Dus... Al een paar jaar heb ik de wens een reptiel aan te schaffen en nu ik dan eindelijk echt het huis uit ben en samenwoon met mijn vriend kan dat! Na veel zoeken en inlezen hebben we besloten een OSB terrarium aan te schaffen. Dat terrarium hebben we gisteren opgehaald.
Het is mijn bedoeling om alles helemaal zelf te maken (op de ombouw van het terrarium na dus), ik ga een achtergrond maken en zelf de zijwanden bekleden. Dit ga ik doen met onder andere bootlak, siliconenkit voor aquaria, purschuim, kurkschors, plantjes, kokosvezels en nog een hoop andere spullen.
Wat is bioactief?
Een bioactief terrarium is een terrarium met min of meer een eigen ecosysteem. Zoveel mogelijk dingen die je in je terra hebt staan zijn natuurlijk, er wordt ook aangemoedigd decoratie bijvoorbeeld zelf te verzamelen in het bos. Je voegt aan je terrarium dan ook beestjes toe die de grond gezond houden en die de uitwerpselen en vervellingen van de huisdier opruimen, denk aan pissebedden, springstaartjes, dubia's en meelwormen. Het enige dat je er in principe zelf aan hoeft te doen als alles goed functioneert is je beest eten geven.
Waarom bioactief?
Omdat ik het zelf gewoon super interessant vind en ik me kan voorstellen dat mijn aanstaande reptiel zich er ook veel beter in voelt dan op houtsnippers of een krant bijvoorbeeld. Het is ook gewoon echt een hobby ding, reptiel is er nog niet en is zelfs nog niet gereserveerd, de lol voor mij bestaat uit het hele traject. Van het maken van de wanden tot het introduceren van de clean up crew (de kleine beestjes) en dan zien dat alles werkt. Ik wil mijn reptiel pas toevoegen als alle temperaturen en luchtvochtigheid goed zijn en als de clean up crew goed gedeiën.
Het leek me leuk om hier een volgtopic van te maken, voor de geïnteresseerden en voor mezelf!
Genoeg gekletst voor nu, hierbij de eerste foto's!
Deze foto's zijn op dit moment mijn grote inspiratiebronnen, om jullie een idee te geven van waar ik naartoe wil:

Een terrarium van 100x50x50cm ophalen in een kleine auto bleek nog best een opgaaf.

Eindelijk thuis! Even een totaal indruk, de zwarte dingen bovenop zijn kabels die naar twee keramische fittingen lopen die binnen hangen. Deze zijn voor de warmtelamp en de UV-B lamp.

Vandaag gelijk aan het wer gegaan. Ik wou een deel van de binnenkant en de hele buitenkant graag lakken, alleen moest deze lak waterbestendig zijn natuurlijk. Epoxy vond ik ietwat duur worden, dus gekozen voor bootlak, in dit geval volstaat dat.
Ik heb niet de volledige binnenkant gelakt, omdat vanaf tot 10cm hoogte de ondergrond voor het reptiel komt ongeveer. Vanaf die 10cm ga ik straks met purschuim een mooie wand maken. Het leek me dus niet handig dat eerst te lakken.
Alleen de bodem gelakt

En ook de buitenkant af!

Nu is het wachten tot de lak goed droog is en dan kan ik purren.