Elk jaar hoop ik dat het volgende jaar beter gaat worden maar telkens gebeurt er wel weer iets waardoor mijn jaar tegenslaat.

Vorig jaar had ik dit topic geopend:
[ITP] Hyrano in 2014: back on track!
Januari - februari - maart
Alles ging dus goed, ik had in februari een B wedstrijd meegereden waar ik 192 & 195 punten haalde. De teller stond toen op B+6.
Begin maart is Hyrano teruggekomen van zijn training. We gingen op een nieuwe stal staan en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad! Hij is daar zo goed opgeknapt!
In maart had ik ook nog 2 wedstrijden meegereden. De ene wedstrijd was hij gevallen in de trailer, gelukkig niets aan over gehouden. De andere wedstrijd ging vrij oke, ook weer 2 WP's erbij.
April - mei
Helaas kwam hij toen mank te staan. Wij dachten aan een hoefzweer, uiteindelijk bleek het irritatie van zijn pees te zijn omdat een hoefsmid zijn rechterhoef scheef had bekapt. Hij heeft hierdoor 2-3 weken flink gemankt, daarna ging hij beter maar voor de zekerheid ging ik nog niet rijden. Toen hij weer helemaal goed liep, kwamen mijn examens eraan waardoor hij ongeveer anderhalve maand niet gereden hebben.
In tussentijd hebben ook nog een fotoshoot meegedaan. Ik was eerst al bang dat ik hem moest afzeggen maar gelukkig liep hij toen beter en kon hij gewoon mee.

Juni
We zijn nu eind juni. Ik had intussen een nieuwe instructrice gevonden en we konden dan weer volop gaan trainen.
Juli
18 juli zijn we ook nog eens gaan zwemmen met hem. Hij vindt het altijd heerlijk dus het is een leuke afwisseling

Ergens eind juli mijn laatste B wedstrijd meegereden. Onze teller stond op B+10
Augustus
Begin augustus mijn L1 debuut gemaakt waarbij ik 2 keer eerste werd met 189 en 199!! Wat was ik trots!

Een tijdje daarna is een vriendin langsgeweest om foto's te trekken tijdens mijn les. Wat is het toch een gaaf paard!

Eind augustus nog eens een L1 wedstrijd meegereden en daar haalde ik ook weer 2 WP's. Teller staat dus op L1+5.
Ook had ik mijn (toen veel te dikke) pony Ferdo eens op de foto gezet. Het was toen erg warm en hij begon al te zweten van 3 rondjes lopen dus maar snel gestopt zodat hij terug in zijn stalletje kon.

September
Helaas kwam kort na die laatste wedstrijd slecht nieuws...

De DA vond echter bij de pees geen probleem en dacht dat dit een secundair probleem was door een probleem in de hoeven. Hoeven op de foto en daaruit kwam dat hij rechts een erg dunne zool heeft en op beide voorhoeven chronisch bevangen staat.
Ik was zo verdrietig, de DA kon niets met zekerheid zeggen, het was zo oneerlijk ook. Ik heb daarna verschillende (hoef)klinieken gemaild en gebeld over zijn probleem om dan te vragen wat zij dachten dat verstandig was. Zo ook de gebroeders Van Nassau. Hier konden we al snel terecht en die heeft er een break over beslag onder gezet. Hij zag het gelukkig nog wel gewoon goed in en na een week mocht ik gewoon weer rijden op het niveau waar ik gestopt was!!

Nu moeten we wel om de zoveel weken naar Roosendaal rijden (ik ben van Belgie) maar ik merk verschil dus daar ben ik erg blij om

Oktober
In deze maand heb ik een buitenritje gemaakt met mijn lieve pony in een lekker najaarszonnetje!

Jammer genoeg kreeg ik een tweetal weken later weer slecht nieuws. Mijn pony, Ferdo, deed de laatste maanden onder het zadel heel stout. Ik was er ook in augustus flink afgevallen. Osteopaat en zadelpasser erbij, maar hij bleef stout doen. Ook op buitenritjes met een vriendin was hij heel gespannen (kan je ook wel zien aan de galopfoto, erg ontspannen was het niet).
Op Bokt had ik een topic geopend en de meesten dachten aan Kissing Spines. Dus kliniek gebeld, afspraak gemaakt en daar konden we een week later terecht.
Helaas kreeg hij ook de diagnose van Kissing Spines. Gelukkig maar een milde vorm dus de DA zag het ook nog goed in.
Na de diagnose moest ik Ferdo longeren. Dus zo gezegd, zo gedaan. Alleen had ik niet echt de indruk dat de rug van Ferdo iets deed. Ik heb dus besloten lessen te pakken. Daar kreeg ik te horen dat Ferdo 2 favo houdingen heeft om in te lopen. Ofwel met zijn hoofd in de lucht (en rug weggedrukt) ofwel met zijn neus over de grond, maar dan gaat hij op de voorhand dus dan doet die rug ook niks. Dus we zijn nu nog met een enkele longe bezig, maar (als ik de tijd vind) gaan we ook beginnen met dubbele longe. Tegen de lente hoop ik hem weer te kunnen rijden.
Hier zie je nog een foto van toen ik hem longeerde op aanraden van de DA. Hij deed echter niks met zijn rug dus ik besloot om toen lessen te pakken.

November - december
Momenteel gaat het rijden met Hyrano erg goed. Ik hoop dat we dit kunnen aanhouden. Plan is om volgend jaar weer wedstrijden mee te rijden! Ferdo zal wellicht in de lente weer onder het zadel gaan!

Ook nog een foto'tje van Hyrano tijdens het rijden.

Zoals je ziet is mijn 2015 niet fantastisch gegaan maar we blijven positief en hopen dat 2016 ons jaar wordt