Geen privacy op bokt, geen (fatsoenlijke) regels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Geen privacy op bokt, geen (fatsoenlijke) regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:03

Hallo,

sinds voorkort ben ik erachter gekomen dat bokt geen rekening houd met privacy van mensen.
Waar ik op doel is vooral dat er een reactie over iemand is geplaatst door iemand anders,in de negatieve zin. Hierbij wordt een volledige naam gebruikt, dus voor en achternaam.
Door deze reactie kan deze persoon nogal gekwetst worden.
Deze reactie word niet verwijderd omdat het een mening is van een persoon en een mening uit 1e hand.
Verder ga ik er niet verder op in wat deze reactie betreft, dit is prive. Lachen

Maar ik vind het wel raar, deze regel.
Aangezien er dus apsoluut geen rekening word gehouden met de privacy van mensen.
Als ze nou alleen al de naam of alleen al de achternaam verwijderde was het al niet zo'n probleem, maar volledige naam, komop dat kan gewoon niet.

Verder vind ik het een beetje een rare regel.
Zo mag ik dus op bokt zetten bijvoorbeeld dat Truusje Jansen haar kind of paard mishandeld ofzo en ik dat gezien heb, terwijl dit helemaal niet waar is. Dat is dus uit de 1e hand zeg ik, en wie kan er nou controleren of dat echt waar is?

Nou, ik ben benieuwd wat jullie van deze IMO aparte regel vinden?

BVD!

xLonneke

Re: Geen privacy op bokt, geen (fatsoenlijke) regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:09

je hebt helemaal gelijk! ben het met je eens Ja
Bokt moet hier wel iets aan gaan doen!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:10

ik ben het helemaal met je eens!!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:12

Dat vind ik ook wel een rare regel ja, laat ze in elk geval alleen al de achternaam weghalen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:13

naar mijn weten halen mod's altijd de namen weg of bewerken ze zo dat niet de hele naam leesbaar is.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:14

speedy_cindy schreef:
Dat vind ik ook wel een rare regel ja, laat ze in elk geval alleen al de achternaam weghalen.

Zou al een heel stuk helpen! Ja

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:17

het klopt idd!!
vind sowieso dat er in het geheel weinig privacy is.
zo is er bij mij ook eens wat gebeurd dat naar mijn inziens echt niet door de beugel kan.
was ook persoonlijk en dat is door mod's verteld echt hele slechte zaak vind ik dat erg kwalijk....vooral als er ook niet de volle 100% de waarheid verteld word.slechts de helft.
daar moet bokt echt wat aan doen...

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:19

Ik denk niet dat de schuld helemaal bij bokt ligt...Vind het zowiezo ook niet kunnen dat iemand de naam en achternaam van iemand anders erbij noemt. Dat zie ik dan meer als de boel opjutten....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:23

benangelique schreef:
naar mijn weten halen mod's altijd de namen weg of bewerken ze zo dat niet de hele naam leesbaar is.

Nee hoor, heb ook al vaak gezien dat naam zo te grabbel wordt gegooid. Als iemand een slechte ervaring heeft met iemand mag ie dat zo op bokt zetten. Tenminste bepaalde bokkers mogen dat.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:25

Ik dacht (en heb vaak genoeg gezien) dat het altijd werd weg gehaalt Verward

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:01

casperrr schreef:
Ik dacht (en heb vaak genoeg gezien) dat het altijd werd weg gehaalt Verward

Toch gebeurt het hoor. Dat noemen ze dan berichten uit eerste hand. En dat is toegestaan. Verward

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:03

en slimmerik, ligt er ook vaal aan wie het geplaatst heeft
bij sommige bokkers " zien" ze het veel later of "zien" ze het niet

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 01:29

Casperrr de reactie werd niet weggehaald, want het was volgens hun een reactie/mening uit 1e hand..
Maar of het waar is weten ze niet, doet er niet eens toe maar ik vind een volledige naam niet mogen als het negatief is..

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:09

Ben ik het mee eens !! en het kan ook niet van de mensendie het doen, tuurlijk niet !! maar soms heb je er mensen bij zitten die dat wel doen, en dan vind ik dat daar wat aan gedaan moet worden!!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:15

Klopt, dit vind ik ook belachelijk. Ben het volkomen met je eens! Onderbouwen is ook moeilijk schijnbaar, want de meesten schijnen zich nog niet druk te maken over het bord voor hun kop.
Zouden ze eens wat aan moeten doen, of in ieder geval eens wat beter op kunnen letten!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:09

Ik vind die ervaringen van eerste hand ook zo vaag. Niemand die het controleert of het ook waar is. Vaak is het ook de beleving van iemand. Maar kan wel zo een gerenomeerd bedrijf schade toebrengen.

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:13

tjonge jonge, je kunt maa rmoeilijk doen...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 23:02

@ sofire over/tegen wie heb je het? Lachen

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:03

ben het er ook volkomen mee eens!!! (met Milou dan he Knipoog niet sofire)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 02:30

Het hele verhaal over wel of geen namen noemen ligt denk ik iets genuanceerder dan hier gesuggereerd wordt.

Om te beginnen zijn er verhalen van mensen die zelf iets meegemaakt hebben (uit de eerste hand) en verhalen van horen zeggen (uit de tweede hand). Die laatste, verhalen uit de tweede hand, zijn niet toegestaan. Op het moment dat het verhaal van horen zeggen is, dan gaat het om mensen die één kant en dan meestal ook nog een gekleurde kant hebben gehoord. Op dat moment kom je nogal gauw uit op smaad of laster en dat is niet toegestaan.

Bij een verhaal uit de eerste hand is er altijd de vraag of het relevant voor andere bokkers is. Stel iemand brengt een paard naar een africhtingsstal om beleerd te worden en krijgt een vermagerd en verwilderd paard met wonden terug. Als jij jouw paard ook wilt laten beleren en je hebt onder andere die stal op het oog, dan wil je graag van dit soort informatie op de hoogte zijn.
Maar heb jij bijvoorbeeld ruzie met een collega op het werk en open jij een afkraaktopic waarin die collega met naam en toenaam genoemd wordt, dan is dat niet erg relevant voor andere bokkers en zal het verwijderd worden.

Op het moment dat er een topic over een paardenbedrijf geopend wordt, dan zie je in de loop van het topic eigenlijk altijd wel of het probleem van de TS terecht was of niet. Soms duikelt de ene na de andere slechte ervaring over elkaar heen en dan weet je waar je aan toe bent als je met dat bedrijf zaken wilt doen. Soms ligt het probleem bij TS en dan zou Bokt Bokt niet zijn en krijgt de TS dat duidelijk genoeg te horen en weet je ook waar je aan toe bent. Vaak blijkt het uiteindelijk een communicatieprobleem te zijn en krijgt TS volop tips. Op zo'n moment weet je dat je zonder veel problemen zaken met dat bedrijf kan doen, dat je hoogstens dit even na moet vragen of dat even goed moet afspreken.
Wat we wel belangrijk vinden is dat een bedrijf altijd weerwoord moet kunnen geven als ze dat willen. Als het topic al gesloten is of als een bedrijf geen bericht zou mogen plaatsen omdat ze nog geen 25 zinnige paardenposts hebben, dan zorgen we ervoor dat het bericht alsnog geplaatst kan worden. We denken namelijk dat het belangrijk is dat er hoor en wederhoor wordt toegepast.
En soms gebeurt het dat een bedrijf met een overtuigende reactie richting ons komt waarom het topic verwijderd moet worden, een bedrijf wordt bijvoorbeeld ten onrechte aan een oplichter gelinkt, de TS blijkt van de rechter een spreekverbod te hebben gekregen etc. In dat soort gevallen wordt een topic alsnog verwijderd.

Een laatste punt, er worden op Bokt dagelijks verschrikkelijk veel topics geopend en nog meer berichten geplaatst. Al zouden we het willen, als mods kunnen we niet alles lezen. Kom je dus iets tegen waarbij jij denkt dat de naam niet genoemd zou moeten worden, tem dan op dat bericht. Tem je niet op zo'n bericht, dan is de kans groot dat het niet door een mod gelezen wordt en dat het dus blijft staan.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 02:58

Bovenstaande is direct een reden om niet direct alles te plaatsen op bokt, over enige tijd heb ik een verhaal uit eerste hand waar ook een bedrijf mee gemoeid is en ja tegen die tijd ook al een gerechterlijke uitspraak. Voor ons is dan het moment daar om alles naar buiten te brengen en niet eerder.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:28

Als het over iemand heb zet ik nooit een naam erbij, wel of het een oom of tante of iets anders is maar verder dus niks

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:42

En als iemand negatieve ervaringen met iemand anders heeft omdat het niet klikt mag er dan wel een volledige naam bij/op gezet worden?

Naam van een africhtingsstal vind ik trouwes wel wat anders dan een persoonlijke naam, dus echt van een persoon om eerlijk te zijn.. Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:49

ik ben het met milou123 eens. bedrijf is wat anders dan een persoon. daarbij, ik heb een keer een topic geopend over een nare ervaring bij het bedrukken van t-shirts bij sisco4life. dat topic werd gesloten omdat we het samen moesten uitvechten. dat gebeurt niet, want ze is te kinderachtig wat van zich te laten prutsmutsen terwijl ze wel gewoon actief is op bokt. daarin noemde ik alleen haar boktnaam. enkel en alleen om anderen te besparen dat ze veel geld voor niets kwijt zouden zijn... en dat mag dan weer niet?

iemand als persoon kun je ook bij alleen voornaam noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:17

Idd even temmen, Bokt kent zijn verantwoordelijkheid wel, althans dat mag ik hopen.

Privacywetgeving geldt ook op internet

Persbericht

Publicatie van persoonlijke gegevens op internet kan mensen jarenlang achtervolgen. Onjuiste of verouderde gegevens kunnen grote schade berokkenen aan iemands belangen, goede naam of maatschappelijke mogelijkheden. Persoonsgegevens moeten daarom zorgvuldig worden gebruikt, juíst op internet. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) brengt vandaag de Richtsnoeren Publicatie van persoonsgegevens op internet ter consultatie uit. Het doel hiervan is het bieden van helderheid over de toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens bij internetpublicaties. Daarnaast geeft de toezichthouder op de site http://www.mijnprivacy.nl praktische adviezen aan betrokkenen over de stappen die zij zelf kunnen zetten om hun persoonsgegevens op internet te beschermen.

De naleving van de wettelijke regels voor het publiceren van persoonsgegevens op internet is voor verantwoordelijken, zoals websitehouders, niet lastig of kostbaar. De belangrijkste regels zijn dat zij de betrokkene informeren over de publicatie van persoonsgegevens, en de gegevens verwijderen als de betrokkene bezwaar maakt tegen publicatie. Ook moeten verantwoordelijken maatregelen nemen om sites met persoonsgegevens te beveiligen. Tegelijkertijd kunnen burgers zelf veel doen om verantwoordelijken te houden aan hun verplichtingen. Het CBP geeft hierover voorlichting en biedt modelbrieven voor verschillende situaties. Met deze tweeledige benadering dringt het CBP aan op een veiliger gebruik van persoonsgegevens op internet.

De Richtsnoeren Publicatie van persoonsgegevens op internet worden nu gepubliceerd ter consultatie. Het CBP vraagt in de komende weken een aantal organisaties die actief zijn op dit terrein om een reactie. Na deze ronde zullen de richtsnoeren worden vastgesteld en in de Staatscourant worden gepubliceerd als beleidsregels voor het uitoefenen van toezicht. Het toezicht door het CBP zal zich richten op ernstige en structurele schendingen van de privacywetgeving bij publicaties op internet.

Over het CBP
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) houdt -onder de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP)- toezicht op de naleving van wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen. Bij het CBP moet het gebruik van persoonsgegevens worden gemeld, tenzij hiervoor een vrijstelling geldt.

Het CBP adviseert de regering en organisaties over de bescherming van persoonsgegevens en onderwerpen die daarmee samenhangen. Het CBP toetst gedragscodes en bemiddelt in geschillen tussen burgers en gebruikers van persoonsgegevens. Op eigen initiatief of op verzoek van een belanghebbende kan het CBP onderzoeken of de manier waarop persoonsgegevens in een bepaalde situatie zijn gebruikt, in overeenstemming is met de wet en daaraan zonodig gevolgen verbinden. Voor in gebreke blijven bij de melding kan een boete worden opgelegd. Bij overtreding van de wet of daarop gebaseerde regelingen kan het CBP overgaan tot bestuursdwang of een dwangsom opleggen.

bron: http://www.mijnprivacy.nl/