Ban mensen met tenenkrommende taal- en spelfouten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kattenbak

Ban mensen met tenenkrommende taal- en spelfouten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:24

Ik las zojuist de huisregels van Geenstijl.nl en ik moet zeggen dat daar enkele regels stonden die ik wel toepasselijk vond...

Die van mijn onderwerp lijkt mij ook een heel goede reden om te bannen. Ik lees hier zo ontzettend veel tenenkrommende taal- en spelfouten dat ik wel kan Huilen . Daarnaast wekt het veel ergenis op en is het volgens mij vrij normaal dat iedereen op school lessen heeft gehad in spelling en zinsvorming.

Van mij part een hoop kritiek of wellicht is het al een uitgezogen onderwerp, maar ik ben voor bannen van users die niet normaal kunnen spellen.

Barst los!

Ps. Hiermee bedoel ik dus geen kleine tikfoutjes, maar meer zinnen zonder interpuncties, tootaal vout gespeldde worden en zinen waaruit duidelijk blijkt dat er gewoon geen moeite wordt genomen om de zinnen door te lezen voordat er op "Versturen" gedrukt.

Frenka

Re: Ban mensen met tenenkrommende taal- en spelfouten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:26

Ben het er helemaal mee eens!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:30

En waar trek je dan de grens?
Hoe wordt er bepaald of het echt nalatigheid in typen is,of een minderbegaafde of een dyslect persoon...?
Ik denk dat het erg moeilijk te controleren is...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:32

Permanente ban vind ik wat te ver gaan,... maar eentje van 1 week lijkt me wel een optie Ja
Dan kunnen ze even een weekje oefenen en lezen op bokt hoe het wel moet Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:33

Ik vind het een beetje afhankelijk van de oorzaak. Er loopt al een topic over dyslexie, mocht het hierdoor komen dat een post niet helemaal leesbaar is, heb ik daar alle begrip voor. Een ban zou ik dan ook echt uitermate sneu vinden.

Maar mocht iemand die het wel kan gewoon te besodemieterd zijn om leestekens, spaties, witregels of hoofdletters te gebruiken, word ik daar inderdaad een beetje kriebelig van. Zelf probeer ik de tijd te nemen mijn posts zo leesbaar mogelijk te maken, en ik zou het prettig vinden als andere Bokkers - ongeacht de leeftijd - dat ook zouden doen. Msn-taal is pure gemakszucht en ook daar kan ik me behoorlijk aan ergeren. Van mij mogen die Bokkers best een dagje of een weekje van het forum worden afgesneden.

Ik zie trouwens regelmatig waarschuwingen van mods langskomen over het taalgebruik. Maar wat daar dan uiteindelijk mee gebeurt weet ik eerllijk gezegd niet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:34

Cyntje schreef:
Permanente ban vind ik wat te ver gaan,... maar eentje van 1 week lijkt me wel een optie Ja

Haha idd
Vraag me ook vaak af hoe deze mensen op school/werk schrijven,
het is vaak bijna niet te lezen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:34

Normaliter zou ik zeggen dat ik het er niet mee eens ben. Dat ik het onzin vindt en dus een van de dingen die niet zo belangrijk zijn. Maar toch heb je wel gelijk. Is het zo moeilijk om goed te spellen? Een mooie zinsopbouw maken waarbij je alles makkelijker weg kan lezen? En dan op uitzondering van de mensen die er echt niets aan kunnen doen, dyslectie bijvoorbeeld.

Maar dan kijk ik weer naar mijzelf. Ik heb wél geleerd op school hoe ik moet spellen, maar heb vooralsnog erge moeite met dingetjes zoals d, t, dt, en woorden zoals dyslectie. Niet omdat ik mijn best niet doe, maar omdat ik gewoon moeite heb met het leren en vooral, onthouden van die dingen.

Dan denk ik bij mijzelf, ik typ misschien af en toe iets fout, maar verder probeer ik het zo fijn mogelijk te maken qua lezen. Doe ik dan niet mijn best genoeg? Moet het dan allemaal perfect zijn? Veel mensen op bokt leren het nu pas, ze zijn of nog erg jong, of beginnen het nu pas te begrijpen. Ook veel oudere mensen op bokt die er moeite mee hebben, omdat zij op school niet zo goed waren op dit gebied, of vele andere redenen. Dan denk ik dus wéér; is dit wel zo erg?

Kijk ik heb het totaal niet over msntaal. Dit is al verboden en iedereen weet wel een beetje hoe je normaal kunt typen. En woorden zoals totaale,enoorme, dat zijn vaak gewoon fouten die mensen niet overzien..omdat ze er moeite mee hebben. De meeste spelfouten kun je vinden bij de jongeren, en daar zijn het naar mijn idee jongeren voor. Tja, je kunt kwalijk zeggen dat iedereen die niet goed kan spellen, niet op bokt mag komen.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:35

Misschien een optionele spelling check voor je een bericht plaatst, zoals LiveJournal ook heeft?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:36

Cyntje schreef:

Maar is dat niet een beetje raar dan? Want als ik dus enorme moeite heb met spellen krijg ik een ban, van mijn favorite forum..omdat ik niet kan spellen? Ik bedoel, in een week leer ik dan echt niet hoe het wel moet hoor. Ik doe er al jaren over om sommige dingen te onthouden..dan moet het nu ineens in 1 week lukken? Nee, ik vindt niet dat je er een ban voor moet geven. Waarschuwingen kunnen best. Eventueel met een link naar een online woordenboek, maar een ban? Dat vindt ik tever gaan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:36

orri schreef:
Misschien een optionele spelling check voor je een bericht plaatst, zoals LiveJournal ook heeft?

Die heb je ook op een Google Toolbar zitten volgens mij?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:38

Ik vind een ban wel een beetje ver gaan hoor. Er zitten hier ook hele jonge kids op! En die kunnen nou eenmaal niet allemaal goed spellen of leestekens plaatsen. En dan idd diegene die dyslexie problemen hebben. Ik erger me juist aan al die juffen hier. Ik kan heus wel een topic lezen als het niet helemaal goed geschreven is hoor! Ze zitten hier toch voor hun vrijetijd, en niet op school?

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:39

Maar het gaat niet om spellingsfouten met d's en t's. Het gaat om spel- en taalfouten die er zo dik op liggen dat het gewoon duidelijk is dat diegene niet nadenkt over wat hij/zij schrijft.

Dyslectie is een geval apart, maar ook deze mensen hebben de kunde om redelijke zinnen te formuleren. Hoe zijn zij anders door de middelbare school heen gekomen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:39

Maar er is ook een verschil tussen niet kunnen spellen, vaag taalgebruik en geen alinea's plaatsen.
Ik ben ook geen topschrijfster hoor, maar wil wel mijn tekst duidelijk neer zetten zodat het makkelijk te lezen is voor iedereen.
Edit: typo Lachen
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 01-02-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:39

LadyElmira schreef:
Cyntje schreef:

Maar is dat niet een beetje raar dan? Want als ik dus enorme moeite heb met spellen krijg ik een ban, van mijn favorite forum..omdat ik niet kan spellen? Ik bedoel, in een week leer ik dan echt niet hoe het wel moet hoor. Ik doe er al jaren over om sommige dingen te onthouden..dan moet het nu ineens in 1 week lukken? Nee, ik vindt niet dat je er een ban voor moet geven. Waarschuwingen kunnen best. Eventueel met een link naar een online woordenboek, maar een ban? Dat vindt ik tever gaan.

Waarschuwingen worden naar mijn weten hiervoor ook al gegeven Ja
Voor mensen met dyslectie oid is het ook moeilijker, maar vaak zie je het verschil wel tussen mensen die het met opzet doen of er totaal geen moeite voor nemen om na te lezen of mensen die er zelf niks aan kunnen doen.
Zoiets is ook moeilijk te controleren, maar mocht zo'n BAN-optie ingevoerd worden kun je daarna altijd nog met het beheer in contact komen en eventueel uitleggen welke rede er is dat je zo typt.

@Zeeuwtje: aan een spelfoutje hier en daar erger ik me ook niet hoor Maar aan 'opzettelijke' foutieve posts wel Ja

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:40

Ach, het levert soms wel leuke bloopers voor het taalbloopertopic op Haha!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:40

Ben het wel met je eens. Sommigen berichten zijn echt tenenkrommend qua taal Nagelbijten / Gniffelen
Als je dan een opmerking maakt erover krijg je vaak als antwoord dat ze zo gewend zijn aan msn taal en dat ook gewoon zo hun berichten tikken. Oftewel gewoon luiheid om normaal te typen.

Daarnaast is het verschil tussen luiheid en echte dislectie opzich wel te merken en een foutje moet natuurlijk kunnen maar echt diverse malen echt hele foute berichten typen vind ik inderdaad niet kunnen.

In dit soort gevallen lijkt mij een tijdelijke ban een optie. Permanent vind ik wel erg heftig.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:41

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind een ban wel een beetje ver gaan hoor. Er zitten hier ook hele jonge kids op! En die kunnen nou eenmaal niet allemaal goed spellen of leestekens plaatsen. En dan idd diegene die dyslexie problemen hebben. Ik erger me juist aan al die juffen hier. Ik kan heus wel een topic lezen als het niet helemaal goed geschreven is hoor! Ze zitten hier toch voor hun vrijetijd, en niet op school?

Ja natuurlijk, maar ook jonge kinderen weten dondersgoed hoe ze zinnen moeten schrijven hoor! We hebben toch allemaal minimaal de middelbare school genoten? (uitzonderingen daargelaten)

Ik vind dat jonge mensen geen uitzondering moeten zijn, absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:41

Ik ben voor het uitdelen van OW's. Eén keer een "waarschuwing", daarna gewoontes niet beteren? OW'tje er achteraan. Met alle gevolgen van dien. Zo worden mensen wel gewaarschuwd en hebben ze na een (O)W de tijd om eventueel aan te geven dat ze er écht niets aan kunnen doen, zonder dat ze direct een ban krijgen.

Overigens vind ik het redelijk gemakkelijk te zien of het iemand betreft met dyslexie of met luieritis. DT-fouten, bij een dubbele medeklinker maar ééntje schrijven (haken ipv hakken...), twee letters die samen één klank vormen omdraaien en dergelijke, dát is dyslexie.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:41

Ik vind dat er naar de leeftijd gekeken moet worden! Iemand die 16 jaar of ouder is kan nou eenmaal beter schrijven!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:42

Als mensen dyslectie hebben vind ik het wat anders, maar dat stomme msn taal enz.... Nagelbijten / Gniffelen
Zoals paardjuhs en HaLLo Ik BeN HoPserDeNogWaT of gewoon echt irritante typgewoontes, daar mag je best een ban van een week voor geven. Ja
Dan moeten ze zich maar aanpassen.. Nagelbijten / Gniffelen
Vroeger typte ik elk woord met een hoofdletter, sinds 3 jaar niet meer, want daar werd ik en andere knettergek van.

En leeftijd maakt niet zoveel uit, een kind van 12 kan ook gewoon typen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:43

Mensen tussen 12 en 16 jaar zijn ook in een leeftijd om prima met . en , en zonder al te veel taalfouten te werken hoor Nagelbijten / Gniffelen

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:43

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind dat er naar de leeftijd gekeken moet worden! Iemand die 16 jaar of ouder is kan nou eenmaal beter schrijven!

Toen ik 12 was kon ik heel normaal en goed schrijven. En dat is geen uitzondering hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:45

Zeeuwtje68 schreef:

Neuh hoor, iemand van 12 moet ook prima kunnen schrijven. Sterker nog; bij iemand van een jaar of 12 wordt er op school nog uitgebreid aandacht besteed aan het foutloos schrijven. Een twaalfjarige heeft echt geen excuus om hier alle woorden op "-en" met "-uh" te gaan schrijven bijvoorbeeld, of in plaats van een "s" standaard een "z" te typen, of in plaats van een "o" een "0". Leeftijd is geen excuus om de Nederlandse taal naar hartelust te kunnen verkrachten.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:47

Wat zijn jullie allemaal streng zeg! Ik heb er nogmaals geen problemen mee! Als ik het niet kan volgen, zoek ik wel een ander topic op! Ja daar ga ik nou echt niet moeilijk over doen. Maar er zijn er ook genoeg onder de twaalf hier op bokt! En dat vind ik gewoon anders. MSN taal dat snap ik ook niet hoor! hahaha. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:48

Zeeuwtje68 schreef:
Wat zijn jullie allemaal streng zeg! Ik heb er nogmaals geen problemen mee! Als ik het niet kan volgen, zoek ik wel een ander topic op! Ja daar ga ik nou echt niet moeilijk over doen. Maar er zijn er ook genoeg onder de twaalf hier op bokt! En dat vind ik gewoon anders. MSN taal dat snap ik ook niet hoor! hahaha. Knipoog

Ook die kunnen hun best doen. Van de echte kleintjes is het begrijpelijk dat het niet allemaal foutloos zal zijn. Maar het lijkt me dat ook zij in ieder geval hun best kunnen doen en dat het in dit topic gaat om mensen die gewoon hun best niet doen of zelfs met opzet zo onduidelijk mogelijk schrijven.