Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:05

Dan denk ik dat wij iets fout doen... wij hebben niet zo maar een nieuwe generatie staan...
Daar werken we elke dag hard voor.

Maaaarije

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:11

Tuurlijk zullen er dingen op een boerderij zijn die misschien beter kunnen. Maar Nederland wil zo goedkoop mogelijk, iemand betaald liever voor een pak melk 0,50 dan 4,00 euro. Dit is net zo met vlees. Ik denk dat dit er ook mee te maken heeft.

Ts, Hoe veel koeien hebben jullie? Zijn jullie een groot bedrijf? En hoe melken jullie? :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:15

jammer dat het weer in zo'n discussie moet uitlopen.

het is nou eenmaal zo dat het grootste gedeelte van de mensen geen veganist is, dus er is vraag naar melk en vlees (en alle bijproducten). De koeien zijn inderdaad zo gefokt dat ze veel melk geven, of veel vlees, daar heeft de mens voor gezorgd. Ik woon ook op een melkveebedrijf, en heb in het begin zeker ook moeten wennen aan hoe het gaat. En ja, het is best sneu als je een kalf wat je zelf de fles hebt gegeven weg ziet gaan naar de mesterij, of een koe die niet meer drachtig wordt naar de slager... Dat zijn de mindere kanten van het bedrijf... maar het hoort er nu eenmaal bij. Niet alle koeien kunnen blijven.

En zo'n kalverhokje klein? tja, een wiegje is dat ook, maar ze mogen al snel in grotere groepshokken. Koeien krijgen in mijn ogen veel meer vrijheid en beweging dan het gemiddelde paard dat vaak 23 uur per dag in een hok van 3x3 staat..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:19

Ja idd, jammer dat het in een discussie uitloopt.
Maak dan een nieuw topic.
Dit is zielig voor TS.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:21

oke als jullie willen discussiëren moeten jullie maar een ander topic aanmaken voor een discussie! TS heeft waarschijnlijk het beste voor met haar koeien maar zij moet ook haar geld verdienen!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:23

Dat is zeker waar, was niet de bedoeling dit topic te rellen. Vind wel dat een discussie veelal mensen bewust maakt of andere kant ook leert zien, hoeft niet altijd slecht te zijn :)

Maar ik snap dat dit topic daar niet voor bedoeld is, weer ontopic :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:25

Huidige vorm van het houden van runderen is niet het mijne.
Woon gelukkig in een gebied waar boeren mams en kids gewoon bij elkaar laten lopen.
Verder is de grond van een deel van de Krimpenerwaard ongeschikt voor maatje Holstein en zijn ze met de oude rassen als Lakenvelder en Blaarkop bezig om die weer te herintroduceren.
En nee de (zucht) discussies vegetarier ed horen hier niet thuis.
Denk niet dat TS dit in de planning had.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:29

Weet te weinig van het houden van koeien, ga dus geen oordeel vellen wat betreft de handelswijze.

Uiteraard wel enorm veel succes de komende weken, klinkt als een erg leuk én vooral originele vergoeding :D

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:40

Pff wat walgelijk hoe sommige bokkers hun mening door schoppen. Wat een verstand
Jullie hebben echt geen idee hoeveel liefde hier in zit anders ga je tegenwoordig echt geen koeien meer houden met al die regels in Nl.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:43

Och dergelijke meningen worden in het algemeen niet ondersteund door enige kennis van zaken, laat staan ervaring met de betreffende materie, gewoon negeren dus zou ik zeggen, en het zou prettig zijn als een mod dat off topic gezemel eruit zou kunnen wieden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:46

Jammer TS van de discussie, hopelijk houdt die nu op en kunnen we je topic gaan volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:00

lisaaahtjuuh schreef:
Spruitjee schreef:
Wat een gaaf cadeau! Ben zelf eigenlijk geen fan van spoelen maar als cadeau toch erg leuk. Heb zelf ook een topic hier op bokt over koeien, ga ik binnenkort weer updaten :D (link staat in os)

Ik vind de lijn van de stier Supersire wel wat hebben, ben erg gecharmeerd van zijn zoon Superstyle. Deze staat echter alleen nog in de Genomics dus wil even afwachten hoe die het echt gaat doen :P Ook of ze niet te melktypisch worden, maar dat zal wel aangezien het Amerikanen zijn.

Heb je ook een letter waar je mee beginnen moet zoals in de vleesvee fokkerij of maakt dat bij Holsteins miet zo uit? (Volgens mij niet maar dat vergeet ik telkens :D)

Letter maakt inderdaad niet uit.

En ach ik weet het niet met die fokkerij van tegenwoordig naar mijn mening worden de koeien veelste scherp, te groot, benen te recht, kruisen te vlak en spenen te kort. Ook gaat de vruchtbaarheid er niet op vooruit. En het gaat zo ontzettend snel met nieuwe stieren. Niemand ziet door de bomen het bos nog. En de genomics versterken het alleen maar is mijn idee. Daarom ga ik thuis lekker verder zoals ik al deed.

Maar voor 1x leek dit me wel een leuk avontuur. Superstyle lijkt inderdaad wel goed, maar ook ik gebruik liever bewezen stieren.

Wat genomics betreft ben ik het helemaal met je eens! Bij sommige genomics-genomic stieren (genomic stieren uit genomic stieren) is het inteelt echt hoog..

Door deze bouw heb ik ook een voorkeur voor inkruisen gekregen, al zijn er ook zeker Holstein stieren die compacter zijn :j Welke stieren gebruiken jullie verder thuis? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:03

Niet alle stieren worden en masse vetgemest.
Moest effe zoeken.
http://www.eo.nl/...documentaires/.../2 ... than-1127/
Voor de tere zieltjes onder ons, niet kijken, want hij krijgt de pen op zijn hoofd.
Er wordt dus nog steeds in dit land met vee gewerkt dat gewoon rund mag zijn.
Dat TS een embryo heeft gekregen als stagevergoeding is uniek.
Een beter of ander ras fokken valt niet mee. Vaak had een veehouder een eigen stam.
De jaren 90 en MKZ en de BSE crisis hebben er flink ingehakt.
Het opnieuw opzetten van een lijn kost generaties werk.
De grote melkhouderijen worden steeds zeldzamer mede omdat het welzijn een grote factor is.
Melkfabrieken(de koe) worden gelukkig weer kleiner mede door onderzoeken ( zeker in Engeland, hobby van Charles) dat grote melkfabrieken geen fijn leven hebben en allerlei lichamelijke manco's hebben.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:05

Pagina niet gevonden staat er bij mij

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:09

Ooo heel interessant zeg ik ga het volgen....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:13

PardoesJessi schreef:
Als stadse getrouwd met een boer moet ik toch echt ontkennen dat het zielig is.
Ook niet voor het kalf. Het is bewezen dat een kalf die bij de moeder blijft zeer regelmatig te weinig biest binnen krijgt. Zo een kistje lijkt misschien klein, maar kijk eens waar wij onze baby's in leggen?
Nee dat is geen 1 op 1 vergelijking dat weet ik ook wel maar het is echt niet zo een drama.

Dat we de kalveren bij de moeder weg halen omdat wij de melk als mens willen drinken is evenmin waar. De melkkoeien van nu produceren heel veel melk. Veels te veel voor het kalf ook.
Laten we het kalf erbij krijgt hij regelmatig te weinig biest of hij krijgt veels te veel en dan heftige diaree.
De koe gaat hard produceren, dat zit in haar genen, zo is ze gefokt. Maar daarvoor moeten ze ook veel eten. Als ze druk gaan zijn met het kalf ipv eten en drinken dan hebben ze niet voldoende energie en komen ze vlak te liggen. En daar kunnen ze zelfs aan dood gaan.
Ik heb het mee gemaakt dat we voor het gemak en de leuk het kalf bij de koe hadden gelaten. Langer dan normaal... wat een ellende! Koe doodziek, kwam niet meer in de benen.....

We halen de kalveren echt niet voor de lol of uit een zieke geest weg.
We werken lange dagen, 7 dagen in de week met onze dieren.
Het zijn geen vleesvarkens die met een x aantal maanden al weer in de worst zitten.

Wij kunnen alleen geld verdienen als onze koeien zich goed voelen. Als wij niet goed voor onze kalveren zorgen hebben wij na 2 jaar een waardeloze melkkoe.

Het doet mij telkens weer veel verdriet als de melkveehouders als een soort sadistische dierenmishandelaars neer worden gezet.

Baby's kun je niet vergelijken die lopen immers niet na de geboorte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:17

Oh barst. }:0
Vriend van mijn broer werkt daar.
Pracht van een docu over een stierkalf die gewoon bij mams blijft de eerste maanden en daarna naar een grote diervriendelijke opfok ging.
Veel ruimte zowel buiten als binnen. Alles rustig en op het gemak geen rotzooi om ze groot en breed te krijgen, gewoon goed gras.
Wordt uiteindelijk door een restauranthouder gekocht. Mag voordat ie de pen krijgt een nachtje blijven.
Viel toen van mijn stoel. Stier werd door de slachter in alle rust meegenomen aan een los touwtje
en had daarna ineens een pen op zijn kop... foetsie
Uitleg over versterven, uitbenen, soorten vlees en wat de klant op zijn bord krijg.
Geen docu voor tere vega zieltjes, maar eerlijke uitleg en zelf ook gevraagd over het reilen en zeilen.
http://www.npo.nl/2doc/29-09-2014/VPWON_1231704
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:17

Wat interessant ts. Ik volg!

Ik heb ooit koeien mogen scheren voor school. Ben hier opgegroeid tussen de boerderijen. Opa had nog koeien in stands. Best wel jaloers op degene die op een boerderij wonen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:37

Ik snap de discussie ik zal het ook nooit goed praten maar weet wel dat ik mijn ziel en zaligheid leg in ons bedrijf (wat van mijn ouders is niet van mij ) ik sta smorgens 5uur op om koeien bij een andere boer te melken elke dag. Ook savonds ben ik meestal rond 7/8uur klaar geregeld zelfs later. En ik leg echt niet mijn ziel en zaligheid in het mishandelen van beesten. Onze kalveren en koeien zijn gezond en vrolijk en hebben soortgenoten veel ruimte en vrijheid, meer dan de gemiddelde
Hond of kat in Nederland.

Ik vertel in dit topic gewoon
alles eerlijk zoals het is en iedereen mag daar een mening over vormen. Maar ik blijf het doen zoals ik denk dat het goed is.

Wij hebben thuis maar 40 melkkoeien en het bijbehorende jongvee. Dat is klein tegenwoordig toch komen we er van rond met ons gezin met 5 kinderen. Mijn ouders en ik moeten er alleen wel elke dag hard voor werken.

Zullen we dan nu ophouden over het kalf weg bij de koe
discussie? Iedereen heeft daar een andere mening over en een ieder denkt dat hij/zij gelijk heeft maar er zal nooit een koe zijn die het ons verteld. Koeien denken niet zoals mensen.

Bovendien fokken we koeien die zonder problemen veel melk kunnen geven, geen koeien die ziek worden van het melk geven. Ik ben iedere dag bezig om de beste stier voor elke koe op te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 23-05-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:41

Leuk een kalfje.

Nu nog een maandje. Spannend.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:50

Een leuke afwisseling om eens een koe te "kijken" in plaats van een merrie. Lijkt mij erg leuk op te volgen.
Ik hoop dat de TS hier updates wil blijven posten en zich niet laat afschrikken. Want ik ben erg benieuwd naar hoe dit in zijn werk gaat en vind het leuk om te volgen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:51

Spruitjee schreef:
Wat genomics betreft ben ik het helemaal met je eens! Bij sommige genomics-genomic stieren (genomic stieren uit genomic stieren) is het inteelt echt hoog..

Door deze bouw heb ik ook een voorkeur voor inkruisen gekregen, al zijn er ook zeker Holstein stieren die compacter zijn :j Welke stieren gebruiken jullie verder thuis? :)

Wij hebben ooit een 50% montebiarde stier gehad. Ik ben echt fan van goede uiers en dat vind ik met inkruisen zo tegenvallen ik zit er wel eens over te denken om de grote smalle koeien eens te dekken met FH maar waarschijnlijk zet ik er toch gewoon weer holstein op.

Ik gebruik nu: Danillo, wonder, talentino, jotan, stonewall en twist. Volgende week komen ze weer een nieuw stieradvies maken en dan wil ik Alta Ceasar, twist, danillo, crime time en repairman gaan gebruiken. Reparman is een genomic stier maar een maik zoon die hele degelijke koeien geeft. Is de enigste genomic stier op de kaart waar ik vertrouwen in heb. En bovendien kost hij maar 13 euro. :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:10

Leuk topic ik ga volgen. Rare vraag maar let je ook op dingen als je een stier uitzoekt?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:18

Mira283 schreef:
Leuk topic ik ga volgen. Rare vraag maar let je ook op dingen als je een stier uitzoekt?

We letten op ontzettend veel dingen: melk, vet gehalte, eiwit gehalte. Hoe het frame van de koe In elkaar zit: kruisligging welving van de ribben, inhoud, voorhand. We letten op het type van de koe dat houd in of de koe de melkproductie aankan, of dat ze juist te weinig geeft en te dik word. Ook heel belangrijk zijn de benen en klauwen. Niet te recht niet te krom niet te 'vol' maar mooi droog moeten ze zijn. En het uier, ophangband, speenplaatsing, lengte van de spenen, uier moet er goed vast onder zitten, mag niet te vlezig zijn. Dan heb je nog de gezondheids kenmerken zoals uiergezondheid conditie ect. Ook kijken we naar de levensduur van de koeien. Geboortegemak is ook een belangrijke en dochtervruchtbaarheid.

En waarschijnlijk vergeet ik nog een hele hoop. De koeien worden allemaal gekeurd door het stamboek en aan de hand van dje gegevens krijgt de stier zijn fokwaarden.

Ik heb hier cursussen voor gehad en doe mee aan wedstrijden om een beetje up to date te blijven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:29

Wat een geweldige stagevergoeding!!

BeSen schreef:
Kalf drinkt melk bij de moeder, maar de boeren willen natuurlijk dat WIJ die melk drinken in plaats van het kalf omdat ze er dan geld aan verdienen

Denk ik

dit vind ik wel een mooi voorbeeld.
De boeren doen dit omdat ze willen dat wij de melk drinken, >;)
Uh die boeren zorgen voor de melk omdat wij dat willen. :j
Ik koop gewoon een pak melk uit vrije wil, geen boer die mij ooit een glas melk door de strot gedrukt heeft.

Erg hypocriet deze discussie.