Boktkudde; als er één schaap over de dam is...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Boktkudde; als er één schaap over de dam is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 12:39

Ik open er toch maar eens een topic over,na lang denken.

Bokkers beginnen steeds vaker een kudde met elkaar te vormen,soms tot het abnormale toe.
Blindelings blijven herhalen wat al 20 maal vermeld is,er nog een schepje erbovenop doen en vervolgens met zijn allen 'ja!' roepen.

Zo was er een topic op [HAW] van een meisje op een shetlander.
Tuurlijk verwacht je daar commentaar op,en dat is ook gegeven...Daar zijn we bokt voor.
Maar als het 5 pagina's vol 'je bent veel te groot' , 'je verpest je pony' en meer van dit soort varrianten wordt,is het wel duidelijk.
Wat mij bovenal opviel bij dit specifieke topic en meerdere,was dat de eerste paar reactie's heel normaal waren.De TS had zelf al vermeld dat ze wist dat ze aan de grote kant was.
Na de eerste reactie met 'je bent veel te groot voor deze pony' schoot het topic meteen door in honderden van deze reactie's.
Letterlijk een voorbeeld van; als er één schaap over de dam is,volgen er meer.

Bij een ander topic op [LZP] werd een jongedame na 2 pagina's van goede tips,ineens door 1 bokker in twijfel getrokken.Deze bokker had naar mijn mening lang niet het hele topic gelezen,en ook geen kaas gegeten van het desbetreffende onderwerp.
Nadat deze bokker openlijk neer had getypt de TS totaal ongeloofwaardig te vinden,eindigde het topic in een 9 (!) pagina lang gezeur over hoe het wel en niet zat,en hoe ongeloofwaardig het wel niet was.TS is uiteindelijk maar weggebleven uit het topic waaruit ze tips hoopte te krijgen,en niet voor leugenaarster te worden uitgemaakt.

Wat is dat toch met bokt? Dit is toch niet leuk meer??
Ieder zijn eigen mening is leuk,maar een TS tot lompheid toe met 100 bokkers tegelijk de grond inboren,ronduit uitmaken voor leugenaar en andere zaken....dat gaat toch helemaal de andere kant op??
Onderling heb ik gesproken met een aantal bokkers die om deze reden geen topics meer plaatsen,of simpelweg niet meer reageren.

Ik vind het dieptriest dat sommige bokkers zich kennelijk sterker voelen door in een groepje iets mee te roepen wat tot in den treure overdreven en herhaald wordt.
We zijn hier toch niet op een schoolplein?Hoewel ik echt vind dat er soms 'pispaaltjes' worden gezocht.Waar gaat bokt dan nog over?
Sommigen lijken echt topics uit te zoeken waar iets op te zeggen valt.Een warrig getypt verhaal wordt al snel tot 'ongeloofwaardig' gebombardeert.Ook na regelmatig verzoek van een TS om weer ontopic te gaan,blijft de kudde maar blaten.

Laten we terug gaan naar waar het om draait; een leuk gezellig paardenforum.
Een forum waar je een topic kunt plaatsen en eerlijk commentaar kan verwachten,waar je iets mee kan,en vervolgens vérder gaan.
Stap eens uit die kudde,kijk eens met je eigen ogen,en vooral...leef je eens in in een ander.
Hoe zou jij het vinden als niemand je gelooft?
En,als je wéét dat je een fout hebt gemaakt,hoe zou jij het vinden om dat nog eens honderden malen te horen,tot het uitgekauwt is?!

Saamhorigheid is goed...maar een té grote kudde niet...
Als er 1 in de sloot springt,spring jij er dan achteraan?

....

magda_90

Re: Boktkudde; als er één schaap over de dam is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:42

Ik ben het erg met je eens, maar niet iedereen zal dit lezen en daarom zal het blijven doorgaan.

De enige oplossing die ik zie is met zijn allen maar keihard gaan temmen etc.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:49

Volgensmij is het niet zo dat men elkaar nadoet, maar dat ze hun (felle) mening durven geven omdat iemand anders dat ook doet. Dat is gedrag wat nou eenmaal in de mens zit: het voelt veiliger omdat anderen het ook doen. Voor mijn gevoel komt het dus niet voort uit schapengedrag en 'erbij horen' of weetikveelwat, maar mensen krijgen de kans om hun échte mening te geven: ze zijn dan minder bang voor een waarschuwing/OW of een boze reactie van andere bokkers die persoonlijk gericht is: deze reactie zal dan over de hele groep gaan en niet over die ene persoon, dan komt de klap al veel minder hard aan (als die uberhaupt al aankomt).

Ik zie er niet zoveel kwaad in, sowieso kan het imo niet vaak genoeg gezegt worden als iemand een paard loopt te verpesten. Confronteren met de feiten is dan het enige wat werkt.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:52

Mee eens!
Toch kan iemand gewoon zijn of haar mening zeggen, zonder dat diegene meteen voor een ''meeloper'' kan worden uitgemaakt.
Het is een mooi ideaal, maar ik denk niet dat het ooit er zo aan toe zal gaan, daarvoor zitten er teveel gebruikers op Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:54

Dat denk ik ook Redrumfox Ja

Ik heb ook weleens een totaal andere mening dan alle andere in het topic. Dan denk ik soms ook wel 2x na om het te plaatsen en vraag ik me af of ik er misschien helemaal naast zit. Máár als iemand anders dan ook iets plaats waar ik ook over zat te denk wil en durf ik het ook best neer te zetten!

Aan de andere kant vind ik wel dat mensen door gaan drijven en dat er dan inderdaad soms een kudde gevormd wordt. Als ik iets totaal anders denk dan leg ik ook uit waarom en probeer ik tips mee te geven hoe ze het in mijn ogen kan verbeteren/oplossen. Mensen die puur de kudde volgen doen dit niet en dat zie je inderdaad na de zoveelste pagina gezeur.. en ja die mensen ben ik ook zat!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:23

Tiev, chapeau! Knipoog

Hier heb je een heel goed punt te pakken! Het is idd zo dat de hele meute blind op een reactie afgaat. En al helemaal als het iets negatiefs is.

Ik vind dat zoooo vreselijk.. Bijv een topic met slof.. Gestoord

Iedereen begint gelijk over de slof te zeuren.. Jongens waar gaat het over?!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:18

Helemaal met je eens Tivoli! OK dan!

Ik denk ook dat je er nooit helemaal van afkomt.. Ik ben bang dat het er gewoon een beetje bijhoort.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:21

wat ik dan weer vind, is bv een topic waar een ruiter echt te groot en te zwaar is, dat het een welles nietes spelletje word
als je zulke foto`s plaatst, weet je, bokt kennende, dat je commentaar krijgt
als je daar niet tegenkan, plaats dan geen foto`s....
En omdat 4 mensen voor je al een mening gegeven hebben, ts niet mee eens is, mag jij als 5e niks meer erover zeggen?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:36

Forum is een forum iedereen mag zijn mening geven. En als dat dan het zelfde is als je voorgangers, kan je niks aan doen..
Vind wel dat het wel fare moet blijven, en het niet aanvallend/kwetsend/oordelend mag zijn t.o.z van de Ts!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:40

ik moet wel eens lachen als er een hele berg over TS heenkomt, en dan ga ik de foto's bekijken en dan heb ik echt een hele andere mening Haha! Haha! draait het hele zwikkie weer mee Lachen

Net zoals sloffoto's soms zie je foto's waar er gewoon keurig wordt gereden, met goed slofgebruik Lachen 6 pagina's slof is stout, en dan zegt er een iemand goed onderbouwd waarom hier de slof niet stout is....... en dan draait het hele zwikkie weer mee......

heeft er ook wel veel mee te maken dat soms het niveau van een ts het niveau van de gemiddelde bokker overstijgd, en dankan je het de gemiddelde bokker niet kwalijk nemen dat deze het niet begrijpt, en slechts roept wat de rest ook roept Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:02

Lynn_Nikita schreef:
wat ik dan weer vind, is bv een topic waar een ruiter echt te groot en te zwaar is, dat het een welles nietes spelletje word

En omdat 4 mensen voor je al een mening gegeven hebben, ts niet mee eens is, mag jij als 5e niks meer erover zeggen?

Commentaar is goed,dat is duidelijk.
Maar er is een verschil tussen nuttig commentaar geven,en iemand tien pagina's uit te jauwen terwijl de meesten het hele topic niet eens meegekregen hebben.
Ook zijn er veel mensen die hun mening al klaar hebben,omdat zij denken verstand van zaken te hebben.Vaak is het echter zo dat een fel reagerend persoon helemaal het neusje van de zalm niet weet!Daarmee doel ik op het feit dat een betreffende bokker de TS nooit in het echt gezien heeft,niet weet wat zijn/haar verhaal is etcetera.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:50

_Tivoli_ schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Maar er is een verschil tussen nuttig commentaar geven,en iemand tien pagina's uit te jauwen terwijl de meesten het hele topic niet eens meegekregen hebben.
Ook zijn er veel mensen die hun mening al klaar hebben,omdat zij denken verstand van zaken te hebben.Vaak is het echter zo dat een fel reagerend persoon helemaal het neusje van de zalm niet weet!Daarmee doel ik op het feit dat een betreffende bokker de TS nooit in het echt gezien heeft,niet weet wat zijn/haar verhaal is etcetera.

Amen! Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:03

Als er in een topic tig keer wordt gezegd dat de TS bijvoorbeeld te groot is voor de bijvoorbeeld Shetlander waar ze op rijdt ga ik echt niet nog een keer reageren met 'ja, ik vind je ook te groot'. Het staat er toch al tig keer, dan zie ik het nut er niet van in om hetzelfde te zeggen. Het kan dan wel zo wezen maar idd, na 10x dezelfde 'je bent te groot' reacties weet de TS het ook wel.

Blijkbaar is het erg moeilijk om gewoon niet te reageren of toch met inhoudelijk/opbouwend commentaar te komen op de foto's en je mond te houden over het 'te groot zijn'. Het lijkt erop alsof alle bokkers bang zijn om iets anders te zeggen dan de rest omdat ze er anders buiten vallen ofzo. En dan dus 'heel' bokt ook tegen hun in krijgen.

Maar daarentegen als iemand dan in bijvoorbeeld dat LZP topic opeens iets anders zegt dan de rest wordt die als iemand met honing aan zijn achterste gevolgd Verward

Maar niet alle ruim 70.000 bokkers lezen de topics op FZ dus het gaat moeilijk worden om tot iedereen door te dringen, maar ik ben het wel met je eens.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:08

_Tivoli_ schreef:
Lynn_Nikita schreef:

ok, de meute volgen, bv slofgebruik terwijl die juist gebruikt word, is idd vervelend, maar er zijn ook topics , waar echt foto`s opstaan waar ik iemand liefste meteen van paard af trek, bij wijze van
en krijgt dan commentaar, vaak ook vrij netjes gezegd, en steeds komt ts met een weerwoord, dan zal ik echt wel, als zoveelste persoon zeggen wat ik ervan vind, ook al lijkt dat op wat voorgangers geschreven hebben

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:10

Lynn_Nikita: denk je echt dat jou reactie dan nog nuttig is? En niet verdwijnt in de rest van de massa reacties? Wat bereik je ermee?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:11

Ik geloof dat Bokt hierin niet erg verschilt van de "echte" wereld.
Ook daar lopen mensen achter elkaar aan en keren zich graag en makkelijk als groep tegen 1 persoon.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:19

Bellatrix schreef:
Lynn_Nikita: denk je echt dat jou reactie dan nog nuttig is? En niet verdwijnt in de rest van de massa reacties? Wat bereik je ermee?

dan kan er beter geen een topic meer geopend worden, of in elk geval na 5 posts weer op slot, aangezien bij bv haw vaak maar enkele rijtechnische opmerkingen zijn, en je het dan ook gehad hebt
je kan toch best je mening geven, en erna opbouwend commentaar of advies geven?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:20

Ja, tuurlijk maar dát gebeurd vaak niet. Knipoog
Het 'je bent te groot' word vaak genoeg gezegd maar ik zie vaak geen opbouwend commentaar ernaast.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:21

Bellatrix schreef:
Ja, tuurlijk maar dát gebeurd vaak niet. Knipoog
Het 'je bent te groot' word vaak genoeg gezegd maar ik zie vaak geen opbouwend commentaar ernaast.

Tja, als je echt te groot bent voor zo'n pony, dan kan ik alleen als opbouwend commentaar zeggen 'stop met rijden en ga lekker met hem wandelen of grondwerken' of 'koop een grotere pony'. Haha!

Mensen zijn ook kuddedieren, je ziet het in het echte leven ook gebeuren. Ik denk niet dat het ooit zal veranderen in elk geval.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:23

In de nieuwe regels van HAW is opgenomen dat je alleen commentaar mag herhalen als er een goede tip aan vast zit.
Gewoon elkaar napraten is dus niet meer toegestaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:34

Ah, dat is iig al een pluspunt. Lachen

*gaat HAW afspeuren naar mogelijke TeMmeldingen.*

Schijnheilig

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:51

Ik ben het er ook mee eens hoor Tivoli Ja Om maar weer even zo'n 'je bent te groot' topic aan te halen. Een tijdje terug ben ik ook in zo'n topic verzeild geraakt, met een aantal mensen probeerden we de ts echt met goede tips en feiten te overtuigen dat het echt niet meer kon. En iedere keer weer ging de ts ertegenin en kwam ze met allerlei smoesjes op de proppen. Gevolg, een zootje andere bokkers kwamen de boel verstieren en gingen de ts voor vannalles en nog wat uitmaken. TS voelde zich (uiteraard) nog verder in het nauw gedreven en bleef er op in gaan, en luisterde al helemaal niet meer naar de tips, maar ging alleen maar in op de (persoonlijke) beledigingen. Dat vind ik zonde. Je doet je best om de ts van commentaar en tips te voorzien, maar dan gaan er een aantal herrieschoppers de boel compleet verzieken. En gewoon puur om te stangen, want iets nuttigs komt er meestal niet uit

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:55

ik ben al heel bij met de nieuwe HAW regel Ja
maar dit is de reden waarom ik eigenlijk niet graag meer topics plaats zit er nu zelfs aan te denken om een jaartje ofzo te wachten met nog een topic en dan wel weer verder te kijken want heel de tijd dat herhalen ik ben daar echt "down" van soms Knipoog (dat ik het me wel nogal aantrek als mensen denken dat ik een dierenbeul oid ben Clown)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:00

_Tivoli_ schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ja Niks meer aan toe te voegen!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:02

_Tivoli_ schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Idd
ik had een probleem met mijn zadel (ondanks er een zadelmaker was geweest)
ik was ervan overtuigd dat het dus wel te smal was maar niet te lang (ligt op 16de rib)
toch bleef men maar herhalen dat het zadel te smal en te lang was ook al zei ik dat ik het zo onderhand wel wist en een andere zadelmaker zou bellen Boos!