Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:16

Ahh hier gaat het ook al zo heerlijk met het jonge grut.
Vorige ronde 30 gekochte eieren in de broedmachine plus wat araucana en olijf eitjes erbij. niks van mijn araucana en olijf eitjes bevrucht. 9 van de gekochte eitjes niet bevrucht en ik kwam uit op 5 kuikens. :(
De verkoper van de eitjes was zo geweldig om nieuwe eitjes te sturen (ik had dit helemaal niet gevraagd of uberhaubt verwacht, het was meer ter informatie hoe het uitbroeden gegaan was).

Dus opnieuw 30 eitjes, nah nee 28 want 2 hadden beschadiging met transport opgelopen. En de rest van de machine helemaal vol geduwd met eigen eitjes. Als ik het goed onthouden heb had ik 6 araucana eitjes, 4 olijf eitjes, 7 barnie eitjes en nog 6 van de supermarkt om eens te proberen ook erbij gedaan.
Van alle eitjes die ik erbij gedaan had van hier, was er welgeteld 1 bevrucht :( :( Mijn 2 hanen voeren dus geen reet uit :( Ik heb ook geen idee hoe ik ze wat ehh hitsiger kan maken.

Ik twijfel nu ook weer eens heel erg wat ik ga doen kwa het voortbestaan van mijn toom en broedeieren/kuiken verkoop.

Na deze ronde ga ik hier aardig in de buurt nog wat eitjes halen van cream legbar en nog wat rassen om als vleeskuikens op te groeien.

De 5 kuikens die ik dan wel weer heb gaan echt super goed. Vond het toch nog wel spannend zo vroeg in het jaar dit jaar ze al buiten te hebben maar ze gaan als een speer :D :D

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:36

Ons haantje begint wel mooi te worden <3
Afbeelding

Naast onze volwassen hen. Ben benieuwd hoe groot hij wordt. Haan hiervoor hadden we overgenomen van de vorige huiseigenaar en dat was geen cochin kriel.
Afbeelding

butengeweun

Berichten: 3656
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:47

Wat een leuke nu nog kleine heer

Hier eerste eitje een feit dat er nog vele mogen volgen.


Afbeelding

Het is van een Maran maar welke ( kleine kan of grote kam )

Afbeelding

En weet toevallig iemand hier hoe je kan zien hoe oud een haan is?

Marcella

Berichten: 36751
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:18

Soms aan de sporen, maar totale plaatje van bevedering en houding spelen ook wel mee.

Mer1980

Berichten: 18855
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:02

Zucht van de in totaal 17 eieren heb ik er 0 bevrucht. Ik zie die haan dagelijks de dames treden maar een bevrucht ei ho maar.... Nu op zoek naar cream legbar eitjes. Maar alles zit op minstens een uur rijden arghhh.

Knap haantje hoor!

Liesjuh dat is ook niet een ruime opbrengst Poeh.

Marcella

Berichten: 36751
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:10

Helaas lagen de kuikens vandaag buiten dood. Ben bang dat ze buiten gekomen zijn en niet meer binnen gekomen.

Mer1980

Berichten: 18855
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:13

Marcella schreef:
Helaas lagen de kuikens vandaag buiten dood. Ben bang dat ze buiten gekomen zijn en niet meer binnen gekomen.

Och wat vreselijk sneu zeg.

Marcella

Berichten: 36751
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:25

Ja nu even iets maken wat zeker blijft liggen/zitten met mijn lompe dames.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:41

Marcella, wat zuur! :( Sterkte!

Mer, dat gaat bij jou ook al zo lekker -O-

Gaabje, Knappe heer ja!

Butengeweun, Dat 1e eitje is altijd het meest speciale eitje vind ik <3

Morgen gaan hier de eitjes alweer in lockdown. Zooo spannend hoe alles eruit ziet en hoeveel kuikens uit gaan komen! Ik moet alleen het eitje van mijn kippen apart zien uit te laten komen.

Overmorgen ga ik de 1e eitjes alweer halen voor de volgende ronde. De hanen hier zijn lamballen, er moet er zowieso eentje weg want ze zijn 1 helemaal niet hitsig, en als ze dan al eens een hen willen treden, duwt de ander het eraf. Dus zo krijg ik nooit bevruchte eitjes.
Ze bevruchten wel, of in ieder geval 1 van de 2 bevrucht. Maar zo samen gaat het dus niet.
Overmorgen ga ik 12 cream legbar, 7 rosse en 5 ehh ben de naam kwijt maar een zwart ras dat wit legt als ik het goed onthouden heb. vrijdag ochtend ga ik dan nog 6 blauwe orpingtons en 6 susse trico halen. Die gaan dan in de broedmachine samen met de eitjes van onze buurman (ik zorg een paar dagen voor zijn kipjes en bedacht mij dat ik zijn eitjes in plaats van op te eten ook wel leuk in de broedmachine kan doen, zijn wel echt mix kipjes maar wel leuke :D )
Alle ruimte die ik dan nog over heb gaat vol met mijn eitjes in de hoop toch nog wat kuikens te krijgen haha

Mer1980

Berichten: 18855
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:55

Ik wil ooooooooook Cream Legbar! echt ik ga maar een tijdje in de auto zitten, maar zit nu een beetje in mijn maag, de 3 broedse dames zitten nu al bijna 3 weken op onbevruchte eitje sof op niets te broeden. Om ze nu nog eens 3 weken te laten zitten vind ik onprettig. Maar ondanks dat alles nu weggehaald is pikken ze wel weer andere eitjes in die dagelijks gelegd worden. Ze moeten dus eerst weer even lekker eten en broeds af worden alvorens ik voor de volgende ronde ga....

butengeweun

Berichten: 3656
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:08

Marcella wat rot om dat zo te vinden, je doet niet zelf het hok nachts dicht?

Liesjuh, wat een berg eieren heb je zoveel ruimte of ook een deel voor de verkoop?

Hier legt de ene dame nu keurig een eitje nog wel mini en we wacht op de dag dat we er meer gaan vinden.

Marcella

Berichten: 36751
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:46

Woon helaas niet in de buurt. Ben wel bezig om te verhuizen, maar weinig huizen.

horsii

Berichten: 7612
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:40

Ik wil twee cream legbars van 15 weken a 1 jaar haha. Ook niet te vinden in er buurt.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:37

Hier inmiddels ook kippies sinds een 2-3 weken

Hadden 3 sabelpootkrielen gehaald, maar helaas lag er na een dag al 1 dood in de ren, dus ik hoop dat we komende zondag een haan en nog een hen kunnen halen… :knuffel:

Daarnaast 6 brahma kuikens, groeien als kool… zodra ze me zien komen ze op me af, eten al uit de hand, moet beetje opletten, want ze worden erg fanatiek als ze me zien :')


Afbeelding

Afbeelding

horsii

Berichten: 7612
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:37

Heerlijk dat jonge grut.

Mer1980

Berichten: 18855
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:35

agut zooooo schattig <3

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:23

Mer, groot gelijk ik zou denk ik hetzelfde doen! :)

butengeweun, mijn broedmachine is voor 51 eieren :D Ik ga de machine helemaal vol leggen nu weer. Het meeste dan met gekochte eieren en de rest vul ik op met eieren van hier.

spottedponie, wat een dropjes <3 <3


Hier ondertussen al mijn eitjes verzameld, ik ben alleen super teleurgesteld over de eikleur van de cream legbar. ik heb er een araucana ei naast gelegd en ze zijn kwa kleur identiek :( Ik had echt meer verwacht van de cream legbar, en ook kwa formaat eigenlijk.
Maar oke, we zijn nu geindigd met:
7 eieren van de buurman, mix van vanalles
7 sussex porcelijn
5 orpington grijs
12 cream legbar
7 gewone bruine legkip
5 noire de Touraine (geen idee wat hun nederlandse naam is O:) )
Dan vul ik de rest op met eitjes van hier nog.

Kwa vraag of we zoveel ruimte hebben of dat ze voor de verkoop zijn. Ik ga ervan uit dat ik 50% uitkomst heb dan ben ik normaal niet teleurgesteld en dat van die 50% ook 50% haan is. Dan blijf ik uiteindelijk niet met veel hennen over die ik zou kunnen houden of voor de verkoop zijn.

Omdat ik nog erg twijfel over de toekomst van mijn kippen heb ik nu zoveel verschillende kleuren. De volgende broedronde ga ik nog 1x ergens eieren halen. Dorking en olijfleggers die bijna grijs lijken.

Dan wat er uiteindelijk blijft is de vraag. Alle hanen gaan vanaf dat ze "los" gaan apart in een eigen ren met vleeskippen voer. Ik weet nog niet of ik er dit jaar uberhaubt ga proberen te verkopen of dat alles voor eigen consumptie gaat worden. De hen kuikens gaan dan tussen de volwassen kippen mee.

Kwa ruimte, we hebben waar ze normaal lopen een 700m2 (de schuur niet meegerekend, maar nu in de zomer is die bijna helemaal leeg tot het nieuwe hooi komt.) daarnaast hebben ze ook deels de paddock/track en mini weides van de paarden waar ze somns ook in lopen, dan zitten ze al snel op 4.000m2 dus we hebben aardig wat ruimte ook voor ze :D Maar het is niet het doel meer dan 15 kippen te houden uiteindelijk (vleeshaantjes dan dus niet meegeteld ook al zullen die met wat pech nog wel een aantal tot januari hier zijn)

Hier gaan de kuikens ook super goed. Ze hebben de nachtvorst goed doorstaan afgelopen week. Heb ze in de ochtenden wel nog even extra een warmtelamp erbij gehangen, in de nachten heb ik doeken over de bak liggen om ze wat te beschermen voor de kou maar wil ze natuurlijk ook gewoon in het licht hebben dus dan de lamp er maar eventjes bij gezet. Moet eens een duidelijke foto van ze maken maar hier een klein ideetje, ze hebben in de ochtend ook wat direct zonlicht dus daar maken ze ook goed gebruik van.
Afbeelding

De volgende lading moet morgen en overmorgen uitkomen, maar gisteren avond had de eerst al een flinke krak in het ei. Vannochtend de 2e ook met een flinke krak en rond de middag is het 1e kuiken al uitgekomen. Uiteraard een haantje de voorste letterlijk en figuurlijk want het is een haantje haha

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:06

Ach, ik kom al sneller dan gedacht met de foto's van de kuikens. Vandaag precies 4 weken en de dikkertjes passen al niet meer door de spijlen heen :')
Zo maken ze nu meteen ook al echt kennis met de volwassen kippen <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En mijn hondje houd trouw de wacht.
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:55

Mer1980 schreef:
Zucht van de 8 eitjes die ik onder de hen had gelegd zijn er maar 2 bevrucht en 1 onzeker want kan echt echt echt niet door die dikke groene schil heen kijken. Mijn enige cream legbar lag opeens dood in het hok uit het niets die was bijna 4. Broed eieren niet in de buurt te krijgen zucht... heb naast mijn broedse Cochin die nu nog 1 ei heeft en mijn broedse zijdehoender die er nog 2 heeft waaronder dus die donkere groene ook nog een hele grote broedse mega dikke Brahma hen die nog ligt te broeden op een stro sprietje. Daar 2 dagen terug 10 eitjes onder gegooid, als dat ook niet veel is, dan trek ik het ene ei onder de cochin vandaan duw ik onder de zijdehoender, die zijn van 12 april, dan krijgt de cochin de 2 eitjes van de Brahma (14/4) en duw ik broedeitjes onder de Brahma. Alleen nog even kijken waar ik die vandaan moet halen, moet overal minimaal een uur voor rijden zucht. arghhhh.

Oh ja krijg meerdere PB's op de opmerking dat ik kippen opvang voor mensen die er niet meer voor kunnen / willen zorgen. Ik vang GEEN hanen op. Ik heb een hele lieve haan en die duldt geen concurrentie. En die mag hier blijven tot zijn dood. Daarna komt er weer een nieuwe haan.


Ik volg niet helemaal welke kip waar op broed of gaat broeden maar hopelijk komt er uit wat je wil!


Marcella schreef:
Helaas lagen de kuikens vandaag buiten dood. Ben bang dat ze buiten gekomen zijn en niet meer binnen gekomen.


Wat sneu :( wat een aparte naam trouwens betekend dat iets (gebruiksdoel?)

@liesjuh:

Wat ga je met al die kuikens doen?


Hier 2 weken terug 1e natuurbroed


Afbeelding

4 zijdehoen kuikens. We hebben 2 volwassen zijdehoen hennen, 2 jonge zijdehoenen hen en haan.

Had ook broedse wyandotte dus eitjes gehaald. Mw in ander hok gezet, is ze van de verhuis broeds af geraakt! Ben de eitjes blijven draaien in de hoop voor nog een andere broedse kip en lijkr de andere zijdehoen nu te zijn!

Mer1980

Berichten: 18855
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:15

Liesjuh: flinke uitleg maar ze hebben alle ruimte dat is echt wel lekker. Ik heb 25 kippen (waaronder 15 stuks 5 jaar of ouder). Hanen lopen erbij tot ze vervelend worden en dan gaan ze op wintersport.

Ik heb nu een nieuw idee. Mijn man wil echt geen kuikens in huis, maar omdat ik 6 brahma's, 2 cochins, 2 orphingtons en 2 zijdehoenders heb altijd wat broeds in de komende 6 maanden. Ik wil dus eitjes in de broedmachine doen en dan alleen als ze bevrucht zijn eronder leggen.

Ik fok niet voor de verkoop het is echt hobby maar ik moet wel gaan verjongen.

Liesjuh ik vond de kleur ook tegenvallen van de Cream legbar. Ik ben nu aan het kijken voor de schijndelaar.

Maartje wat een schattige foto <3

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:25

Maartje, Alle haan kuikens gaan de pan in, ik hoop zo veel mogelijk eigen vlees te kunnen eten kwa kip aankomend jaar. De hennen of blijven of verkoop ik. Maar eerst maar eens zien hoeveel er uit komt. So far nu 6 kuikens die uitgekomen zijn en nog 8 die in de machine zitten waar ik een hard hoofd in heb. Dat betekend in 2 rondes broeden ik nu 11 kuikens heb van 2x 30 gekochte eieren. Dus ik heb er een hard hoofd in dat ik deze ronde wel ineens de jackpot heb en 40 kuikens zou hebben

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:28

XxLiEsJuHhxX schreef:
Maartje, Alle haan kuikens gaan de pan in, ik hoop zo veel mogelijk eigen vlees te kunnen eten kwa kip aankomend jaar. De hennen of blijven of verkoop ik. Maar eerst maar eens zien hoeveel er uit komt. So far nu 6 kuikens die uitgekomen zijn en nog 8 die in de machine zitten waar ik een hard hoofd in heb. Dat betekend in 2 rondes broeden ik nu 11 kuikens heb van 2x 30 gekochte eieren. Dus ik heb er een hard hoofd in dat ik deze ronde wel ineens de jackpot heb en 40 kuikens zou hebben


Gewoon uit nieuwsgierigheid, vanaf welke leeftijd gaan de hanen de pan in?

Marcella

Berichten: 36751
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:35

Mooiste is rond 6 maanden voor haan kuikens. Dan is het vlees ook nog super mals. Maar kan ook per ras verschillen.

listiglistje

Berichten: 14406
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:39

Ik zou dat echt niet kunnen met mijn eigen kippen/hanen..in de pan :o
Ik ben zo'n gek die afgelopen vrijdag met mijn zieke haan naar de dierenarts ben gegaan, moest 50 euro afgetikken :')

Toch zei de dierenarts dat er veel mensen zijn die er alles aan doen.
Is een kippen kliniek, ze doen eigenlijk alleen grote stallen.
Op het einde van de dag doen ze hobbykippen erbij, hij zei dat de vraag toch best groot was.

Mijn haan heeft een sinusontsteking/bacteriële infectie.
Hij is zielig nu...hoop dat hij erdoor komt deze week met de medicatie, want het is echt een lieverd.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:48

*kruipt nog eens vanonder meeleessteen.

Heb een broedvraagje.
Heb 1 kip, meesterbroeder. Die heeft in januari al zitten broeden. Niets uitgekomen toen.
Nu zat ze weer te broeden. En hoera, we hebben 1 kuiken.
Maaaar. Die kip laat altijd de anderen bijleggen en broed dan alles. Dus liggen er nog een hoop eieren in het nest, uiteraard geen flauw idee welke wanneer gelegd is.
In den beginne zat ze op 5 eieren.
Nu zit zij op het kuiken en laat de anderen de rest uitbroeden.

Wat is wijsheid? Schouwen en eieren uitsorteren ben ik sowieso van plan.
Maar is het een goed idee om nog verder te laten broeden of beter gewoon alle eieren weg?