Equi-Librium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Equi-Librium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:12

Equi-Librium hoefijzer[*]

Wetenschappelijk onderzoek heeft de ontwikkeling van de positieve werking van de Equi-Librium (ook wel als Equilibrium geschreven) ijzers bewezen. Dit in samenwerking met internationale topsmeden die hun visies en wensen aangeleverd hebben.

Het Equi-Librium ijzer heeft standaard de afronding in het ijzer zitten zodat elk ijzer gelijk geleverd wordt en bij elke beslagbeurt hetzelfde ijzer krijgt. De hoefsmid[*] hoeft dus niet telkens de hoef opnieuw aan te passen en kan bij elke beslagbeurt hetzelfde ijzer en de kwaliteit als garantie geven.
Het zwaartepunt ligt bij het Equi-Librium ijzer in het centrum van het ijzer. In het onderzoek is bewezen dat tijdens het bewegen van het paard het centrum van de druk, CoP(Centre of Pressure) altijd rondom het centrum van het ijzer beweegt. Het paard zal altijd proberen dit onder het midden van de voet te houden en het Equi-Librium ijzer is hierbij een grote hulp. Het paard kan met dit ijzer makkelijker afrollen en zal hierdoor de belasting op gewrichten aanzienlijk verlichten. Het wordt veelal toegepast in gevallen van (kogel)artrose[*].

Het Equi-Librium ijzer is leverbaar bij Mustad[*] welke tevens diverse “bijzondere” hoefijzers leveren. Het ijzer is leverbaar met en zonder lippen en kan door elke hoefsmid nog verder aangepast worden. Hierbij kan men denken aan bijvoorbeeld een opzet. In tegenstelling tot traditionele opzetten is drukking op de zool bij dit ijzer niet van toepassing. Het ijzer is van staal gemaakt en het gewicht is zoveel mogelijk beperkt gebleven. Voor de kosten hoeft men het niet te laten, een Equi-Librium ijzer is maar een fractie duurder dan een standaard hoefijzer.

Bronnen:Mustad, Universiteit Utrecht

[*]hyperlinks

Ibonn

Re: Equi-Librium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:04

Ik heb deze info verwerkt in het artikel hoefijzer.

De informatie is waardevol en verdient vermelding in een relevant artikel maar de hierboven geschreven tekst is te commericeel geschreven en is daarom herschreven naar een neutraal artikel.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:52

Hoewel ik de commerciele lading van bovengenoemde tekst mis is hetgeen is overgebleven niet helemaal correct en missen er belangrijke zaken. ....hoefijzer is een vlakke zool....
een klassiek geschoolde hoefsmid bekapt niet naar een vlakke zool en in het onderzoek is dat ook nergens terug te vinden, de voet is vlak maar daar wordt wat anders mee bedoelt. (in het vervolg staat geen opzet in de voet, dat is correct). Het hoefijzer is niet afgeschuind in het toondeel maar verbreed en afgerond in twee richtingen, juist niet alleen naar voren maar ook in zijwaartse richting, dit is belangrijk omdat daardoor een van de belangrijkste effecten kan optreden, namelijk het vrij, in iedere gewenste richting afrollen.
Dit is overigens niet de reden dat de voet vlak op het ijzer geplaatst wordt zoals wordt beweerd.

Hierbij wordt ervan uit gegaan dat het massa-zwaartepunt altijd in het midden van het hoefijzer ligt (dus op het vlakke gedeelte van het hoefijzer).
Dit is een produktie methode dat heeft er niet mee te maken dat ergens vanuit wordt gegaan. In de produktie wordt gezorgd dat het massazwaartepunt in het centrum van het ijzer ligt, dit wordt zo gedaan omdat uit wetenschappelijk (en gepubliceerd) onderzoek is gebleken dat bij paarden die bekapt zijn naar een rechte voet-as altijd hun centrale drukpunt tijdens de beweging (in het deel waarin de voet maximaal belast wordt) rond het midden van de voet/ ijzer hebben liggen.

Het hoefijzer heeft standaard de afronding in het ijzer zitten zodat elk hoefijzer gelijk geleverd wordt en het paard bij elke beslagbeurt hetzelfde ijzer onder de hoef krijgt.

Het paard krijgt natuurlijk niet hetzelfde ijzer onder bij elke beslagbeurt maar een ijzer met eenzelfde afronding waardoor er dus minder aanpassing van het paard gevraagd wordt na een beslagwissel.

En als Equi-Librium belangrijk is om te vermelden waarom dan alleen een produkt omschrijving en niet de aangetoonde (en gepubliceerde) resultaten; zoals het vloeiender en vrijer afwikkelen en de lagere piekbelasting tijdens bewegen op pezen en gewrichten?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:45

Dank je wel voor je input Thijm, hieronder vind je de aanpassingen:

thijm schreef:
Hoewel ik de commerciele lading van bovengenoemde tekst mis is hetgeen is overgebleven niet helemaal correct en missen er belangrijke zaken. ....hoefijzer is een vlakke zool....
een klassiek geschoolde hoefsmid bekapt niet naar een vlakke zool en in het onderzoek is dat ook nergens terug te vinden, de voet is vlak maar daar wordt wat anders mee bedoelt. (in het vervolg staat geen opzet in de voet, dat is correct). Het hoefijzer is niet afgeschuind in het toondeel maar verbreed en afgerond in twee richtingen, juist niet alleen naar voren maar ook in zijwaartse richting, dit is belangrijk omdat daardoor een van de belangrijkste effecten kan optreden, namelijk het vrij, in iedere gewenste richting afrollen.
Dit is overigens niet de reden dat de voet vlak op het ijzer geplaatst wordt zoals wordt beweerd.

Ik heb de site van Mustad erbij gezocht en omdat ik de tekst niet letterlijk van hun site mag overnemen heb ik het woord voet vervangen door zool om zo dicht mogelijk bij de feiten te blijven http://www.mustad.nl.

De omschrijving van het hoefijzer wil ik wel van je overnemen

Citaat:
Hierbij wordt ervan uit gegaan dat het massa-zwaartepunt altijd in het midden van het hoefijzer ligt (dus op het vlakke gedeelte van het hoefijzer).
Dit is een produktie methode dat heeft er niet mee te maken dat ergens vanuit wordt gegaan. In de produktie wordt gezorgd dat het massazwaartepunt in het centrum van het ijzer ligt, dit wordt zo gedaan omdat uit wetenschappelijk (en gepubliceerd) onderzoek is gebleken dat bij paarden die bekapt zijn naar een rechte voet-as altijd hun centrale drukpunt tijdens de beweging (in het deel waarin de voet maximaal belast wordt) rond het midden van de voet/ ijzer hebben liggen.

Citaat:
Het hoefijzer heeft standaard de afronding in het ijzer zitten zodat elk hoefijzer gelijk geleverd wordt en het paard bij elke beslagbeurt hetzelfde ijzer onder de hoef krijgt.

Het paard krijgt natuurlijk niet hetzelfde ijzer onder bij elke beslagbeurt maar een ijzer met eenzelfde afronding waardoor er dus minder aanpassing van het paard gevraagd wordt na een beslagwissel.

Dit is idd verwarrend en slecht door mij omschreven, mea culpa Bloos

Citaat:
En als Equi-Librium belangrijk is om te vermelden waarom dan alleen een produkt omschrijving en niet de aangetoonde (en gepubliceerde) resultaten; zoals het vloeiender en vrijer afwikkelen en de lagere piekbelasting tijdens bewegen op pezen en gewrichten?

De Wiki wil zo volledig mogelijk zijn maar daarbij ook neutraal blijven. Ik heb de website van de fabrikant gebruikt om het artikel te herschrijven en op deze website zijn geen publicaties te vinden. TS heeft er ook geen bijgevoegd in het oorspronkelijke bericht. Als jij die wel hebt, kunnen we links in de bronvermelding plaatsen maar complete onderzoeken kunnen niet in het artikel opgenoemen worden.

Dit hoefijzer is ontwikkeld met een achterliggende gedachte om minder belasting en betere afwikkeling van de beweging te krijgen. Dit snap ik en persoonlijk zie ik er ook de voordelen van in maar als de fabrikant dit soort info niet op de site plaatst, kunnen wij nergens naar verwijzen.

Het zou juist goed zijn als we van verschillende soorten beslag de achterliggende gedachte (of doel) zouden kunnen opnemen in de Wiki zodat Bokkers zich kunnen orienteren op de verschillende mogelijkheden.
Als je nog informatie hebt over ander soorten hoefijzers dan is deze info welkom en wordt deze info in het artikel opgenomen. Als er veel info komt, is zelfs beter om een apart artikel aan soorten hoefijzers en de filosophie erachter te wijden Ja

Citaat:
Equi Librium hoefijzer

Uitgangspunt van het Equi-Librium hoefijzer is een vlakke draagrand (voet) met een rechte voetas zonder opzet. Aan de toonzijde van het hoefijzer is het hoefijzer aan de onderkant verbreed en afgerond in twee richtingen, niet alleen naar voren maar ook in zijwaartse richting, hierdoor kan de hoef in iedere gewenste richting afrollen.

Onderzoek van de fabrikant van deze hoefijzers heeft uitgewezen dat bij paarden die bekapt zijn naar een rechte voetas het centrale drukpunt tijdens de beweging (in het deel waarin de voet maximaal belast wordt) rond het midden van de voet/ ijzer hebben liggen. Bij de produktie van dit hoefijzer wordt gezorgd dat het massazwaartepunt in het centrum van het ijzer ligt.

Het hoefijzer wordt met deze afronding in het ijzer geproduceerd zodat elk hoefijzer hetzelfde is en het paard bij elke beslagbeurt een ijzer met eenzelfde afronding onder de hoef krijgt. Hierdoor wordt er dus minder aanpassing van het paard gevraagd na een beslagwissel.

In de zoolzijde is in het toongedeelte een afronding aangebracht om zooldrukkingen te vermijden en de lippen staan verhoudingsgewijs verder naar voren om de hoef bewegingsvrijheid te geven.
De hoefijzers worden met én zonder lippen geproduceerd en het is mogelijk om schroefgaten te boren in de takken.
Wanneer de hoefsmid het nodig vindt, is het mogelijk om een opzet aan deze hoefijzers te smeden of om het hoefijzer terug te leggen op de hoef.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:29

Ik heb wel de wetenschappelijke referentie daar staat in principe alles in maar niet in de meest makkelijke bewoording...

Van Heel, M.C.V., van Weeren, P.R., and Back, W. (2006) Shoeing sound Warmblood horses with a rolled toe optimises hoof-unrollment and lowers peak loading during breakover. Equine Vet. J. 38, 258-262.

En hoezo mag je geen tekst overnemen van een site, je refereert er toch keurig naar?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:37

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:51

Thijm, is deze publicatie ook op internet te linken ?

Ik heb de versie aangepast maar input en aanpassingen blijven welkom Ja

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:13

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:18

Yep, dank je wel. Ik zet de link zsm bij de bronnen en referenties.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:19

Overigens als ik de aangepaste tekst lees dan klopt er nog iets niet. De fabrikant heeft geen onderzoek uitgevoerd maar de Faculteit der Diergeneeskunde van de universiteit Utrecht (staat ook in de publicatie) De fabrikant heeft de kennis toegewend om het ijzer te maken.
Daarbij beschrijf je het ijzer als orthopedisch maar het is gewoon sportpaardenbeslag, hoewel de positieve effecten ook vaak gewenst zijn bij blessures....