Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:23

Maar pythons leggen eieren. Waarom niet gewoon in een mooie terra bij elkaar houden en dan de eieren gewoon niet uit laten komen?

Ik heb net een stelling van 2,5 meter lang bij 1,9 meter hoog voor 6 terras gemaakt. Dus ik zou zelf nooit voor een rack kiezen...

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:54

Slangen leggen niet zomaar eieren. En ze vallen zwaar af na leggen, waarom het dier dan onnodig die stress bezorgen? Gewoon apart houden.

Je zou zelf tubs kunnen maken als je mooie doorzichtige bakken/tubs vindt en dan hout op maat laten snijden bij de Gamma ofzo, en dan je eigen inrichting maken? Alleen heb je dan ipv glas gewoon handige tubs die je uit kunt schuiven. Dan kun je het zo mooi maken als je wilt, al nemen tubs dus wel minder plek in beslag.
Mijn racks staan naast mijn bed en 's avonds hoor ik ze altijd door de bakken gaan, actief blijven ze. Mijn slangen doen het goed, eten goed, zijn actief, vervellen goed... Toen ik mijne nog in terras had waren ze constant aan het zoeken naar een weg uit het terrarium (80x50x50 geloof ik dat de omvang was). Had er licht in, zelf warmende matjes en natuurlijk schuilplekken. Toch was het constant langs de ramen gaan. Daarom ligt nu geen enkele meer in een terra en ga ik het zelfs verkopen :o

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:04

Carl is inderdaad rond de nacht zoekende en ellie zie je haast nooit.
Die ligt hooguit onder de spot.
Ik verlicht niet bij, dus staan ze op een natuurlijk ritme.
En voor mezelf hoef ik geen terra's sowieso staan ze in de slaapkame.

Ik heb ook andere kenners gevraagd en de meeste geven toch wel rack/tubs aan inderdaad.
Is ook beter constand te houden zeggen ze.

Dus ik ga inderdaad zelf wat fabrieken met curver o.i.d.

Wat betreft wel/geen eieren, ik ben van mening dat het geen goed idee is.
Maar ieder zijn ding.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:53

Hey, aangezien veel mensen hier reptielen hebben stel ik mijn vraag hier even.

In augustus/september ga ik op kot en ik zou graag een reptiel aanschaffen. Ik heb alleen één (bijzondere) voorwaarde, ik heb liefst niet dat het krekels/sprinkhanen eet. :o
In het verleden heb ik namelijk wel al reptielen gehad... Maar krekels zijn altijd een probleem bij mij geweest, om de een of andere reden ben ik er echt ongelooflijk bang van (nadat ze een paar keer OP mij zijn gesprongen als ik ze in het terrarium wou zetten), en als ik het dier dan regelmatig krekels zou geven zou dit echt stress zijn voor mij. :') Met andere insecten heb ik minder problemen. (Ook maken krekels nogal wat lawaai..)

Nu vind ik haakneusslangen al een hele tijd ongelooflijk leuk. Alleen lees ik over de winterslaap etc en ik weet niet zo goed of dat mogelijk zou zijn op kamers. Aangezien de temperatuur dan onder de 14 moet zijn. Nu zet ik mijn raam wel bijna altijd open in de winter, maar ik weet niet of het koud genoeg zou zijn.
Dus ik vroeg me af of jullie misschien nog andere ideeën hebben? Omdat mijn kamer ook niet ongelooflijk groot is heb ik geen plaats voor een extreem groot terrarium. Anders wou ik ook naar boa's gaan kijken maar als die groot zijn neemt dat te veel plaats in denk ik. Alvast bedankt. :)

(Ohja, en ook lieft een dier dat een béétje hanteerbaar is.)

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:59

Wat zijn precies je verwachtingen, wat wil je met het dier doen? Hanteren, of puur alleen om te kijken?

Ook met slangen kun je veel kanten op. Boa's worden groot, met haakneuzen zou ik rekening houden dat ze wel giftig zijn. Niet heel giftig, weliswaar achtertandgiftig, maar gif is gif.
Haakneuzen zijn erg leuk maar mijn ervaring is dat die wel stressgevoelig kunnen zijn.
Maar hopelijk kan ik je wat meer tips geven als ik weet wat je verwacht :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:08

Dat ze giftig zijn wist ik inderdaad. :p Maar dat is niet zo'n probleem.

Ik wil het dier uiteindelijk wel kunnen hanteren, maar het zal niet zo zijn dat ik hem er per se constant uit wil halen ofzo. Ik denk dat het ook het handigst is als het een niet te extreem vochtige omgeving nodig heeft (ook met de geur denk ik?) omdat dat nogal moeilijk op pijl te houden is volgens mij. Af en toe eens met de sproeier gaat wel natuurlijk, maar een tropisch regenwoud nabootsen vind ik nogal moeilijk denk ik.. :p
Het moet ook niet per se een slang zijn trouwens. Als het iets is dat zonder krekels kan leven, af en toe uit het terrarium gehaald kan worden (en eventueel ook van aandacht geniet) ben ik al blij.
En misschien nog andere 'moeilijkere' dingen waarmee ik rekening moet houden zoals de winterslaap, 'extreem' vochtige omgeving etc, want zoals ik al zei zal dat misschien moeilijk zijn om na te bootsen..

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:44

Nee hoor luchtvochtigheid kun je prima hoog houden in een goed terrarium :) is juist ook nodig ivm vervellen. Wij hebben dieren die best wel vochtig moeten zitten en ook weer dieren op zand die zelden tot nooit gesproeid worden.
Haakneuzen hoeven niet super vochtig. Ik sproei de mijne eigenlijk nooit, als hij in vervelling ligt maakt ie vanzelf gebruik van de waterbak. Af en toe hanteren moet ook wel lukken. Het zijn echter niet altijd de makkelijkste eters, wel heel "nieuwsgierig" en ze nemen niet veel ruimte in. Ze gaan inderdaad in winterslaap, ik moet bekennen dat die van mij daar nog te jong voor zijn dus die nog niet. Ik heb er dan zelf ook geen ervaring mee.

Qua slangen zou ik toch eerder denken aan iets van een rattenslang, koningspython, Afrikaanse huisslang, zoiets.
Als het puur en alleen om krekels/sprinkhanen gaat, maar andere insecten niet.. Baardagaam, blauwtongskink? Vooral die laatste is erg schattig en vriendelijk. Je kunt ze ook andere insecten voeren zoals dubia's, en de bovengenoemde eten ook groenvoer en fruit.
Afbeelding

Of een leuke gekkosoort? Wimpergekko's eten voornamelijk pangea, een soort fruitpapje wat je met water aanmaakt.
Wat is de maximale grootte die je kunt benutten voor een terrarium? Als je dat weet wordt de zoektocht ook iets makkelijker, al is het toch wel verstandig je even in te lezen in caresheets als je uiteindelijk je dier gekozen hebt, maar dat weet je vast wel :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:38

Blauwtongskink had ik ook gezien! Die zien er wel aandoenlijk en rustig uit. Alleen denk ik dat ze iets te groot worden voor de ruimte die ik ga hebben.. (En die kakkerlakken vind ik ook wel eng. Ik heb echt een fobie voor insecten. :') Op van die kleine wormen of larven na kan ik er nog mee leven. Of hoe voeren jullie die insecten? 'Schud' je ze uit het doosje, of met de hand? Of zet je het doosje gewoon in het terrarium?)
Baardagaam had ik ook aan gedacht maar ik denk dat die af en toe ook wel krekels nodig hebben of niet? Vroeger heb ik zelf een dwergbaardagaam gehad maar dus uiteindelijk (schaam) weggedaan om de krekels... Ik gaf hem ook wel van die hele kleine wormpjes in een bakje, maar hij at nooit uit het bakje... Daardoor kropen die beestjes rond in het terrarium en kreeg hij ook veel zand binnen wat me niet gezond leek... (Larven geven ging dan weer wel, maar alleen daarop kon ik hem niet zetten.)

Ik vind de ruimte nogal moeilijk in te schatten. In de hoogte kan ik wel wat groter gaan, lengte is moeilijker. Mijn kot zal iets zijn van 10m2 als dat helpt om het wat te visualiseren. Uiteraard staat er nog mijn bed, bureau en een kleine frigo. Ik denk dat 100 tot 150cm in de lengte wel een maximum is.

Wimpergekko's vind ik ook wel erg gaaf om te zien alleszins. :j

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:56

Lang verhaal kort, carl (regius python) had een rotdag.
Hij heeft mij gebeten en later nog 2x geprobeerd.
Liet zijn muis los en belande met ellie en haar half gegeten rat in de waterbak waardoor ze uiteindelijk beide niet hebben gegeten.

Ik weet niet wat hem bezielde vandaag.
Gelukkig maakte muis(l.parahybana spin.) het een beetje goed door met haar dubia een overwinningsdansje te doen.

Ik denk dat ik de pythons toch vaker ga hanteren.
Ik merk zelf dat als ik ze vaker hanteer of wat in de omgeving doe ze relaxter zijn en beter eten.
(Al ging het eten opzich de laatste maanden steeds goed.)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:18

Ik weet niet hoe groot je pythons zijn en of het met hun ook vaak zo gedaan wordt... Maar is het niet beter om hun in een aparte bak eten te geven?
Wel vervelend zeg../:

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:11

DezeNaam schreef:
Ik weet niet hoe groot je pythons zijn en of het met hun ook vaak zo gedaan wordt... Maar is het niet beter om hun in een aparte bak eten te geven?
Wel vervelend zeg../:


Ik begrijp je punt en normaal zou ik inderdaad apart voeren(daar werk ik ook naartoe.)
Het zijn 2 opvangers van 2jr maar ze lopen behoorlijk achter (vooral carl ziet er uit als een half jaar oud.)

Carl heeft de eerste 3 maanden niet gegeten en is erg schichtig.

Als ik 1 of beide uit het terra haal eet hij gelijk niet meer.
Vandaar dat ik nu het risico neem om zo te voeren i.p.v. apart.
Het gaat ook al weken goed maar gisteren had hij blijkbaar zijn dag niet.

Als ik de juiste maat bakken heb gevonden gaan ze ook appart in curvers.
Dat zal hopelijk meer rust geven en alles makkelijker maken.

Daarbij word het verschil in grote langzaamaan een probleem.
Ellie heeft echt al een inhaalslag gemaakt.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:55

Wat is het stil hier.

5(s)ling M.balfouri.

Afbeelding

Gothico

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:01

cherell0: Ik heb het nog steeds niet zo op spinnen om ze zelf te houden. Maar ze zijn wel super leuk om te zien(Bij andere thuis).

Mijn mieren zijn de laatste maand door de warmte in nummers verdubbeld. Mijn kleinste nestje begint eindelijk ergens op te lijken.

En met vliegen in huis heb ik gratis voer voor ze. Dat redelijk snel op gaat.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:42

Gothico schreef:
cherell0: Ik heb het nog steeds niet zo op spinnen om ze zelf te houden. Maar ze zijn wel super leuk om te zien(Bij andere thuis).

Mijn mieren zijn de laatste maand door de warmte in nummers verdubbeld. Mijn kleinste nestje begint eindelijk ergens op te lijken.

En met vliegen in huis heb ik gratis voer voor ze. Dat redelijk snel op gaat.


Ik vind ze echt fasinerend.
En verbaas me steeds weer over de kleuren.

Zelfs een bruine of zwarte spin is niet wat het lijkt als je beter kijkt.

Afbeelding
C.cyaneopubescens

Afbeelding
P.ornata

Afbeelding
G.rosea

Gothico

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:52

cherell0: Ik moet ook altijd toegeven dat spinnen wel mooie dieren zijn. Die eerste foto is echt heel gaaf.

Ben al eens aan het kijken geweest naar een zweepspin. Maar die zijn me echt veel te snel. Maar vind ze wel gaaf om te zien.

amigamia

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:28

Mijn albino tijgerpython heeft vannacht 19 goede en grote, goed beaderde eieren gelegd. De verparing is hypo graniet poss albino green x albino

Mama
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Papa

Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:32

En dan kan je albino graniet krijgen? Cool!

Gothico

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:03

O gave combi. Ben nu al benieuwd wat voor mooie jonger eruit gaan komen.

amigamia

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:15

Mariska_28 schreef:
En dan kan je albino graniet krijgen? Cool!

Ik heb deze verparing twee jaar geleden ook al gedaan. Daar zaten hypo's en wildkleur in alle 100% dh (dubbelhetrozygoot)voor albino graniet. Ik hoop dat hij deze ronde zich bewijst en er albino graniet bij zit.

amigamia

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:18

Gothico schreef:
O gave combi. Ben nu al benieuwd wat voor mooie jonger eruit gaan komen.

Twee jaar geleden ook deze verparing gedaan. Er kwamen toen 14 gezonde jongen uit. Hypo's en wildkleur alle 100% dh (dubbelhetrozygoot)voor albino graniet.
Papa staat op papier als hypo graniet poss albino green dus ik hoop dat hij zich deze keer bewijst en er albino graniet bij zit

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:33

Wauw gaaf zeg!! Ik ben ook langzamerhand wat meer info aan het zoeken over het houden van een (beginners) slang. Heb enkele jaren geleden in een aquarium/terrarium speciaalzaak gewerkt, waar ik vaak te maken had met de slangen. Altijd in mijn achterhoofd gehouden, nu de tijd voor. Dus aan jullie de vraag; Waarom python, waarom boa?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:39

Ik heb ze eerlijk gezegt omdat de eigenaar er niet voldoende voor zorgde.

Mijn voorkeur ging eigenlijk naar de brooksi king.

Maar beide zijn relatief makkelijk.
Daarbij wil ik i.v.m. alleen wonen en andere huisdieren geen (sterk)gif en niet te groot.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:10

Ik hou van kleurgenetica en regiussen komen in zoveel kleurtjes... En ze zijn mooi, klein, rustig. Makkelijk in racks te houden. Weinig nadelen aan.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:59

Top! Houden jullie ze in curvers? Waarom wel waarom niet?
Heb me al geregistreerd op het slangenforum, dus zal daar ook nog een hoop research doen. Zijn er nog goede (informatieve) FB's? En een plek waar ik (hobby) fokkers kan vinden?
Zouden jullie voor een jonge slang kiezen of een oude om mee te beginnen?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:03

Ik heb ze nu in terra maar ga over op curver.
Vooral omdat het kwa hygiene en temp/vocht makkelijker is en de dieren zelf zich er prettiger in lijken te voelen.
Voor mij is dat belangrijker als kijken naar een mooi plaatje.(wat de voornaamste reden voor een terra is i.m.o.)

En verder ga ik altijd voor een jong dier omdat ik graag met ze mee groei.