"Slotje voor overleg"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

"Slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:25

Regelmatig lees ik op Bokt een topic wat eindigt met "Slotje voor overleg".
In negen van de tien keer blijft het hierbij en gaat het topic niet meer open, ook niet bij "Even een slotje voor overleg" of "Tijdelijk een slotje voor overleg".

Dan vraag ik me af:
A. Zijn de mod's nu nog steeds aan het overleggen?
Vooral bij de oudere topics Slapen
B. Is het slotje soms definief geworden?

Maar waarom is dat topic dan definitief gesloten (motivatie)?
En waarom wordt dat dan niet vermeld door een moderator?
Ik ben gelukkig niet nieuwschierig Vork

Wie weet het antwoord op mijn vragen?

HouVanUtopia

Re: "Slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:25

dit vind ik een erg goede vraag:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:26

hele goed vraag

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:30

Ben blij dat ik niet de enige ben die dat opvalt, ik heb daar al meer dan eens mijn wenkbrauwen over gefronst. Denk alleen niet dat je antwoord gaat krijgen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:32

En ik heb al een keer een topic geopend met dezelfde vraag. Is toen gesloten. ROFL ROFL ROFL

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:38

Ik heb wel research gedaan, maar ben geen eerder topic over dit onderwerp tegengekomen de afgelopen 6 maanden. Wel een hoop "slotjes voor overleg". Bloos

Heb je een link van jouw topic Sientje?
Weet je ook waarom je topic gesloten is?

Ik hoop echt dat er een goed antwoord kom. Zit er al een tijdje mee in m'n hoofd.
Ik zou het nl. wel zo netjes vinden als de mods de bokkers laten weten of een topic wel of niet gesloten blijft.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:42

superlotje schreef:
Heb je een link van jouw topic Sientje?
Weet je ook waarom je topic gesloten is?

Ja, er zat iemand ontzettend te spammen, tien topics per minuut ofzo en overal kwam een slotje voor overleg op. Daar reageerde ik op door het 'slotje voor overleg'-topic te openen met de vraag waarover overlegd werd. Haha! Om de 'spammers' niet nog meer aandacht te geven, is mijn topic toen eerst gesloten, en daarna als ik het goed heb naar de mesthoop verplaatst, vandaar dat je het niet meer kunt vinden. Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:47

Een slotje voor overleg wordt meestal door een mod geplaatst die niet op dat desbetreffende forum modt. Meestal, zoals al gezegt, bij spam, ruzie, dat soort dingen.

Dat wordt dan besproken en de ene keer gaat een topic weer openen, de andere keer wordt het slotje definitief. In het geval van definitieve slotjes komt er meestal nog wel een afsluitende post in het topic.

Als een slotje voor overleg na een week nog steeds een slotje voor overleg is, dan blijft het topic wsn wel gewoon dicht. Je kunt allicht de mod in kwestie dan even een pb sturen. Of je afdoende antwoord krijgt weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:54

Maar mag ik dan vragen of er bij de mods een soort 'slotje voor overleg'-index is, waarvan de topics dus nog moeten worden afgehandeld? Niet alleen bij TS, maar ook bij mij wordt nu soms toch de indruk gewekt dat het een beetje wordt beschouwd als 'zit op slot, hoeven we niets meer aan te doen', terwijl ik me dan aan de andere kant afvraag of jullie nog steeds aan het overleggen zijn. Knipoog
Ik kan het me voorstellen als een onderwerp ook bij de mods 'wegzakt', vandaar dat zo'n index me wel handig zou lijken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:56

Nope, die is er niet Lachen Het kan dus idd ook gebeuren dat het gewoon vergeten wordt... Het definitieve slotje bedoel ik dan.

Slotjes voor overleg worden in principe altijd besproken. Het is alleen niet zichtbaar voor jullie en eventuele sancties of modacties worden niet besproken. Jullie zien niet meer dan dat slotje en eventueel een heropend topic of een definitieve slotpost, dus ik kan me voorstellen dat het overkomt alsof er niets gebeurd... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:57

Sientje schreef:
Maar mag ik dan vragen of er bij de mods een soort 'slotje voor overleg'-index is, waarvan de topics dus nog moeten worden afgehandeld? Niet alleen bij TS, maar ook bij mij wordt nu soms toch de indruk gewekt dat het een beetje wordt beschouwd als 'zit op slot, hoeven we niets meer aan te doen', terwijl ik me dan aan de andere kant afvraag of jullie nog steeds aan het overleggen zijn. Knipoog
Ik kan het me voorstellen als een onderwerp ook bij de mods 'wegzakt', vandaar dat zo'n index me wel handig zou lijken.

hahaha hoe je het zecht. maarja ik heb echt nog nooit een topic gezien dat weer open ging....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:57

En toch zijn er die genoeg hoor Nini_roosje Lachen

Als een topic 'opgeruimd' is en de offtopic reacties naar de MH zijn - om maar een voorbeeld te noemen - en het topic zou weer open gaan, dan kun je ook je 'slotje voor overleg-post vervangen door een modopmerking en het topic weer open zetten. Of de post in kwestie verwijderen en in een nieuw bericht een modopmerking maken (zodat het topic ook weer omhoog komt). Je ziet lang niet altijd of een topic dicht is geweest en weer open gegaan is. Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:03

Sylvia schreef:
Nope, die is er niet Lachen Het kan dus idd ook gebeuren dat het gewoon vergeten wordt... Het definitieve slotje bedoel ik dan.

Slotjes voor overleg worden in principe altijd besproken. Het is alleen niet zichtbaar voor jullie en eventuele sancties of modacties worden niet besproken. Jullie zien niet meer dan dat slotje en eventueel een heropend topic of een definitieve slotpost, dus ik kan me voorstellen dat het overkomt alsof er niets gebeurd... Lachen

Ik snap het. Maar wat is dan handig? Temmen op de post 'slotje voor overleg', als die er na een week nog staat of zo?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:06

Als je echt graag wilt weten waarom een topic nog gesloten is - en er echt nog 'voor overleg staat', dan kun je idd ook temmen. De mods van het tabblad in kwestie hebben wsn gewoon mee overlegd, dus die zullen ook op de hoogte zijn.

Maar ook daarvoor geldt: of je een bevredigend antwoord krijgt durf ik niet te zeggen, aangezien modacties over het algemeen genomen niet besproken worden met 'derden'. Lachen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 15:18

Sylvia schreef:
Slotjes voor overleg worden in principe altijd besproken.

Tja, wat is in principe?

Ik begrijp het best wel dat de mods het heel druk hebben met de zaken rondom bokt, maar ik vind het jammer dat er zoveel achter de schermen gebeurt waarover niet gecommuniceerd wordt met de "gewone" bokkers.
Ik denk dat er veel meer begrip vanuit de gebruikers naar o.a. moderators zou zijn als dit wel zou gebeuren. Nu heerst er soms een wij-zij cultuur.

En daarnaast blijf ik erbij dat ik het niet beleefd vind naar de gebruikers/klanten toe als een mod niet terugkomt op een "slotje voor overleg". Dan bedoel ik dus niet dat alle topic maar weer open gegooid moeten worden, maar een reactie als: "In het overleg is besloten dat dit topic definitief op slot gaat, omdat ... "

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:11

In principe = altijd, tenzij het very obvious is en het een spamaccount betreft en dat soort dingen. Maar die horen dan (uiteindelijk) wel naar de MH te vertrekken Lachen

Zoals ik al zei, meestal wordt een topic ook, als het definitief op slot gaat, vergezeldt door een afsluitende tekst. Alleen is het waarom niet altijd aan te geven. Om maar een heel simpel voorbeeld te noemen: er kan een hele voorgeschiedenis aan vast zitten, waardoor de reden tot sluiten niet kort uit te leggen is. Van relaccounts kan ik me ook levendig voorstellen dat er geen nadere toelichting gegeven wordt, dan is het topic imo duidelijk zat...

En verder, het niet beleefd vinden naar de gebruikers toe als we niet terugkomen... Het is niet altijd mogelijk om een pasklare reden te geven. Zoals ik al eerder zei, we bespreken geen sancties ed met andere users. Het is lastig om een motivatie te formuleren zonder dat dat toch onbedoeld gebeurd. En persoonlijk denk ik dat het onbeleefder is om tegen Pietje te zeggen dat Jantje een ban van 2 weken heeft omdat *blablabla* en dat daarom het topic op slot blijft dan dat we het slotje gewoon niet meer toelichten - vooropgesteld dat dat bewust gebeurd.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:13

Als Bokkers temmen met de vraag of er nog steeds overleg is, en het blijkt dat de moddies intussen besloten hebben dat het topic niet meer open gaat om wat voor reden dan ook, dan zou je dat toch als een reminder kunnen beschouwen om alsnog even een passende slotpost te zetten, in plaats van 'slotje voor overleg'?

Als er vergeten wordt om het tijdelijke slotje te vervangen vind ik dat eigenlijk niet zo heel erg netjes. Een keertje vergeten is menselijk natuurlijk, maar als dat inderdaad vaker voorkomt kan ik me wel voorstellen dat mensen daar vraagtekens bij zetten Lachen . Ik heb eigenlijk geen idee hoe vaak dat precies voorkomt, misschien kunnen de mensen die het is opgevallen wat voorbeelden verzamelen Lachen ?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:24

Gwen, daarom zeg ik idd ook dat je evt. de mod die een slotje voor overleg geplaatst heeft kunt pben of even kunt temmen.

En verder heb ik ook geen idee hoe vaak het voorkomt... Lachen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:35

Ik heb even wat willekeurige topics opgezocht: (lang leve de zoekfuctie Vork )
Berdien @ [WN-AM] even voorstellen
Maya @ [LZP] Slechte gewoontes afleren..
Maya @ [OPG] Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?
Oscar @ [SH] Dit is toch niet te groot??
Cer @ [NA] Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?
Neonlight @ [WN-ITP] Mijn Jaarling American's Eazy-boy
[LZP] Geen zin om te werken. Wie nog meer.

Bij deze wordt wel een korte motivatie gegeven:
Alet @ [GP] Besmet met het gangenpaardenvirus
delerium @ [VN] Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

En bij deze wordt het slotje in overleg een definitief slotje, met motivatie.
[PP] Meest rare advertentie

Ik begrijp dat ik de desbetreffende mod kan pb-en, maar meestal heb ik persoonlijk weinig te maken met het topic, behalve dan dat het onderwerp mij aanspreekt, en dan zal ik niet zo snel een mod daarvoor gaan benaderen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 18:48

Jammer dat er niet meer gereageerd wordt.
Ik had gehoopt dat er iets mee gedaan zou worden...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:15

Het valt me ook wel op soms, maar ik neem dan zelf initiatief en stuur een pbtje naar de mod of ik TeM gewoon. Onlangs nog gedaan bij een vrij heftig topic dat tijdelijk op slot zat. Dat duurde blijkbaarheel lang en ik had het vermoeden dat de mod het gewoon vergeten was. Dus ik getemd (of pb gestuurd, weet het al niet meer) en dat is door die mod perfect afgehandeld. Ze was het gewoon vergeten en excuseerde zich. Nou, niets aan de hand, toch?

Het is toch menselijk, dat vergeten. Het gebeurt volgens die voorbeelden wel misschien vrij vaak, maar wel bijna altijd door een andere mod, dus dan is het toch echt al geen systematisch probleem.

Als je echt geïnteresseerd bent in een topic waar een tijdelijk slotje op zit en er komt maar geen uitleg, dan kan je er nog voor kiezen om een handje te helpen en te vragen of de mod het niet vergeten is.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:45

superlotje schreef:
Jammer dat er niet meer gereageerd wordt.
Ik had gehoopt dat er iets mee gedaan zou worden...
Kan ik me voorstellen Ja . Ik denk dat Pinksteren en vooral het plotseling uitzonderlijk mooie weer in de weg gezeten hebben, iedereen was de kou en nattigheid van het hele afgelopen jaar waarschijnlijk zo beu dat iedereen naar buiten vloog zodra de zon zich liet zien *LOL* .

Misschien zijn er nog andere modjes die iets kunnen zeggen over de slotjes? Er is achter de schermen in elk geval een topic geopend over betere communicatie van de mods en natuurlijk ook van de mids naar de gebruiker toe. Daar is jouw slotjesvraag in meegenomen, want dat hoort eigenlijk ook bij dat stukje communicatie. Goed dus dat je het hebt aangezwengeld Ja .

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:53

Ik wil er wel iets over zeggen hoor Ja
Zo te zien komt het inderdaad voor dat er slotjes voor overleg geplaatst worden, en dat er later geen slotpost meer geplaatst wordt. Ik heb zelf ook nog even wat dingen nagekeken en het lijkt vooral te gaan om (rel)topics waarin een mod van een ander forum een noodgreep doet, nl. snel een slotje plaatsen voordat iets verder uit de hand loopt.
In zo'n geval wordt een topic altijd achter de schermen besproken en het wordt overgedragen aan de mods van het bewuste forum. Normaal gesproken plaatsen zij ook de definitieve slotpost, of het topic wordt weer geopend.

Ik kan lang zoeken en draaien, maar het komt er op neer dat we hier gewoon nog meer aandacht aan moeten geven Knipoog
Je mag er inderdaad vanuit gaan als er bijv. na een week nog steeds een 'tijdelijk' slotje op een topic staat, dat het dan een definitief slotje is geworden. Dat neemt niet weg dat het voor ons een kleine moeite is om de slotpost even aan te passen, maar blijkbaar wordt dat nog weleens vergeten. Aandachtspuntje voor ons dus, en goed dat je ons er op attent hebt gemaakt Lachen
Mocht je in de toekomst topics tegenkomen waarvan het begrip 'tijdelijk' wel erg ruim genomen is, dan zou het fijn zijn om even op de temknop te drukken Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:42

Van het topic waar mijn naam bij staat, kan ik naar eer en geweten zeggen dat ik inderdaad vergeten ben de slotpost aan te passen Ja
Bij deze excuses daarvoor.

We proberen inderdaad wat te verzinnen waardoor dat soort dingen beter afgehandeld worden, en niet 'vergeten' omdat er bijvoorbeeld wat langer over overlegd wordt. Vooral als er meerdere acties uit volgen, wordt er waarschijnlijk niet meer zo snel aan het oorspronkelijke topic gedacht?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:10

Wat leuk dat deze vraag gesteld wordt, het viel mij inderdaad ook al op! Haha!