Scheld-PM vermelden in topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Scheld-PM vermelden in topic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 09:16

Deze vraag nav een discussie:

Stel je hebt een meningsverschil met iemand in een discussietopic en deze persoon begint je daarop scheld-PB's te sturen. Ik heb het dan niet over dingen als 'je weet er niks van' maar echt grof: 'achterlijke smurf' en 'tyfus'.

Mag je dan in de lopende discussie in het topic iets zeggen hierover? Ik bedoel niet de PB citeren maar gewoon die persoon erop aanspreken dat ze je intussen via PB aan het uitschelden zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat her recht op privacy van de afzender zo zwaar doorweegt dat het slachtoffer het niet bekend mag maken in het topic.
Wat is de bokt-regel hierover?

Klara16

Re: Scheld-PM vermelden in topic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 09:17

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:19

Ben ik ook wel benieuwd naar. Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:19

Je kan beter een mod pb-en denk ik Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:39

Het is niet toegestaan om een PB openbaar te maken. Maar dat gebeurt ook niet in het aangehaalde topic. Hier wordt alleen gemeld dat er door iemand (zonder een naam te noemen) iets in een PB gezegd is. Het is mij niet duidelijk wie zijn privacy geschonden is door zo'n bericht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:40

Ik denk wel dat hier wat van gezegd mag worden. Heb ik in het verleden ook meegemaakt. Heb de TS in dat topic waar het over ging ook duidelijk kenbaar gemaakt dat ik niet van scheldpm's ben gediend.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:59

Maak het zelfs wel eens mee dat er bokkers roepen ontopic: slimmerik wil je geen scheld pb's sturen a.u.b. of zo iets, terwijl ik 100% eerlijk niets gezonden heb. Mensen voelen zich op de een of andere manier dan sterker.

Wordt overigens ook niets aan gedaan door de mods.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:35

Ik vraag me af waarom je het zou willen melden? Het voegt niets toe aan een topic, maar geeft de andere persoon wel de bevestiging dat jij het pb'tje gelezen hebt - en dat werkt eerder als beloning dan als afschrikking voor de mensen die zich verlagen tot scheldpb'tjes. Voor veel mensen wordt het alleen maar 'leuker' als ze merken dat ze de ander kunnen bereiken en misschien zelfs kwetsen. Die macht moet je ze helemaal niet geven.
Gewoon niet op reageren dus, niet uit respect voor die ander, maar omdat je daar zelf gewoon boven staat en je niets wint maar alleen maar verliest door het te melden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:47

Mijn redenering was dat je mensen een beetje te schande zet als je aan iedereen laat weten dat ze zulke PB's versturen.
Schelden is toch altijd een zwaktebod als iemand het met argumenten niet kan halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:17

Klara16, ik snap dat jij hoopt dat het zo zou werken, maar zo is het niet. Als mensen gaan schelden is dat inderdaad vaak uit frustratie omdat ze het met rationele argumenten niet kunnen 'winnen'. Maar het punt is, dat ze door het schelden alsnog een soort invloed op de discussie willen laten gelden. En door daar iets over te zeggen, geef je ze die invloed. Ze hebben dan wel niet op argumenten gewonnen, maar ze sturen nog altijd wel de discussie. En dat weegt op zo'n moment vaak veel zwaarder dan de zogenaamde 'schande', waardoor de kans dat ze het een volgende keer weer zullen doen eerder groter dan kleiner wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:41

Ben blij dat ze niet openbaar geplaatst mogen worden Ja
Mogen ze zo houden ook, je heb toch een foei knop?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:42

En die Foei knop moet je ook zeker gebruiken.

Maar ik begrijp dus echt niet dat je niks kan ondernemen als je zo'n scheld pb krijgt. De verzender krijgt dus ook geen straf! En wie weet doet hij/zij dat wel bij veel meer Bokkers....

De enoige PB wisseling waar ooit wel wat aan gedaan werd was toen een iemand met een boktnaam die niet te onderscheiden was van een Moddies naam mij waarschuwingen en preken ging geven.
Toen is er wel ingegrepen, maar toen werden de Moddies ook in goede naam en eer aangetast.

Maar wat als wij bokkers in naam en goede eer worden aangetast? Ik heb wel eens PB's gelezen die iemand anders ontving en daar zou je zo mee naar de politie kunnen stappen wegens bedreiging!

Wat kun je als ontvanger ondernemen om zo'n iemand toch te laten straffen als jezelf er niks tegen mag doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:57

Dergelijke mensen doen ook niet normaal discussieren, dus na verloop van tijd lost zich dat wel openbaar op. Ik zou zulke pbs gewoon lachend lezen en laten gaan. Zijn meestal onmondige pubers. Ze zouden mondig worden als ze de moeite nemen om mee te discussieren, maar dat is te moeilijk, kennelijk in het dagelijkse leven doen ze ook alleen maar schelden als ze hun zin niet krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:18

amondi schreef:
Maar wat als wij bokkers in naam en goede eer worden aangetast?
Hoe word jij door een scheldpb in 'eer en goede naam' aangetast als iemand anders een scheldpb stuurt?
De enige die er geen eer en goede naam meer aan overhoudt is degene die zulke dingen verstuurt.

Daarnaast is het belangrijk te beseffen waarom de mods niet ingrijpen op scheldpb's: namelijk omdat het pb-verkeer prive is! De mods zouden hier slechts op in kunnen grijpen als wij met elkaar besluiten om pb's in het geheel niet meer als prive te zien, en af te spreken dat mods toegang krijgen tot alle pb'tjes. Ik persoonlijk zou dat vreselijk vinden! Mijn privacy wil ik daarvoor niet opgeven hoor.

Citaat:
Ik heb wel eens PB's gelezen die iemand anders ontving en daar zou je zo mee naar de politie kunnen stappen wegens bedreiging!
Wat kun je als ontvanger ondernemen om zo'n iemand toch te laten straffen als jezelf er niks tegen mag doen???

Waarom wil je iemand straffen? Wat wil je daarmee bereiken?

Voornamelijk dat diegene het niet meer doet, lijkt mij. Het beste, de meest vervelende 'straf' is dat zij merken dat het volkomen verspilde moeite is, dat het niet eens gelezen wordt, dat ze er niets mee bereiken, niemand mee kwetsen, niemand raken. Want dat is hun doel, en als je dat doel wegneemt is dat de grootste frustratie die mogelijk is.

Door de mods in te schakelen of de politie bevestig je alleen maar dat zij de macht hebben om jouw tijd te verdoen, jouw humeur te verpesten. Geef ze die macht NIET.

Een uitzondering zou zijn als de bedreiging niet alleen grof is, maar ook reeel en mogelijk uitgevoerd gaat worden. In dat geval zou ik de politie inschakelen en op verzoek van justitie kan Bart een aantal gegevens beschikbaar stellen die kunnen helpen als bewijsmateriaal. Maar dat gebeurt alleen op verzoek van justitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:49

amondi schreef:
Maar ik begrijp dus echt niet dat je niks kan ondernemen als je zo'n scheld pb krijgt. De verzender krijgt dus ook geen straf! En wie weet doet hij/zij dat wel bij veel meer Bokkers....

Het is heel simpel, PB niet openen en ook niet op reageren, dan stopt het vanzelf. Mss nog een laatste stuipttrekking na? So what...Ook niet lezen en niet reageren.
Daarom wordt er denk ik door Bokt ook niets aan gedaan, je heb dit als ontvanger ook zelf in de hand
hoe krom dit ook klinkt.
Als jij niet reageerde stopt het toch wel.
Ik heb in mn hele bokt leven mss twee scheld PB's gehad, (Voor sommige mss verbazend Haha! Haha! ) en heb die op deze manier afgehandeld.
Nooit geen last eigenlijk.

En oja dat zijn dan PB's van mensen die ook in een topic niet gewoon kunnen discussieren dus zo spannend is het niet Lachen