Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:57

Ook nog nooit van gehoord nee.

Pippa13

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:31

Ik heb even gegoogled!
"Een mengsel van aromatische planten met onze liefde en uw zorg voor huisdieren. Gemengd kruidenwater verkregen door destillatie en brouwmethode. Met het zorgvuldige geselecteerde kruidengehalte zorgt heyLove animal detox voor het elimineren van gifstoffen waardoor het immuunsysteem wordt verhoogd en de behandeltijd wordt verkort."

Ingrediënten;
linzen, paardenstaart, waterkers, rabarber, klis, lijnzaad, paardenbloem, melkdistel, zeepkruid, olm, melkwikke.

Ik zou er zelf niet zo enthousiast van worden.

Edit; ik houd het liever bij psyllium, probiotica of een harig konijnenoor :Y) dat doet soms als wonderen genoeg. Vaak lost het lichaam het zelf wel op.

JesdaJinn

Berichten: 10447
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:59

Ik kende het ook niet. Ook nog niet in verdiept hoor.
Was niet van plan om het te geven maar een keer een ondersteunend iets voor darmen etc.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:01

Als je de darmen wilt ondersteunen zou ik eerder kijken naar enkele producten, zoals bv: psyllium, pre-pro biotica of veendrenkstof bv. (dit geef ik ook alleen wanneer er aanleiding voor is) wanneer er aanleiding is ter ondersteuning. Zijn er ‘klachten’ waardoor je denkt dat ondersteunen nu nodig is? Of preventief? Preventief/onderhoudend kun je het ook doen in de vorm van voedingsmiddelen bv. bepaalde groenten, fruit , losse kruiden etc. is enorm veel keus in wat qua samenstelling mooie toevoegingen zijn zonder dat je er specifiek een samengesteld product voor zou hoeven geven. Zou er in ieder geval dan wel even iets beter naar kijken, iets specifieker zeg maar, ipv zo iets random te geven omdat je denkt dat het leuk is een keer een ondersteunend iets te geven zeg maar.

JesdaJinn

Berichten: 10447
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:15

cursebreaker schreef:
Als je de darmen wilt ondersteunen zou ik eerder kijken naar enkele producten, zoals bv: psyllium, pre-pro biotica of veendrenkstof bv. (dit geef ik ook alleen wanneer er aanleiding voor is) wanneer er aanleiding is ter ondersteuning. Zijn er ‘klachten’ waardoor je denkt dat ondersteunen nu nodig is? Of preventief? Preventief/onderhoudend kun je het ook doen in de vorm van voedingsmiddelen bv. bepaalde groenten, fruit , losse kruiden etc. is enorm veel keus in wat qua samenstelling mooie toevoegingen zijn zonder dat je er specifiek een samengesteld product voor zou hoeven geven. Zou er in ieder geval dan wel even iets beter naar kijken, iets specifieker zeg maar, ipv zo iets random te geven omdat je denkt dat het leuk is een keer een ondersteunend iets te geven zeg maar.


Nee snap ik. Moet me ook nog meer verdiepen maar was zo toeval dat ik deze mevrouw tegen kwam want had het er laatst met iemand over om mijn oudje wat te ondersteunen

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:17

Senioren ondersteunen is wel altijd een goed idee vind ik, maar ja wat je zegt; dan zou je je idd even moeten verdiepen erin, en dan kijken waar jouw hond als individu baat bij kan hebben en dan gericht toevoegen :j.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:43

Ligt er ook aan wat je wilt ondersteunen, Guinness, Puk & Abbay krijgen een poedertje voor de botten & Puk krijgt nog een extra supplement daarvoor omdat ze (nog) sport. Ze krijgen sowieso allemaal psylliumvezels omdat we KVV voeren, altijd al gedaan en vind dat gewoon een hele fijne toevoeging. Dana & Puk krijgen beide hormoonbalans op dit moment, de hel waaraan we de afgelopen zeven maanden geleefd hebben had een uitwerking op de hormonen in huis (volledig begrijpelijk), dus die twee krijgen tijdelijk de hormoonbalans om even wat ondersteuning te bieden. Gelukkig geen gevaarlijk gedrag of iets dergelijks maar ze zaten duidelijk in de knoop met zichzelf en dat was merkbaar, Puk veel meer dan Dana.

Nu hebben ze met Giardia de Parasitus gekregen, ik las er veel goeie dingen over en ik verwachtte er niet veel van, maar ik had echt het idee dat als het niet zou helpen het verder ook geen kwaad zou kunnen. Maar ik ben potverdorie goed verrast! Spuitpoep was met een dag onder controle en het heeft duidelijk (positief) effect op de darmen te zien aan de structuur en kleur van de poep die iedere hond doorlopen heeft.

Het advies is om Parasitus preventief ieder kwartaal te geven maar nu met Giardia iedere zes weken de kuur te doen à 10 dagen. Het komend halfjaar ga ik dat dus doorzetten, ik ben benieuwd of we na de andere kuren ook veranderingen (mogen) zien aan de ontlasting.

JesdaJinn

Berichten: 10447
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:53

Jinn (bijna 11 jaar) krijgt sinds begin dit jaar groenlipmossel en dat werkt wel goed. Daarnaast heb ik traumeel in huis voor als het nodig is. Van de week gleed Jinn uit en dan krijgt ie enkele dagen traumeel en dat bouw ik dan weer af.

Jaxx krijgt ook de groenlipmossel en Simba krijgt niks.

Ik wil ze ook iets geven zodat de darmen goed blijven werken en dat ze gezond blijven. Desnoods preventief.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:07

Gebruik jij de Traumeel ter ondersteuning van artrose klachten of ergens anders voor?

Sam krijgt groenlipmossel en een “all in one” kauwbrokje met glucosamine, collageen etc.

JesdaJinn

Berichten: 10447
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:31

Susanne schreef:
Gebruik jij de Traumeel ter ondersteuning van artrose klachten of ergens anders voor?

Sam krijgt groenlipmossel en een “all in one” kauwbrokje met glucosamine, collageen etc.


Ja. Jinn heeft artrose

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:42

JesdaJinn schreef:
Jinn (bijna 11 jaar) krijgt sinds begin dit jaar groenlipmossel en dat werkt wel goed. Daarnaast heb ik traumeel in huis voor als het nodig is. Van de week gleed Jinn uit en dan krijgt ie enkele dagen traumeel en dat bouw ik dan weer af.

Jaxx krijgt ook de groenlipmossel en Simba krijgt niks.

Ik wil ze ook iets geven zodat de darmen goed blijven werken en dat ze gezond blijven. Desnoods preventief.


Als er niks aan de hand is zou ik daar ook zeker niet teveel voor geven. Een kuur probiotica kan geen kwaad, daar zijn ook hele schema's voor. Maar echt iets dagelijks preventief zou ik niet doen.

Leo

Berichten: 50136
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:08

Dan zou ik eerder de voeding aanvullen met bijvoorbeeld groenten, waar je ook weer voor specifieke vezels kunt kiezen die de darmgezondheid stimuleren omdat ze fermenteerbaar zijn in de dikke darm (ook wel prebiotica, dus voeding voor de goede darmbacteriën).
Blind supplementen toevoegen is niet aan te raden, en heeft vaak ook geen echte functie.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:47

Mag ik hier ook binnenvallen? Ik heb sinds 1,5 week een boomer pup. Ze is 10 weken en doet alles super braaf. Alleen ‘s avonds is een drama. Ze slaapt gerust met onze aanwezigheid in de bench, vermaakt zich overdag prima en slaapt veel, maar alleen zijn gaat ze blaffen en piepen en ‘s avonds gaat ze echt tekeer. Soms slaapt ze wel redelijk door maar vaak is het toch nog veel eruit en uur bij de bench zitten eer ze tot rust komt.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:58

thirteenn schreef:
Mag ik hier ook binnenvallen? Ik heb sinds 1,5 week een boomer pup. Ze is 10 weken en doet alles super braaf. Alleen ‘s avonds is een drama. Ze slaapt gerust met onze aanwezigheid in de bench, vermaakt zich overdag prima en slaapt veel, maar alleen zijn gaat ze blaffen en piepen en ‘s avonds gaat ze echt tekeer. Soms slaapt ze wel redelijk door maar vaak is het toch nog veel eruit en uur bij de bench zitten eer ze tot rust komt.


Je geeft al je eigen oplossing. Voor je pup is alleen slapen nog een brug te ver dus daar zul je een aantal stappen terug moeten nemen. Eventueel naast de bench gaan slapen en dat langzaam maar zeker vergroten, of eventueel de bench naast het bed en de bench langzaam terug naar de gewenste plek.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:01

KimD schreef:
thirteenn schreef:
Mag ik hier ook binnenvallen? Ik heb sinds 1,5 week een boomer pup. Ze is 10 weken en doet alles super braaf. Alleen ‘s avonds is een drama. Ze slaapt gerust met onze aanwezigheid in de bench, vermaakt zich overdag prima en slaapt veel, maar alleen zijn gaat ze blaffen en piepen en ‘s avonds gaat ze echt tekeer. Soms slaapt ze wel redelijk door maar vaak is het toch nog veel eruit en uur bij de bench zitten eer ze tot rust komt.


Je geeft al je eigen oplossing. Voor je pup is alleen slapen nog een brug te ver dus daar zul je een aantal stappen terug moeten nemen. Eventueel naast de bench gaan slapen en dat langzaam maar zeker vergroten, of eventueel de bench naast het bed en de bench langzaam terug naar degewenste plek.


Hier sluit ik me bij aan :j

Het gaat zo te lezen veel te snel voor je pup wat heel logisch is op zo’n leeftijd en eigenlijk pas net in een nieuw huis zijn - dat is echt een enorme impact - dus even terug naar basics en opnieuw rustig opbouwen en ik zou dat ook doen door de bench op de slaapkamer te zetten naast je bed - zo hebben wij het iig gedaan - en vanuit daar verder te werken of naast de bench te slapen als deze niet in de slaapkamer staat/komt. Bij ons heeft de bench zeker wel een maand op de slaapkamer gestaan voor wij zijn gaan opbouwen naar slapen op een andere plek. Laat zo’n pupje eerst maar even nog wat steun hebben van jou als ze zo klein zijn (en zeker als ze aangeven dit nodig te hebben) :j In jullie geval zou ik dat dus ook helemaal opnieuw gaan opbouwen nu.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:36

Gaan we idd ook zeker doen. Lekker in de buurt houden. Ze vind het allemaal prima als ze ons ziet.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:56

thirteenn schreef:
Gaan we idd ook zeker doen. Lekker in de buurt houden. Ze vind het allemaal prima als ze ons ziet.


Dan zou ik haar die steun voorlopig gewoon even bieden als ze die nodig heeft en dan rustig in kleine stapjes uitbouwen, kost wat moeite maar dan heb je ook wat. :j

Pippa13

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:03

Inderdaad lekker nog even bij haar blijven en stapje voor stapje uitbouwen. Bij ons heeft het ook lang geduurd. Vidar was denk ik 12 of 13 weken oud geloof ik voordat hij alleen beneden in de bench durfde te slapen. De eerste weken bleef ik bij hem in de woonkamer en ik heb gewoon elke keer het matras verder weg gelegd tot in de keuken. Toen ik merkte dat dat beter ging ben ik boven gaan slapen. Soms moest ik na een piepje nog even roepen dat we boven waren, dat was voor hem genoeg om te weten dat hij niet alleen in huis was. Elke pup is anders en sommigen hebben gewoon wat meer tijd nodig. No worries! Komt vast helemaal goed :j

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:45

Mizora schreef:
Moeders is al 50% peruaan, 50% poedel, en waar zij zelf eigenlijk een ongelukje was (had ze een rustig hondje geweest, dan had de 'fokker' haar en haar zusje ook gehouden wwant eigenlijk kon ze er geen afstand van nemen. Maar het was geen doen), is de keuze om voor haar kruising te gaan dat niet. Ik wilde graag een poedelkruising rond de 10kg zonder labradorbloed en bij voorkeur met windhondenbloed om behendigheid mee te gaann doen en overal mee naartoe te kunnen nemen. Niets tegen labradors, maar het is gewoon mijn type hond niet en x poedel nog minder.

De grote uitdaging bij kleine doodles (en kleine poedels) is een stabiele hond vinden, wat voor mij erg belangrijk is, en vanaf het eerste ogenblik dat ik Emma zag, was mij duidelijk dat dit een stabiele hond was die niet in 7 sloten tegelijkertijd zou lopen. Ze is wel energieker dan wat ze in eerste instantie toonde (maar dat is voor mij alleen maar fijn), maar wel echt kneiterstabiel. Met de dekreu, een volle poedel, uitzoeken zijn er ook allerlei reuen afgevallen die ik niet stabiel genoeg vond. En dan wilde ik ook nog een goed geteste reu, waarbij de spoeling wel dun werd. Maar uiteindelijk heel leuk geslaagd (hd-a, ed-vrij, pl 0/0, ecvo alles vrij) en met goed resultaat.

Hoewel de peruaan eigenlijk onder de oerhonden valt, zit het wel in de richting van de windhonden. Ik ken er een aantal (deels raszuiver, deels x kelpie) en dat zijn stuk voor stuk prettige honden.

De gedachte is om een lijn kleine sporthonden op te zetten van zo'n 10kg en 40cm, dus medium behendigheid. Daarom was deze beoordeling ook zo belangrijk, want ik had stiekem wel een voorkeur maar aangezien ik ook in verdere generaties wil denken (overigens wordt de evenntuele reu voor Winter dan max 50% poedel en waarschijnlijk zelfs zonder poedelbloed. Het doel is dus niet terug naar de poedels te fokken) geeft dat (nog) meer stof tot nadenken qua kiezen.

[ [url=m/BD2xQX.jpg]Afbeelding[/url] ]

De rechter blijft. Ja, ze hebben allemaal een andere vacht.
[ [url=m/NE1nNf.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dan hoop ik dat je de testen ook goed na gekeken hebt want deze fokker staat er nogal om bekend het niet te nauw te nemen met de testen.
Verlopen Ecvo en dubieuze HD uitslagen.

En ik hoop ook echt dat je de nakomelingen van deze reu hebt bekeken want heel veel hebben een Franse stand en dit geeft hij geregeld door.
En dit heb ik al bij veel nakomelingen van hem gezien.

En de fokker verkoopt zelf ook pups die entropion hebben.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 00:48

En hoe weet jij welke reu Mizora gebruikt heeft dan?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:33

Ik heb de kopiën van de uitslagen nogmaals bekeken (op locatie heb ik de originelen gezien), er is niets dubieus aan en de ECVO was net weer gedaan (reu was toen bijna 6) toen ik kwam kijken om de reu te ontmoeten (dus nog voor de dekking). De nakomelingen die ik heb gezien stonden prima op de poten en ook de reu staat niet frans. De pups met entropion opeten is ook weer zo wat. Daarnaast is het niet per se al bij jonge pups te zien (indien mild).

------

Mijn pups hebben de eerste maanden ook in de bench op de slaapkamer geslapen en dat is ook het advies dat ik mee ga geven (bench is optioneel). Dat beneden slapen dat komt wel.

De pups zijn goed aan het oefenen met aan het riempje meelopen.



De pups hebben dagelijkse updates op mijn kennelpagina, daar staat ook de reu benoemd: https://www.facebook.com/profile.php?id=61556345995493

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:29

Hoe gaan jullie om met de hond en andere dieren?
Ik heb zelf kippen en kuikens. De kippen hebben een eigen omheind stuk. Meeko vond/vindt het leuk om tegen het hek aan te springen en ze te laten schrikken. In het begin triggerde hij erg op ze, maar tegenwoordig gaat ie een paar keer kijken en dan is het wel weer goed. De kippen reageren ook nog nauwelijks op hem, dus de lol is er wat af denk ik.
Nu heb ik kuikens, en die zitten op dit moment in een ren in de achtertuin. Meeko mag af en toe loslopen in de achtertuin als ik daar bezig ben. Hij is volledig geobsedeerd door de kuikens en zit alleen maar voor de ren naar ze te kijken. Hij maakt er weinig geluid bij, een meestal is het gewoon zitten. Als de kuikens naar buiten komen, dan besluipt hij ze en springt tegen de ren aan. De kuikens rennen dan weg natuurlijk, en hij rent om de ren heen. Vaak gaan de kuikens dan weer naar binnen en gaat hij weer zitten wachten.
Soms piept hij erbij, dat corrigeer ik wel. Dan is hij weer stil.
Ik merk wel dat hij al vaker bij de ren wegloopt en iets anders gaat doen. Dus er is wel verandering/vooruitgang.

Het is duidelijk dat hij de kuikens als prooi ziet en ze wil vangen. Hoe ga ik hier het beste mee om? Hij mag van mij best kijken, maar ik wil niet dat gejaag, zodat de kuikens rustig kunnen scharrelen. Wel corrigeren? Laten gaan, zodat hij vanzelf de lol erin verliest? Of toch maar gescheiden houden voor nu (dus niet meer in de achtertuin), omdat ik hem zo teveel trigger/ onbedoeld aanmoedig?

Het gaat om max 2 uur en echt niet elke dag, de kuikens hebben dus genoeg tijd om te scharrelen zonder hond. Kuikens = 5 weken, bijna volledige mini-kipjes op dit moment al.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:35

Wij hebben ook kippen en ik heb nori in het begin wel eens aan mezelf vastgebonden als de kippen los in de achtertuin waren. Enerzijds om de afstand te kunnen bepalen en hem te dwingen niet alleen met de kippen bezig te zijn en anderzijds om hem dus ook constant te kunnen belonen als hij zijn focus van de kippen af haalde. Het is nog niet zo dat de kippen en hij samen gerust los kunnen maar hij geeft er veel minder om. Heb wel eens gehad dat ik het hekje per ongeluk open liet staan en er een kip naar buiten ging. Bleef ie gewoon rustig liggen. Nu hebben we weer ‘kuikens’ van een week of 11. Die gedragen zich weer anders, piepen meer, zijn nog onrustiger. Dan merk ik dat hij weer veel meer interesse toont. Soms ook tegen het hek aan springt als wij ze even moeten vangen voor iets en ze beginnen flink te flapperen. Dus daar weer mee aan de gang.

Dat merk ik ook wel met bvb meerkoeten ten opzichte van eenden. Eenden gedragen zich wat rustiger/langzamer dan meerkoeten. Bij meerkoeten is hij dan ook veel meer aan. Het is volgens mij niet zo dat hij ze echt wil doden maar dan is het achtervolgingsspel wel aan.

Edit. Het opjaaggedrag is wel erg belonend voor hem. Ik zou de komende tijd proberen dat zo veel mogelijk te voorkomen. Dus inderdaad niet in de achtertuin of iig geen toegang tot de ren als jij er niet bewust mee bezig kunt zijn.
Laatst bijgewerkt door Gaabje op 30-03-24 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:38

Fijne paasdagen trouwens allemaal!
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:24

Ik was al bang dat het opjaaggedrag te belonend zou zijn. Daarom zijn de kippen ook niet meer zo interessant, sommige blijven gewoon staan nu, en dat is niet leuk natuurlijk!
Ik zal hem dan alleen buiten laten als ik hem actief kan belonen voor juist gedrag.
Het is natuurlijk ook niet fijn voor de kuikens, steeds dat weg rennen en stress. Dat lijkt me ook niet goed...

Bedankt voor je reactie :)

Fijne Pasen!