Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
PeerAppel schreef:Wat is die goede reden? Lees vaak zulke afkeer, maar er wordt nooit een goede reden genoemd. Heb even kort gegoogled en kwam bij de NLV uit. Op hun site staat enkel dat ze het zien als niet erkende kleur en ze mensen niet aanmoedigen om een zilveren Labrador te kopen omdat dit geen echte Labrador zou zijn qua karakter en voor het behouden van de kleur door generaties heen er vaak inteelt voorkomt.
ingeb0rg schreef:PeerAppel schreef:Wat is die goede reden? Lees vaak zulke afkeer, maar er wordt nooit een goede reden genoemd. Heb even kort gegoogled en kwam bij de NLV uit. Op hun site staat enkel dat ze het zien als niet erkende kleur en ze mensen niet aanmoedigen om een zilveren Labrador te kopen omdat dit geen echte Labrador zou zijn qua karakter en voor het behouden van de kleur door generaties heen er vaak inteelt voorkomt.
Punt 1: omdat het niks met een labrador te maken heeft. Je kruist een retriever met een staande hond.
Punt 2: de kleuren geel, bruin en zwart komen van nature voor en is een natuurlijke kleurschakering brengt ons terug op punt 1.
Punt 3: het verdunningsgen van de Weimaraner komt met verschillende gebreken, en zij versterken elkaars genetische afwijkingen. Denk aan entropion en dergelijke.
Punt 4: er zijn al heel wat jaren goede fokkers bezig het ras te verbeteren, we hebben inmiddels enorm veel dna testen beschikbaar om alles uit te kunnen sluiten. Als dan iemand komt met een zilveren labrador die gewoon geen labrador is en weer allerlei afwijkingen met zich meebrengt worden wij als fokker zijnde daar doodongelukkig van. En waarvoor? Het is gewoon weer interessantdoenerij en een leuk kleurtje om geld aan te verdienen. En heeft niks te maken met de labrador als ras zijnde te verbeteren of gezonder te maken.
En voor een heel uitgebreid antwoord kan je dit stuk eens doornemen. Daar staat alles uitgebreid in beschreven. Ook wat het verdunningsgen voor problemen met zich mee kan brengen.
https://neetegenzilvers.wordpress.com
ingeb0rg schreef:PeerAppel schreef:Wat is die goede reden? Lees vaak zulke afkeer, maar er wordt nooit een goede reden genoemd. Heb even kort gegoogled en kwam bij de NLV uit. Op hun site staat enkel dat ze het zien als niet erkende kleur en ze mensen niet aanmoedigen om een zilveren Labrador te kopen omdat dit geen echte Labrador zou zijn qua karakter en voor het behouden van de kleur door generaties heen er vaak inteelt voorkomt.
Punt 1: omdat het niks met een labrador te maken heeft. Je kruist een retriever met een staande hond.
Punt 2: de kleuren geel, bruin en zwart komen van nature voor en is een natuurlijke kleurschakering brengt ons terug op punt 1.
Punt 3: het verdunningsgen van de Weimaraner komt met verschillende gebreken, en zij versterken elkaars genetische afwijkingen. Denk aan entropion en dergelijke.
Punt 4: er zijn al heel wat jaren goede fokkers bezig het ras te verbeteren, we hebben inmiddels enorm veel dna testen beschikbaar om alles uit te kunnen sluiten. Als dan iemand komt met een zilveren labrador die gewoon geen labrador is en weer allerlei afwijkingen met zich meebrengt worden wij als fokker zijnde daar doodongelukkig van. En waarvoor? Het is gewoon weer interessantdoenerij en een leuk kleurtje om geld aan te verdienen. En heeft niks te maken met de labrador als ras zijnde te verbeteren of gezonder te maken.
En voor een heel uitgebreid antwoord kan je dit stuk eens doornemen. Daar staat alles uitgebreid in beschreven. Ook wat het verdunningsgen voor problemen met zich mee kan brengen.
https://neetegenzilvers.wordpress.com
x_Anne_x schreef:Wat een knapperds allemaal
Wij willen er ooit nog een zwarte bij waarschijnlijk.
Ja we weten dat Lucky niet 100% labrador is maar maakt haar niet minder leuk.
Ze is heel toevallig (ivm met overlijden van vader van onze zwager) bij ons terecht gekomen dus nee wij zouden er zelf nooit voor gekozen hebben. Dus mij 'aanvallen ' heeft niet zoveel zin.
Hier helemaal geen Oost Indische dove hond. Ze doet echt alles voor ons. Alleen begint ze nu wel beetje te puberen
ingeb0rg schreef:Het is geen persoonlijke aanval op jou, absoluut niet en voor jullie zal ze vast niet minder lief zijn. Maar als fokker van dit ras val ik wel de mensen aan die deze kleur durven te fokken. Daar doe ik en vele andere met mij niet zo mijn best voor om zowel met dna vrije als HD ED en ogen vrije honden te fokken. En om het ras telkens een beetje te verbeteren. Om vervolgens weer de ellende van een verdunningsgen door jouw eigen ras te krijgen, die officieel niet eens onder die noemer mag vallen, met alle ellende van dien.
Dus echt nee geen persoonlijke aanval op jou, vat het ook niet zo op
caroline_max schreef:@panamaD; Mijn hond heette wel Max maar had gewoon 2 ogen gelukkig. Hij is afgelopen zomer overleden ( in laten slapen) op 16,5 jarige leeftijd. Hij was zondags uitgegleden in de tuin en kon niet meer zelf opstaan. We hebben het tot maandagavond aangekeken, maar het beterde niet. Toen de keus gemaakt. Mis hem nog steeds heel erg, maar we hebben nu een dochter aangehouden van onze jonge hond wat ook erg leuk is.
Ooit wil ik weer een zwarte lab reu, maar durf het nu niet aan vanwege de gezondheidsdingen in het ras. Over een paar jaar weer eens kijken of een reu importeren.