Ik wilde hier graag iets delen. Sinds een jaar heb ik weer hamsters, een Russische dwerghamster en een Syrische hamster. Mijn eerste Syrische hamster kreeg ik iets langer dan een jaar terug. Ik had voor hem uiteindelijk een groot traliekooi gekocht, van 100x50x50 cm. Ik probeerde deze zo leuk mogelijk in te richten, maar mijnheer Elmo bleef onrustig en de kooi bleek nog steeds niet uitdagend genoeg.
Helaas overleed Elmo en kwam er een andere Syrische hamster, een dame. Ik begon mij steeds meer af te vragen waarom zij ook al zo verveelde? Ik ging op wat meer onderzoek uit, en kwam erachter dat zowel de Russische dwerghamsters als de Syrische hamsters ondergronds leven. Ik ben gerbils al gewend en zitten al in een aquarium met veel bodembedekking zodat ze kunnen graven, maar bij hamsters zie je dit eigenlijk heel weinig.
Ik ben hier toch mee aan de slag gegaan, informatie gaan opzoeken, foto's bekijken en uiteindelijk besloot ik er ook voor te gaan: mijn Rus kreeg een Detolf vitrinekast als bak (tweedehands gekocht voor € 20,-) en mijn Syr in een aquarium van 120x50x50 cm. Deze heb ik op maat laten maken.
Het ziet er nu zo uit:

De detolf, ongeveer 160x40x40 cm. Zo'n 6400 cm2 aan oppervlakte. Er zitten deksels bovenop, dus de hamster kan er niet uit

Dit is het aquarium waar mijn Syr in zit. Afmetingen 120x50x50, dus 6000 cm2. Ze heeft zo'n 30 cm bodembedekking en een looprad van 30 cm.
Ik vind het zelf erg leuk om ook natuurlijk in te richten, dus er zitten vooral wijntakken in, kurktunnels en gedroogd mos. Verder huisjes die wat natuurlijk ogen en looprbuggetjes en her en der gedroogde plantjes die veilig zijn voor hamsters, hier zitten ook vaak zaadjes in die gegeten kunnen worden. Mijn syr begint inmiddels tunnels te graven, ik kan ze helaas nog niet zien aan de zijkant. Van de rus weet ik het nog niet, die heb ik pas sinds gisteren

Het is echt enorm leuk om zo de bakken in te richten en natuurlijk ook heel erg leuk om naar te kijken! Persoonlijk vind ik het ook mooier staan dan traliekooien.
Groetjes,
Nimfee