Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammie schreef:Is het niet zo dat merrielijn 081 deel uit maakt van fokfamilie 183 ipv dat het hetzelfde is?Fokfamilie 183
Fokfamilie 183 is ook bekend onder merrielijn 081 en de Kida stam. Enkele bekende toevoegsel aan de paardennamen in de deze lijn zijn o.a. Van Bureveld, -granta (sag) en –lien.
De eerste geregistreerde merrie van deze fokfamilie is de 1.64m hoge zwarte merrie Anda van de hengst Motor, geboren in 1910, gefokt door fam. Stuyvenberg te Druten. Via Brika v. Hedon Marquis II, Diana v. Evagore, Helga (kern) v. Domburg splitst de merrielijn zich bij de merrie Florida (pref) v. Ot van Wittenstein
MISSCHIEN BOVENSTAAND IN STAMBOOMOVERZICHT?
Vertakking bij Florida (werknaam)
Florida is gefokt door J. Floor (-van der Vlist) te Bilt. Deze familie staat aan de basis van deze merrielijn. Florida, geboren in 1941, is een vosmerrie van 1.57m en voert het predikaat preferent. Van Florida zijn 3 geregistreerde nakomelingen bekend, waarvan 1 dekhengst, nl. Louis v. Frank. De andere 2 zijn de merries Kida (kroon kern pref) v. Frank en Jelga v. Frank.
Florida staat, voornamelijk via Kida v. Frank, aan de basis van een merrielijn die wijd verbreidt is over heel Nederland, uit deze lijn komen o.a. 18 dekhengsten en 31 sportpaarden die minstens Z2-dressuur of ZZ-springen zijn geweest.
Marlies1 schreef:Ben er inmiddels achter dat dit vergelijkbaar is met keur.Wanneer werd aan een merrie vroeger het predikaat Kroon toegekend? Is dat vergelijkbaar met één van de huidige predikaten?
Marlies1 schreef:Ja en nee. Het is hetzelfde en maakt er dan ook deel van uit. Het 'probleem' is dat er 2 verschillende mensen de paarden is gaan onderverdelen naar 'iets'. De een is zo diep mogelijk in de boeken gedoken om te kijken welke paarden er op welke manier met elkaar verbonden zijn. Joan van Gurk noteert paarden in zijn boeken vanaf Z2 en ZZ (en enkele uitzonderingen), prestatiemerries en ggk hengsten.Is het niet zo dat merrielijn 081 deel uit maakt van fokfamilie 183 ipv dat het hetzelfde is?
Marlies1 schreef:Dat is wel een goed idee.Verder zou ik na "De eerste geregistreerde merrie van deze fokfamilie" nog ", de stammoeder," of iets dergelijks zetten, zodat voor leken duidelijk is dat dat hetzelfde is.
Marlies1 schreef:Edit: Het "overzicht van fokkers die enkele of meerdere lijnen heeft opgebouwd" zou ik ook nog wel wat uit willen breiden met info over welke lijnen ze dan hebben opgebouwd en welke paarden ze hebben gefokt.
Sammie schreef:Waarvoor staan de afkortingen? Ik neem aan: stap, draf, galop, maar verder weet ik het niet. De K staat denk ik voor karakter? GSP staat vaak voor aanleg springpaard, maar dat lijkt me hier niet van toepassing?Brieka
Carrière
Brieka heeft voornamelijk als fokmerrie gediend. In de Ibop haalde zij een totale score van 83,0 (S. 16 D. 14 G. 17 H. 8 K. 16 GSP. 12)
Sammie schreef:En heb jij enig idee waar de H voor staat? Ik heb echt geen idee...De ibops zijn zo vaak veranderd dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen, maar volgens mij klopt dat hoor. GSp gemiddelde springpaard. Vroeger was dat nog 1 grote bubs. Pas sinds vorig jaar zijn de ibop's verdeeld voor dressuur en springpaarden.
Citaat:Predikaten
Rond 1995 had Julana al recht op het predikaat preferent en zo’n 10 jaar later mocht zij ook het prestatiepredikaat op haar naam schrijven.
Sammie schreef:Klopt. We hebben het plaatsen van het oordeel van de keuringscommisie geschrapt omdat we dan auteursrechtelijke problemen kunnen krijgen. De citaten die onder het kopje 'citaten' gezet worden bij de beroemde paarden, zijn uitspraken van ruiters/eigenaren etc. over de paarden. Dat ligt anders. Het KWPN doet heel moeilijk over het gebruik van informatie die van KWPNStallion.com afkomt. En omdat we geen problemen willen hebben we besloten het oordeel van de keuringscommissie niet te citeren.OVerigs mis ik het e.e.a. aan info bij bv. Brieka. O.a. het citaat van het kwpn. Ik heb geen idee hoe je een voetnoot op dit forum plaatst dus heb het maar even anders in de tekst in gevoerd.
Bij hengsten staat dit nu nl. wel erbij dat je citaten kunt plaatsen over de paarden?
Sammie schreef:Oeps...! Dat pas ik even aan.OVerigs was de bron kwpn niet kwpn.nl, maar gewoon het stamboek zelf. (afdeling stamboek voornl.)
Citaat:Predikaten
Rond 1995 had Julana al recht op het predikaat preferent en zo’n 10 jaar later mocht zij ook het prestatiepredikaat op haar naam schrijven.
Brieka
Sammie schreef:Wat ik eigenlijk bedoel: is het niet zo dat tot een merrielijn alleen de merries behoren en dat een hengst alleen tot de fokfamilie/stam behoort, maar niet tot de merrielijn? Dus dat de fokfamilie/stam meer paarden bevat dan de merrielijn?Marlies1 schreef:Ja en nee.Is het niet zo dat merrielijn 081 deel uit maakt van fokfamilie 183 ipv dat het hetzelfde is?
Sammie schreef:Oké, dus alle paarden noemen is geen optie, maar misschien kan je in het artikel wel wat meer vertellen over wie welke lijnen/welk gedeelte van een lijn heeft opgebouwd?Marlies1 schreef:Edit: Het "overzicht van fokkers die enkele of meerdere lijnen heeft opgebouwd" zou ik ook nog wel wat uit willen breiden met info over welke lijnen ze dan hebben opgebouwd en welke paarden ze hebben gefokt.
Deel hiervan heb ik al proberen op te vangen door bij de ggk hengsten en sportpaarden, voor zover ik dat kon achterhalen, te vermelden via de fokker is. Alle gefokte paarden vermelden is onmogelijk en mevr. De Bilt is natuurlijk een fokker die voornl. het begin van de stam heeft opgezet. Overgenomen door Schoenakker, die zelf verder is gegaan met een tak (julana- brieka), maar een deel van de tak van Gigranta heeft verkocht, maar ook met een deel heeft gefokt. (voorzover mijn info strekt)
Nee, maar ik begrijp de verwarring. Maar het wordt merrielijn genoemd omdat het via de merrie wordt doorgeven. De zonen van een merrie horen wel tot merrielijn X (en fokfamilie X), maar zíjn evt. kinderen behoren tot de merrielijn van de moeder. Bij een hengst houdt het op wat betreft zijn merrielijn. Die kan hij niet doorgeven. Alleen merries geven de merrielijn en de fokfamilie (stam) door.Citaat:Wat ik eigenlijk bedoel: is het niet zo dat tot een merrielijn alleen de merries behoren en dat een hengst alleen tot de fokfamilie/stam behoort, maar niet tot de merrielijn? Dus dat de fokfamilie/stam meer paarden bevat dan de merrielijn?
Sjoert schreef:Sammie; wil je dit ook doen voor de Reina stam?![]()