UK-waardig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvelijnS

UK-waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:51

Dit moet me even van het hart.
Ik zie de laatste tijd in heel veel topics staan dat het werk dat gepresenteerd wordt, niet UK-waardig zou zijn.
Is UK dan alleen om werk van hoog niveau te laten zien? Zo komt het met deze term namelijk over, alsof werken van mensen die net beginnen met fotograferen, of tekenen, niet goed genoeg zou zijn.
We zetten toch ons werk op UK om een second opinion te krijgen, om hulp te krijgen met iets wat je nog niet onder de knie hebt?

Ik moet zeggen dat ik de term ronduit belachelijk vind. Scheve mond

Faelivrin

Re: UK-waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:59

Volgensmij is het nog steeds toegestaan je eigen mening te geven. Kun je hier niet tegen als topic starter dan moet je gauw ergens anders gaan posten. De term 'UK waardig' is voor iedereen wat anders. Diegene zou ook kunnen zeggen dat hij/zij de foto/tekening niet mooi genoeg vind om hier te laten zien. Knipoog dit komt dan IMO net iets vriendelijker over. Overigens ligt er natuurlijk wel een grens tussen foto en snapshot. Waar deze ligt is ook verschillend. Als ik foto's van een paard al stijgerend in een land met allemaal zooi op de achtergrond èn ook nog eens beweging in de foto vind op UK, zou ik het ook niet UK-waardig vinden. Niveau hoeft niet hoog te liggen maar je moet wel nadenken over het werk wat je plaatst. Snapje? Dit is zoals ik het 'zie' hoor. Anderen kunnen het wel totaal anders zien.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:11

Dat is zeker waar, je eigen mening geven is toegestaan. Maar kan dat dan niet wat minder kattig? Je kunt ook gewoon zeggen dat je hem niet mooi vindt en het vervolgens onderbouwen. Maar waarom moet die term nou steeds naar voren komen?
Kijk, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het kan ook net zo zijn dat iemand een, in jouw ogen, snapshot plaatst, maar hem zelf heel mooi vindt en blijkbaar het inzicht niet heeft om in te zien dat de foto technisch slecht is.
Waarom moet dan gelijk geroepen worden dat hij niet UK-waardig is?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:16

Oeh dat ben ik ook al zo vaak tegen gekomen. Vindt het maar raar want als iemand tips wil om foto's, tekeningen etc. te verbeteren dan kan dat toch gewoon op UK?
Daarbij als iemand verbetering wil in zijn bewegende foto's dan kan dat toch ook. Niet iedereen is een talent en iedereen heeft het moeten leren. Aan berichten van dat het niet UK-waardig is heeft die persoon dan niets. Geef dan onderbouwend commentaar daar wordt om gevraagt.

Anoniem

Ik kwam vandaag inderdaad een voorbeeld tegen van iets waarvan geroepen werd dat het "niet UK-waardig" zou zijn, terwijl ik stapels mindere foto's tegen ben gekomen daar. Kwalitatief was het een prima foto, daar lag 't niet aan.

Een tijd terug was "niet UK-waardig" vooral voor kiekjes in de dierentuin waarbij totaal niet na was gedacht over het fotograferen en totaal mislukte toevalstreffers met mobiele telefoons. Dat de term inmiddels langs komt bij een kwalitatief prima foto waarbij de fotograaf bewust heeft nagedacht over compositie etc, wekt ook op mij wel de indruk dat het tegenwoordig al "wauw" moet zijn om überhaupt op UK te mogen worden geplaatst.

...en als dat inderdaad het geval is, wordt het denk ik tijd om 80% van de topics op UK te sluiten, want zo veel "wauw" foto's zie ik er niet langs komen.

saskiakefie

ben het met je eens, ik vind het ook belachelijk Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:07

saskiakefie schreef:
ben het met je eens, ik vind het ook belachelijk Lachen

Kun jij dit dan ook even onderbouwen? Knipoog

Ik roep nooit alleen maar dat ik de foto wel/niet mooi vind. Ik persoonlijk zeg er àltijd tips/commentaar e.d. bij onderbouw het goed. Iemand die gewoon alleen roept 'Niet UK-waardig' vind ik inderdaad niet kunnen; maar zulke reacties vallen onder oneliners en die worden verwijderd; toch??

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:35

Je eigen mening geven is altijd toegestaan, dit willen we juist ook, mits netjes en duidelijk onderbouwd.
De opmerking 'niet UK-waardig' valt inderdaad onder de noemer oneliner en wordt in principe verwijderd Ja
Wat precies UK-waardig is, is voor een ieder weer anders, de één staat aan het begin van een leerproces, een ander is een heel stuk verder. Juist door daar onderbouwd commentaar op te geven leren we van elkaar. Dus zowel de positieve en negatieve dingen benoemen én onderbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 01:02

Fnanne schreef:
Je eigen mening geven is altijd toegestaan, dit willen we juist ook, mits netjes en duidelijk onderbouwd.
De opmerking 'niet UK-waardig' valt inderdaad onder de noemer oneliner en wordt in principe verwijderd Ja
Wat precies UK-waardig is, is voor een ieder weer anders, de één staat aan het begin van een leerproces, een ander is een heel stuk verder. Juist door daar onderbouwd commentaar op te geven leren we van elkaar. Dus zowel de positieve en negatieve dingen benoemen én onderbouwen.

Het was steeds toch te uitgebreid om als "oneliner" gezien te worden... Maar goed, oneliner of niet, ik vind het nogal een denigrerende opmerking, zeker wanneer het gaat om werk waar degene die het gemaakt heeft tijd en moeite in heeft gestoken (in plaats van "ik vond ze wel leuk gelukt" of "toevallig kwam dit er uit" of "ik verveelde me dus heb ik een foto gemaakt met m'n webcam" wat je soms ook tegenkomt).

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:26

Wat ik wilde zeggen sluit aan bij wat je neerschrijft Nouks Knipoog
Een opmerking als 'ik vind het niet UK-waardig' en verder niets, vind ik persoonlijk not done. Het is tegen de regens (oneliner en niet onderbouwd commentaar) en daarnaast vind ik het niet van respect getuigen richting de TS, precies om datgene wat je opschrijft, TS heeft tijd en moeite gestoken in het maken van een [FOTO] [TEK] etc, dat verdiend imo gewoon een stukje aandacht en gedegen commentaar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:44

Wat een onzin zeg... de mensen die dat zeggen hebben het wel heel hoog in de bol zeg..

Waar slaat het in hemelsnaam op, dit is een openbaar forum, en iedereen die het leuk vind om iets creatiefs te doen is toch *zet arrogante stem op* "Uk waardig"

Sorry hoor, maar degenen die zeggen dat iemand niet *zet arrogante stem weer op* "UK waardig" is , moeten misschien eens wat meer naar zichzelf kijken zeg, bahbah wat een arrogantie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:12

crossmonster schreef:
Wat een onzin zeg... de mensen die dat zeggen hebben het wel heel hoog in de bol zeg..

Waar slaat het in hemelsnaam op, dit is een openbaar forum, en iedereen die het leuk vind om iets creatiefs te doen is toch *zet arrogante stem op* "Uk waardig"

Sorry hoor, maar degenen die zeggen dat iemand niet *zet arrogante stem weer op* "UK waardig" is , moeten misschien eens wat meer naar zichzelf kijken zeg, bahbah wat een arrogantie.

Helemaal mee eens. Ik heb pas mijn eerste UK-topic geopend en ik moet zeggen dat de reacties me wel aanstonden Haha! Maar ik kan me voorstellen dat als je een reactie krijgt van "dit is niet UK-waardig", dat je dan zoiets krijgt van: "wat een beka*t gedoe is me toch dat!" Het komt idd heel erg arrogant over en ik hoop dat die term gewoon in het algemeen niet vaak gebruikt zal worden. Want ook al gebruik je het in de positieve zin, dan nog klinkt het arrogant.

Er is nergens "officieel bepaald" wat "UK-waardig" is of niet, dus die term slaat in zijn geheel nergens op. En maar goed dat die zonder onderbouwing verwijderd wordt, maar imo zou die ook met onderbouwing een opmerking kunnen krijgen. Als je zegt dat iets wel UK-waardig is, impliceer je ook dat andere dingen dat niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:18

Tieneke schreef:
Er is nergens "officieel bepaald" wat "UK-waardig" is of niet, dus die term slaat in zijn geheel nergens op. En maar goed dat die zonder onderbouwing verwijderd wordt, maar imo zou die ook met onderbouwing een opmerking kunnen krijgen. Als je zegt dat iets wel UK-waardig is, impliceer je ook dat andere dingen dat niet zijn.

Staat nergens officiëel bepaald, maar desondanks weet ik wel voorbeelden aan te wijzen waarbij ik dezelfde term zonder twijfelen zou gebruiken. Maar dan leg ik er in ieder geval bij uit dat:

*het een toevalstreffer is
*het klotekwaliteit is
*er op geen enkele wijze bewust nagedacht is over bijvoorbeeld compositie, standpunt, instellingen etc
*vragen als "weet iemand welk dier is dit" eigenlijk op [BB] horen
*je op iets dat niet bewust tot stand gekomen is moeilijk commentaar kunt gaan leveren.

Die 5 punten maken voor mij redelijk "niet UK-waardig", hoewel ik bijvoorbeeld kwaliteit dan weer door de vingers zou zien op het moment dat het beeld wél bewust is neergezet.

In het geval dat ik gister op UK tegen kwam, was het het geval dat:

*het geen toevalstreffer was (ok, niet zeker natuurlijk, weet niet hoe de rest van de fotos er uit zag)
*de foto mooi scherp was, prima kwaliteit, hetzij iets onderbelicht en daardoor wat grauw
*er bewust gekozen is voor een bepaalde compositie en de instellingen "klopten"
*de TS commentaar wilde hebben op de foto
*er prima commentaar te leveren viel op de foto

En das dus 5x niet NIET UK-waardig als je het mij vraagt.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:53

Ik vind ook dat je geen prof of iets dergelijks hoeft te zijn om te 'mogen' posten op UK.

Ik vind dat het juist gaat om opbouwend commentaar en tips, waar diegene dan weer mee aan de slag kan en zo kan verbeteren.
Tuurlijk vind ik het leuk om prachtige dingen te zien, maar iedereen verdient toch een kans om te laten zien wat hij/zij kan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:09

Ik zie dat inderdaad ook wel eens staan, maar dan vooral bij foto's, bijvoorbeeld een titel als 'Lady mijn paardje' en dan foto's van een paard dat in de bak wordt opgejaagd, totaal geen rekening gehouden met compositie, licht, scherptediepte, foto's staan vaak zelfs scheef en de dieren staan er maar half op. In dat geval vind ik inderdaad dat zo'n foto's bij In the picture thuishoren, en niet UK-waardig zijn.

Maar als ik foto's zie waar iemand duidelijk een mooie foto probeerde te maken, ook al is het maar een saaie bloem, dan vind ik dat je dat gewoon op UK mag plaatsen, zo zijn we allemaal ooit begonnen Ja

Ik zou trouwens zelf nooit schrijven dat iets niet UK-waardig is, maar liever iets als 'eigenlijk horen je foto's op BB thuis, daar krijg je meer complimentjes over je diertjes, dit forum is alleen voor de technische kanten van de foto's' Met meestal nog een knipoogje er achteraan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:27

MysticTinker schreef:
Ik zou trouwens zelf nooit schrijven dat iets niet UK-waardig is, maar liever iets als 'eigenlijk horen je foto's op BB thuis, daar krijg je meer complimentjes over je diertjes, dit forum is alleen voor de technische kanten van de foto's' Met meestal nog een knipoogje er achteraan Tong uitsteken

Maar dat is ook niet waar. Er wordt op UK niet alleen naar techniek gekeken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:33

Nee oke, ik wist het even niet beter te omschrijven Knipoog
Tuurlijk kijk je ook naar de sfeer enzo, het gevoel bij een foto is het belangrijkst natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:39

Ik heb al eerder zoiets gezegd in een topic op UK zelf geloof ik. De term UKwaardig vind ik afgrijselijk, het wordt te pas en te onpas gebruikt.

Voor mij is iets 'UKwaardig' als het een ietwat doordacht werk is en iemand graag de mening van anderen wilt horen over zijn/ haar werk, ongeacht hoe 'goed' of 'slecht' dat werk gevonden word. En als iemand ook daadwerkelijk open staat voor die mening van anderen en echt bereid is er wat mee te doen.

Dat noem ik nou UKwaardig, niets meer en niets minder en ik vind het verder een inhoudsloze term, maar als hij gebruikt moet worden... dan voor mij graag zo.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 02:00

UK-waardig of niet, iedereen die op Uit de Kunst post, wil graag opbouwende commentaar op de geplaatste afbeeldingen, verhalen enz., en naar mijn mening is het geposte met die bedoeling dus gewoon "UK-waardig". Het is aan degene die iets niet UK-waardig vinden (als in kwaliteit of "wow"-effect) ervoor te zorgen dat de topicstarter voldoende tips meekrijgt om de volgende keer wel de zogenaamde UK-waardige foto's te plaatsen Knipoog

Ik gebruik zelf de term nooit, Bokt is tenslotte een paardenforum en geen forum waar je de prachtigste kunstwerkjes móet verwachten. En ik vind de term ook wat uit de hoogte klinken.