te hebben maar ze hebben allemaal wel een Nederlands paspoort :=
Echter wat betaal je nou vaak bij een stichting? 250 euro, dan is je hond geënt, als ze de leeftijd hebben gecastreerd en met het vliegtuig vervoerd. Hoe kunnen ze daar zoveel winst op maken als jij zegt? Dit is dezelfde prijs als Nederlandse asiels vragen (of is dit 350 euro?).

Zieke honden heb ik ook nog niet meegemaakt en wanneer ze bijv. Leishmania hadden oid werd dit aangegeven.

Toevallig ben ik gister terug gekomen uit Bulgarije en als je ziet hoeveel straathonden daar zijn geloof ik wel dat er veel puppen zijn. Echter zijn ze daar wel goed bezig ze te castreren en een label te geven.
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 03-03-17 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

irma1984

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-04-07
Woonplaats: Usquert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:08

Jennyj01 schreef:
irmaroossien schreef:
Hier ook een hond uit het buitenland, uit Portugal. Kruising Portugese Podengo x Labrador.
Superblij met hem. Opgehaald van Schiphol tot hij 12 weken oud was. Hij is nu 10 maanden oud.
Op de foto:
v.l.n.r: foto van zijn broertjes en zusjes, foto toen hij 10 weken oud was in Portugal, foto van de eerste dag in Nederland, foto van nu.

[ Afbeelding ]


Maar hoe kan dat dan? Honden moeten toch 3 maanden (13weken) zijn voor ze de rabies enting mogen? En dan duurt het nog 3 weken voor ze de grens over mogen.


Dat is een goede. In het paspoort staat dat hij ouder is. Maar de dierenarts kon naar aanleiding van zijn tanden zien dat het niet klopte

Suliko

Berichten: 4367
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:12

Joliieeenn schreef:
Ik heb nog geen reactie gekregen :(. Hoelang duurde dat bij jullie?

Ik wil sowieso eerst kennismaken met haar voor dat ik haar in huis haal. Dat is een grote eis van mij. Gelukkig zit ze al in Nederland dus dit zal wel mogelijk zijn. Nouja, als ze reageren tenminste..

Dat snap ik dan niet helemaal.. Ze willen graag van die hondjes af, maar als mensen interesse hebben komt er geen reactie..? Misschien ben ik gewoon te ongeduldig dat kan natuurlijk ook haha!

Super leuk alle verhalen! Ook de minder positieve!


Hou er rekening mee dat de meeste stichtingen lopen op vrijwilligers en mensen die hun hele leven eraan gewijd hebben maar het ontzettend druk hebben. Nu weet ik natuurlijk niet bij welke stichting je terecht bent gekomen, maar de stichtingen die ik ken en volg hebben zeker allemaal het beste voor met de honden maar hebben het ook bizar druk. :)

Bij mijn moeder thuis 1 hond uit India en een hond uit Griekenland, Skoupa uit Griekenland is ontzettend lief en echt een hondenmeisje. Darshan uit India helaas een ander geval, was al wat ouder en zonderde zich af in de roedel in India waardoor hij herplaatst is. Pas na een jaar bij ons kwamen zijn trauma's naar boven. We hebben nog goed contact met het contactpersoon uit India die haar leven heeft gewijd aan honden opvangen en van de 63 honden die via haar herplaatst zijn, is Darshan echt een extreem geval. Hij is echt de liefste schat naar ons en luistert ontzettend goed, in de uiterwaarden kan hij los maar in de wijk valt hij veel aan (mensen, honden) uit angst door alle prikkels. Maar door hem lekker te laten rennen in de uiterwaarden en hij heeft geleerd zelf aan de te geven wanneer hij even kort de wijk in wil voor zijn behoeftes, is het eigenlijk heel erg goed te doen. Maar deze ervaring zal mij nooit weerhouden om weer een hond uit het buitenland te nemen, alle buitenlandse honden waar ik mee in aanmerking ben gekomen zijn echt prachtige honden met een heerlijk intelligent en iet wat eigenzinnig karakter.

Skoupa
Afbeelding

Darshan
Afbeelding

En toevallig heb ik de afgelopen weken op deze 2 ontzettend leuke en lieve honden uit Bulgarije gepast
Afbeelding

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:18

Babootje schreef:
Google maar een x op adoptiehonden en het aantal adoptieorganisaties is inmiddels al bijna niet meer te tellen. Waarom zou dat zijn? Omdat er te verdienen valt. Besef dat veel van de zielige zwerfhondjes gewoon afkomstig zijn uit de broodfokkerij (meestal Oosteuropees) en vaak met (gezondheids)problemen en al worden afgeleverd. Het is gewoon "ordinaire handel" met een vernisje.


Heb je daar meer info over? Of is het gewoon een veronderstelling?

Voordat we onze eerste Spanjaard in huis haalden vroegen we ons ook af of het allemaal koosjer was. Een vriendin die lang in Spanje gewoond heeft, is toen achter haar pc gaan zitten en heeft wat opzoekwerk gedaan. Ze kwam met een aantal artikelen uit de Spaanse pers waarin beschreven werd dat er honden vanuit het asiel vertrokken naar benlux via de stichting die wij op het oog hadden. Het verhaal in de Spaanse pers klopte helemaal met wat er op de site van de stichting verteld werd. Dus je kan zelf ook een screening doen en kijken welke stichtingen ok zijn en welke vaag blijven.

Ik begrijp ook de tegenstelling tussen 'binnenlandse asielhond' en 'buitenlandse asielhond' niet. Je begint toch gewoon bij het dichtsbijzijnde asiel en als je daar je droomhond vindt, dan wordt het die. Zo niet, kijk je verder. Kom je dan een landsgrens tegen, dan hoef je daar toch niet te stoppen? Een hond nemen die je eigenlijk niet wil omdat die toevallig in een asiel in jouw buurt zit lijkt me ook echt geen goed plan, dan veel liever eentje die van ver moet komen.

Toen wij op zoek gingen naar een hond hebben we wekenlang alle sites van asielen bekeken en ook herplaatsingssites van rashonden. verschillende keren dachten we 'yes dat wordt hem'. Onmiddellijk gemaild of gebeld, maar telkens bleek de hond al vertrokken of gereserveerd. Dan toevallig op een site over Spaanse honden terechtgekomen. En dan is het eindelijk gelukt en hebben we de droomhond gevonden.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Een hond adopteren. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:46

Interessant topic! Ik vraag me vaak af hoe mensen het ervaren om hondjes uit het buitenland te adopteren. Bij zowel binnenlandse als buitenlandse asielhonden loop ik tegen een aantal dingen aan.

Zoals bij binnenlandse asielhonden:
- Vaak niet opgevoed
- Rassen waar ik mijn handen liever niet aan brand (vechthonden, grote herders)
- Hebben vaak ook nog een rugzakje
- Het lijstje dat ik overal weer tegenkom: kan niet bij katten, honden, kinderen, kan niet alleen zijn

Als ik zou adopteren zou ik daardoor al sneller uitwijken naar het buitenland. Maar ook daar heb ik wel vraagtekens bij, zoals:

- Hebben deze honden vaak medische problemen?
- Krijg je een getraumatiseerde hond waar je heel veel werk aan hebt?
- Er gaan verhalen de ronde dat niet alle organisaties deugen, hoe weet je of je goed zit?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Overigens is dit allemaal heel hypothetisch, ik studeer en kan waarschijnlijk jaren lang nog geen hond nemen. :')

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:54

Sclimpre schreef:
Je kan er gerust een vriendelijk mailtje achteraan sturen en zeggen dat je op hete kolen zit... en heel benieuwd bent naar hun antwoord.
Bij de meeste (of alle) stichtingen zijn het vrijwilligers die het moeten inplannen tussen hun gewone dagelijkse activiteiten.



Dat dus, veel vrijwilligers werk, dus is soms best wel lastig tussen de bedrijven door, ik wou ook zo graag nieuwe dat ik bijna geen geduld had :D en dan steeds leuke hondje al weg was.
Adres waar ik deze weg heb zaten er 2 ik wou kijken voor de rue.. die was natuurlijk net weg voordat ik kwam kijken, maar heb nu toch nog de leukste !! (volgens mij en die andere mevr. is helemaal met haar leukste!)

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:57

Sclimpre schreef:
Babootje schreef:
Google maar een x op adoptiehonden en het aantal adoptieorganisaties is inmiddels al bijna niet meer te tellen. Waarom zou dat zijn? Omdat er te verdienen valt. Besef dat veel van de zielige zwerfhondjes gewoon afkomstig zijn uit de broodfokkerij (meestal Oosteuropees) en vaak met (gezondheids)problemen en al worden afgeleverd. Het is gewoon "ordinaire handel" met een vernisje.


Heb je daar meer info over? Of is het gewoon een veronderstelling?

Voordat we onze eerste Spanjaard in huis haalden vroegen we ons ook af of het allemaal koosjer was. Een vriendin die lang in Spanje gewoond heeft, is toen achter haar pc gaan zitten en heeft wat opzoekwerk gedaan. Ze kwam met een aantal artikelen uit de Spaanse pers waarin beschreven werd dat er honden vanuit het asiel vertrokken naar benlux via de stichting die wij op het oog hadden. Het verhaal in de Spaanse pers klopte helemaal met wat er op de site van de stichting verteld werd. Dus je kan zelf ook een screening doen en kijken welke stichtingen ok zijn en welke vaag blijven.

Ik begrijp ook de tegenstelling tussen 'binnenlandse asielhond' en 'buitenlandse asielhond' niet. Je begint toch gewoon bij het dichtsbijzijnde asiel en als je daar je droomhond vindt, dan wordt het die. Zo niet, kijk je verder. Kom je dan een landsgrens tegen, dan hoef je daar toch niet te stoppen? Een hond nemen die je eigenlijk niet wil omdat die toevallig in een asiel in jouw buurt zit lijkt me ook echt geen goed plan, dan veel liever eentje die van ver moet komen.

Toen wij op zoek gingen naar een hond hebben we wekenlang alle sites van asielen bekeken en ook herplaatsingssites van rashonden. verschillende keren dachten we 'yes dat wordt hem'. Onmiddellijk gemaild of gebeld, maar telkens bleek de hond al vertrokken of gereserveerd. Dan toevallig op een site over Spaanse honden terechtgekomen. En dan is het eindelijk gelukt en hebben we de droomhond gevonden.


Als je op internet neust zal je vinden dat er in rond of bij bv Prinsenbeek ook zo'n puppyfarm annex we doen alsof we een stichting zijn zit. Die haalt hier wel honden heen, maar die zijn speciaal gefokt, en ze fokken er hier in NL ook nog mee.... Weet niet of ze nu nog draaien, maar die hebben tijd gedraaid.