De Mongoolse pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

De Mongoolse pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:52

De Mongoolse pony

Geschiedenis:
De Mongoolse pony is een van de oudste en invloedrijkste rassen die we kennen. De Mongoolse pony komt uit Mongolië en stamt af van het Przewalskipaard, die soms ook het Aziatische wilde paard wordt genoemd. Toen de mongolen hun buurlanden binnenvielen breidde de invloed van de Mongoolse pony zich uit over Azië en Europa.

Exterieur:
De Mongoolse pony is altijd nog hetzelfde gebleven. De pony heeft nog veel primitieve kenmerken. Door verschillende omgevingsfactoren zijn er verschillende types van de Mongoolse pony ontstaan. De Mongoolse pony is onderverdeeld in vier hoofdgroepen;
-het bostype
-het bergtype
-het steppetype
-het Gobi-type

Het bostype:
Het bostype is de grootste pony, en heeft een stokmaat van gemiddeld 1.37. Dit type is het zwaarst gebouwd van allemaal en is daarom ook heel geschikt als tuigpony en als lastdier.

Het bergtype:
Het bergtype is iets kleiner dan het bostype, dit maakt de pony gemiddeld 1.32 en heeft een bonte kleur.

Het steppetype:
Dit type heeft dezelfde stokmaat als het bostype. Het steppetype heeft meer het exterieur van een rijpony.

Het goby-type (ook wel woestijntype)
Dit type is het kleinste en heeft een bleke kleur. Dit type wordt veel gebruikt voor de productie van melk.

De Mongoolse pony in het algemeen:
Alle types hebben een grof uiterlijk, en ze hebben een zeer goed uithoudingsvermogen. De Mongoolse pony kan hard en lang werken zonder dat ze veel zorg nodig hebben. Ze zijn heel gehard en leven het hele jaar door buiten, zonder extra voer en met weinig beschutting.
De Mongoolse pony kan in 1 dag een afstand van 100 kilometer afleggen, er is geen ander ras in de wereld die een langere afstand op 1 dag kan afleggen dan de Mongoolse pony. Sommige van deze pony’s hebben de telgang. Telgang is een hele soepele gang die erg handig is bij het afleggen van lange afstanden.
De Mongoolse pony is niet erg aantrekkelijk, ze hebben een grof hoofdje, hun hals is kort en gedrongen. De pony is breed en compact gebouwd, en hun rug is kort en compact, met een krachtige achterhand. De benen zijn kort en ze hebben erg harde hoeven.

Vachtkleuren:-valk
-zwart
-donkerbruin
-bruin
-vos
-palomino

Gebruiksmogelijkheden:
De Mongoolse pony is een veelzijdig dier. Ze kunnen voor veel verschillende doeleinden gebruikt worden:
-tuig en lastpony
-rijpony
-ze worden gebruikt voor melk, en ook voor vlees, deze pony’s worden daar selectief voor gefokt.

Bron: paarden & pony’s; rassen, verzorging en geschiedenis.
Auteur: Tamsin Pickeral

http://www.dieren-rassen.nl/paarden/pon ... olse-pony/

Ibonn

Re: De Mongoolse pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:33

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:35

toevoeging: Als er enkel verdunde kleuren voorkomen, komen er ook dubbel verdunde kleuren (perlino, cremmelo, smokeycream) voor

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:55

Oke bedankt voor de aanvulling Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:26

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:49

Marlies1 schreef:
Aline_17 schreef:
Bron: paarden & pony’s; rassen, verzorging en geschiedenis.
Auteur: Tamsin Pickeral

http://www.dieren-rassen.nl/paarden/pon ... olse-pony/

Heb je van het boek nog de uitgever en jaar en plaats van uitgave?

Jaar: 2004
Uitgever:
Parragon
Queen Street House
4 Queen street
Bath BA1 1HE
UK
Vertaling en bewerking: Jan en Stephe Bruin

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:15

Voor zover ik weet is het Mongoolse paard (kom bij een Mongool niet aanzetten met het woord pony, want zo noemen ze hun dieren niet, zelfs al zijn het pony's) toch wat kleiner, gemiddeld 1.27-1.28m maar idd tot ongeveer 1.40m. Maar doorgaans dus rond/tegen de 1.30m
De merries zitten vaak net onder de 1.30, de hengsten erboven.

De verschillen in grootte zijn dan sterk afhankelijk van geografische verschillen (zoals jij het hebt ingedeeld in types dus). Maar naar mijn idee zijn ze dus doorgaans wat kleiner dan jij nu aangeeft.

Misschien kun je ook wat zeggen over de genetische diversiteit die is teruggevonden in onder meer het Mongoolse paard (Institute of Cytology and Genetics, RAS en nog enkele andere instituten in Rusland en Japan hebben daar onderzoek naar gedaan) die veel groter is dan bij andere gedomesticeerde paarden (voor zover je het Mongoolse paard zo kunt noemen) op basis van een vergelijk tussen Aziatische rassen, de Engelse Volbloed en de Arabier geloof ik. De diversiteit zou groter zijn omdat deze paarden direct afstammen van een wilde voorouder (Takhi) en bij de meeste gedomesticeerde rassen is dit niet zo en is er dus veel meer door mensen bepaald en geselecteerd dan door de natuur.
Het is voor een groot deel nog een lopend onderzoek, maar misschien is het toch nuttig het te noemen.

Ook lijkt het me interessant iets te zeggen over de gangen van het Mongoolse paard. Geloof zelfs dat ze best bestempeld kunnen worden als gangenpaard. Haha! En de prominente rol die het paard speelt in het dagelijks leven op de Mongoolse steppen?

100km per dag is niks ongewoons voor een goed sportpaard, laat staan voor een Aziatisch steppenpaard. Wat opmerkelijk te noemen is zijn de omstandigheden: de geografische omstandigheden, vaak flinke bepakking (en dan bedoel ik dus niet een paar kilo) en het overgrote deel op flinke snelheid (galop!). Denk dat je dat er toch wel ff bij zou kunnen vermelden want een getraind endurance paard legt in de hoogste klassen ook meer dan 100km af.

De Mongolen noemen hun paarden Mori (wat paard betekent). Mongoolse paarden worden pas vrij laat volwassen: rond de 7 of 8 jaar.
De meeste informatie die ik hier nu noem zou ik zelf niet direct aan een naslagwerk kunnen linken omdat ik me al een tijdje verdiep in Aziatische steppenpaarden en daardoor gewoon enorm veel informatie binnenkrijg. Misschien heb je er wat aan, anders zal ik tezijnertijd als wiki schrijver er zelf wel eea aan toevoegen eventueel. Voor viertakt races (zoals ik al zei, het Mongoolse paard is een gangenpaard) worden schofthoogtes aanbevolen tot maximaal 1.35m (volgens de Asian Ambling Horse Sports Federation). Deze mensen kunnen je vast ook heel veel over het Mongoolse paard vertellen, ze zitten in Ulaanbaatar, de hoofdstad. Ja

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:08

Bedankt voor de informatie, ik zal nog wat meer informatie gaan zoeken over dit paardje.
Ik kon geen andere stokmaten vinden, maar ik zal nog eens gaan zoeken.
Kortom: ik ga er zeker nog even mee aan de slag!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:04

JoSav schreef:
Voor zover ik weet is het Mongoolse paard (kom bij een Mongool niet aanzetten met het woord pony, want zo noemen ze hun dieren niet, zelfs al zijn het pony's)
Dat was mij inderdaad ook al opgevallen bij het verzamelen van info mbt Naadam. Ik zal het artikel daarom in ieder geval hernoemen naar Mongools paard. Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:06

Oke bedankt voor het veranderen.
Weten jullie waar ik nog meer informatie kan vinden over het mongoolse paard? Ik vind niet dat er heel veel informatie over te vinden is... over de punten van joSav heb ik nog niets gevonden

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:53

Dit is het enige wat ik aan verdere informatie nog heb gevonden, iets over de geschiedenis;

De beroemde kleine Mongoolse paarden hebben de mongolen al eeuwen gedragen en hierop hebben ze de halve wereld veroverd. Het was het belangrijkste transportmiddel van de mongolen. Het is dan ook zeer zeldzaam dat een mongool een paard zal doden, mongolen eten geen paardenvlees en zal ook nooit de huid van het dier verwerken.
De manen en de staart van het paard worden wel gebruikt voor het maken van tassen en dergelijke dingen.
Het Mongoolse paard wordt ook wel gezien als het symbool van Mongolië.

bron: http://www.tiaratours.nl/reisinfo/mongolie.htm

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:05

Ik denk niet dat JoSav haar informatie van het internet af haalt. Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:08

Ik heb ook op internet gekeken, ik kan niets vinden, misschien kan joSav vertellen waar ik het kan vinden?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:34

Klopt, de meeste info haal ik niet direct van internet maar van mensen die bijvoorbeeld met het ras fokken of ermee werken, oid. Wel heeft de Ambling Horse federatie volgens mij een website al weet ik die niet uit mijn hoofd, is alweer een tijdje geleden namelijk. Zou je kunnen opzoeken in google.

De instituten die ik genoemd heb hebben ook websites, daar staan samenvattingen van hun rapporten die voor iedereen toegankelijk zijn (alleen wetenschappers hebben toegang tot de volledige rapporten, als je interesse hebt kan ik ze mailen maar het is vrij droge stof). Ze zijn er voor een deel ook in het Engels en dus niet alleen maar Russisch of Japans.

Heb het idee dat je nu vooral in het Nederlands zoekt en dan is het uiteraard enorm beperkt. Ja Als hun dieren overlijden worden hun overblijfselen wel vaak verwerkt, o.a. voor het maken van wapens en muziekinstrumenten, geloof ik.