Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 02:23

DubbelDun schreef:
Yellow was ook nog niet oud, pas 1.5.
Ik ga nu geen andere beer halen. Áls er een castraat bij moet komen omdat de dames met elkaar gaan lopen klooien dan koop ik er wel eentje. Kost me iets meer als zelf laten castreren en iig geen risiko meer met narcose of andere ongein.

Sorry nee ik noemde juist die opvangen, omdat ze alleen gecastreerd herplaatsen. Dus dan heb jij dat risico niet.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:09

Ik wist eigenlijk ook niet dat het zo'n groot risico was, het castreren.
Ik heb in januari 2 beren laten castreren, dit is gelukkig goed gegaan. Ik heb nu nog 2 beren zitten waar ik nog een nestje mee wil fokken. De een wordt van de zomer 1 jaar, die wil ik tzt waarschijnlijk ook nog laten castreren. De andere wordt 4 in augustus. Die durf ik niet meer te laten castreren. Waarschijnlijk hou ik een jong beertje aan als gezelschap. Maar die laat ik ook op redelijk jonge leeftijd castreren. Dat is gewoon makkelijker om een nieuwe combinatie te maken, als de oudste overlijdt.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:35

Afbeelding
<3

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 16:44

Lekker bekkie hoor :D

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:11

Wat een knapperd!

Ik heb die van mij een route door de tuin geleerd. Stiekem zijn ze toch best slim :+

Sunflower0
Berichten: 179
Geregistreerd: 05-11-15

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:17

Leuk filmpje Melody7! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Dan zie je wel dat het kuddendieren zijn, zo netjes in een rijtje.

Sdaphnes wat een snoesje <3

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:26

Ik heb ze eerst met balken aan de zijkant de route aangeleerd, daarna met aan een kant balken, daarna zonder balken, en tot slot terwijl ik er niet naast loop :)) Ze kunnen het ook los van elkaar, al zijn er een paar die dan vaak de verkeerde afslag nemen :+

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:34

melody7 schreef:
Ik heb ze eerst met balken aan de zijkant de route aangeleerd, daarna met aan een kant balken, daarna zonder balken, en tot slot terwijl ik er niet naast loop :)) Ze kunnen het ook los van elkaar, al zijn er een paar die dan vaak de verkeerde afslag nemen :+


Haha ik vind het echt te grappig dat je zo zoveel kan leren. Ben hier al blij dat ze snappen dat de groente in de koelkast ligt :')

Miesemuisje

Berichten: 3087
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:37

Dat hadden die van mij dan wel weer heel snel door :+ :=

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 19:42

Die van mij hebben ook heel snel door welke deur ze naar de grasren moeten hebben :D

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:13

Vraagje :') de kleine bokt naar me als ik hem wil pakken... hoe los ik dat op Hahaha ik doe m’n hand er onder vanaf de zijkant en dat ging tot nu toe goed. Kan hem ook gewoon aaien maar nu begint ie met z’n achterpoot opzij maar me te bokken en met z’n kop naar me toe, hij is mega snel _O-

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 09:13

Dat is een natuurlijke reactie. Als ik hier aan de kontjes kom doen ze dat ook. Ik vind het altijd wel komisch :D
Hier de Teddy's maar even snel op het gras gezet. Straks als het echt warm wordt gaan ze wel weer naar binnen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:37

Haha ja ik vind het ook wel grappig t is net een halve popcorn en piept er ook lekker bij of gaat ondertussen hooi eten :')

Hier blijven ze ook binnen vanmiddag verlate warm. Nu ff huis gelucht gordijnen dicht en hopen dat het binnen een beetje koel blijft.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 10:40

Ja, hier moet straks opok de boel weer dicht en de buitenjaloezieën naar beneden. Voorlopig is het met 22 graden binnen nog goed te doen.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:11

Ik heb ze buiten zitten, dus zal straks nog wat verkoeling voor ze regelen.

Ik heb er nog een mannetje bij als "cadeautje", een zwart borsteltje. Mijn zus had hem voor mij gehaald bij een hobbyfokker. Hij heeft een paar dagen in een vogelkooi gezeten bij haar thuis (ze woont anderhalf uur rijden bij mij vandaan en dat was logistiek het handigste. Uiteraard kreeg hij wel de nodige aandacht).

Hij is nu 6 weken en ging gelijk goed mee om de groep. Hij was denk ik ook blij om weer collega cavia's te zien :-).

Echt duidelijk staat hij niet op de foto. Achter zijn rode collega. Maar de caafjes liepen steeds de foto uit :-)
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 13:36

Dus je hebt nu 5 mannen bij elkaar zitten ??

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:27

Gecastreerd dan :-).

Ik heb wel wat vooronderzoek gedaan over houden van mannengroepen. In Duitsland wordt dat veel meer gedaan en daar is best wat interessante info te vinden. Maar als kind hadden we ook altijd een mannengroepje in een buitenren en ik kan me niet herinneren dat die gingen vechten.

Sowieso zijn alle mannen (straks) jong gecastreerd. Maar belangrijk is ook de hoeveelheid beschikbare ruimte en 'afleiding'. Ik hou sowieso het liefst dieren buiten (waar mogelijk), omdat je dan ook alle geluiden, geurtjes en natuurlijk licht hebt. Dat is voor hun ook natuurlijke afleiding.

Maar ik verwacht op korte termijn dat hun permanente (buiten)hok uitgebreid wordt naar 9m2. Ook wordt er begin juli voor het hok een grote grasmat aangelegd van circa 50m2 (ofzoiets). Dus dan kan ik tzt hun hok open doen en kunnen ze zo het gras op. Alleen wel onder toezicht, want ik vertrouw de buurtkatten niet en onze tuin is te groot om af te zetten.

Nu gaat het eigenlijk goed met de groep. Misschien had ik qua planning wel beter iets later kunnen zitten, maar ik hoop nu gewoon dat ze het gezellig blijven vinden met elkaar :-).

Mocht je het interessant vinden, dit soort artikelen zijn te vinden in het Duits:
http://www.diebrain.de/Iext-bock.html
http://www.salat-killer.de/bockgruppe/bockgruppe.html

(Ik bedoel het niet belerend hoor met de linkjes. Het is meer voor het geval je er meer over wil lezen. Ik vind dat soort dingen zelf altijd wel interessant)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 15:07

Ik heb ooit een groep beren van 6 of zo gehad en dat ging ook goed. Maar sinds ik ook zeugen heb is het na een tijd altijd oorlog. Zal wel de reuk zijn ook al zitten ze een flink eind uit elkaar.

Overigens heb ik van schaduwdoek dakpanelen gemaakt van 3x1 mtr die ik over de ren kan leggen. Is te wiebelig voor een kat om over te lopen.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:56

Dag allemaal! Mag ik even in jullie topic binnenvallen? Ik wil met 2 van mijn cavias gaan fokken, dus ik ben op zoek naar een knappe dekbeer. Weten jullie hoe ik daar het beste aan kan komen?

Ik woon in de regio Haarlem en zoek een gladharige effen beer (speciaal kleurtje altijd leuk!) met zwarte ogen en het allerleukst zou zijn gekruind (of ben ik nu té veeleisend :o) <3

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:15

DubbelDun schreef:
Ik heb ooit een groep beren van 6 of zo gehad en dat ging ook goed. Maar sinds ik ook zeugen heb is het na een tijd altijd oorlog. Zal wel de reuk zijn ook al zitten ze een flink eind uit elkaar.

Overigens heb ik van schaduwdoek dakpanelen gemaakt van 3x1 mtr die ik over de ren kan leggen. Is te wiebelig voor een kat om over te lopen.

Klinkt wel logisch idd als ze de dames ruiken. Ook via jou kunnen ze.dat natuurlijk ruiken.

Schaduwdoek is een goed idee voor de kleine ren. Maar voor het grasveldje is het straks wat te groot en onhandig :-)

@Reina, misschien eens informeren bij deze fokker in Zwaag? https://caviastaldelafen.weebly.com

Ik ken haar niet, maar zie soms hele mooie dieren voorbij komen in een Facebookgroep. Je kan je ook aanmelden bij een Facebookgroep (cavia marktplaats). Onlangs zag ik daar een soortgelijke oproep voorbij komen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 18:31

@reina: ik heb nog een leuke beer die mag weg. Hij zit hier nu alleen want hij had ruzie met zijn maatje.
Choco rechts, toen hij nog een stuk jonger was :D
Afbeelding

Hier met 2 van zijn kinders

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 18:31

Hij heeft zwarte ogen, dat rode is van de flits :D

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:33

Heeft hij nu een dambord op zijn buik?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 18:34

Ja leuk he :)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 18:38

Nog eentje van zijn leuke koppie :D

Afbeelding