Likmatten en voerpuzzels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:26

KVV en brok kan samen. Ik doe het niet in dezelfde maaltijd, maar er zijn genoeg mensen die in dezelfde maaltijd zowel KVV als brok voeren.

Bij Hondjekoek kreeg ik een gratis zak Nandi gevriesdroogd voer bij mijn bestelling. Wat een vreemd spul zeg! Maar het is niet te betalen als je dat als volledig voer voert. €28,90 voor 400gr. Harrie zou 48 schijven per dag moeten hebben volgens de verpakking, volgens mij zit niet eens genoeg in de zak voor één dag _O-

love_mandy

Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:23

Geperst en KVV gaan volgens mij sowieso beter samen dan een krokante brok. Maar je kunt ze inderdaad zeker als beloning geven. Of een ‘brok dagje’ houden.
Alle proefzakjes brok die ik heb gekregen heb ik ook als beloningen gebruikt.

Qua groente zou ik inderdaad afwisselen, hoeft niet dagelijks maar wel regelmatig. Ik heb blikken groente of maak mijn eigen mixen en als die op zijn dan pak ik weer een ander soort mix.

Hier vandaag even geen bak van de hond, maar wel van de kat. Even van mijn Instagram want blijkbaar had ik de foto zelf niet opgeslagen :')
Afbeelding
Hij was opgelopen week jarig, maar door wat ziekenhuis bezoeken en dingen van mij ben ik het gewoon vergeten. Dus hij kreeg vandaag zijn verjaardags diner

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:35

Ik heb altijd begrepen dat dat een fabrikant praatje is dat die twee niet samen gaan :+ en voer het dus gewoon samen.

Wel geperst met KVV. Maar goed ik ben geen expert dus pin me er niet op vast

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 05:24

love_mandy schreef:
Geperst en KVV gaan volgens mij sowieso beter samen dan een krokante brok. Maar je kunt ze inderdaad zeker als beloning geven. Of een ‘brok dagje’ houden.
Alle proefzakjes brok die ik heb gekregen heb ik ook als beloningen gebruikt.

Qua groente zou ik inderdaad afwisselen, hoeft niet dagelijks maar wel regelmatig. Ik heb blikken groente of maak mijn eigen mixen en als die op zijn dan pak ik weer een ander soort mix.

Hier vandaag even geen bak van de hond, maar wel van de kat. Even van mijn Instagram want blijkbaar had ik de foto zelf niet opgeslagen :')
[ [url=m/OLe0lZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij was opgelopen week jarig, maar door wat ziekenhuis bezoeken en dingen van mij ben ik het gewoon vergeten. Dus hij kreeg vandaag zijn verjaardags diner


Gefeliciteerd met poeze kind *\o/*


Hettieheks schreef:
Ik heb altijd begrepen dat dat een fabrikant praatje is dat die twee niet samen gaan :+ en voer het dus gewoon samen.

Wel geperst met KVV. Maar goed ik ben geen expert dus pin me er niet op vast

Dit dacht ik ook gelezen te hebben idd.

Koken jullie de groenten even voordat je ze pureerd? Of pureer je ze rauw?

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 06:58

Honden mogen in principe bij iedere maaltijd groenten (10-15% als extra) en dat is ook echt goed voor ze idd. Pureren rauw is ook goed, maar dan moet je een mega sterke mixer hebben en waarschijnlijk zo nu en dan een nieuwe kopen :D Dus idd is eerst even koken of stomen (maximaal 10 minuten) het beste.

Brok en kvv kan prima samen hoor, er zijn individuele honden die er minder goed op reageren, maar in de basis is er niets dat maakt dat het niet kan. Idd marketing die ooit heel goed gewerkt heeft helaas. Ook krokante brok kan er prima naast. Geperste brok zeggen ze dat het beter samen gaat, maar heeft vaak weer een hoger gehalte koolhydraten en een lager vleesgehalte.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:24

Er loopt over de vraag “brok en Kvv samen?” een topic. Ik concludeer eruit dat het samen kan maar dat je het beter niet doet wanneer:
- je hond een gevoelig spijsverteringskanaal heeft (bv regelmatig overgeven), of
- indien je (vlees)botten voert.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:25

Hoe gaat het met Jeppe? Hoe was zijn eerste nacht?

Eloya

Berichten: 5193
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:43

Jeppe zijn eerste enrichement ervaring <3
Afbeelding

Uit een gewone voerbak is vlees met 2 seconden op. Nu toch wel minuut er over misschien nog wel wat langer. Zonder gefrustreerd te raken.

Het gaat wel oké :) jeppe doet het hartstikke goed. Ik vind veel dingen heel spannend.
Het is een vocaal mannetje die goed laat weten wat wel en niet leuk is. Deurtje dicht van de bench is iets wat niet leuk is XD En hij piept niet maar krijst.

Maar op dit moment ligt die een dutje te doen in de bench. Deze staat nu naast de bank. Dus dat is positief.

Hhilde

Berichten: 7445
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:30

Al die dingen hebben tijd nodig, geef jezelf en hem ruimte :j Ik vond de eerste week Elmo-puppy niet leuk (terwijl hij een engel was) omdat ik zo onzeker werd van alles en het zo graag goed wilde doen. Komt echt goed, geniet! En de Ufo is mooi om mee te beginnen :)

Maartje_M

Berichten: 9370
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:39

Wat leuk dat Jeppe het al zo goed doet!

Zijn er bepaalde soorten kvv die niet geschikt zijn voor puppy’s? En hoe zit het met het verschil tussen merken? Zo ver ik online kan zien hebben ze hier in de dierenwinkel Haaks en Farm Food, maar als leek op dit vlak heb ik geen idee of deze ook kwalitatief goed zijn?

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:07

Eloya schreef:
Jeppe zijn eerste enrichement ervaring <3
[ [url=m/Z0cJAi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Uit een gewone voerbak is vlees met 2 seconden op. Nu toch wel minuut er over misschien nog wel wat langer. Zonder gefrustreerd te raken.

Het gaat wel oké :) jeppe doet het hartstikke goed. Ik vind veel dingen heel spannend.
Het is een vocaal mannetje die goed laat weten wat wel en niet leuk is. Deurtje dicht van de bench is iets wat niet leuk is XD En hij piept niet maar krijst.

Maar op dit moment ligt die een dutje te doen in de bench. Deze staat nu naast de bank. Dus dat is positief.


Zie ik daar nou iets wat lijkt op een windhond <3

Eloya

Berichten: 5193
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:56

Hhilde schreef:
Al die dingen hebben tijd nodig, geef jezelf en hem ruimte :j Ik vond de eerste week Elmo-puppy niet leuk (terwijl hij een engel was) omdat ik zo onzeker werd van alles en het zo graag goed wilde doen. Komt echt goed, geniet! En de Ufo is mooi om mee te beginnen :)


Ik probeer idd ruimte te geven aan ons beide. Maar soms twijfel ik wel in wat moet ik nu doorzetten en waar heeft hij nu ook gewoon nabijheid nodig. Komt wel. Maar veel XD.
Morgen gaat die voor eerst dagje naar mijn ouders ivm verplichte training van werk. Dus denk

Ik heb kvv puppy van darf en van de fokker had ik kivo meegekregen. Hij vind alles lekker tot nu toe.

Het is idd een windhond. Een whippet om precies te zijn.

love_mandy

Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:00

Maartje_M schreef:
Wat leuk dat Jeppe het al zo goed doet!

Zijn er bepaalde soorten kvv die niet geschikt zijn voor puppy’s? En hoe zit het met het verschil tussen merken? Zo ver ik online kan zien hebben ze hier in de dierenwinkel Haaks en Farm Food, maar als leek op dit vlak heb ik geen idee of deze ook kwalitatief goed zijn?


Voor puppy’s moet je rekening houden dat het calcium niet te hoog is, maar als je meerdere merken (kwaliteit) voer geeft, hoef je echt niet speciaal de puppy mixen te kopen. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel ze precies mogen, maar dat is wel op internet te vinden en anders weet Leo of iemand anders het vast wel.

Voor het vergelijken van voer gebruik ik altijd het liefst voerwijzer. Ik ben zelf sowieso echt fan van meerdere merken voeren. Ook om de kosten was te drukken, want sommige merken zijn aardig aan de prijs.
Odin heeft vanuit de fokker degomeat gehad en dat heeft hij de eerste periode gegeten.
Dat is hier alleen niet te koop dus erna ben ik over gegaan op andere merken. Nu krijgt hij Barfmenu (absolute favoriet), kb mix en tammenga. Regelmatig pak ik ook darf, Dailymeat (eigenlijk alleen de pens daarvan), Alaska en laatst heb ik eens carni voer geprobeerd. Maar ik heb dan ook het geluk dat de winkel waar ik kom echt heel veel keuze heeft. Al had ik het anders online besteld.

Hhilde

Berichten: 7445
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 03:15

Vaak, niet altijd, zijn puppymixen alleen fijner gemalen. Inderdaad met calcium opletten en ik zou per merk/mix bekijken of er aangegeven wordt of dit voor pups geschikt is.

Net zoals love_mandy ben ik echt voorstander van meerdere merken/smaken. Wij bestellen eens per maand en dan vaak minstens drie merken in verschillende smaken :j De laatste tijd veel Kivo, Daily Meat, Runner, Tammenga, Carnibest, KB Raw, Farm Food en dan af en toe wat anders.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:21

Ekowolf heeft op de website een speciale pagina voor KVV dat geschikt is voor pups. Het ligt er ook nog aan hoe oud ze zijn, want <14 weken is het nog een beetje anders.

Voor mij in ieder geval de reden om een hoge kwaliteit puppybrok te geven afgewisseld met af en toe een maaltijd gekookt/gestoomd voer, omdat de KVV zo ingewikkeld was voor een pup voor mijn gevoel dat ik dat niet zag zitten _O-. Helemaal als ze zo hard groeien vind ik het wel belangrijk dat alle verhoudingen e.d. goed zijn en dat ze alles binnen krijgen.

Uiteraard voor een volwassen hond ook super belangrijk, maar dat luistert voor mijn gevoel iets minder nauw. Als hij straks uitgegroeid is ga ik denk ik wel weer over op (gedeeltelijk) KVV.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:50

Klopt, voor pups mag het calcium gehalte niet te hoog maar ook niet te laag zijn. En in balans met het fosfor gehalte. Onder de 14 weken kunnen pups hun calcium opname nog niet reguleren, daarna beter maar tot de leeftijd van 6 maanden is het oppassen. Op de site van Ekowolf is inderdaad een mooie pagina met KVV voor pups en in de teksten staat dan bij sommige soorten dat het geschikt is vanaf 14 weken.

Afwisselen tussen merken is sowieso goed, ook (of juist) als je met premix voert. Zo wissel je ook de inhoud van de premixen af. Ook nu mijn hond volwassen is wissel ik actief tussen merken (koop er 3 of 4 tegelijkertijd en stapel dan afwisselend in de vriezer in). Ik zou voor een pup wel kiezen voor kvv met premix, zodat er geen tekorten zijn. Ik adviseer dan idd de site van Ekowolf en de site Voerwijzer om wat informatie in te winnen! Beide gaan specifiek in op pups!

Maartje_M

Berichten: 9370
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:42

Bedankt voor de info, heel fijn! Ik ga even op de sites die jullie hoeken snuffelen om te kijken wat geschikt is voor pup. Voor onze Ridgeback ga ik zaterdag een en ander inslaan, kunnen we vast kijken wat hij lekker vindt. Maar die is 6, dus dat is makkelijker. En meteen kijken wat ze hebben dat ook geschikt is voor pup. Online bestellen kan altijd nog maar ik vind het wel handig om gewoon te kunnen halen haha

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:26

Maartje_M schreef:
Bedankt voor de info, heel fijn! Ik ga even op de sites die jullie hoeken snuffelen om te kijken wat geschikt is voor pup. Voor onze Ridgeback ga ik zaterdag een en ander inslaan, kunnen we vast kijken wat hij lekker vindt. Maar die is 6, dus dat is makkelijker. En meteen kijken wat ze hebben dat ook geschikt is voor pup. Online bestellen kan altijd nog maar ik vind het wel handig om gewoon te kunnen halen haha


Let wel even op dat ze in de meeste dierenwinkels er geen tot zeer weinig verstand van hebben. Dus doe goed onderzoek voordat je er heen gaat om KVV te kopen voor je puppy.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:39

Ik heb nogal kieskeurige eters dus veel merken afwisselen gaat hier helaas niet :+

Pure Instinct en Raw4Dogs bv zijn echt mooie merken maar ze wisselen nog wel eens van groente en de kans is heel groot dat Ot en Ap het dan dus niet eten.

Ik voer KBRaw (wel verschillende diersoorten) en een paar rollen Alaska (wild, red & white complete) per maand.

Kivo en Darf zijn ze bijvoorbeeld ook niet zo’n fan van. Dus ik hou het maar gewoon op die 2 merken per maand. En dan voeg ik zelf af en toe wat groente toe.

De meest simpele KVV gaat het beste eigenlijk haha. Meuten.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:42

Warboel schreef:
Ik heb nogal kieskeurige eters dus veel merken afwisselen gaat hier helaas niet :+

Pure Instinct en Raw4Dogs bv zijn echt mooie merken maar ze wisselen nog wel eens van groente en de kans is heel groot dat Ot en Ap het dan dus niet eten.

Ik voer KBRaw (wel verschillende diersoorten) en een paar rollen Alaska (wild, red & white complete) per maand.

Kivo en Darf zijn ze bijvoorbeeld ook niet zo’n fan van. Dus ik hou het maar gewoon op die 2 merken per maand. En dan voeg ik zelf af en toe wat groente toe.

De meest simpele KVV gaat het beste eigenlijk haha. Meuten.


Ik wissel ook niet super veel van merk. Ik heb nu vlees besteld van slechts twee merken (wel 8 verschillende diersoorten). Die waren volledig en financieel een stuk aantrekkelijker. Freek eet geen kip en rund, dus dan vallen ontzettend veel betaalbare volledige mixen af helaas.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:31

Mijn honden als ik meer dan 2 dingen toevoeg aan hun eten of er teveel toevoegingen aan de KVV zitten:

Afbeelding

:') :') :')

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:18

Warboel schreef:
Mijn honden als ik meer dan 2 dingen toevoeg aan hun eten of er teveel toevoegingen aan de KVV zitten:

[ Afbeelding ]

:') :') :')


Het zijn net kinderen :') _O-

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:25

Vanavond hebben ze wel hun groentjes goed gegeten :9
Ik heb zakjes met gedroogde groente vlokken, die moet je dan even laten weken in heet water. Ik had die besteld bij Hondjekoek.

Afbeelding

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:29

Warboel schreef:
Mijn honden als ik meer dan 2 dingen toevoeg aan hun eten of er teveel toevoegingen aan de KVV zitten:

[ Afbeelding ]

:') :') :')


Hahaha _O-

Hier een soort vuilnisvat, alleen vis en zeevruchten is hij geen fan van. Behalve pure zalm kvv, sardine uit blik en de sint jacobsschelpen van Pamico na wat omkoperij.
Is dus qua afwisselen wel makkelijk, alleen qua omega 3 bron wat zoeken. Dus toch supplement er bij.

Maartje_M

Berichten: 9370
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:04

Onze ridgeback krijgt nu vrij maar was daar behoorlijk kieskeurig dus ik hoop dat vlees beter gaat…
Voor pup ga ik me inderdaad eerst goed verdiepen, maar aangezien we nog een grote hond hebben, kan ik nu wel gewoon alles kopen :+ als Tommy het dan nog niet mag hebben, moet Mino het maar eten