Omdat er dit jaar enorm veel supermooie foto's zijn gemaakt van Runa en mij, leek het me erg leuk om mijn jaar met mijn topper Runa visueel samen te vatten! Heel moeilijk om uit alle leuke foto's de beste uit te kiezen, maar het is volgens mij aardig gelukt!

Het was een jaar van veel veranderingen, maar voornamelijk goede! Onze samenwerking en onderlinge afstemming is een hoop verbeterd. Ik moet wel bekennen dat dit komt doordat ik zelf eerlijker en rustiger ben nu, Runa was altijd al een liefe schat. Verder was dit het eerste volle kalenderjaar samen. Wat gaat de tijd toch snel

Het jaar begon goed met een supermooie fotoshoot in de sneeuw!

Een shoot met veel mooie foto's waarvan 1 nu uitvergroot in de woonkamer hangt, en dat terwijl mijn ouders geen paardenmensen zijn
Helaas stond ponylief hier nog wel op een pensionstal waar ze 's winters maar weinig naar buiten kon. Het was mijn plan te wachten tot na de zomer en dan te verhuizen naar een plekje waar ze wel meer buiten kon, maar ik kon het toch niet over mijn hart verkrijgen haar nog zo lang maar wat te laten staan. Dus: verhuizing!
Bij een verhuizing hoort natuurlijk ook een nieuw uitzicht... En dat gaat twee kanten op. Tja.

Gelukkig zijn het niet allemaal gekke dingen die bij de verhuizing komen kijken; ook hele mooie, zoals dit prachtige weggetje.

Nooit spijt gehad van deze verhuizing, ondanks dat we nu geen binnenbak meer hebben. De omgeving is mooi en Runa en ik hebben samen heerlijk alle paden in de buurt verkend. Wat een genot!
Bovendien is de stal ook erg gezellig. Niet lang nadat ik er kwam, werd er een leuke schriktraining-dag gehouden, compleet met thee en gebak. Nu is Runa een koele kikker, maar het was toch leuk om mee te doen.

Foto door B Maarsingh fotografie - https://www.facebook.com/bmaarsingh/?fref=ts
In de zomer nog een mooie fotoshoot gehad met Naomi Feenstra! (https://www.facebook.com/naomifeenstraf ... e/?fref=ts)

En een mooie close-up van mijn favoriete neusje door Devica fotografie/EngeltjeS op bokt

Maar je kunt natuurlijk niet altijd charmant zijn...

Enn.... Dit jaar zijn we voor het eerst gaan zwemmen! Ik vond het best spannend, maar Runa was niet bepaald onder de indruk. Ja ja, ze is zelfs van de bodem gekomen! En toen maar snel weer eruit, want er groeide ook nog lekker gras aan de oever

Over eten gesproken, Runa at ook graag een hapje mee bij de buren.

Ook hebben we de overstap gemaakt van altijd met bit naar altijd bitloos en van boom naar boomloos. Als recreatief ruiter met een oerbraaf paardje, vond ik het niet meer nodig te rijden met een bit, vooral omdat ze het zo goed doet op een sidepull. (Hoofdstel links is trouwens te koop
)En ook komt haar wintervacht er alweer op! De foto verkleurt iets, maar in de herfst is ze wel op haar mooist, al zeg ik het zelf

Ook vind ik het wel eens leuk om zonder hoofdstel te rijden. Toen er in de buurt een soort workshop werd georganiseerd door FRA om bitloze hoofdstellen te proberen, heb ik mij hiervoor dan ook aangemeld. Het resultaat: samen met ponylief in een vreemde bak gewoon even met een neckring rondgereden. Zowel stap, draf als gallop. En wat was ze braaf! Zelfs de instructeur van FRA leek onder de indruk. Erg mooie ervaring!

Helaas ging het niet allemaal over rozengeur en zonneschijn dit jaar. Wat een leuk weekendje Appelscha had moeten worden, werd 1 dag regen en een hoefzweer. Na een dierenartsbezoek werd aangeraden dagelijks te weken in de biotex. Dat gaat natuurlijk nooit lang goed...

Gelukkig is het hoefzweertje uiteindelijk wel weggegaan, maar niet voordat het via de kroonrand naar buiten kwam...
Daarna bovendien ook nog een luizenplaag gehad. Gelukkig was het toen wel weer klaar met de aandoeningen en dierenartsrekeningen voorlopig. (snel afkloppen...)En dus gaan we heel snel door naar leukere onderwerpen, zoals.. Een nieuw hoofdstel! Deze sidepull had ik al een tijd op het oog en toen Sinterklaas het land in kwam, kon ik hem dan eindelijk om het hoofdje van ponylief gespen. En hij past! Blij, blij blij! Hiermee kunnen we goed verder met het verbeteren van de techniek voor bitloos rijden (en anders staat hij gewoon super mooi
).
En als afsluiter van dit jaar een prachtige kerstshoot door https://www.facebook.com/bmaarsingh/?fref=ts ! Runa's ''engelenhaar'' leende zich perfect voor het invlechten van LED-lichtjes, en op haar derriere was ruimte zat voor een kleine kerstboom.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van ons jaaroverzicht en ik wens jullie allemaal alvast een vrolijke kerst en een gelukkig nieuwjaar!