Nou, dit is mijn stukje tekst voor de kladruber (eerder heb ik een stukje voor de Eriskay pony geplaatst). Verbeteringen worden nog aangebracht als deze er moeten zijn. Ik hoor het wel wanneer jullie nog een toevoeging/toevoegingen of verbeteringen hebben hoop ik

De Kladruber
Het Kladruber paard is een van de oudste rassen op de wereld, alhoewel het ras tegenwoordig zeer zeldzaam is. Gefokt uit Spaanse en Italiaanse paarden en met zijn koele karakter heeft de Kladruber zijn dienst bewezen als tuigpaard bij met name ceremoniële gebeurtenissen.
Geschiedenis
De Kladruber is, zoals eerder vermeld, een van de oudste rassen ter wereld. Desondanks zijn de paarden bijzonder zeldzaam tegenwoordig.
In de 16e eeuw ontstond het ras in Tsjechië . Dit was toen keizer Rudolph II er de officiële hofstoeterij van maakte.
De voorouderen van de Kladruber zijn de uit Spanje en Italië komende paarden, waaronder de Andalusiër en de Lippizaner. Met invloed van onder andere bloed van Deense, Ierse en Neapolitaanse paarden. Uit deze kruisingen kwamen de Kladrubers: tuigpaarden met een koel karakter.
In dezelfde tijd ontstonden de vele kleuren in het ras die er nu uitgefokt zijn; tegenwoordig zijn enkel kleuren als zwart en grijs (schimmel) terug te vinden in de fokkerij.
Een brand in 1757 zorgde er later in de historie voor dat 200 jaar aan geschiedenis van het ras kwijt werd geraakt. Enkele hengsten uit die tijd werden erbij gehaald om de bloedlijnen voort te zetten. Een voorbeeld hiervan zijn de hengsten Favory en Maestoso. Deze twee Lippizaner hengsten zorgden onder de Lippizaners voor twee van de zes belangrijkste bloedlijnen, en na de Tweede Wereld Oorlog voegden zij hun bloed toe aan de resterende Kladruber kudde.
Begin 20e eeuw werd de Kladruber met uitsterven bedreigd. Onder leiding van professor Prantisek Bilek werd een fokprogramma opgezet, waar hij met twintig paarden begon. Hierdoor is het ras van het uitsterven gered.
Tegenwoordig wordt, net zoals bijna 400 jaar geleden, het ras nog steeds gefokt op de nationale fokkerij “Kladruby nad Labem” in Tsjechië.
Bloedlijnen
Tegenwoordig is het ras opgedeeld in vier “grijze” bloedlijnen en vier “zwarte” bloedlijnen. De kleur van de bloedlijn duidt op de vachtkleur van het desbetreffende, gefokte Kladruber paard. De grijze bloedlijnen komen van de lijnen van Generale, Generalissimus, Favory en Rudolfo.
De zwarte bloedlijnen behoren toe aan Sacromoso, Solo, Siglavi Pakra en de Romke lijnen.
De grijze paarden worden gefokt in Kladruby, de zwarte paarden in Slatinany, sinds 1945.
De belangrijkste van de bovenstaande, en ook tevens de oudste bloedlijnen zijn de Generale en de Sacromoso bloedlijnen.
Rasbeschrijving
Het Kladruber paard is paard met rustig temperament en een zware bouw.
Hoofd: de Kladruber beschikt over een zwaar hoofd en een lange neus met de kenmerkende ramsneus, welke zijn Spaanse voorouders verraadt.
Lichaam en beweging: De Kladruber heeft een opgerichte, gebogen nek met een kort lichaam met een sterke achterhand en sterke achterbenen. De borst en het kruis zijn breed, de bewegingen gecadanceerd maar kort, met veel knieactie. De hoeven zijn sterk en groot.
Kleur: zwart of schimmel, afhankelijk van de bloedlijn.
Schofthoogte: tussen de 1.65m en de 1.75m, hoewel 1.80 ook voorkomt.
Links
http://www.uskha.com/index.php?pid=6 – United States Kladruber Horse Association
Bronvermelding:
http://www.uskha.com/index.php?pid=6 – United States Kladruber Horse Association
http://www.dieren-rassen.nl/paarden/vol ... kladruber/
Ik heb als het goed is helemaal niets geciteerd maar mocht dit wel zo zijn: laat het mij even weten. Dan moet/zal ik het namelijk herschrijven, zoals het hoort