Hond wil niet naar huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:47

Wat een heerlijke blije vrolijke aap heb jij! Wordt er helemaal vrolijk van van je foto's en filmpjes. Denk dat je genoeg tips al hebt gehad dus hoop dat je maatje snel zijn truckendoos achterwege laat.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:56

Wat goed dat het werkt!
Hij is zo leuk! <3
Ben benieuwd wat hij nu gaat verzinnen! _O-

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 15:57

Genoeg leuke filmpjes van hem :P



Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 24-02-18 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:59

:D :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:23

Leuke update, fijn dat het zo goed werkt.
En inderdaad een leuke hond.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:48

Fijn dat het helpt! Spelletje is zo gewoon niet leuk meer voor hem!

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:08

Oooo wat fijn om te lezen dat er meerdere mensen zijn met dit probleem ;)
Mijn border collie doet precies hetzelfde. Ze is ook heel slim dus weet wat ze aan het doen is en ze weet ook dat ik niet zonder haar weg ga. Ze doet het vooral op stal waar maar 1 uitgang is.

Oh en wegrijden heeft geen zin, dan rent ze heeel blij naast de auto van hé dit is ook een leuk spelletje!
Geduld werkt vaak het beste en mijn trucje is ergens heen lopen waar ze door een deur moet (op stal), dan gaat ze zitten en wachten voor mij om de deur open te doen en kan ik haar optillen. Waarschijnlijk is dit niet de beste manier maar werkt op het moment wel.

O en het is niet dat ze de auto niet leuk vindt want dat vindt ze geweldig. Ze is vaak best angstig en wil dan in de auto schuilen dus dat is een veilige plek voor haar.
Lange lijn durf ik niet echt aan aangezien ze als een gek rond rent en ben bang dat ze dan op stal ergens aan blijft hangen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 07:44

Oh wat herkenbaar :+ die slimheid is inderdaad zo lastig, ik zie het gewoon in zijn ogen.
Ik had deze week al de indruk dat hij begint te snappen wat het bereik van het halstertouw is wat aan hem hangt want hij probeerde een bepaalde afstand aan te houden ~~}>
Gelukkig kan ik hem tot nu toe dan alsnog verrassen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:31

Train je eigenlijk ook door hem te roepen, wat lekkers te geven en dan weer laten gaan?

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:37

Dat zou bij mijne ook het beste zijn Miranda maar de mijne is helemaal niet geïnteresseerd in eten (krijg er met moeite 2 maaltijden in) dus doet ook niks voor een koekje.
En ze weet het ook gewoon, als ik midden op een wandeling opeens zeg: Kom! Dan denkt ze eh waarom? We gaan toch nog niet?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:46

Careano schreef:
Dat zou bij mijne ook het beste zijn Miranda maar de mijne is helemaal niet geïnteresseerd in eten (krijg er met moeite 2 maaltijden in) dus doet ook niks voor een koekje.
En ze weet het ook gewoon, als ik midden op een wandeling opeens zeg: Kom! Dan denkt ze eh waarom? We gaan toch nog niet?

Ja haha ze zijn slim.
Maar een koekje zal het ook niet doen, het moet wel écht lekker zijn, stukje leverworst of iets wat ze heel lekker vinden.
En dan is het juist de bedoeling dat ze straks niet meer weten wanneer het écht weggaan is of niet.
Het is ook net als bij paarden, het komt heel nauw aan ook op lichaamstaal.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:06

ik deed zelf 'gehoorzame huishond' met de familiehond via de dierenbescherming in plaats van puppencursus via de kynologenvereniging.. met mijn eigen eerste hond deed ik het bij gebrek aan cursus gehoorzame huishond in de buurt, via een kynologenvereninging..

juist op dit onderdeel vond ik de dierenbescherming wat beter scoren.
Daar was spelen in vrijheid een verplicht onderdeel, voor de les, tijdens de les en aan het einde van de les.

'hier komen' voor je laten zitten, even een aai.. hond moet even blijven zitten (al de niet even aanlijnen) en weer 'vrij' sturen. Terugroepen uit de groep spelende honden was zelfs onderdeel van het 'eindexamen'.

Ik heb daar echt van geleerd (was 17 toen ik met mijn hond van 1.5 voor het afsluitende examen opging.. waren combinatie 1 na jongste trainer met jongste hond ooit toentertijd, mijn trainer had t 'record' jongste trainer met 1 na jongste hond ooit lol) wat het belang van dat ene onderdeel was.

ook met mijn eerste eigen hond later, dit een belangrijke spil van mijn training laten zijn, ook al werd er in de puppencursus bij de kynologen vereniging nauwelijks aandacht aan besteed.. daar werd 'hier komen' alleen beoefend als de dieren al onder apel stonden, niet vanuit vrijheid.


Dus gewoon inbouwen.. tijdens t wandelen meermaals, 'hier, zit' even laten kalmeren, aai/snoepje (net wat jij wilt) en weer weg sturen.


Onze familiehond toentertijd was een frieze stabij, wat had ik een hekel aan het 'voor de training vrijlaten' want ik miste soms meer dan de halve les in het begin omdat mijn hond maar niet wilde komen :') ... Nee, je moet er niet achterna lopen.. na een paar weken was ik het zo zat, dat ik vroeg of de trainers het dan maar eens wilde proberen. met gevolg dat mijn hond zich meer dan een half uur met de trainers heeft vermaakt (op de border manier, rondjes eromheen rennen, met de kop laag bij de grond en dan snel weer wegspuiten)


thuis op straat kun je dit heel goed al oefenen (en ook meenemen op lange wandelingen) met een hele lange lijn.. neem gerust een longeerlijn mee.. hier! en bij niet luisteren op corrigerende wijze (dus niet poezelig) de lijn naar binnenhalen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 16:00

MirandaFuego schreef:
Train je eigenlijk ook door hem te roepen, wat lekkers te geven en dan weer laten gaan?


Wat ik al eerder in het topic zei hij is met eten bijna niet te paaien. Ik ben zeker wel bezig met het hier komen maar hij heeft momenteel echt bananen in zijn oren. Maar heb het al geprobeerd met kookworst, leverworst, gedroogde vlees soorten, pens snoepjes.
Hj vindt het nauwelijks interessant.
Maar we blijven er aan werken!

Elena ook bedankt voor je verhaal! Nuttige tips.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:50

Ja ik had gelezen dat hij niet zo op eten was, maar dat je nog zou proberen met wat andere lekkere dingen, maar dat blieft hij dus ook niet. :')
Ach ja, het vrouwtje heeft in ieder geval veel uitdaging! :D

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:07

Probeer eens verse lever :j dat geurt zo sterk vaak onweerstaanbaar :))

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 18:23

Ja mar hoe praktisch is het om met een zakje lever het bos in te gaan, krijg je dan niet enorm vieze handen? En ik vraag het me oprecht af trouwens hoor bij hem :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:27

Iew, je neemt serieuze verse lever mee? Ik droog het zelf, aanzienlijk praktischer in gebruik....

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 19:37

Ja dat is mijn punt :D lijkt me niet praktisch

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:42

elenaMM77 schreef:
thuis op straat kun je dit heel goed al oefenen (en ook meenemen op lange wandelingen) met een hele lange lijn.. neem gerust een longeerlijn mee.. hier! en bij niet luisteren op corrigerende wijze (dus niet poezelig) de lijn naar binnenhalen.


Thanks voor je verhaal! Wel leerzaam om te lezen, alleen dit laatste werkt dus averechts bij de mijne. Mijn hond is erg angstig en alle 'corrigerende' wijzen van trainen wekt bij haar alleen maar angst op dus dan komt ze de volgende keer al helemaal niet.

En het maakt niet uit hoe lekkere snoepjes ik mee heb! Alles al geprobeerd, ook al geprobeerd te belonen met een speeltje (bal/haar favoriete piepspeeltje).
Ze kan nu wel aan de lange lijn zitten en wachten tot wij bij haar staan en wacht dan tot wij zeggen dat ze weer mag lopen, al best een prestatie al zeg ik het zelf haha. Maar als ik dat probeer wanneer ze los is weet ze dat ze weg kan rennen en wordt het een spelletje.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:50

wat versta jij onder corrigerend Careano?

Want mijn hond kon je niet eens met de klikker trainen, dan raakte ze compleet over haar toeren.. maar dat betekent niet dat je op alles ja en amen hoeft te knikken en nooit kunt of mag corrigeren.

ik zeg niet dat je zo'n ruk aan het touw moet geven dat ze koprollend naar je voeten vliegt. maar ook niet 'koedoekoediekoedie op je knieeen gaan zitten smeken'. als dat de manier is waarop de hond reageert is dat je 1e verzoek, voordat je t duidelijker maakt.. niet als 'laatste' (dan zou ik als hond nooit meer op het eerste verzoek reageren, want baasje wordt bij ieder verzoek softer)

1x vriendelijk vragen, 1 duidelijker vragen, daarna touw op gelijke spanning houden en naar je toe halen zonder 1 enkel woord.. je had t al vriendelijk en vriendelijk doch dringend gevraagd dat is voldoende. gaat ie rechtop staan, dan houd je t touw weer op die maat even vast tot ie weer op vier poten staat, herhaal je weer vanaf die afstand vanaf stap 1.. vriendelijk, vriendelijk doch dringend, binnenhalen. het is niet erg dat ie overstuur raakt van het binnenhalen.. hij kan ook komen op je eerste verzoek, zelf. en dat leer je, dat hij/zij die druk prima kan voorkomen als ze gehoor geeft..

Vooral niet proberen op een afstand die groter is dan waarop je redelijkerwijs mag verwachten dat ze t snapt en komt.


en als jonge pup, maak je er een feest van.. dan storm je achteruit zodat de pup op je afstormt aan de lange lijn.. Maar we hebben t hier niet over een jonge pup of angstige hond.. maar gewoon een die de kolder in de kop heeft en weigert te komen.

training pas je aan op het type hond dat je hebt en de mate waarin de correctie nut heeft, een correctie die tot paniek lijdt is geen correctie maar afstraffing

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:58

Ts misschien een snack zoeken waar hij een moord voor wilt doen?

Wij gebruiken oa (in stukjes geknipte) gedroogde sprot of spiering. Kun je in de dierenspeciaalzaak kopen en als t bevalt zou je bijv zelf kunnen drogen met een voedseldroger (ze zijn namelijk peperduur!)

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 21:05

Ik ben zoekende naar wat lekkers, zal dat inderdaad ook proberen dan. Maar ik blijf bij de indruk dat hij zijn spelletje of stok niet in de steek zal laten voor welk eten dan ook. Maar probeer hem nu wel zodra ik hem weer binnen haal aan de lijn te belonen met spel.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 02:55

Ja hoor, ik heb wel handschoenen voor het :Y)

Wel lastig hoor dat eten niet zo belangrijk is, had het wat makkelijker gemaakt :+

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:05

Wij deden vooral voor Winnie ook veel spelletjes. :j
Dit is dan niet laten komen, maar daar heeft het wel invloed op.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:48

Dat is inderdaad heel leuk Miranda! Met zulke dingen wil ik ook wel aan de gang.
Ik ben nu licht begonnen met fietsen, niet teveel want hij is nog jong maar het is fijn dat hij dan lekker vooruit kan zonder los te lopen. En volgens mij vindt hij het heerlijk.

Afbeelding