Een jaar lang genieten, twijfelen en overwinnen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Een jaar lang genieten, twijfelen en overwinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 23:58

Met mijn droompaard Garola <3

Een jaar geleden zat ik in een zware periode met mijn twee paarden. Hoe moeilijk het ook was om toe te geven, ik haalde geen plezier meer uit het rijden met mijn merrie's. Omdat ik zo gek was/ben op mijn twee dames, heb ik de beslissing genomen om de eerlijkste keuze te maken voor ons allemaal. Daarom besloot ik om een goed plekje voor ze te zoeken. Wat ik hierna wilde was ik nog niet over uit. Dat zou ik wel zien als ze beide verkocht waren.

Afbeelding

Enkele dagen nadat ik deze beslissing had gemaakt, stond er een fotoshoot in de planning bij een bekende van mij. Haar paard stond op een stalling die tevens wat handelt in paarden. Ik was iets eerder op locatie dan op de planning stond. Daar liep ik de staleigenaresse tegen het lijf, die ook via via had gehoord dat ik de moeilijke beslissing had gemaakt om mijn paarden te verkopen. Ze had nog wel een leuk paard op stal staan voor mij.. :D Maar goed, ik was nog niet op zoek naar een nieuw paard. Maar kijken kan geen kwaad toch? Een gigantisch grote onbeleerde bruine merrie, alleen een wit kolletje en een koppie om verliefd op te worden. En dat werd ik ook.. <3

Afbeelding

Tsja, en dan moet je beslissingen maken. Ik had mijn merrie's natuurlijk beide nog op stal staan. Daarom heb ik het eerst maar uit mijn hoofd gezet, in hoeverre ik dat kon. Zelf dacht ik dat dit aardig ging, maar volgens mijn vriend ratelde ik er de hele tijd over door. :+ Ze moest betaald worden van het geld dat mijn andere paarden op zouden leveren, en die waren nog niet verkocht. Dan moest ik haar toch maar uit mijn hoofd zetten..

Maar toen kreeg ik een geweldig aanbod van mijn allerliefste vriend! <3 Ook hij had gezien hoe gek ik op haar was en hoe goed het klikte, en ook hij had een zwak voor haar gekregen. Hij heeft aangeboden om mij het geld voor te schieten zodat ik mijn droompaard zou kunnen kopen! Mij kon je natuurlijk niet gelukkiger krijgen :D Enkele dagen daarna hebben we haar laten keuren. Goedgekeurd! Ze was officieel van mij.. <3

Afbeelding

Mijn geluk kon niet op. Enkele dagen nadat ik haar officieel had gekocht zijn ze begonnen met beleren. In die tijd heb ik heerlijk wat met haar omgetut. Ik genoot volop van haar heerlijke karakter.

Afbeelding

En kwam ik achter bepaalde karaktertrekken van haar.. :+

Afbeelding

Ondertussen ging het beleren erg goed. Het enige probleem was dat ze met het opstappen erg angstig was. Ze raakte wat in paniek en kreeg wat vluchtgedrag. In principe geen probleem als je snel opstapte en er geen aandacht aan besteedde. Elke keer als de persoon die haar inreed er weer op ging, begon het bij mij te kriebelen. Natuurlijk was ik erg nieuwsgierig dat ze ook echt zo aanvoelde zoals ik hoopte dat ze aan zou voelen. Op een ochtend kreeg ik een appje, of ik er 's avonds zelf ook op wilde.. Ja natuurlijk! :D En zo mocht ik die avond voor het eerst op mijn eigen paard rijden.

Afbeelding

En het voelde helemaal geweldig! Ze deed zo haar best, ondanks dat ze het nog erg lastig vond om haar lange benen mee te krijgen. Voor mij bevestigde dit onze klik niet alleen in omgang, maar ook onder het zadel. Enkele ritjes van ons samen volgenden.

Afbeelding

Inderdaad enkele ritjes. Doordat ik erg onzeker werd en dat overbracht op haar, ging het steeds minder goed. Het voelde gewoon niet meer zoals het eerst voelde. Het vertrouwen was weg. We zakten beide naar ons dieptepunt. Ik begon te twijfelen of Garola wel het juiste paard voor mij zou zijn. Hoe had ik het ooit in mijn hoofd gehaald om zo'n jong onervaren paard te kopen? Nog één keer zou ik kijken of ze het juiste paard voor me zou zijn. Met mijn dwarse hoofd zadelde ik haar op, terwijl ik een slecht gevoel in mijn onderbuik had. Mijn vader hield haar vast tijdens het opstappen. Met het opstappen schoof het zadel wat opzij en voordat ik mijn been er helemaal overheen kon krijgen, stormde Garola in paniek er vandoor. Na enkele seconden lag ik er naast. Dit had mijn slechte gevoel bevestigd.

Heel veel tranen later heb ik de knoop doorgehakt en heb ik haar te koop gezet. Mijn droompaard, mijn alles.. Hoe had het zo ver kunnen komen? Maar ik vond het niet eerlijk tegenover haar om haar te houden, omdat ik haar niet de zekerheid zou kunnen bieden die ze nodig zou hebben. Het gevoel was vreselijk, maar de keuze was gemaakt.. Ondertussen is ze naar een andere stal verhuisd. Deze stal is dichter bij huis en hier zou ze meer naar buiten kunnen.

Enkele dagen nadat ik haar te koop had gezet kreeg ik bericht van mensen die wilden komen kijken. Deze mensen zijn langs geweest en waren ook gek op haar. Oh wat deed dit pijn.. Mijn vader is vanuit Friesland naar Drenthe gereden om haar te röntgen te laten keuren. Als ze goedgekeurd zou worden, zou ze meteen meegaan met haar nieuwe eigenaar. Ze heeft haar voorbeeldig gedragen, zowel op de trailer als bij het keuren. Stikzenuwachtig wachte ik op het telefoontje van mijn vader dat ze goedgekeurd werd. Toen ik door mijn moeder werd gebeld, wist ik dat er iets niet klopte. Ze had een kleine bemerking. De kans dat ze hier ooit last van zou krijgen is minder dan 1%, maar de koper wilde het risico niet lopen. Ik kon wel door de grond zakken. Ik had haar uit mijn hoofd en hart gezet, maar nu kwam ze terug..

Toen ik op stal kwam, stond ze zich gigantisch op te winden in de box. Ik voelde me wanhopig en wist niet wat ik met deze situatie aan moest. Ze zou nooit binnen mijn ideale plaatje passen. Ik wilde op buitenrit, ik wilde er op kunnen springen zonder zadel, ik wilde gewoon een braaf paard die mij niet onzeker maakte. Alles leek zo ver weg..

De staleigenaresse zei tegen mij dat het zo had moeten zijn. Zij heeft mij overtuigd om lekker met haar aan de gang te gaan. Gewoon aan de hand, niks forceren en gewoon genieten. Ze kreeg een prachtige buitenstal zodat ze lekker kon kijken wat er allemaal om haar heen gebeurde.

Afbeelding

De eerste stappen die we hebben genomen zijn dat ze op mijn commando halt moest houden. Als ik achteruit zou lopen, zou zij dat ook moeten doen. Dit pikte ze erg snel op. We kregen er steeds meer plezier in. Ergens kwam weer wat terug van wat we eerst ook hadden. Daarna ben ik begonnen om haar opstapprobleem te verhelpen. Ook hiermee begonnen we simpel. De eerste keer dat ik een sprongetje naast haar maakte, sprong ze met vier benen de lucht in.

Toen ook dit normaal voor haar werd, hebben we voorzichtig weer eens een zadel er op gelegd. Gewoon aan het halster, maar wel met het zadel op.

Afbeelding

Langzaam aan begon ik haar weer te vertrouwen. Door consequent maar eerlijk tegen haar te blijven, kreeg ik ook het gevoel dat ik vertrouwen van haar terug kreeg. Uren lang heb ik op het krukje naast haar gestaan, gezeten en gesprongen. Het vertrouwen om er weer op begon langzaam te komen. Omdat ik niet weer dezelfde fouten wilde maken, heb ik gewacht we er beide helemaal klaar voor waren. En ineens was het moment daar.. Ik zat weer op mijn eigen paard! <3

Afbeelding

Dat gevoel was met geen woorden te beschrijven. Het vertrouwen was terug, en meer dan ooit! Ik werd opnieuw stapelgek op mijn paard. Ik heb nooit durven dromen dat ik ooit weer op zou stappen. En toch hebben we het samen geflikt! We raakten steeds meer aan elkaar gehecht.

Afbeelding

Ook het rijden ging steeds beter..

Afbeelding

Zoals ik eerder noemde, was mijn grootste wens om een braaf paard te hebben waar ik lekker mee naar buiten zou kunnen en zo zonder zadel op zou kunnen springen. De eerste buitenrit werd al snel een feit en ook zonder zadel was geen probleem.

Afbeelding

Mijn vriend heeft ons ook prachtig op de foto weten te zetten. Omdat mijn vriend ook zo gek op haar is, vond ik het wel zo leuk om ook hun samen op de foto te zetten.

Afbeelding

En afsluitend wil ik graag ons geweldige buitenrit van afgelopen weekend laten zien. We zijn van zo ver gekomen, maar uiteindelijk heeft het ons ook zoveel gebracht! Natuurlijk kan op onze laatste afbeelding haar heerlijke bekkie niet ontbreken :D

Afbeelding

Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om mijn verhaal te lezen. Hopelijk gaan we het komende jaar samen weer zo fantastisch in!

syenna_s

Re: Een jaar lang genieten, twijfelen en overwinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:08

wat mooi!! heel veel succes het komende jaar!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:27

Heel erg bedankt!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:42

veel plezier en succes in het volgende jaar! wat een mooi verhaal!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:58

Haha idd een heel verhaal !
Maar ik heb het helemaal gelezen en de foto's bekeken ! :+
Wat zijn jullie een mooie combinatie en wat vooral op de laatste foto's
opvalt is dat je paard ook een enorme ontwikkeling heeft door gemaakt en
er echt fantastisch uitziet ! +:)+
Ik hoop dat jullie nog heel lang samen op deze roze wolk mogen blijven zitten <3 <3 .
En wat een super lieve vriend heb je :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:22

Knap dat je zo hebt doorgepakt, ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelde toen het allemaal niet lukte.
Want wat is het een schat van een dier om te zien <3 Blij dat alles op z'n pootjes terecht is gekomen!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:38

Wat een heerlijk paard en knap van je dat je doorgezet hebt!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:11

Zo zie je maar, het is een eerlijke beslissing naar paard toe om te verkopen als het niet klikt, maar je moet ook niet te snel opgeven :)

Ze heeft een erg lieve uitstraling, veel plezier in 2016 !

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:11

Wauw wat heb je het mooi omschreven!!! En super goed van jullie om toch jullie goeie gevoel te volgen.

Op naar de "volgende" en eerste hindernis? ;)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:17

Topper ben je! Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen :j
Nooit te snel opgeven! Vertrouwen kost tijd

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:20

Wat mooi geschreven! Super dat je hebt doorgezet, had even kippenvel bij het lezen :o
En ze is heel mooi :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:28

goed dat je doorgezet hebt TS. is het verkopen van je andere 2 paarden nog gelukt?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 13:36

Wauw wat een geweldige reacties! Bedankt iedereen <3

Babootje schreef:
goed dat je doorgezet hebt TS. is het verkopen van je andere 2 paarden nog gelukt?

Die hebben beide een prachtig plekje gekregen met eigenaren die er superblij mee zijn! :D Ik ontvang van beide geregeld foto's.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:32

Wat een verhaal hè, als je alles zo achter elkaar ziet.
Gelukkig zijn jullie op de goede weg naar een mooie toekomst!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:41

Wat een verhaal! Het heeft zo moeten zijn dat ze nu nog bij jou is. Heel veel geluk en plezier toegwenst samen! :+:

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:54

Wauw als je dit zo leest, heeft het gewoon zo moeten zijn. Vind het een prachtig voorbeeld van wat je met doorzettingsvermogen en vertrouwen in elkaar wel niet kan bereiken. Dankjewel voor het delen :j. Wat een geweldig koppie heeft ze trouwens ook, heerlijk! Voor mij is dit een inspiratie om nooit op te geven. Nog heel veel plezier gewenst samen :+:

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:07

Doorzetter! Heb het altijd nog leuk gevonden dat ik een keer op haar heb gereden <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:00

wat een mooi verhaal! fijn dat je toch bent doorgegaan met haar, jullie vormen een mooi team

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:55

Jullie zijn toppers Marianne! Vind het zo knap hoe je hebt doorgezet! :D En ik moet nog steeds eens die kant op komen! :))

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:11

Knap dat het jullie gelukt is, blijf het een leuk paard vinden.
Ik denk dat de wisseling van stalling de beste keuze is geweest, waar ze lekker naar buiten kan en haar energie kwijt kan, ipv onder jou :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 01:05

Ik krijg kippenvel van jullie reacties.. :o Super om te horen dat mijn doorzettingsvermogen anderen inspireert!

Emmy en Esmee, jullie zijn altijd welkom <3

Kelly, dit is inderdaad de beste keuze voor ons beide geweest. Ik voel me ook echt thuis op stal!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:03

Super! Ik herinner me je aankoop nog in het nieuwe paarden topic.
Helaas zit ik ook even in een dipje, en ben ik ook erg onzeker geworden. En ben ik ook even opnieuw begonnen, met wandelen aan de hand en grondwerk.
Door het lezen van je verhaal krijg ik wat meer hoop in wat de toekomst ons brengt!
Nog heel veel succes met je knappe dame!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 14:50

ChocooPrins schreef:
Super! Ik herinner me je aankoop nog in het nieuwe paarden topic.
Helaas zit ik ook even in een dipje, en ben ik ook erg onzeker geworden. En ben ik ook even opnieuw begonnen, met wandelen aan de hand en grondwerk.
Door het lezen van je verhaal krijg ik wat meer hoop in wat de toekomst ons brengt!
Nog heel veel succes met je knappe dame!

Ik heb jou inderdaad ook gevolgd met je prachtige aankoop! Ik zou zeggen ga er voor en ga lekker door op jullie eigen tempo! :D Bedankt!

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:21

Toppertjes! En wat ben ik blij dat we heerlijk samen kunnen rijden en buitenritjes kunnen maken met onze geweldige paarden! :+:

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:29

Mooi overzicht Ketly, en zo leuk, dat je niet hebt opgegeven. En er rustig de tijd voor hebt genomen. Kijk nu, je hebt er een wereldpaard aan!