[Volg] Project 'Robo'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

[Volg] Project 'Robo'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 19:59

Hallo daar!

Om maar gelijk even met de deur in huis te vallen. Het welzijn van deze(/mijn) diertjes staat altijd bovenaan.
Ik noem dit een projectje maar dat is wellicht niet helemaal de goede benaming. Blijf vooral doorlezen!
Volg je ook mee?

Al een flinke periode ben ik bezig met mijn kennis te verbreden omtrent de Roborovski Dwerghamster.
Wellicht weten een aantal van jullie al dat ik een kleinschalige Hamstery heb met Russische Dwerghamsters.
Echter heb ik 'vroegaah' altijd wel een koppeltje Robo's gehad en ook in de Dierenspeciaalzaak
waar ik werk 'verzorg' ik een koppeltje Robo's. Vandaar ook mijn Hamsterscaping verblijven haha.
Toch liep ik ergens tegen aan. De kennis omtrent Robo's.

En dan bedoel ik niet echt de kennis om wat voor hamster het is. Maar om in wat voor huisvesting
ze goed gehouden kunnen worden in combinatie als koppel zijnde of grotere groepen.
Voorheen werd altijd verteld; zo klein mogelijk. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit de manier is ....
Ja, vergelijken met het wild kunnen we inderdaad niet. Daar kan een zwakkere zelf maken dat ie weg komt ..
maar het moet toch ook anders kunnen?

Zodoende, mijn 'project'. Meer informatie kun je hier vinden: http://www.hamsterypurecolour.nl/project-robo/

Omdat er steeds meer hamster-liefhebbers hier op Bokt naar voren komen leek het mij leuk om ook jullie mee te nemen in dit avontuur.
Stel gerust je vragen! De Roborovski (of überhaupt hamsters) is niet vreemd voor mij en ik beantwoord graag jullie vragen.

Afgelopen zondag was de Exoknaag April 2018 in Houten. Dit is een plek waar vele fokkers bij elkaar komen om dieren uit te wisselen.
Zo was ik uiteindelijk 'goedgekeurd' om een koppeltje Roborovski's over te nemen van een goede fokker uit Duitsland. Ik was op slag verliefd!

Afbeelding
Dit is de bak waar het koppeltje voor nu in woont. Dit is een 100x40x45cm aquarium
ingericht op de 'Hamsterscaping' manier. Echter gekozen om geen huisjes te gebruiken maar kurktunnels.

Afbeelding
Dit is 'Piccoli Amici Henri', aangenaam!
Henri is een Cinnamon White Face man. Hij is geboren op 3-10-2017.
Leuk weetje .. zijn vader is geboren in december 2015!

Afbeelding
Dit is 'Piccoli Amici Leonor', aangenaam!
Leonor is een Husky Pied vrouw. Zij is geboren op 20-11-2017.
Pied is een ander woord voor mottled of gevlekt.

Dit is het stel dat samen mag gaan wonen en hopelijk in de toekomst een nestje
zal voortbrengen. Zo niet; dan niet! Zo wel; dan hoop ik verder te kunnen kijken hoe
het groepsleven zich ontwikkeld. Mocht dit alles oké zijn kan ik altijd overwegen om
hier verdere stappen in te gaan zetten!

Eerst maar een positieve bekendheid voor de Roborovski creëren!

Ik ga jullie op de hoogte houden over het gedrag onderling, het leven in een grotere ruimte.
En so much more (hoop ik!)

Alvast bedankt voor het volgen! En vragen? Gewoon stellen!

x. Denise.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:04

Om gelijk maar af te trappen met de eerste update.

Na ongeveer 24 uur is dit ontstaan. Een mooie zelfgegraven tunnel met een 'afgesloten' ingang. Ze slapen hier samen, dus een geslaagde koppeling tot zover.
Wat je op het laatst ziet is dat Henri van bovenaf komt voor Leonor. Dat kan wat 'dominant' overkomen. Maar er gebeurd verder niets. Henri wilt vervolgens de boel dichtgraven wat niet helemaal handig is daar .... :Y)

nienke555

Re: [Volg] Project 'Robo'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:07

Ik ga uiteraard volgen :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:28

Ik ga ook volgen. Ben benieuwd!

Kun je eens uitleggen waarom mensen in plaats van de veel bekendere Rus voor Robo's zouden moeten kiezen? Of waarom juist niet natuurlijk?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 21:35

Rije schreef:
Ik ga ook volgen. Ben benieuwd!

Kun je eens uitleggen waarom mensen in plaats van de veel bekendere Rus voor Robo's zouden moeten kiezen? Of waarom juist niet natuurlijk?

Leuk dat je het vraagt! Er is absoluut geen moeten, maar de grootste verschillen zijn vooral dat de Roborovski samen kan leven. De Russische Dwerghamster is solitair en zou enkel in koppel man x vrouw gehouden kunnen worden. Ook hier weer een grote 'kan' want het is geen garantie. Nadeel is alleen na 17 & daarna continu na 21 dagen een nestje. Dat moet je niet willen; kortom alleen.
De Roborovski kán dus goed gehouden worden in een koppel van hetzelfde geslacht. Maar er zijn wel wat 'maars' hier aan want het gaat nogal eens mis. Ik ben van mening dat dit komt door de missende kennis die we hebben. Of het niet goed letten op signalen.

Daarnaast is er nog een ander groot verschil. Wil je echt voor kinderen een hamster of een hamster die je gemakkelijk kunt oppakken dan moet je hoe dan ook voor de Rus kiezen. Maar, stel je woont op kamers of iets, of je bent net als ik 24 jaar oud en je hoeft niet persé iets op te pakken ... dan kun je ook voor de Roborovski kiezen. Kunnen vliegensvlugge hamstertjes zijn (máár alles is tam(mer) te krijgen) wat ze meer een kijkdiertje maakt. Het is wel heel leuk om het 'samen leven' te zien en ze zijn een stuk actiever dan een Rus.

De Rus is bijvoorbeeld een schemer en nachtdier. De Roborovski dwerghamster kan ook midden op de dag gewoon actief worden als het bijvoorbeeld mistig is. Voor fel zonlicht komen ze niet hun hol uit haha.

Is het zo een beetje duidelijk uitgelegd? :) Soms brabbel ik maar door ..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:45

Ja heel duidelijk, dank je wel! Helder!

Ik ben gek op mijn Schnabeltje (Rus) maar als ik het zo hoor is een tweetal Robo's wellicht ook wel wat voor ons in de toekomst. Ik merk dat ik Schneeb ook weinig oppak terwijl hij echt heel lief is hoor, daar niet van. Maar ik vind kijken eerlijk gezegd gewoon leuker en ik zie onze Schneeb nauwelijks helaas...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 21:50

Wellicht komt dat nog. Ik zie mijn Russen ook vaak zat. Maar het is niet te vergelijken met de activiteit van de Roborovski!

Met een koppel moet je natuurlijk wel altijd in je achterhoofd houden dat het ineens mis kan gaan. En dat kan om het simpelste dingetje zijn. Dat is ook echt iets wat ik wil gaan bekijken.

Een poos terug werd er een groep van vijf Roborovski's terug gebracht naar de Dierenspeciaalzaak. Ik weet niet hoe en waar ze aangeschaft worden maar er bleef maar ruzie ontstaan in de groep. Ik blijf van mening dat dit aan de huisvesting/inrichting lag. Ik heb ze uiteindelijk bijna twee maanden stabiel kunnen houden. Toen ging ik op vakantie voor twee weken. Ik kwam terug en er was bonje uitgebroken. Op maandag was er 'schijnbaar' niets en ik kwam op dinsdag en overal bloed.

Toch heb ik die groep weer in twee koppels kunnen splitsen. Eén was er helaas niet meer. Eén koppel is nog verhuisd. Andere koppel ging uiteindelijk ook vechten. Daarvan is er één met mij mee gegaan en een ander bij een andere familie.

Stumpertje is er helaas niet meer. (overleden van ouderdom) Maar haar toegetakelde kontje is netjes hersteld. Alleen is het vachtje nooit meer terug gegroeid. Een Robo met een kale kont dus.
Als ze gaan vechten is dat het eerste wat ze kapot maken ....

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:58

Ik was ooit met familie mee naar een huisdierenhandelaar. Heel veel vogels, konijnen, ratten, en je raad het al Roborovskis. Er zaten er echt enorm veel in een bak, zo rond de 30. Ze waren heel druk en zaten dicht op elkaar, maar ze vochten absoluut niet. Zou dat door de stress zijn of waren het toevallig allemaal heel vriendelijke?

Verder leuk topic trouwens, ga je zeker volgen! Zo leuk dat ze ook gangen maken en je die kunt zien door het glas

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 22:00

Combinatie van stress en leeftijd :) ;)

En goed .. als daar wat gebeurd worden de dode diertjes er uit gepikt en weggegooid. Die gaan niet staan treuren bij een paar minder. Met een beetje geluk(pech) zitten er al zwangere dames tussen dus komen er vanzelf nieuwe.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 23:06

Afbeelding

Leonor kwam net even spieken en is zelfs nog op schoot geweest! Ik ben zo verliefd op ze!

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:10

xDenies schreef:
En goed .. als daar wat gebeurd worden de dode diertjes er uit gepikt en weggegooid. Die gaan niet staan treuren bij een paar minder. Met een beetje geluk(pech) zitten er al zwangere dames tussen dus komen er vanzelf nieuwe.

Daar zat ik dus ook al aan te denken.

xDenies schreef:
[ [url=m/SqCYj0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leonor kwam net even spieken en is zelfs nog op schoot geweest! Ik ben zo verliefd op ze!

Wat een schattige foto! Dat lieve koppie ook, met die kraaloogjes <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:14

Leuk, ik volg mee!

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:30

Leuk ik volg!!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:09

Leuk Denise, heb ze natuurlijk in het echt mogen zien dus ik ben ook fan van ze! <3

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 23:09

Leuk dat jullie allemaal volgen! Er zullen nu nog niet echt spannende updates zijn. Ik geniet heel erg van deze knapperds en ben gefascineerd hoe ze bezig zijn.

Ze slapen samen in het gegraven gangenstelsel die er iedere dag weer iets anders uit ziet. De kurktunnel doet in ieder geval zijn werk waar ik hem voor bedacht had! Ook de kurktunnel bij de zandbak is geliefd. Het grottenhuisje was vannacht ook de dupe wat betreft graven. Verder geen gangen gevonden.

Hierbij een filmpje. De flits is nog wel een ding. Volgende keren film ik zonder flits, maar anders is het moeilijk te zien.

En natuurlijk ook wat fotootjes!

Afbeelding
Henri was al wakker en kwam uit de kurktunnel bij de zandbak en ging lekker zitten snacken aan de plantjes.

Afbeelding
En toen was ik daar

Afbeelding
Henri op schoot
Afbeelding
Afbeelding
Toch nie zo spannend!

En zo zien de tunnels/ het hol eruit:
Afbeelding

Afbeelding
De tunnel begint in de kurktunnel. Deze is open aan de onderkant en daar hebben ze hun eigen tunnel gegraven.
Missie geslaagd!

Ze gaan goed samen. Slapen bij elkaar (al zegt dat niets), geen wondjes, geen gekibbel als er 1 het nest in komt. Tot zover positief!

Tot de volgende update!

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:12

Wat leuk dat ze het samen kunnen vinden en ze maken echt leuke gangen zeg! Heerlijke die actievelingen <3

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:31

Wat een interessant topic! Vroeger ook Russen gehad. Je geeft leuke informatie!

Ik las, lekker blond telkens kErktunnels wat ik uiteraard niet begreep 8)7

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 08:44

Dankjulliewel!
Russen zijn ook heel erg leuk! Maar dit is toch ook wel spannend op een bepaalde manier, haha.

Kerktunnels :') Nee, sorry!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:56

Wat een ontzettend schattige snoetjes hebben ze! <3 Ik vind dat spitse in hun koppies heel erg leuk, bijna nog liever dan de Russen-gezichtjes!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 09:02

Ik vind ze persoonlijk ook veel schattiger! Ze zijn (normaal gesproken) veel kleiner dan een Rus, en als je ze dan vast hebt hebben ze echt zo'n teddybeer smoeltje <3

Echter is Henri 47gram en Leonor 37 gram, dus eigenlijk gewoon een beetje Rus formaat ...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:22

Zijn ze ook goed vast te houden zoals een rus? Ik hoor van verschillende kanten dat dit moeilijker is, ze zijn enorm snel. Ik vind ze wel erg leuk! We hebben nu 2 rusjes, niet bij elkaar natuurlijk, maar zijn al wat ouder. Misschien een Roborovksi hierna ook een keer leuk

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 09:33

Dat is maar verschilt. In de Dierenspeciaalzaak waar ik werk zitten, helaas, Robo's van de groothandel. Ze zijn vlug maar ik krijg ze goed te pakken, heb er soms twee in één hand :') Maar deze leven wel in een geschikte ruimte. Het zijn actieve dieren dus moeten voorzien worden in hun behoeften.

Ik heb een opvang dame, Vaiana. Ik heb haar opgehaald bij een gezin die van haar af moest. Ze zat in een glazen bak van 50x30cm, had geen graafruimte of een loopwiel. Kortom het diertje kon haar energie en activiteit absoluut niet kwijt. Was echt een stresskip toen ze hier aankwam. Kroop het liefst in m'n nek want dat voelde veilig.
Ze is hier sinds eind januari en ik kon haar vorige week gemakkelijker oppakken en was ze voor het eerst wat relaxter op schoot. Ze woont hier op 100x58cm.

Het is niet zoals een Rus, zal het op zich ook nooit worden. Maar ik kan er goed mee overweg :) Je kan ze vrij goed tam krijgen maar je moet geen extreem hoge verwachtingen hebben.
Leonor & Henri zijn behoorlijk tam voor een Robo.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 23:19

Afbeelding

Deze avond geen activiteit gezien. Maarja... wie weet wat zij allemaal gedaan hebben. :')
Als je maar... goed ligt.

Als je goed kijkt zie je ze allebei liggen :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:27

Lief gezicht zo! <3

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:53

Enorm schattig inderdaad :j