Zoeken op mijn naam werkt niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

Zoeken op mijn naam werkt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:23

Ik wilde net een topic van mezelf terugzoeken, maar wanneer ik mijn gebruikersnaam invoerde werden er geen resultaten gevonden. Ik heb exact dezelfde combinatie letters en leesteken (accent d'aigu) gebruikt. Ook wanneer ik dit niet deed, dus bijvoorbeeld zonder leesteken en/of zonder hoofdletter werkte het ook niet.

Hoe kan dit? Clown

Overigens: een tijd geleden is ingevoerd dat gebruikersnamen met een leesteken dit leesteken bij het inloggen ook moesten gebruiken (voorheen hoefde dat dus niet). Kan het daar iets mee te maken hebben? Wellicht is dit voor de zoekfunctie niet aangepast?

Aradis

Re: Zoeken op mijn naam werkt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:13

Ik kan ook inderdaad niks vinden op jouw naam. Heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:27

Denk idd dat die accent d'aigu problemen geeft met zoeken, dat is nou eens vervelend!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 23:33

Ik vraag me af of dit voor alle namen met leestekens geldt?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:36

Ik heb nooit geweten dat je een é in je boktnaam kon hebben.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:48

Dorée schreef:
Ik vraag me af of dit voor alle namen met leestekens geldt?

Ja dus...Kijk maar eens op pagina één van de ledenlijst, staat ene *Roosje* nou als je op die naam wil gaan zoeken kom je van alles tegen, maar geen *roosje*

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:32

Ok, dan lijkt het dus aan de leestekens te liggen.
Eerder kon je wel gewoon zoeken op (in ieder geval) mijn naam zonder leesteken. Op die manier kon ik overigens ook inloggen, maar dat is dus een tijdje geleden aangepast.
Zou dit in de zoekfunctie dan een fout zijn sinds die aanpassing?

Edit: Ik probeerde even een topic te vinden dat ik aangemaakt had over dat inloggen met leesteken om te kijken of daar nog iets nuttigs over deze kwestie in stond, maar dat kan ik nu dus niet vinden. Clown

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:40

Ik heb je gevonden: bij auteur: dor*e intikken en krijg een hele lijst!!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:34

Ok, het valt dus te omzeilen! Haha!

Wel deels, want door de wildcard te gebruiken krijg je alle combinaties die Dor*iets ertussen*e hebben. Dorientjee staat hier bijvoorbeeld ook tussen. Wellicht meer, maar heb alleen de 1e pagina bekeken.

Toch wel handig als dit opgelost kan worden! Lachen

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 23:15

Subtiel schopje. Lachen

Zou het namelijk toch wel fijn vinden als dit opgelost kan worden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:25

Dan zal Bart het zoeken moeten aanpassen door het gebruik van leestekens mogelijk te maken.
Ik denk niet dat dat gaat lukken.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:44

Maar dan zouden er naar mijn idee ook geen namen met leestekens toegestaan moeten worden of de aanpassing met inloggen (dat moet dus nu met leesteken anders werkt het niet) had niet ingevoerd moeten worden. Voor die tijd kon ik namelijk gewoon ook zoeken zonder leesteken.

Het lijkt me dus wel dat er enigszins iets mogelijk is? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:07

Heb ooit eens gelezen dat je de zoefunctie niet al te zwaar moet belasten,
minimum aan woorden etc, en daar zal dit ook wel bijhoren om de server niet nodig te belasten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:30

het kan heel makkelijk omzeild worden door in je profiel op 'zoek gebruiker's berichten' te klikken, alleen kun je dan niet je zoekopdracht verfijnen.

Overigens is het *roosje* voorbeeld een ander verhaal. Dat daar vreemde resultaten uitkomen is omdat de * als wildcard geldt met zoeken (net als het dor*e voorbeeld).

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:13

Klopt Lielle, die optie kende ik inderdaad, maar dat is dan alleen handig voor mezelf (en niet voor die tig anderen ( Clown ) die dagelijks op mijn naam zoeken) en je kunt dat inderdaad niet verfijnen (en dat is toch wel fijn soms).

Ben benieuwd hoe het nou precies zit, vooral omdat het inloggen met leesteken sinds een tijdje dus alleen nog maar mogelijk is. Ik ga ervan uit dat het sinds die tijd dus ook niet meer werkt middels de zoekfunctie, maar dat weet ik dus niet zeker.

Edit: veel dussen in die laatste zin Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:15

Ik kan ook op jouw naam zoeken vanuit je profiel, dus jouw meelezers kunnen gerust gesteld zijn Knipoog

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:29

Haha meelezers. Nou als ik die nog niet had, heb ik ze door dit topic wel! Haha! Toch wel fijn dat ik daaraan denk. Knipoog

Maar zonder dollen, het gaat me daar natuurlijk helemaal niet om, maar meer om de voordelen van de zoekmachine en hoe dit nu ineens komt (en of het dus met dat inloggen-met-leestekenverhaal te maken heeft).

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:30

Lielle schreef:
Ik kan ook op jouw naam zoeken vanuit je profiel, dus jouw meelezers kunnen gerust gesteld zijn Knipoog

Maar als je een specifiek topic van misschien wel een jaar geleden ofzo zoekt wordt het lastiger Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:33

dat is sowieso altijd al een grotere uitdaging, maar ik snap wle wat je bedoelt Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:38

Op dit moment is het niet meer mogelijk om een naam met een speciaal teken te kiezen, er zijn er nog een paar in omloop, maar dat zijn uitzonderingen van toen bokt nog klein was. Even met een slag om de arm, ik ben geen techneut pur sang dus het kan zijn dat details uit onderstaande uitleg niet kloppen, maar het meeste vast wel Knipoog

Eén van de redenen dat speciale tekens niet langer mogelijk zijn, is dat het met een heleboel functies moeilijkheden geeft omdat scripts de 'é' niet kennen (dat is trouwens niet puur op Bokt zo, op vrijwel alle fora / profielensites / emailsites et cetera kun je geen gebruikersnaam meer kiezen met een speciaal teken erin). Scripts moeten zo'n teken altijd eerst omzetten in een code in 'gewone cijfers/letters' die hij wel begrijpt en dat kan dingen onnodig complex maken. Een aantal functies van Bokt werkt nog wel gewoon met vreemde tekens, je kunt als 'Dorée' gewoon nog berichten plaatsen bijvoorbeeld, en toen het inloggen is aangepast is ervoor gezorgd dat dat ook voor jou weer werkte. Maar de zoekfunctie is een voorbeeld van een functie die de 'é' in je naam niet begrijpt. Er zijn geen plannen om dat aan te passen: dat is immers juist andersom gebeurd, de registratie van nieuwe accounts is erop aangepast.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 00:17

Ah, dus de mensen met leesteken in hun naam hebben eigenlijk gewoon een klein beetje pech wat de zoekmachine betreft. Clown

Bedankt voor je uitleg, het is helder (en inderdaad, op vele andere sites heeft het problemen, ik denk al over een naamswijziging Haha!). Nouja, jammer dat de zoekmachine dan voor een aantal van ons niet helemaal optimaal kan werken, dan moet ik maar andermans berichten gaan zoeken. Haha!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:44

Username aanpassen naar iets zonder speciale tekens is veruit de beste oplossing iig :) Ook op de Wiki kan je b.v. niet inloggen met een é in je naam. Pure discriminatie eigenlijk :P

(overigens werkt het zoeken op jouw naam wel in de update van phpBB die er nu al maanden aan zit te komen op Bokt)

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 18:08

Inderdaad discriminatie! Boos! Tong uitsteken

Mooi, dat houd ik vast nog wel even vol.