Nestje pups fokken, misschien sneller dan gepland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Nestje pups fokken, misschien sneller dan gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:49

Dragers kunnen het idd ook krijgen maar vrije honden toch ook? Ik bedoel maar de test is toch niet 100% betrouwbaar maar in elk geval wel vrij betrouwbaar. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:51

Bij vrije honden heb ik er persoonlijk nog niet van gehoord. Wel van die symptomen, maar dan kwam het duidelijk door iets anders.

EDIT: Ik had zelf die test wel even gevraagd bij de reu, desnoods zelf betalen. Zodat je het op papier hebt staan en zelf ook wat beter weet waar je aan toe bent. Nu is de prijs jammer genoeg wel omhoog gegaan voor de test en ik sla mezelf ook voor mijn kop, want mijn reu heb ik dus nog niet laten testen :+ Teefje komt uit 2 vrije ouders, dus daar had het niet veel nut. Reu komt uit een vrije moeder, maar vader weten we niet. Zusje is vrij, maar hij zou nog drager kunnen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:06

Trouwens, als ik jouw vorige nest zie zou ik meteen voor open stamboeken zijn. Zouden mooie aanwinsten zijn voor de showlijnen, vind ik. Zowel qua uiterlijk, maar ik denk qua karakter dat het ook fijne honden zijn om mee te sporten. Dat mis ik nu ook wel eens bij bepaalde honden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:22

http://www.saarlooswolfhonden.eu/index. ... id/dm-menu
Hier staat bijv. In de tekst ook dat naast 2 dragers ook 1 vrije hond toch DM had.
Ik laat sowieso ook testen gewoon omdat ik het wil weten. Net als HD en ED en rug ivm sporten.
De oud duitser hier heeft helaas ook DM en zware HD en nu 9 jaar oud..... wij genieten enorm van hem en hij geniet enorm vanons en het leven maar hoe lang nog??

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 20:26

als ze toch symptomen kunnen krijgen vind ik het niet kunnen dat ze deze tekst met de uitslagen meesturen.

Uitleg over het resultaat:
NORMAAL: Dit dier is vrij en heeft twee gezonde allelen. Dit dier zal geen afwijkingen krijgen en kan de afwijking
niet doorgeven aan de nakomelingen.
DRAGER: Dit dier is drager en heeft een gezond allel en een defect allel. De kans dat het dier het mutante (defecte)
allel zal doorgeven aan nakomelingen is 50%. Dragers zullen in de regel geen symptomen van deze ziekte vertonen.
LIJDER: Dit dier is lijder en heeft twee defecte allelen. Lijders geven het mutante (defecte) allel door aan al hun
nakomelingen. Lijders krijgen zelf symptomen die horen bij de ziekte.

ja ik was met Tessa net optijd met het bestellen van de test en was nog net iets goedkoper uit.
ik zat er ook over na te denken om de reu op mijn kosten te laten testen en laat dit wss alsnog doen, want ik wou Arrow laten testen, maar als Turbo vrij is zijn alle pups vrij door verering en hoef ik Arrow en de pup eigenaren hun hond niet meer te laten testen.

kwa trainen zijn de pups uit het vorige nest hele fijne honden, ze doen diverse sporten waar ze goed in presteren waaronder: pakwerk, speuren, gehoorzaamheid, behendigheid enz...
vooral degene van het pakwerk ben ik stiekem wel een beetje trots op. het is de 1e hond voor die eigenaar en ze waren de beste van de club tussen de ipo gefokte lijnen enzo :D

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:27

Ik kan ook echt niet wachten tot de pups er zijn ! Disney thema vind ik super, mijn vriends eerste reactie was ohh nee straks heet onze hond Donald Duck ofzo ! Hahahahaha :') Ik hoop ook heel erg dat er voor ons een leuke hond bij zit. Geslacht is voor ons niet belangrijk dus hopelijk is dat een voordeel ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:31

Interessant, maar wel vreselijk. Ik heb er bij de DH nog niet van gehoord, alleen dezelfde verschijnselen door andere oorzaken, zoals in de tekst ook staan. Nu moet ik zeggen dat het niet echt heel erg openbaar bekend gemaakt wordt, jammer genoeg, dus helemaal eerlijk is het niet.

Ik ben dan wel nieuwsgierig, dierenfan, heb je ook naar werklijnen gekeken bij de DH?

Het is niet helemaal zeker dat die dragers van dat DM gen last krijgen door dat gen of dat er nog iets anders speelt. Daarom staat er bij de dragers ook in de regel geen symptomen. Bij de vrije honden zal er, denk ik, een andere oorzaak zijn voor de symptomen, dus dan zouden ze vrij kunnen zijn van dit gen, maar misschien niet van een ander die nog niet ontdekt is?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:40

Dragers en vrije honden krijgen geen symptomen. Er zijn genoeg andere problemen bij de herders die zorgen voor gelijke symptomen. Om die reden zou ik ook altijd de ruggen uitgebreid testen. Bij de uitslagen van laboklin staat er inderdaad bij dat de test niet 100% betrouwbaar is. Dit doen ze om zichzelf in te dekken daar het nog een vrij nieuwe test is. Ben aardig op de hoogte daar ik betrokken ben bij een DM stichting in duitsland.er zijn ook geen gevallen bekend van DM bij vrije honden of dragers. Mede ook daar het alleen middels de test vast te stellen is.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 30-09-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:56

Ik vrees dat DM veel ingewikkelder is dan dat men denkt. De oud duitser hier zijn ouders waren totaal onverwant. Beiden zelf en generaties lang er voor HD en ED vrij. Waren 8 pups. Ik weet dat er 5 getest zijn. 3 HD niet te meten zo slecht en 1 ED en spondylose en 1 HD + ED.

Ja ik heb ook naar werklijnen gekeken en vanuit mijn 10 jaar werken in dierenopvang ook zeker ervaring er mee (vakantie opvang voor politiehonden hadden wij ook). Voor wat ik doe met mijn honden en wat ik verwacht van een hond vind ik de gemiddelde werklijn hond teveel driften hebben. Ook daar in natuurlijk per individu veel verschil. Wat daarnaast mijn probleem is dat ik veel van die honden tegen kom waar getraind is met stroom. Die honden geven hun werkelijke karakter niet meer. Hoe kan ik dan zien hoe eventuele pups kunnen worden?
Ik hou ook van wat grove honden en veel werklijn is best smal.

Als er hier niet genoeg reuen zijn maar wel genoeg pups dan vind ik een teef ook nog zeer aantrekkelijk hoewel ik veel meer val voor reu uiterlijk en daarom zo graag voor een reu ga ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:59

Wat is dat precies qua rug? De herder hier heeft ook een knik in de rug. Aldus onze dierenarts is dat DE reden waarom hij nooit 1 seconde pijn heeft (gehad) van zijn zeer slechte heupen. Maar hij heeft absoluut wel gevoel in zijn achterlijf net als alle andere honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:04

dierenfan schreef:
Wat is dat precies qua rug? De herder hier heeft ook een knik in de rug. Aldus onze dierenarts is dat DE reden waarom hij nooit 1 seconde pijn heeft (gehad) van zijn zeer slechte heupen. Maar hij heeft absoluut wel gevoel in zijn achterlijf net als alle andere honden.

Spondylose maar vooral cauda equina. Vanuit de rasvereniging word het sinds vorig jaar verplicht getest. Wij deden dit al langer. Symptomen zijn vergelijkbaar met DM.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:40

Wat leuk, nog 2 bokkers op de wachtlijst. Of zijn er nog meer?
Ik ben ook super benieuwd! Waarschijnlijk lukt het mij niet om mee te lopen de 16e, maar misschien gaat het wel zo voorbeeldig met de verhuizing :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:52

Een dagje niet verhuizen is ook leuk hoor whaha. Ik ben nu bijna klaar met verhuizen ;) al woon ik er al 3 weken inmiddels met veel plezier.

Idd leuk dat we met in elk geval 3en zijn. Kunnen we de pups goed volgen!!

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:17

Ja dat klopt zeker! Maar we willen dat weekend over zijn. Lang genoeg op ons nieuwe plekje gewacht hihi.
Maar met een beetje geluk gaat het me lukken er toch te zijn :)

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 23:20

ik hoop dat het jullie toch nog gaat lukken erbij te zijn, zie het anders als een lange pauze vol gezelligheid :P

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:57

Goeie! Ik ga sowieso mn best doen!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:04

als ik nu een pup zou willen zou ik mij zeker bij jou gemeld hebben.

ik vind het prachtige honden <3

ben heel benieuwd naar de pups

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 21:50

vandaag de werpkist alvast in huis gehaald, morgen avond zal ik hem in elkaar zetten ^_^ bij de werpkist zat ook een grote weegschaal, warmtelamp en 2 vetbedden. van de week komen de laatste spullentjes binnen en dan zijn we er helemaal klaar voor.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:25

Ja leuk! Heb begint af te korten zegt :D

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 22:50

jup al over de helft van haar dracht, gaat erg snel allemaal.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 18:19

hij staat :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:40

Helemaal super dat ze er al zo lekker in ligt!!

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:56

Mooie kist! Lekker ruim :D

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 21:48

ja ze sprong er al gelijk in en het is alsof ze er zelf ook al op verheugd om pups te krijgen.

en ja de vorige keer hadden we een kist van 1,20x1,20 en deze was al goed voor haar, maar bij deze hebben we zelf ook net iets meer de ruimte om te helpen deze is 1,50x1,60

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:09

leuk idee namen van Disney.
Flinke kist. :D Heb je ook nodig met grotere pups.
Ben benieuwd hoeveel het er worden.