Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lisaaahtjuuh schreef:Spruitjee schreef:Wat een gaaf cadeau! Ben zelf eigenlijk geen fan van spoelen maar als cadeau toch erg leuk. Heb zelf ook een topic hier op bokt over koeien, ga ik binnenkort weer updaten(link staat in os)
Ik vind de lijn van de stier Supersire wel wat hebben, ben erg gecharmeerd van zijn zoon Superstyle. Deze staat echter alleen nog in de Genomics dus wil even afwachten hoe die het echt gaat doenOok of ze niet te melktypisch worden, maar dat zal wel aangezien het Amerikanen zijn.
Heb je ook een letter waar je mee beginnen moet zoals in de vleesvee fokkerij of maakt dat bij Holsteins miet zo uit? (Volgens mij niet maar dat vergeet ik telkens)
Letter maakt inderdaad niet uit.
En ach ik weet het niet met die fokkerij van tegenwoordig naar mijn mening worden de koeien veelste scherp, te groot, benen te recht, kruisen te vlak en spenen te kort. Ook gaat de vruchtbaarheid er niet op vooruit. En het gaat zo ontzettend snel met nieuwe stieren. Niemand ziet door de bomen het bos nog. En de genomics versterken het alleen maar is mijn idee. Daarom ga ik thuis lekker verder zoals ik al deed.
Maar voor 1x leek dit me wel een leuk avontuur. Superstyle lijkt inderdaad wel goed, maar ook ik gebruik liever bewezen stieren.
PardoesJessi schreef:Als stadse getrouwd met een boer moet ik toch echt ontkennen dat het zielig is.
Ook niet voor het kalf. Het is bewezen dat een kalf die bij de moeder blijft zeer regelmatig te weinig biest binnen krijgt. Zo een kistje lijkt misschien klein, maar kijk eens waar wij onze baby's in leggen?
Nee dat is geen 1 op 1 vergelijking dat weet ik ook wel maar het is echt niet zo een drama.
Dat we de kalveren bij de moeder weg halen omdat wij de melk als mens willen drinken is evenmin waar. De melkkoeien van nu produceren heel veel melk. Veels te veel voor het kalf ook.
Laten we het kalf erbij krijgt hij regelmatig te weinig biest of hij krijgt veels te veel en dan heftige diaree.
De koe gaat hard produceren, dat zit in haar genen, zo is ze gefokt. Maar daarvoor moeten ze ook veel eten. Als ze druk gaan zijn met het kalf ipv eten en drinken dan hebben ze niet voldoende energie en komen ze vlak te liggen. En daar kunnen ze zelfs aan dood gaan.
Ik heb het mee gemaakt dat we voor het gemak en de leuk het kalf bij de koe hadden gelaten. Langer dan normaal... wat een ellende! Koe doodziek, kwam niet meer in de benen.....
We halen de kalveren echt niet voor de lol of uit een zieke geest weg.
We werken lange dagen, 7 dagen in de week met onze dieren.
Het zijn geen vleesvarkens die met een x aantal maanden al weer in de worst zitten.
Wij kunnen alleen geld verdienen als onze koeien zich goed voelen. Als wij niet goed voor onze kalveren zorgen hebben wij na 2 jaar een waardeloze melkkoe.
Het doet mij telkens weer veel verdriet als de melkveehouders als een soort sadistische dierenmishandelaars neer worden gezet.
Spruitjee schreef:Wat genomics betreft ben ik het helemaal met je eens! Bij sommige genomics-genomic stieren (genomic stieren uit genomic stieren) is het inteelt echt hoog..
Door deze bouw heb ik ook een voorkeur voor inkruisen gekregen, al zijn er ook zeker Holstein stieren die compacter zijnWelke stieren gebruiken jullie verder thuis?
Mira283 schreef:Leuk topic ik ga volgen. Rare vraag maar let je ook op dingen als je een stier uitzoekt?
BeSen schreef:Kalf drinkt melk bij de moeder, maar de boeren willen natuurlijk dat WIJ die melk drinken in plaats van het kalf omdat ze er dan geld aan verdienen
Denk ik