Yakut Pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Yakut Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:48

Ik heb het maar kort gehouden, vollediger info staat in de links.

ik hoop dat ik de lay-out goed heb, ben hier geen held in. Scheve mond

{{ras|Yakut Pony
|hoofdfoto=
|standfoto=
|stokmaat=130-140 cm
|kleur=vnl vos en schimmel
|herkomst=Yakutia, Siberië
|link=geen stamboek
}}

''De Yakut ontstond in Siberië, meer bepaald de regio Yakutia, en wordt gezien als rechtstreekse afstammeling van het Toendra Paard (een van de 4 oertypes) ''

== Geschiedenis ==

''De Yakut leeft sinds jaar en dag in het noorden van Siberië in de meest extreme omstandigheden. Hij wordt beschouwd als een zeer oud ras en vertoont genetische vewantschap met Centraal-Aziatische rassen zoals de Akhal-Teke, Kazakh en de Kirgiz.

Eeuwen geleden kwamen de voorouders van de huidige bewoners van het Baikal meer naar deze regio en brachten hun Baikal pony’s met zich mee. Doordat de pony’s jaar in jaar uit in groepen samen leefden op de open vlaktes en er geen inmenging was van vreemd bloed, kon de Yakut zich ontwikkelen.

3 verschillende types hebben zicht ontwikkeld, de originele noordelijke Yakut, het elegantere zuidelijke type en de zwaardere zuidelijke variant ''

== Exterieur ==

''Algemeen gezien, zijn deze pony’s niet erg groot maar goed gebouwd. In de zomer ogen ze niet anders dan iedere andere pony. In de herfst slaan ze vetreserves op om de barre winters te doorstaan, wat hen een vrij zwaar uiterlijk geeft.
Middelmatig hoofd, met recht profiel. Korte zware hals, vlakke en brede schoft. De rug heeft een gemiddelde lengte, met breed kruis. Korte stevige benen, met harde hoeven.
Meestal schimmel of vos, af en toe bont. Wildmarkeringen komen voor. ''

== Gebruik ==

''Meestal gebruikt als werkpaard (transport, lastdier) maar wordt ook gefokt voor vlees en melk. ''

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
< http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/yakut/
http://www.yakutiatoday.com/region/natu ... akut.shtml />

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:Yakut Pony]]

Denise

Re: Yakut Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:06

Misschien is het handig om hem toch wat vollediger te maken. De wiki is er niet om links te geven van sites waar het allemaal wel staat Huilen van het lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:27

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:02

mja... best wel een interessant artikel maar het lijkt mij meer over de cultuur van dat volk te gaan dan over de pony zelf, enkel de laatste 2 pagina's gaan expliciet over de Yakutpony.

Zal in 't weekend eens kijken wat ik nog kan samengooien.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:32

Mmm, ik zie op pagina 2 bijvoorbeeld ook wel interessante dingen staan over het gebruik van de pony: transport, vlees en melk. En dat ze van de melk Komys maken met de betekenis van dat drankje voor het volk. Het paard is heel belangrijk voor het volk. Dus dan kom je toch ook een beetje op dat volk terecht. Bijvoorbeeld dat ze die Komys gebruiken bij religieuze ceremonies enzo. Volgens mij kun je uit dat artikel nog wel veel interessante informatie halen. Ja

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:27

{{ras|Yakut
|hoofdfoto=
|standfoto=
|stokmaat=130-140 cm
|kleur=vnl vos en schimmel
|herkomst=Yakutia, Siberië
}}

''De Yakut ontstond in Siberië, meer bepaald de regio Yakutia, en wordt gezien als rechtstreekse afstammeling van het Toendra Paard (een van de 4 oertypes) ''

== Geschiedenis ==

''De Yakut leeft sinds jaar en dag in het noorden van Siberië in de meest extreme omstandigheden. Hij wordt beschouwd als een zeer oud ras en vertoont genetische vewantschap met Centraal-Aziatische rassen zoals de Akhal-Teke, Kazakh en de Kirgiz. De exacte ontwikkeling van dit ras is niet duidelijk gekend maar er zijn 2 ‘theorieën’.

Een eerste gaat terug naar eeuwen geleden, toen de voorouders van de huidige bewoners van het Baikal meer naar deze regio kwamen en hun Baikal pony’s met zich meebrachten. Doordat de pony’s jaar in jaar uit in groepen samen leefden op de open vlaktes en er geen inmenging was van vreemd bloed, kon de Yakut zich ontwikkelen.

Een tweede theorie houdt het erop dat de Yakut geëvolueerd is uit het oeroude paard van noordoost Azië. Dit diertje liep reeds rond vóór de laatste ijstijd, gelijktijdig met mammoeten, rendieren en wolharige neushoorns. Tijdens de ijstijd overleefde het paard in gebieden waar enkel de bergen onder het ijs waren bedolven.

3 verschillende types hebben zich ontwikkeld, de originele noordelijke Yakut, het elegantere zuidelijke type en de zwaardere zuidelijke variant.
Yakut paarden in het noordelijke deel van de regio zijn vaak groter dan deze in het zuiden. Een mogelijke verklaring hiervoor is het voedsel. De vegetatie mag dan schraal zijn, ze is wél rijk aan voedingsstoffen. Deze paarden worden als het meest waardevolle type aanzien, juist omdat ze groter en beter doorvoed zijn.

De zegge, een grasplant die in de winter grotendeels groen blijft, zelfs tijdens grote sneeuwval, is hun meest voorkomende wintervoedsel. In de zomer eten de paarden verschillende grassoorten en kunnen ze zelfs doodleuk tot aan hun buik in het water staan om waterplanten te grazen.

Meestal worden die kuddes 2 maal per jaar verplaatst, van de winterweide naar de zomerweide in mei, en de andere kant op in oktober. Vaak zijn de routes die ze daarvoor volgen, honderden kilometers lang, met vaste rustplaatsen en goede graasmogelijkheden onderweg.''

== Exterieur ==

''Algemeen gezien, zijn deze pony’s niet erg groot maar goed gebouwd. In de zomer ogen ze niet anders dan iedere andere pony. In de herfst slaan ze vetreserves op om de barre winters te doorstaan, wat hen een vrij zwaar uiterlijk geeft.
Middelmatig hoofd, met recht profiel. Korte zware hals, vlakke en brede schoft. De rug heeft een gemiddelde lengte, met breed kruis. Korte stevige benen, met harde hoeven.
Meestal schimmel of vos, af en toe bont. Wildmarkeringen komen voor. ''

== Gebruik ==

''Paarden en het hoeden ervan, horen als vanouds bij de cultuur van de Yakoets. Naast gebruik als vervoermiddel, zijn de dieren een belangrijke bron voor vlees en melk, hun huid wordt gebruikt voor kledij en dekens, het haar wordt verwerkt tot handvaten voor emmers en vliegenmeppers.
Speciaal is de komys, een alcoholhoudende drank die gebrouwen wordt uit gefermenteerde merriemelk en een belangrijk onderdeel is van de religieuze ceremonies van het volk.

''

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
< http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/yakut/
http://www.yakutiatoday.com/region/natu ... akut.shtml
http://www.worldandi.com/peoples/2000/5 ... /index.asp />

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:Yakut ]]

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:23

Ik heb je artikel geplaatst http://www.bokt.nl/wiki/Yakut maar toch nog even uitgebreid. Had al wat voorbereidend werk gedaan en heb nu beide artikels samengevoegd.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:38

Je kunt misschien ook wat vertellen over de Meghez, een zwaarder type binnen de Yakut, welke ontstaan is uit kruisingen met de Kuznet. Dit type is nog vrij jong (vanaf de jaren 50 van de vorige eeuw) en is ook redelijk zeldzaam (ergens richting de 3.000 exemplaren). Dit type is ook de grootste in Yakutia en gefokt voor landbouw en mijnen, stokmaat tussen 1.40 en 1.51m. Misschien kun je ook wat vertellen over de invloed van de Kuznet op de Yakut (vooral de Meghez en de Verkhoyansk).

De meeste Yakuts zijn gewoon rond de 1.32/1.33m en niet zeldzaam te noemen. In de 18e eeuw heeft de Yakut het wel erg moeilijk gehad omdat ze massaal gebruikt werden (vaak onder protest van het Yakut-volk) voor zware tochten door Siberië richting Beringzee en op tochten door Alaska waarbij ze massaal het loodje legden door de extreme omstandigheden.

De paardjes leven al onder extreme weersomstandigheden waar het in de zomer zelfs vriest en in de winter tot wel -70/-80 graden celcius. Het is er misschien wel erg koud maar er is weinig neerslag, daarom is er wel mogelijkheid te grazen. Ze zijn erg massief, massiever dan andere Mongoolse paarden (verzameling van Aziatische steppenpaarden, geloof vanaf voorbij Altai, zou ik precies moeten opzoeken, geloof dat het gebied toch wat groter is dan dat). Er zijn idd drie types, de noordelijke (originele Yakut) wordt ook wel Verkhoyansk (naar de regio in Siberië) of Middelste Kolyma genoemd. Het kleinste zuidelijke type is erg puur, de andere zuidelijke Yakut is juist veel gekruist met andere rassen ter veredeling. Volgens mij zijn ze niet zozeer vaak vos maar bruin. Verder noordelijk zijn ze vooral schimmel.

De meeste kennis (niet alles dus, maar ze bevestigt ook wel veel van wat hier staat en ik zelf al wist) die ik momenteel van de Yakut heb komt uit het boek van Bonnie L. Hendricks, International Encyclopedia of Horse Breeds (Oklahoma 1995) omdat ik voor mijn project nog niet aan verdere verdieping in dit ras ben toegekomen. Maar ik denk dat dit ongeveer alle informatie is die er eigenlijk echt toe doet mbt dit ras (afgezien van de relatie van de Yakut met het volk). Ik kan eventueel ook nog wat rondneuzen op Russische websites, maar ga er niet vanuit dat bijv. exacte gemiddelde maten e.d. veel toevoegen aan dit verhaal.

Ik heb persoonlijk een beetje mijn twijfels over je genoemde theorieën van hun herkomst zonder een DNA/MitoDNA studie die hierop aansluit. Heb je die misschien?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 09:53

hoi Josav

nee, helaas die heb ik niet, zou wel interessant zijn om te lezen. Als ik nou Russisch had gekund... Haha!