Lastige situatie agressieve buurt kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 13:46

Het is nu een jaar gaande waarvan de eerste serieuze aanval vorig jaar zomer was, daarna werd het rustiger gezien mijn kat de buurkat ontliep. Afgelopen winter was de 2e aanval omdat de buurkat mijn kat inmiddels begon te ''zoeken'', ik heb er toen ook voor de eerste keer melding van gemaakt tov de buurvrouw(zelfde reactie, iets minder aangedaan, als eergisteren van haar kant uit). Ook het aantal aanvallen op andere katten is toen toegenomen.

Deze lente en het begin vd zomer leek het zich wat gestabiliseerd te hebben; er werd wat gedreigd naar elkaar maar echt knokken gebeurde niet omdat Fredt zo slim was weg te rennen. Andere katten werden wel aangevallen.
4 weken geleden en dus eergisteren was het weer een doelgerichte aanval waarbij de kat echt vanuit het niets opduikt, geen signalen geeft maar er in 1 keer vol op zit.
Eergisteren zag ik dit gebeuren omdat ik net terugkwam van het laatste blokje met de hond, waarbij Fredt altijd meeloopt.
Deze aanval was op de parkeerplaats zo'n 20 meter van onze achtertuinen vandaan.
De eerdere aanvallen waren op dezelfde parkeerplaats en 1x in mijn eigen achtertuin(hij stortte zich toen vanaf het dak van het schuurtje op Fredt).

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:49

als allereerste TS fijn dat het wat beter gaat met fredt, jammer dat het zo gelopen is met de buurvrouw. Je zou denken dat ze toch wat meer verwantwoording willen nemen :( maar zoals je al zei sommige mensen hebben geen verantwoordelijkheid! hier woont ook een kattenvrouwtje met 8 katten die buitenlopen. Gelukkig hebben wij hier een systeem waar je onverantwoordelijke honden/katten eigenaren kan melden en dan komt er een onderzoek. Mocht de onverantwoordelijke eigenaar in gebreke blijven wordt er beslag gelegt op de dieren. Dit zouden ze ook in nederland moeten doen!

Geen persoonlijke ervaring maar van horen zeggen werkt dit vrij goed https://oscillot.com.au/

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:57

Hmm dan zal er meer spelen dan even de regels uitvechten. Jammer! Dat is ook het probleem van dikbevolkte gebieden, teveel katten op te weinig oppervlakte. Dat levert gewoon veel meer onderlinge strijd op jammergenoeg. Als hij met je meeliep bestaat er natuurlijk de kans dat hij even vergat dat hij daar niet mocht lopen op dat moment omdat hij gericht was op jou. Eventjes te weinig bezig met de onderlinge verhoudingen... en dat kan dan snel escaleren! Dan kunnen ze er zeker erg snel bovenop vliegen aangezien het eigenlijk heel erg brutaal en uitdagend is wat jouw kat doet, ook al zien wij dat niet zo...
Ik vrees dat je niet meer kan doen dan je nu doet, behalve je tuin gaan afschermen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:52

TS wel fijn dat het contact goed is en de situatie besproken kan worden.
Maar het blijft gek dat ze niks onderneemt.

Tja, en verder is het met katten zoals als met andere dieren, degene die schade veroorzaakt moet betalen.
Maar of er een andere regel is weet is niet.
Dat zou je eigenlijk een jurist moeten vragen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:58

Volgens mij als je ze los laat lopen is het eigen risico, je weet dat katten kunnen gaan vechten. Net als dat je paarden in de wei gooit en de een mept de ander... ook ingecalculeerd risico

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:31

Billy schreef:
Waarom zou het alleen de verantwoordelijkheid zijn van de buurvrouw? Omdat haar kat het beste vecht? Mi is dat het risico dat je loopt als je je beesten zonder toezicht buiten rond laat struinen. Ze vechten, ze komen onder een auto, ze worden door een hond gegrepen of ze komen veilig thuis. Mi is dat een ingecalculeerd risico... dan moet je achteraf ook niet gaan klagen als de kat wel wat mankeert als hij thuiskomt


Helemaal mee eens.
Waarom zou jou kat wel op straat mogen en die van de buurvrouw niet?
En ik denk dat je de rekening ook niet bij de buurvrouw kan inleveren.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 22:52

Mijn buurvrouw heeft aangeboden de DA rekening te betalen, dat hoefde van mij niet.
Ze blijft er wat onwillig tegenover staan, bandje is geen optie omdat ze bang is dat hij ergens achter blijft haken.
Ze gaat de doorgang ad achterkant van haar tuin dichtzetten zodat haar kat hopelijk zich meer op de voorkant van het huis gaat richten.
Ik hou Fredt nog gedeeltelijk binnen op dit moment, zijn poot gaat gelukkig de goede kant op.
Ik ben nog aan het nadenken over de stappen die ik zelf ga nemen mbt de tuin, deze week even met de klusjesman overleggen over de beste optie.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:59

Er is maar 1 oplossing
Je kat binnen houden of op eigen terrein
Katten mogen helaas als als 1 van de weinige huisdieren los rondlopen.
Dat betekend dus ook extra risico’s
Dus al de kat van de buren dan minder aardig blijkt te zijn zou ik eieren voor mijk geld kiezen en je dier beschermen door het conflict te vermijden

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 23:02

little_birdy schreef:
Er is maar 1 oplossing
Je kat binnen houden of op eigen terrein
Katten mogen helaas als als 1 van de weinige huisdieren los rondlopen.
Dat betekend dus ook extra risico’s
Dus al de kat van de buren dan minder aardig blijkt te zijn zou ik eieren voor mijk geld kiezen en je dier beschermen door het conflict te vermijden

Dat ben ik met je eens, al blijf ik het normaal vinden dat je als baas van een niet sociaal dier welke je rond laat lopen je verantwoordelijkheid neemt....maargoed daar denkt mijn buurvrouw anders over.
Ik moet nog even kijken en overleggen hoe ik hier de boel goed dicht kan krijgen. Als het moet dan maar in 1x goed, strak en mooi!

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 23:10

Dat begreep ik er al uit ja .
Hoop dat je de tuin mooi afgeset gaat krijgen .
Denk dat het voor jou een hoop stress scheelt als je weet dat je dier gewoon veilig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 23:23

Amber_anne schreef:
Ik snap dat het om katten gaat maar mijn punt zoals ik al vaker duidelijk maak is dat iedereen ergens last van heeft en dat je daar dus tegenin kan gaan of mee leert leven.
Een paar opties die ik hier heb gehoord zoals de kat vangen en wegbrengen naar de andere kant van NL lijkt me toch niet een goede oplossing of wel? Of mensen die er niet om wakker liggen als hun hond een kat grijpt en ernstig verwond.
Ik denk niet dat dit de manier is om met dieren om te gaan, als iedereen zo zou doen tegen alles waar ze last van hebben zou het niet goed aflopen.

Als je er last van hebt span dan een draadje op je schutting, zo komen ze niet meer in de tuin en heb je geen kans meer dat je hond er een dood bijt en jij verantwoordelijk wordt gesteld.
Er zijn in NL nou eenmaal geen duidelijke regels omtrent katten.


Ik heb er geen last van.
Groot hek om het terrein, schrikdraad boven en onderlangs, maar toch komen de katten soms binnen mijn terrein.
Mijn honden genieten daarvan, net als ze van konijnen en hazen, ratten en kippen genieten (daarom houd ik geen kippen meer :') )
Ze lopen de hele dag los, ook wanneer ik er niet ben, dus ik heb geen idee hoeveel katten ze inmiddels hebben verduisterd.
Soms kauwt er 1 op een pootje wanneer ik thuis kom, maar of dat konijn is of wat anders kan ik dan al niet meer zien.
Ik hoop dat katten bezitters zich dat risico realiseren wanneer ze hun kat onbeheerd op andermans terrein laten lopen.
Ik ben geen kattenoppas.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:07

Ik ben het er mee eens dat het een risico is wat je neemt door je dier vrij rond te laten lopen, echter wat als de kat van de buren bij jou in de tuin jouw kat grijpt? Want dat is ook al een keer gebeurt als ik het goed heb.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:36

Wildgirl schreef:
Ik ben nog aan het nadenken over de stappen die ik zelf ga nemen mbt de tuin, deze week even met de klusjesman overleggen over de beste optie.

Iets andere gedachte die me net te binnen schiet ; kan je je tuin zo afzetten dat er geen katten van buitenaf, zoals terrorkat, in je tuin kunnen, en dan een luikje met chipsensor maken voor Fredt. Dan kan hij altijd de veiligheid van de eigen tuin opzoeken, waar geen andere katten kunnen komen, maar ook op avontuur, als hij durft ;).

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:53

Een voormalige buurvrouw van mij had ook zo'n soort terrorkat, ook gecastreerd, maar die is toen bij de dierenarts ook nog (zoiets als) extra chemisch gecastreerd, één of andere spuit. Misschien kan je buurvrouw zoiets doen? Haar kat werd er stukken relaxter van zei ze, gewoon weer een normale kat. Misschien kan je buurvrouw eens met de dierenarts in gesprek gaan hierover.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:55

Je hebt ook bandjes die losschieten als ze haken, misschien dat proberen. Vind het idee van de tuin vrij maken voor andere katten en een luikje een goede

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:15

Misschien is deze Kater niet goed gecastreerd en is het een Klop-Kater? :D
Wel de balletjes kwijt maar niet de hormonen.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:34

KimD schreef:
Billy schreef:
Waarom zou het alleen de verantwoordelijkheid zijn van de buurvrouw? Omdat haar kat het beste vecht? Mi is dat het risico dat je loopt als je je beesten zonder toezicht buiten rond laat struinen. Ze vechten, ze komen onder een auto, ze worden door een hond gegrepen of ze komen veilig thuis. Mi is dat een ingecalculeerd risico... dan moet je achteraf ook niet gaan klagen als de kat wel wat mankeert als hij thuiskomt


Dit dus.. Ik vraag me ook oprecht af hoe mensen erbij komen dat dit de verantwoordelijkheid is van buurvrouw TS?

TS heeft toch besloten haar kat naar buiten te mikken? Want de tuin afzetten 'kost een paar honderd euro', ja sorry hoor, maar het is toch TS haar kat, dus ook TS haar verantwoordelijkheid dat die kat veilig is?!

Als TS bij mij kwam aankloppen met de rekening, of met de vraag of ik MIJN kat dan binnen wil houden omdat zij problemen heeft met het gedrag van mijn kat, sorry, maar ik zou lachen. :=

*drukt op deurbel*
- Buurvrouw, u heeft mijn kat doodgereden, ik zie de schadevergoeding graag tegemoet!

Echt, het moet eens gedaan zijn met al die loslopende katten. Wat mij betreft mogen ze dat echt per direct verbieden, dan krijg je dit soort welles nietes spelletjes ook niet meer!


Nou zo gek is het ook weer niet, want als je op een pensionstal staat (oid) en paarden vechten, maken dekens van elkaar stuk of je paard raakt anderzijds gewond door een ander paard dan verhaal je de schade ook op de eigenaar van het andere paard, althans dat wordt nog wel eens gedaan. Mits dit gezien is door meerdere personen etc. etc.

Ik denk wel dat de buurvrouw met een oplossing mag komen en anders toch tuin afzetten. Misschien kan de buurvrouw haar tuin ook afzetten?

Het is alleen niet zo makkelijk om katten binnen te houden, zeker niet als ze het buitenleven gewend zijn. Mijn oude sok van 19 zou alles er onder sproeien en panisch worden. Hij blijft dan meestal wel op eigen erf en heel soms een stukje daarbuiten, maar veroorzaak geen overlast.

Katten binnen houden waarvan bijv. de ouders of zelfs één ouder buiten leefden, krijg je bijna nooit rustige binnenkatjes van. Enige oplossing is dan om iedereen de tuin af te laten zetten of rennen te laten plaatsen.

Zie jij dat gebeuren op een boerenerf?

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:09

Wij hebben 2 tuintijgers en die 2 blijven lekker in eigen tuin. Tuin is helemaal afgezet en ze kunnen er niet uit en andere kunnen er ook niet in. Ze hebben een plek waar ze hun behoeften doen in de tuin en hebben binnen ook gewoon hun kattenbak staan. Die plek in de tuin maak ik elke x schoon. Hebben genoeg gluur en lig plekjes. Zijn we thuis dan mogen ze in de tuin nu liggen ze allebij naast me op de bank, ze weten niet beter. Misschien is dat de oplossing.

Wij hebben een hedra heg met gaas en onder de poort deur een stukje gaas zodat ze er niet in of uit kunnen. Soms ontsnapt er 1, zoeken we de kat en het gat op, fiksen we dat weer en ze zitten veilig in onze tuin. Niemand die last ze heeft!

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 13:25

meggiemeg schreef:
Ik ben het er mee eens dat het een risico is wat je neemt door je dier vrij rond te laten lopen, echter wat als de kat van de buren bij jou in de tuin jouw kat grijpt? Want dat is ook al een keer gebeurt als ik het goed heb.

Dat klopt, 1x tot op heden.
Bedoeling zou dus inderdaad zijn om de tuin zodanig af te zetten dat er geen kat in kan en die van mij er niet uit kan.
Mocht haar kat toch in mijn tuin sneaken en het opnieuw doen dan neem ik het heft in eigen hand, dit heb ik ook duidelijk naar haar gecommuniceerd.

De oplossing van Sting is helaas niet bruikbaar; de terrorkat laat zich vallen vanaf hoogte óp de te grijpen kat. Wegkomen heeft dan dus geen zin meer helaas. Omdat hij bijna 2x zo groot is komt Fredt er dus niet onderuit.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:38

Jammer dat er door de agressieve buurkat, voor alle buurtkatten een einde aan het vrije leventje komt.
Onbegrijpelijk dat iemand zo'n bord voor zijn kop heeft.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:41

Echte buitenkatten weten er wel mee om te gaan, zijn kleine roofdiertjes, erger dan de huishonden van nu...veel huiskatten zijn ee kennelijk niet meer goed in...vechten met elkaar is eigenlijk heel normaal...maar de mens wil dit niet..dan eigen katje binnen laten of vragen welke vaste tijden buurkat binnen komt en of hij dan een paar uur binnen kan blijven, zodat de rest naar buiten gaat...ook hierin hebben de katten een ritme....

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:48

Misschien een gek idee.. maar heb je geen tuinslang.. zodra je zie dat de buurkat wilt aanvallen, sproei je hem gewoon nat. weet niet hoe jouw kat eronder is, maar dan maak je het een nare ervaring voor de buurkat wellicht denkt hij/zij er de volgende keer even over na :Y) _/-\o_

snap dat het wat moeite zal kosten.. paar uurtjes in de zon zitten (als die nog schijnt) tuinslang paraat en richten maar.. :j :')

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:36

troi schreef:
Wel interessant trouwens. Toen mijn moeder jong was liepen er in het (kleine) dorp ook veel honden los, die moesten zichzelf dan maar even uitlaten. Kwamen vanzelf wel weer terug rond etenstijd. Dat is nu 50 jaar later totaal niet meer geaccepteerd. Sowieso zijn mensen nu zuiniger op hun honden (je ziet ook veel sjiekere/duurdere honden) maar we accepteren ook minder overlast van elkaar. Het zou me niks verbazen als het op termijn ook die kant op gaat met de katten (je ziet nu al dat mensen duurdere katten willen hebben). Ik ben nu al razend benieuwd wat dat gaat doen met het ongedierte in de dorpen en steden. We zullen veel meer gif moeten gaan gebruiken daarvoor vrees ik.


Jep. Ik woon in het buitengebied, hier lopen ook veel 'wilde' katten. Ik hoor er echt nooit iemand over dat die beesten gevangen moeten worden. De meeste mensen realiseren zich dat die katten een flinke hoeveelheid knagers afmaken. De beste zijn natuurlijk de katten die ook een rat niet uit de weg gaan :D
Neemt niet weg dat wanneer zou blijken dat ik een echte terrorkat zou hebben, ik alles zou doen om overlast door dit dier te voorkomen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:10

Ja precies, hier ook wilde katten, mijn honden zijn we doodsbang van en hier liggen genoeg kavers, afgekloven konijnen, vogels..

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:34

A3a1 schreef:
Jammer dat er door de agressieve buurkat, voor alle buurtkatten een einde aan het vrije leventje komt.
Onbegrijpelijk dat iemand zo'n bord voor zijn kop heeft.

Die laatste zin is redelijk gebruikelijk bij katten eigenaren, als katloze buren overlast hebben gebeurt er ook niets.

Op zich is het wel goed dat de keerzijde van de vrijheid-blijheid mentaliteit eens aan het licht komt.