Jong=bijna alles goed...ouder=bijna alles fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Jong=bijna alles goed...ouder=bijna alles fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:11

Hallo bokkers,

Sorry, misschien een aparte titel, maar ik wist even niks aan.

Het valt mij tegenwoordig op bokt het volgende op.

Als een jong iemand foto´s of een topic plaatst, waarbij toch duidelijk iets fout gedaan wordt, krijgt deze natuurlijk hetzelfde commentaar als een ouder iemand.

Alleen bij een ouder iemand,reageerd iedereen keer op keer op de fout die gemaakt wordt.
100x mag de TS dat aanhoren en iedereen springt elkaar bij.
De TS wordt vaak ook voor vanalles uitgemaakt, omdat ze zo ontzettend slecht voor haar paard is.

Doet een jonger iemand dat....dan reageren er een paar op de fout, met als gevolg dat zij zelf nogal ontzettend bot een reactie terug krijgen.
Want het is nog maar een kind....

Waarom worden de fouten bij kinderen wel goed gekeurd en bij ouderen niet?
Terwijl hier hier puur om dezelfde fouten gaat?
Ik vind zelf dat kinderen ook normaal met hun paard om moeten kunnen gaan. En dat bij hun niet standaard gereageerd moet worden in de richting van....het is maar een kind......laat haar toch.
Dat kan er bij mij soms niet in. Die paarden zien soms echt af en dan wordt er maar gezegd...het is maar een kind...
Terwijl dit kind dezelfde fout maakt dan een ouder iemand en het voor het paard net zo erg is als voor een ouder iemand.

En een ouder iemand, krijgt heel bokt tegen zich en het kind niet.

Dan kan het wel een kind zijn...maar toch...

capopjekop

Re: Jong=bijna alles goed...ouder=bijna alles fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:36

Volgens mij wordt de actie van het kind niet goedgepraat, maar er wordt dan vaak op gewezen dat de reacties wat minder bot kunnen. Mensen leggen het aan een kind toch vaak anders uit. Zo ervaar ik het iig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:38

Maar vind je het dan wel terecht, hoe er soms tekeer gegaan wordt tegenover een ouder iemand.

Die nemen het vaak aan, kinderen niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:41

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je tegen een kind anders praat dan tegen een volwassene. Wil niet zeggen dat ik het rechtpraat dat je een volwassene dan maar de grond in mag trappen/onrespectvol behandelen. En ik denk dat kinderen het vaker als aanval zien, terwijl oudere mensen het toch uit een ander perspectief kunnen zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:44

tegen een jonkie ben ik zeker een stuk genuaceerder......... en vaak kan ik nog wel lachen om hun stunts ook Lachen

Een jonkie die op haar shet ongein aan het uithalen is (ook al is het misschien onverantwoord) kan ik ontzettend van genieten....... terwijl ik een ouder persoon die, beter moet weten, daarop aan kan spreken bij wijze van

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:19

oh die shet mag wel lijden? Boos!
ik vind ook dat tegen een oudere wel eens wat aardiger gereargeerd mag worden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:26

Maar soms wordt het ook wel overdreven hoor, dan loopt het kind in principe meer gevaar dan de pony. Dus ligt er wel aan wat er aan de hand is. En mensen zeggen het toch ook gewoon tegen kinderen als ze niet goed bezig zijn, maar zoals kiwiko al zegt, doen ze dat vaak genuanceerder.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:59

Maar dit is niet alleen op bokt, in de gewone omgang is dit toch ook aan de hand?

Een kind dat tijdens het spelen zonder goed te kijken de weg oprent bijvoorbeeld. Ieder zal deze willen vertellen dat ie dit niet moet doen en uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn. Wanneer een volwassene dit doet, reageert iedereen heel anders. Veel botter waarschijnlijk, omdat er vanuit gegaan mag worden dat de persoon goed genoeg weet wat de gevolgen zijn.

Denk ook aan uitoefenen van een functie op het werk. Als ´jonkie/groentje´ heb je nog wel wat ruimte om (beginners)fouten te maken en hiervan te leren. Als je ouder wordt, verwacht men meer ervaring en zullen dezelfde fouten je wel degelijk zwaarder aangerekend worden.

Overigens heeft het ook helemaal geen zin om ´Je doet het fout!!!! Boos! ´ te zeggen. KnipoogEventuele nare consequenties van acties uitleggen, zodat iemand zelf kan bedenken dat het inderdaad niet goed is werkt veel beter.

Je kunt iemand die (nog) niet beter weet, een fout niet op dezelfde manier kwalijk nemen als iemand waarvan je mag verwachten dat deze wél beter weet. En het gebrek aan ervaring hangt nu eenmaal vaak samen met een jongere leeftijd, dus vandaar dat het misschien lijkt alsof jongere bokkers minder kwalijk wordt genomen..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:40

Ik ben 'jong' en er zijn genoeg Bokkers die 3 pagina's wisten te schrijven waarom ik met sporen rijd, terwijl heel bokt met sporen rijdt Nagelbijten / Gniffelen

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:43

Ik denk dat het ook komt omdat men ervanuitgaat dat kinderen hun fouten uit onwetendheid maken en oudere mensen wel weten hoe het hoort en het moedwillig fout doen.
Een beetje een raar eigenlijk want sommige mensen beginnen pas op latere leeftijd met rijden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:06

Boev schreef:
Ik denk dat het ook komt omdat men ervanuitgaat dat kinderen hun fouten uit onwetendheid maken en oudere mensen wel weten hoe het hoort en het moedwillig fout doen.
Een beetje een raar eigenlijk want sommige mensen beginnen pas op latere leeftijd met rijden.

dat wou ik nou ook zeggen. *LOL*
somige kinderen van een jaar of 12 hebben soms al een jaar of 5 ervaring, terwijl mensen die bijv de 30 al gepasseert zijn miss net komen kijken, en je dat dus niet aan je computer kunt ruiken. Ziek
dus een beetje aardiger mag ook wel tegen de ouderen onder ons.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:18

[PP] > [FZ]

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 03:00

Dat is me eigenlijk niet erg opgevallen. De jonkies krijgen ook vaak pagina's vol reacties, met allerlei tips en adviezen, waarop je een bot antwoord kunt verwachten. Ouderen nemen het mi allemaal wat beter op..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:41

nou ik moet ook flink slikken hoor als er teggen mij bot word gereageerd.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:08

Tegen een kind ben ik toch wel net iets vriendelijker. Ik wijs het kind nog steeds op de fout, en keur dit nog steeds niet goed, maar het blijft een teer kinderzieltje Clown bovendien hebben volwassenen toch wat meer verantwoordelijkheid voor hun eigen daden vind ik, en weten kinderen vaak minder goed hoe ze met een paard om moeten gaan. Niet dat een kind sommige fouten wel mag maken: volwassenen horen ze gewoon níet te maken. (fouten wel, met opzet verkeerde dingen doen niet, of dingen doen waarvan je als paardeneigenaar zou moeten weten dat het niet goed is).