Niet op een lijn over opvoeding hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:53

Jonnekee schreef:
Het hoeft niet eens jou stafford te zijn he die een gevecht begint er zijn triggers genoeg waardoor er iets kan gebeuren, wees het voor!

Het is vooral dít! Als de mini pincher van de buren jouw stafford uitdaagt, TS, en jouw stafford is dat beu, doet die bekenkende waarschuwingshap met bijbehorende grom, dan is de mini pincher gewoon morsdood. Dat moet je (jouw vriend dus!) beseffen. En hoe irritant het hondje van de buren ook kan zijn, de stafford verliest alles puur en alleen op grond van het ras.
Ja, ik ben het er mee eens dat iedereen zijn/haar hond onder controle moet hebben, ongeacht ras of grootte. Maar sommige rassen hebben bij voorbaat eeuwige minpunten, en de stafford is daar één van.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 01:56

Palmera schreef:
Jonnekee schreef:
Het hoeft niet eens jou stafford te zijn he die een gevecht begint er zijn triggers genoeg waardoor er iets kan gebeuren, wees het voor!

Het is vooral dít! Als de mini pincher van de buren jouw stafford uitdaagt, TS, en jouw stafford is dat beu, doet die bekenkende waarschuwingshap met bijbehorende grom, dan is de mini pincher gewoon morsdood. Dat moet je (jouw vriend dus!) beseffen. En hoe irritant het hondje van de buren ook kan zijn, de stafford verliest alles puur en alleen op grond van het ras.
Ja, ik ben het er mee eens dat iedereen zijn/haar hond onder controle moet hebben, ongeacht ras of grootte. Maar sommige rassen hebben bij voorbaat eeuwige minpunten, en de stafford is daar één van.


Ik ben het hier geheel mee eens, daarom train ik veel en vaak op negeren. Ze is enòrm leergierig en ze kan perfect zitten en negeren tot de blaffende grommende mini hond voorbij is.

Ik vermijd drukke tijdstippen, zoek routes uit met zo min mogelijk honden, bezig met muilkorfje, jongens ik snáp hoe het werkt. Ik zoek een manier dit goed aan Mn vriend uit te leggen

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Niet op een lijn over opvoeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:58

Dan moet je misschien nog even teruglezen TS, ik zie meerdere erg goede tips voorbij komen :j

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:58

Juist daarom zeg ik dat je hem maar eens wat foto's moet laten zien van de schade die aangericht kan worden als het fout gaat.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 01:59

Ailill schreef:
Dan moet je misschien nog even teruglezen TS, ik zie meerdere erg goede tips voorbij komen :j


Je hebt gelijk, ik ben waarschijnlijk te chagrijnig nu :+ lekker slapen en morgen even terug lezen.

Bedankt allemaal voor het meedenken ook. Ik zie dat en waardeer het!

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 02:02

Dan wens ik je een goede nacht en hoop ik dat je morgen tot een oplossing komt :)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 02:04

Achaiah schreef:
Ailill schreef:
Dan moet je misschien nog even teruglezen TS, ik zie meerdere erg goede tips voorbij komen :j


Je hebt gelijk, ik ben waarschijnlijk te chagrijnig nu :+ lekker slapen en morgen even terug lezen.

Bedankt allemaal voor het meedenken ook. Ik zie dat en waardeer het!
Ik denk echt dat dit een eyeopener gaat zijn voor hem, zo niet dan weet ik het ook niet meer :(

I.i.g. succes!

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 02:10

Bij de Stafford die mijn hond heeft aangevallen was het dezelfde situatie als bij jullie. De vrouw wist perfect wat ze aan de riem had en anticipeerde hier op. De man dacht dat het allemaal wel meeviel (ondanks dat deze hond meer gevechten op zijn naam had) en dacht ‘s avonds even de kliko buiten te zetten met hond onaangelijnd. De man begreep tóen pas was voor een hond hij in huis had. Mijn herder lag op haar rug te krijsen terwijl de stafford richting haar nek wilde grijpen. De baas en mijn man (2 hele grote kerels) hebben staan inschoppen op de stafford die gewoon doorging. Voor de kill, gelukkig is de stafford niet verder gekomen dan de voorpoten. Wel moest mijn hond op verschillende plekken gehecht worden en had ze een gat in haar romp waar je zowat je vuist naar binnen kon steken.
Echt, in korte tijd kunnen ze met die krachtige kaken zo ontzettend veel schade aanrichten.
Helaas voor mij en mijn hond, moest deze baas ook eerst zien wat zijn hond kon aanrichten. De dierenartskosten heb ik vergoed gekregen, maar de psychische schade (bij mijn hond) krijg je nooit meer 100% weg, en dat is echt, echt héél zuur. De eigenaar van de stafford heeft daar geen boodschap aan, maar ik moet daarmee dealen. Zij was 2 jaar toen ze is aangevallen en angst agressie ontwikkelde, inmiddels 7,5 jaar en het gaat nu pas het laatste jaar eigenlijk de goede kant op. Oja, om maar te zwijgen van de vele kosten die ik heb gehad aan gedragstherapeuten (wat ik niet vergoed heb gehad).
Je zadelt iemand anders met zoveel ellende op... (Is niet naar jou gericht maar laat je vriend gerust mijn verhaal lezen)

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 02:16

xSCWx schreef:
Bij de Stafford die mijn hond heeft aangevallen was het dezelfde situatie als bij jullie. De vrouw wist perfect wat ze aan de riem had en anticipeerde hier op. De man dacht dat het allemaal wel meeviel (ondanks dat deze hond meer gevechten op zijn naam had) en dacht ‘s avonds even de kliko buiten te zetten met hond onaangelijnd. De man begreep tóen pas was voor een hond hij in huis had. Mijn herder lag op haar rug te krijsen terwijl de stafford richting haar nek wilde grijpen. De baas en mijn man (2 hele grote kerels) hebben staan inschoppen op de stafford die gewoon doorging. Voor de kill, gelukkig is de hond niet verder gekomen dan de voorpoten. Wel moest mijn hond op verschillende plekken gehecht worden en had ze een gat in haar romp waar je zowat je vuist naar binnen kon steken.
Echt, in korte tijd kunnen ze met die krachtige kaken zo ontzettend veel schade aanrichten.
Helaas voor mij voornamelijk, moest deze baas ook eerst zien wat zijn hond kon aanrichten. De dierenartskosten heb ik vergoed gekregen, maar de psychische schade (bij mijn hond) krijg je nooit meer 100% weg, en dat is echt, echt héél zuur. De eigenaar van de stafford heeft daar geen boodschap aan, maar ik moet daarmee dealen. Zij was 2 jaar toen ze is aangevallen en angst agressie ontwikkelde, inmiddels 7,5 jaar en het gaat nu pas het laatste jaar eigenlijk de goede kant op. Oja, om maar te zwijgen van de vele kosten die ik heb gehad aan gedragstherapeuten (wat ik niet vergoed heb gehad).
Je zadelt iemand anders met zoveel ellende op... (Is niet naar jou gericht maar laat je vriend gerust mijn verhaal lezen)


Dit stukje wat je nu typt laat ik sowieso aan mijn vriend lezen als je dat ok vind. Verder ga ik morgen nog even alles teruglezen en hopelijk komt hij met jullie tips en misschien toch ook groffe voorbeelden tot het besef dat hij dus echt moet voorkomen dat het mis gaat!

Edit, Ah je had hem geedit! Ik laat het hem zeker lezen!

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:32

Ik heb TS gisteravond een pb gestuurd.
Maar kan t niet laten hier ook te reageren. Zoals mijn onderschrift al zal doen vermoeden, heb ik ook staffords. Engelse. Maar jouw verhaal SCW, gelukkig op de wonden na, heb ik met mijn stafford gehad. Alleen lag mijn hond op de plek van jouw herder. En het toppunt, wat haar wilde pakken was een klein wit keffertje. Ik heb maanden aan training gehad want mijn teefje piste alles onder en ging klaar voor de aanval bij iedere hond die ook maar in het zich kwam. Nu laat ik mijn honden nergens los. Ik zie daar meer risico’s dan toegevoegde waarde in. Maar na maanden training is ze dol blij om andere honden te zien.
Wat alleen wel een beetje zonde is, is dat ook ik werd aangekeken omdat ik een aggressieve Stafford aan de lijn had. Hoe durfde ik daarmee naar t bos te gaan. Waar een aanlijnplicht geld en de helft tot 3/4e van de mensen zo asociaal is om zn hond los te laten lopen.
Ik doe er alles aan, om zo verantwoord mogelijk met mijn honden om te gaan. Niet omdat t staffords zijn. Maar omdat t dieren zijn. Niemand hoeft last te hebben van mijn honden maar die fatsoensnorm geld helaas niet voor iedereen.

Iedere hond heeft duidelijke regels en goed leiderschap nodig. Ja bij sommige honden kom je er prima mee weg als dit niet t geval blijkt te zijn. Mijn reu bijvoorbeeld is zo’n sulletje. Helaas is ook hij al een aantal keer aangevallen. Maar hij weet,helaas door zo’n aanval, dat wij het oplossen en niet hij. Hij vertrekt dus ook geen spier en blijft zitten of gaat zitten als er iets gebeurd. T teefje hebben we inmiddels ook zo ver. Als er een hond aankomt die ze niet vertrouwen gaan ze achter ons lopen. Dan weten we genoeg.
Dit is, over het algemeen gezien, geen ras waar je er mee weg komt als er geen duidelijkheid is en geen duidelijk leiderschap. Maar dat zijn,als voorbeeld, de meeste Jack Russels ook niet. Alleen de schade als het fout gaat, schade als in wonden! Niet geestelijke schade, is vaak de schade bij een stafford groter. Maar onderschat hierin de schade niet die andere honden aan kunnen richten en/of het psychische deel van zowel baas als hond niet. Zoals ik altijd zeg; een (bijt)incident stopt niet bij de dierenartsrekening.

Maar als ik dan kijk naar het soort honden waar wij incidenten mee gehad hebben, zijn dat voornamelijk labradors en kleine keffertjes. Maar door een hoop baasjes word hun gedrag gewoon geaccepteerd. Dat soort honden komt overal mee weg, terwijl Staffords al met 10 punten achterstaan als er iets gebeurd.

Maar heb je een stafford die gerust zn tanden durft te gebruiken dien je je verantwoording te nemen. Beest aangelijnd te houden, en dat hoeft voor mij echt geen vaste lijn te zijn, en een muilkorf te gebruiken. Maar, daarnaast opzoek te gaan naar een goede trainer. 9vd10 keren komt dit bijtende gedrag in het ras ook voor uit angst of frustratie.

Mijn honden worden spelenderwijs getraind om te bijten en los te laten. Maar vast is vast en los is los. Dit werkt niet zo zeer voor de eventuele aanvallen in de toekomst oid maar het is een ras wat zn drive nu eenmaal vind in bijten. Net zoals dat een collie zn drive heeft in drijven. Beide niks mis mee, naar mijn idee, mits de drive onder controle staat. Mooi moment om te trainen met je hond, hem goed onder commando te zetten en daarna heb je een hond die rustig en voldaan in de kop is.

Wat ik altijd wel jammer vind is dat mensen een of meerdere honden hebben, maar niet weten wat ze moeten doen in een gevecht. Wat nog veel erger is, dat de mensen geen hondengedrag kennen. Maar om terug te komen op een gevecht, een hond,ongeacht ras , die besloten heeft ergens klaar mee te zijn en daadwerkelijk bijt, ga je met schoppen niet los krijgen. Er zullen vast honden zijn die afhaken. Maar het zal eerder een trigger zijn om door te gaan. Ze ervaren pijn, en willen zelf niet dood dus gaan bijna allemaal harder door. Vind het ook jammer dat dat soort dingen op cursussen, al dan niet in theorie, aan bod komt. Ik loop in het bos altijd met een breakstick. Je moet de reacties van mensen eens horen als ze dat ding zien. Tot ze duidelijk hebben wat t is en waar t voor gebruikt word. En helemaal als je uitlegt dat de krassen die op mijn breakstick staan niet van mijn honden zijn maar van een labrador die ik van een andere hond afgehaald heb.

Mijn vriend is hier ook minder consequent in opvoeding dan ik. Dat is ook de reden dat ik ze opvoed en “ingrijp” op t moment dat ik vind dat er iets gebeurd wat ik niet accepteer. Dus wanneer hij iets niet “afstraft”(kan er even geen ander woord voor vinden..) waarvan ik het niet toe sta. Maar zodra de honden naar buiten gaan. Al is het voor even een snel plasje, dan is hij wel duidelijk en dan luisteren ze ook gewoon prima.
Maar dat is vooral omdat hij, net als ik, bijna een hekel heeft aan andermans honden. Ik vind, dat ik geen last hoef te hebben van andermans hond, want dat hebben ze van mij ook niet. Das gewoon een beetje rekening houden met elkaar.

Ik adviseer dan ook om samen naar een trainer te gaan met de hond en samen aan zijn gedrag daar te werken. En als hij daar niet aan mee wil werken of niet veranderd dan zal hij dus niet meer met de hond alleen mogen zijn.

Overigens. Over de honden en katten, ze spelen/stoeien hier regelmatig. Maar de katten bepalen wanneer t klaar is en de honden hier respecteren dat. Is uiteraard ook een deel opvoeding. Maar mijn honden zitten altijd in de bench in de nacht of als wij weg zijn, maar als ze echt zouden willen gaat een bench ze niet tegen houden. Of een andere ruimte. Maar ook dat is niet alleen voor dit ras.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:49

Achaiah schreef:
Wij hebben het er vantevoren goed over gehad, en ook over dit soort rassen. Hij leek het ook te begrijpen. Vanmiddag toen ik kwaad was zei hij het ook wel te snappen, maar zeggen dat je iets snapt is wat anders dan echt besef zegmaar :+

Ik begrijp inderdaad niet waarom Shirley zo aanvallend doet, ik probeer een onbegrepen hond een goed huis te geven en mijn verantwoordelijkheid te nemen voor het stukje dat daarbij hoort :)

Ik vind Shirley helemaal niet aanvallend, waarom jij wel? Ze plaatst vraagtekens bij het feit dat je zo'n hond hebt genomen terwijl één van beiden nul verstand heeft van honden. Dat is toch niet aanvallend?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:56

mijn vent neemt ook niks van me aan, terwijl ik hier de dieren 'expert' ben en hij totaal geen verstand van heb

maar als bijv een trainer zegt je moet het zo en zo doen. (terwijl ik presies hetzelfde zegt)

dan neemt hij het wel aan.

luuntje

Berichten: 13990
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:57

Ik denk hetzelfde als Shirley.
Waarom een bepaalde hond nemen als 1 van beide geen idee heeft hoe ermee om te gaan.

Voor jou ts is het lastig, je vriend vertrouwen met de hond gaat niet.
Je kan hopen dat foto’s laten zien of hem op cursus sturen met de hond gaat helpen.
Anders, geen idee. Je vriend de hond niet meer laten uitlaten.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:14

Klinkt heel bekend TS, ikzelf ben altijd met onze Staffords en Bull Terriër naar cursussen gegaan. Mijn vriend doet enorm zijn best (ondanks dat hij niet met dieren is opgegroeid) maar sommige dingen 'landen' niet altijd en reageerde onze hond bij hem anders tijdens het uitlaten oid dan bij mij. Ik heb hem een paar keer kunnen overhalen om mee te gaan naar de cursussen waar het dan wel ineens 'landde'. Soms moeten ze het gewoonweg van een vreemde horen.

In welke omgeving zit je?
In onze omgeving (Eindhoven/Helmond) zitten goede hondenscholen waar Staffords wel welkom zijn.

Steppe

Berichten: 2799
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Niet op een lijn over opvoeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:28

Klinkt zeker bekend. mijn vriend doet echt zijn best maar soms is het drama en snapt hij het echt niet, wat soms ook frustreert is dat de hond bij mij wel goed luistert.
Is soms echt wel een mannending vrees ik en hoe dat bij te brengen, herhalen, herhalen, herhalen. En heel veel geduld hebben.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:30

Ten eerste respect en chapeau dat jij, je verantwoordelijkheid neemt met het ras dat je hebt!

Wat betreft je vriend kan je maar 1 ding doen ben ik bang; Hem niet meer 1 op 1 met de hond laten en zelf alles regelen.
Een man die zo met mijn dieren zou omgaan had ik de keet uitgetrapt na 2 a 3x corrigeren, maar ik weet dat de meeste mensen daar anders in staan of wachten tot het fout gaat (ik begrijp dat jij dat voor wil zijn maar lees ook dat er niets veranderd aan de situatie dus dit neigt toch naar het laatste).
Kortom; consequent zijn naar je vriend toe als je escalatie wil voorkomen.
Neemt hij jouw regels niet serieus (en ben je niet zo rigoureus ingesteld als ik ben :P ) verbind er dan een (andere) consequentie aan. Wellicht respecteert hij het dan wel ;)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:03

Achaiah schreef:
Ik heb al 20 keer gezegd nooit met de kat alleen!! Tussendeur dicht. Vannacht sliep ik bij Mn ouders en dan kom ik thuis en vertelt hij me doodleuk dat de hond en kat vannacht samen hebben geslapen want het gaat hartstikke goed! Ja tot het niet meer goed gaat!

Ik heb al 20 x gezegd neem haar niet mee naar stal(hij doet vaak Mn paard) en als je dat doe aangelijnd! Krijg ik vanmiddag te horen dat ze bijna met een Jack Russel heeft gevochten op stal..


Mijn hond is geen moordmachine, zij begint intolerantie naar hondjes te vertonen die haar agressief benaderen, en daarin moet je als honden eigenaar voor de rest van altijd verantwoordelijkheid voor nemen. Ze luistert perfect, ze is goed getraind, kan commando negeren en sowieso vermijd ik dit soort situaties dus.

De hond dus niet meer mee naar stal nemen. Hond is intolerant aan het worden, heeft bijna gevochten met een JR en je vriend heeft al niet het besef dat de de hond en jullie eigen kat niet alleen mogen zijn.

De volgende keer hangt je hond in je paard omdat je vriend het allemaal wel best vind.
Sorry maar hij wil het niet zien of hij wil zijn verantwoordelijkheid niet nemen. dat hij dat thuis doet is zijn verantwoordelijkheid maar andere mensen en dieren bewust in gevaar brengen terwijl TS het heel goed uitgelegd heeft dan zou ik zeggen dat hij de hond niet meer mee mag nemen.

Deskundige of cursus lijkt me echt zinloos. Iedere pannenkoek weet wat het risico is met dit soort honden, TS is meer dan duidelijk hierover. Sorry hoor maar iemand die niet WIL luisteren zal ook niks hebben aan een cursus. Misschien dat google afbeeldingen nog indruk kan maken
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 19-03-18 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:06

Ik zou ook een deskundige inschakelen, hopelijk luistert je vriend daar wel na.
Meenemen naar stal zou ik niet meer doen.
Dan moet je vriend zich op twee dingen focussen, paard en hond.

Ik heb dit probleem gehad met mijn herdershond en mijn moeder.
Mijn hond kon ik fijn loos aflezen, ze liep altijd los en was haar altijd een stap voor.

Mijn moeder was met lopen altijd met andere dingen bezig, bij mij moeder liep ze aan de lijn, maar omdat mijn moeder de hond niet kon lezen en op tijd corrigeren ging het nog wel eens fout.

Sommige mensen hebben het soms gewoon niet in zich.

Hoop dat je er komt TS, succes!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:16

Het probleem met staffords is dat iedereen denkt dat net hun stafford geen vlieg kwaad gaat doen. TS heeft zeker gelijk met extra voorzichtig te zijn. Trouwens een andere hond zou ik ook niet alleen laten met een kind of een kat. Maar waar met een ander ras de schade vaak beperkt is tot blutsen en builen, is het met een stafford vaak veel erger. Zoals met het broertje van mijn hond (middelgroot ras, dus echt geen fragiel hondje) die als pup doodgebeten is door een stafford. De eigenaars hadden ook nooit verwacht dat hun hond zou bijten, en naar een pup al helemaal niet. Voor de pup was het helaas het einde. Ik hoop echt dat je je vriend kan overtuigen voorzichtig te zijn.

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:26

Waar jij tegenaan loopt met je vriend, is de frustratie van veel vrouwen denk ik -O- . Ik heb ook zo'n exemplaar :roll: . Na bv 12 jaar zeggen dat hij geen varkenvlees aan de hond mag geven, komt hij nog steeds uit de lucht gevallen ~~}> . Ik ben dan degene die overdrijft, en "zo'n vaart zal het wel niet lopen".
Ik denk dat deze "categorie" mannen eerst moeten voelen (lees: echt met de gevolgen geconfronteerd worden) vooraleer zij bereid zijn hun gedrag aan te passen.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:27

Sclimpre schreef:
Het probleem met staffords is dat iedereen denkt dat net hun stafford geen vlieg kwaad gaat doen. TS heeft zeker gelijk met extra voorzichtig te zijn. Trouwens een andere hond zou ik ook niet alleen laten met een kind of een kat. Maar waar met een ander ras de schade vaak beperkt is tot blutsen en builen, is het met een stafford vaak veel erger. Zoals met het broertje van mijn hond (middelgroot ras, dus echt geen fragiel hondje) die als pup doodgebeten is door een stafford. De eigenaars hadden ook nooit verwacht dat hun hond zou bijten, en naar een pup al helemaal niet. Voor de pup was het helaas het einde. Ik hoop echt dat je je vriend kan overtuigen voorzichtig te zijn.

Dat is niet het probleem met staffords, dat is het probleem met zo ongeveer elk ras. Alleen het probleem ligt op het deel dat dit soort rassen vaak meer schade aanricht dan bijvoorbeeld een jack russel.

Ik ben ook oprecht verbaast dat er mensen zeggen dat het goed is dat TS haar verantwoording neemt met het ras wat ze aan de lijn heeft.. Niet omdat ik vind dat ze dat niet doet. Want wat mij betreft doet ze dat zeker. Maar het is niet iets wat je ivm een ras moet doen naar mijn idee. Iedereen zou zn verantwoording eens moeten nemen als ze beesten of in dit geval honden hebben. Dat zou namelijk een hoop ellende schelen.
Als iedereen zn verantwoording zou nemen, zouden mijn honden niet door het witte keffertje aangevallen zijn. Zouden mensen zorgen dat hun hond geen overlast zou veroorzaken en had ik mn breakstick niet op een labrador hoeven gebruiken omdat ie dat andere hondje niet los wilde laten. Dan had de buurman hier vorige week niet bijna een hondje onder de auto gehad omdat het baasje dacht dat het hondje wel even zonder riempje kon plassen en vervolgens gewoon de andere kant op rende.

Wat ik wel heel komisch vind, is dat er dus meer vrouwen hier zitten met het zelfde probleem richting mannen. :')

Jolien87

Berichten: 17480
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:33

TS, ik kan me je frustratie goed voorstellen, hoor. En over de keuze van het ras valt nog moeilijk te twisten omdat je nu eenmaal een Stafford in huis hebt genomen en daar verander je weinig meer aan. Zeker omdat je zegt dat uit huis plaatsen geen optie is.

Het probleem met Staffords en andere rassen is dat andere rassen ook kunnen snappen maar dat het bij Staffords nooit een beetje mis gaat maar direct heel erg mis. Daarbij is de impact dus veel groter. (Edit: wat hierboven dus ook staat geschreven)
Ook k*tkeffertjes moeten worden opgevoed maar worden vaak beïnvloed door de angst van het baasje voor grote, boze honden.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:35

Achaiah schreef:
Om te beginnen ben ik haar spelenderwijs aan een snuitje (muilkorfje) beginnen te leren wennen. Mocht zij echt hond agressief worden wil ik dat ze met snuitje uitgelaten kan worden. Gelukkig woon ik landelijk dus ze kan op de weilanden raussen zonder andere honden in zicht.

Weetje ik heb verteld wat er kan gebeuren, wel zonder foto’s maar in een kwade bui wel gevraagd of hij graag de kat zn koppie naast zn nek wil zien bungelen als ze wel flipt. Of dat hij graag een paard of hond met een gapend gat wil zien of dood. Of getraumatiseerd. Uitgelegd wat voor kracht er in de kaken zit, allemaal uitgelegd.

Maar zo boos worden komt puur uit frustratie omdat ik echt graag een leuk leven met en voor de hond wil maar dan moet je wel weten wat er kan gebeuren. Ik vind dit geen goeie manier van communiceren met Mn vriend ik praat er liever rustig over. Maar dat helpt niet echt dus :p bovendien wil ik hem ook niet onnodig bang maken.


Pardon? Je laat je hond op andermans weilanden raussen? Vraag je de landeigenaren daar wel om toestemming voor? Hondenpoep is levensgevaarlijk voor koeien. Geen boer zit op neospora te wachten. Als je zo verantwoordelijk bent, laat je je hond niet in andersmans wei raussen. Echt 8)7

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:41

Misschien dat je ergens wat feitjes (getallen) kunt vinden over de bijtkracht van een stafford in vergelijking met een golden retriever ofzo. Ik neem aan dat je vriend wel kan bevatten dat elke hond (ook die knuffel lab ook jullie stafford ook een klein keffertje) een keer nijdig kan worden en van zich afbijt. Als je dan meeneemt dat het "van zich afbijten" bij een lab neerkomt op zoveel kg bijtkracht en bij een staffie op zoveel kg + dat de stafford meer lichaamsgewicht / trekgewicht heeft, dan lijkt me dat toch iets om maar liever te voorkomen. Daarbij heb ik ook eens gehoord dat een stafford soort van "op slot" schiet als hij beet heeft. Pijn veroorzaken bij de hond (zoals slaan of schoppen), maakt niet dat de kaak loskomt. Hun adrenaline werkt anders ofzo dan bij een ander type hond. Je vriend kan misschien denken: Oh als ze aanvalt, dan krijg ik haar er wel makkelijk vanaf en is er niks aan de hand.

Misschien kan je ergens een keer echt goede bronnen (die je zelf wel kunt inschatten met jouw kennis) vinden en je vriend laten lezen. Gewoon objectieve feiten doen misschien meer dan "jouw ervaring" of wat jij roept in een ruzie. Plus de ervaringen enzo van de bokkers hierboven kunnen misschien het kwartje laten vallen.

Mijn eigen ervaring is dat ik ook altijd iets voorzichtiger ben met mijn hond (Berner watje) rondom staffords of pitbulls. Ik vind het altijd echt prachtige honden en ik weet dat het de liefste dieren kunnen zijn, maar ik vrees wel voor als mijn onbenul een beetje raar dominant gedrag vertoont, de stafford toch van zich afbijt. De gevolgen daarvan vind ik dan gewoon te groot. Tuurlijk er zijn vast voorbeelden van een golden die meer schade aanbrengt dan een random stafford ooit heeft gedaan. Maar de angst voor zo'n sterke kaak die niet los te wrikken is, maakt mij voorzichtig genoeg om mijn hond niet zomaar (zonder overleg met de eigenaar) een stafford te laten begroeten. Gezien de reacties hierboven denk ik dat genoeg stafford eigenaren blij zijn als andere honden eigenaren ook een beetje voorzichtig zijn, ze moeten al bijna ogen in hun achterhoofd hebben.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:44

Jolien87 schreef:
TS, ik kan me je frustratie goed voorstellen, hoor. En over de keuze van het ras valt nog moeilijk te twisten omdat je nu eenmaal een Stafford in huis hebt genomen en daar verander je weinig meer aan. Zeker omdat je zegt dat uit huis plaatsen geen optie is.

Het probleem met Staffords en andere rassen is dat andere rassen ook kunnen snappen maar dat het bij Staffords nooit een beetje mis gaat maar direct heel erg mis. Daarbij is de impact dus veel groter. (Edit: wat hierboven dus ook staat geschreven)
Ook k*tkeffertjes moeten worden opgevoed maar worden vaak beïnvloed door de angst van het baasje voor grote, boze honden.

Ben het alleen niet helemaal eens met het dikgedrukte. Ook dit soort honden kunnen waarschuwend ''happen'' of grommen of wat dan ook voor ze aanvallen. Maar de meeste doen dat inderdaad niet.
Maar als ik kijk naar de Jack Russel die we 12 jaar gehad hebben die waarschuwde ook niet. Die keek, die zag en die vloog er op af en pakte. Alleen die liep altijd aan de lijn. En nog steeds lieten mensen hun honden in de wijk los lopen en er op af komen.