[HK] Show je aquarium II!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:18

ik zou dat dode weghalen, als het dood is rot het en krijg je die stoffen in je water waar je vissen weer last van kunnen hebben.
wat je met dat andere mos kunt doen.....
misschien kun je er een pluk uit halen en ergens anders vastmaken of tussen stoppen?
even wat dingen uitproberen en al doende merk je dan wel wat het handigste is.

die plant die ik vorige week had gehaald die jij ook hebt groeit hier als een gek.


Afbeelding

zit alleen af en toe los omdat de ancistrus het los woelt.

moest vandaag ook even met de bakken bezig, heb ook wat dode vissen gehad helaas.
heb vorige week veel nieuwe planten er in gezet en heb het idee dat het daar mee te maken heeft.

nieuwe bakje staat nu 2 week in te draaien.
plantjes lijken het goed te doen, staat van alles en nog wat in haha :')
heb er al een bult garnalen in gedaan.
bovenin drijft nog een stuk spiderwood,die komt nog bij het andere te zitten
krijg alleen geen mooie foto.

Afbeelding

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mijn planten groeien zo ontzettend snel := Moet echt wat snoeien maar vind het dan ook weer zonde om een deel gewoon weg te gooien...

Eerste foto voor, toen met stukje hout en nieuwe plantjes en nu 1,5-2 weken later.

Hier helaas ook geen plaats voor die leuke algeneters.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:17

herkenbaar, dat heb ik dus ook.
heb altijd veel mos over, en andere plantjes.
maar meeste beland wel in de vuilnisbak.

groeit mooi zo bij jou!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:21

Thx :o

Vind het zelf ook mooi geworden (al zijn dit niet zo'n super foto's). Nu zorgen dat het mooi blijft, en de visjes nog wat ruimte houden om te zwemmen.

Ik blijf bijleren over de aquarium hobby <3 Vind het daarom ook heel leuk om jullie foto's te zien en mee te lezen!

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:45

Blijf aquarium ook erg leuk vinden en leer graag bij maar komt erg veel bij kijken zeg als je het goed wil doen. Kan er toch wel 1 a 2 uur per week mee bezig zijn denk ik. En kijk uren nog veel meer haha

Die plant doet het hier ook best goed, al veel stekjes maar niet overal in de bak is het een succes. De 2 planten met kleinere bladeren die tegelijk met die kwamen lijken beiden weg te rotten. De ene bij de wortels de andere aan de koppen. Morgen weer wat plant werk op agenda staan

Bedankt voor de tips wat de mos betreft ga morgen het beter bekijken. Heb niet het idee dat het echt rot is

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:12

zo, ik ben ook een tijdje afwezig geweest.
Probeer weer vaker mee te lezen.
Jammer van het visje dierenfan :( Bruin mos is dood, dus die kun je gewoon verwijderen. Zou het kunnen dat het mos rechts minder licht heeft dan links? dat kan een van de redenen zijn hoezo het bruin wordt.

Lieszje: jammer dat je het sulawesi garnalen bakje weg wil doen. Je hebt ze ook nog niet zo lang, toch?

Wij zitten hier ook mee. Ik wacht nu af hier wat met de grote 190l bak gebeurt. Nu ineens maar 1 vuurtetra over. Alles is al redelijk oud. dus wij wachten nu gewoon tot alles beetje uitsterft en dan gaat de bak weg. Ook alleen al omdat we dus ook binnenkort willen verhuizen en wil hier alles, waar ik niet zeker van ben weg hebben, voor wij het meeverhuizen

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:50

Nee dat plankje heeft overal volledig licht. Mijn lampen zijn al wel vele jaren oud. Bij mij sowieso 3 jaar leeg en uit gestaan en lampen waren al aanwezig. Ze doen het verder altijd goed. Staan 7 uur per dag aan. Helaas wel behoorlijk algen groei, ook weer blauwalg. Maak wel de bladeren regelmatig vrij van algen. Heb daar geen middeltje tegen overigens

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:16

er word aangeraden om elk jaar de lampen te vervangen.
bij tl doe ik dat wel, nu met led wacht ik even af hoe het gaat.

blauwalg kun je blue exit gebruiken.dat werkt erg goed :j
enige echte alg wat ik heb is baardalg,maar dat stoort niet zo

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:30

Geen idee of slakken gelijk al zelfstandig zijn masr lijkt mij van wel. Ik tel sowieso net snel al 12 inimini slak etende slakken (helena slak). Mocht iemand interesse hebben dan wil ik er tzt gerust herplaatsen. Ze zijn momenteel nog wel heel erg inimini dus zou nog even afwachten. Is tzt af te halen op eiland tholen of in Heinkenszand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:16

dierenfan schreef:
Nee dat plankje heeft overal volledig licht. Mijn lampen zijn al wel vele jaren oud. Bij mij sowieso 3 jaar leeg en uit gestaan en lampen waren al aanwezig. Ze doen het verder altijd goed. Staan 7 uur per dag aan. Helaas wel behoorlijk algen groei, ook weer blauwalg. Maak wel de bladeren regelmatig vrij van algen. Heb daar geen middeltje tegen overigens


Tegen blauwalg kun je ook bezig zonder chemische middelen. 50 tot 75% waterwissel, fikter niet schoonmaken, zoveel mogelijk blauwalg handmatig weghalen en dan volledige blackout doen van 5 a 6 dagen. In tussentijd niet spieken! Na de blackout filter schoonmaken en 50% waterwisel doen. Ik heb een 80cm bak die enorm onder de blauwalg zat (lakse houding van mijn kant..) en na 3 van deze behandelingen waarbij ik de bak ingepakt heb met vuilniszak was en ben ik de blauwalg kwijt! Als het nog niet zo ernstig is heb je aan 1 of 2 behandelingen genoeg. Als je nl met 1 behandeling met chemisch spul klaar zou zijn, zouden ze kleinere verpakkingen verkopen. Hier maken ze je gewoon afhankelijk van weer een product uit een flesje waar je prima zonder kan.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:15

Klopt Veriye.
Garnalen heb ik denk pas sinds eind Februari :+
Zijn in korte tijd wat dingen veranderd en verhuizen zat ook niet echt in de planning :')
Vind het zonde als hij ergens boven moet staan voor een nog onbekende tijd. De filter zat blijkbaar ook verstopt en dat had ik niet eens door. En dan staat hij nu nog in de woonkamer :+

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:04

Wel jammer!
Ik heb vanmorgen onze grote ancistrus dame laten gaan :( ze mocht rond de 6 jaar oud worden.
Ineens zag ik haar met haar mond ver open op de zij liggen, dus wou haar eruit halen, omdat ze wel dood leek, maar ineens ging ze bewegen en haar ogen bewegen. Heb haar nog even gelaten. Maar ze bleef op dezelddwe plek liggen en de andere vissen kwamen al om even te proeven zeg maar. Dus heb haar maar eruit gehaald en laten gaan :(

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:37

ahhh, wat sneu!
6 jaar is ook een mooie leeftijd :j

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:43

Ja, echt sneu... wij hebben nog wel twee van haar baby´s in een andere aquarium... dus dat is wel mooi
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe oud ze normaal worden :+

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:44

Volgens mij is dat best oud :j

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:45

Ach wat zonde... Gelukkig kon je haar nog laatste stukje lijden besparen.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:47

Welke vloeibare plantenvoeding gebruiken jullie en dosering zoals aanbevolen of ervaring met andere dosering? Mijn vloeibare voeding namelijk bijna op en niet echt tevreden over hoe de planten het momenteel doen dus benieuwd of jullie andere gebruiken of anders doseren

J0anieke

Berichten: 4880
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:00

Ik gebruik geen vloeibare plantenvoeding maar co2.. Had in m'n vorige aquarium een bakje voor bio co2 ('zelf gemaakt') hangen en in m'n garnalen bakje nu had ik met opstarten co2 uit een flesje en nu gebruik ik eigenlijk niks meer aan voeding.. :')

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:35

ik heb flora grow
https://www.aquastorexl.nl/colombo-flor ... 00-ml.html

als ik het niet vergeet gaat dat na de waterwissel er bij.
dus eens in de week of 2 week en dan de dosering diener op staat
en ik heb easy carbo, en als ik dat niet ook vergeet gaat dat 2x per week er in.
en alles groeit als een tierelier

bakjes nu

Afbeelding

Afbeelding

foto’s zijn echt ruk trouwens, jammer want op mijn mobiel zijn ze mooi scherp.
nou ja het geeft een idee.


en nieuwste bakje wat net sinds zondag met vissen er in draait.

Afbeelding

de corydoras longfin zijn gek op de stroming van de pomp die er in zit.
zwemmen ze er tegenin en zie je ze zo achterover weer terug tuimelen.
lijkt grappig.
is ook maar in 1 zijde zo, dus ze zoeken dat daar echt bewust op.
heb nog even de oude pomp van de vorige bak er in hangen voor de baxterien.
heb filmpje gemaakt van ze, die zet ik er zo bij.


Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:45

Ik gebruik voor mijn kleine bakje de HS Aqua Flora Carbo dat is met CO2 toevoeging.
En voor de andere bakken gebruik ik HS Aqua FloraCell
En dan gewoon de dosering op de beschrijving elke vrijdag.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:56

Hebben jullie tips om een 60 liter bak te verhuizen een uur verder op? Ik zat zelf te denken aan de vissen apart in een bak, deze afsluiten voor een uur of liever niet? De planten maak ik me t minst zorgen om gezien t e en a niet zo mooi meer zijn. Plan is ook de planten daar dan te vervangen op enkele na

J0anieke

Berichten: 4880
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 06:59

Vissen in een andere bak voor een uur moet prima kunnen met gezonde vissen.
Zou dan alles verder laten zoals t is in je bak en zoveel mogelijk water uit je aquarium halen en hiervan ongeveer de helft meenemen in een jerrycan ivm de goede bacteriën.

En je kan even vergelijken (volgensmij kan dat via internet) of er grote verschillen zijn in waterkwaliteit van de regio's.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:18

vissen er uit in een emmer en zoveel mogelijk water er uit,pomp even in het water laten.
en zo stil mogelijk vervoeren, anders word het echt een zooi
en bij aankomst weer vullen. zo heb ik mijn bakken verhuisd :j

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:37

Wij hebben gewoon water eruit voor de helft zodat die te dragen was, met vissen en alles erin gelaten maar was voor ons half uurtje rijden :+

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:20

Wij hebben de bak leeg gehaald, zoveel mogelijk water in emmers en bakken gedaan. Filter in een bak met water voor de bacteriën en vissen bij elkaar in een emmer. Planten bij elkaar in een emmer. Grind in aparte bakken (veel bakken!!)
De bak moest helemaal leeg, anders was ie niet te tillen!!

Thuis de bak op de plek gezet en deel van het grind er weer in gedaan. Niet alles meer, was echt een hele dikke laag. Daarna het oude water er in tot de bak half vol was. Planten erin gezet. Bak afgevuld met de rest van het oude water en nieuw warmer water. Daarna temperatuur geregeld en filter aangesloten. Vissen zaten al die tijd in een plastic bak met klein filtertje en verwarming. Nadat de bak redelijk op temperatuur was, de vissen er voorzichtig weer ingedaan. Geen dode vissen gehad en planten zijn allemaal goed aangeslagen.