De meeste Bokkers denken bij de term 'bemiddelaar' aan iemand die intermediair is, die bemiddelt tussen twee groepen/personen, die met beide partijen actief in gesprek gaat en een tussenweg probeert te vinden. Logisch natuurlijk, de letterlijke betekenis van het woord 'bemiddelen' is volgens woordenboek Van Dale 'tussenbeide komen om een overeenkomst tot stand te brengen'.
Wat er feitelijk gezien echter gebeurt is het volgende: wanneer een Bokker een sanctie krijgt opgelegd, dus een Officiële Waarschuwing (al dan niet met bijbehorende ban), of wanneer een gebruiker een zogenaamde 'Sturende PB' krijgt (vroeger Usernote ofwel UN geheten), dan kan hij of zij daar bezwaar tegen aantekenen bij de bemiddelaars.
Wat doen de bemiddelaars vervolgens? Zij lezen alle topics door die betrekking hebben op de gegeven sanctie of de gegeven Sturende PB. Dat zijn de topics op het grote Bokt van de gebruikers zelf en de topics van de moderators achter de schermen. De bemiddelaars bekijken de zaak van alle kanten, dus vanuit de kant van de moderator, maar óok vanuit de kant van de gebruiker. Ze hebben als het ware een soort 'overall view', kunnen alles van wat meer afstand bekijken dan de betrokken gebruikers en moderators. Op het bemiddelaarforum, alleen toegankelijk voor de bemiddelaars en het beheer, wordt over de sanctie gediscussieerd en er wordt gestemd over de gegeven sanctie. Soms blijft de OW dan staan, soms wordt het een Sturende PB, soms wordt hij helemaal teruggedraaid.
Ook als mensen een Ban voor Onbepaalde Tijd krijgen (BOT) kan er bezwaar aangetekend worden bij de bemiddelaars. Als iemand de BOT een jaar of langer heeft mag er bij de bemiddelaars een goed gemotiveerd verzoek tot terugkeer op Bokt gedaan worden.
De second opinion, ofwel de herziene mening van de bemiddelaars is doorslaggevend wanneer het gaat om een ingediend bezwaar tegen Sturende PB's en OW's en bij verzoeken om terugkeer na een BOT.
(Met betrekking tot andere zaken kun je als Bokker feedback vragen en geven bij/aan de moderators. Denk daarbij aan topics die een slotje krijgen, een topic dat verplaatst wordt of iets anders waar je vragen of opmerkingen over hebt.)
Om in het vervolg nog meer verwarring te voorkomen zijn we op zoek naar een nieuwe naam die de lading van onze functie beter dekt. Een vereiste is dat de naam voor iedereen begrijpelijk is en zo min mogelijk misverstanden oproept. Zelf blijven we iedere keer uitkomen bij zoiets als Second Opinion Team, maar misschien zijn er nog andere namen te bedenken die net zo duidelijk of zelfs duidelijker zijn.
Als jullie een serieuze sugestie hebben, schroom dan niet die te geven, die horen we graag!
Nog even een PS: dit topic is alleen bedoeld om een beter passende naam voor de bemiddelaars te vinden, niet voor andere zaken

Edit: *Zie update pagina 7
