nep-artikkelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

nep-artikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:22

Ik vraag me af waarom het uberhoud toegelaten is om illigale nep-artikkelen te verkopen. Links over filmpiraterij worden verwijderd, topic over waar je nep kleding moet halen worden gesloten.
Maar verkoop van dit mag wel, dat is in mijn ogen wel erg verkeerd.

Zoals katiavl @ [EA-CO] Heerlijke luchtjes voor weinig geld

Waarom mag dit wel? Het is illigaal en gewoon heel het aspect van merkensabotage hoort in mijn ogen niet op bokt. Als men parfum wilt koopt men gewoon goedkope, of spaart men voor dure.

AaronYve

Re: nep-artikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:28

Verkoop mag toch staat er, als men er bijzet dat het gaat om nep artikelen.
Ik vind alleen dat ze dit niet onder de naam van een echte moeten gaan verkopen, maar dat gebeurd nu eenmaal ook met de kleding. D&G als voorbeeld. Erg jammer
look-a-like- ankypads worden ook verkocht hier, dat het alleen onder naam van de echte wordt verkocht vind ik wel verkeerd. Maak dan je eigen product met eigen naam.
En iedereen weet toch de nepperd niet zo goed zijn als de echte?? Luchtjes al helemaal, ruikt een beetje naar de echte maar binnen half uur is de geur er al weer vanaf. Dat heb je bij de echte niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:37

AaronYve schreef:
Ik vind alleen dat ze dit niet onder de naam van een echte moeten gaan verkopen, maar dat gebeurd nu eenmaal ook met de kleding. D&G als voorbeeld. Erg jammer
look-a-like- ankypads worden ook verkocht hier, dat het alleen onder naam van de echte wordt verkocht vind ik wel verkeerd. Maak dan je eigen product met eigen naam.
En iedereen weet toch de nepperd niet zo goed zijn als de echte?? Luchtjes al helemaal, ruikt een beetje naar de echte maar binnen half uur is de geur er al weer vanaf. Dat heb je bij de echte niet.

Ja dat snap ik ook, maar ik vind er verschil in tussen wetelijk toelaten en toelaten op bokt. Denk niet dat bart bv het zo leuk vind dat mensen bokt gaan misbruiken om daar centen uit te krijgen. Bedrijven verliezen soms tot 4,3 miljard. Ik vind meer dan een wetelijke kwestie maar ook maatschapelijke kwestie. En sinds bokt ook een opvoedingsfunctie heeft, horen nep artikkelen hier echt niet thuis in mijn ogen.

Verder ben ik het met je eens

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:38

ow, en look a like anky mag bv weer wel
deze worden ook aangeboden op bokt

vraag em af waarom niet zou mogen, is wettelijk toegestaan, dus waarom zou t niet op bokt mogen staan?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:43

katiavl schreef:
AaronYve schreef:

Ja dat snap ik ook, maar ik vind er verschil in tussen wetelijk toelaten en toelaten op bokt. Denk niet dat bart bv het zo leuk vind dat mensen bokt gaan misbruiken om daar centen uit te krijgen. Bedrijven verliezen soms tot 4,3 miljard. Ik vind meer dan een wetelijke kwestie maar ook maatschapelijke kwestie. En sinds bokt ook een opvoedingsfunctie heeft, horen nep artikkelen hier echt niet thuis in mijn ogen.

Verder ben ik het met je eens

Op zich ben ik het daar ook weer mee eens Lachen
Als iemand nou stuk of 5 nepperds thuis heeft staan en wilt ervan af dan zou het mogen.
Alleen als iemand er op commerieel bezig mee is, verkopen dus, dan vind ik het idd ook niet horen hier. En dat gebeurd ook in dat topic.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:22

Ik vind de Anky pads en ze zogenaamde look a like pads niet echt vergelijkbaar. De modellen, kleuren en materialen verschillen.

Wat betreft de luchtjes vind ik het een moeilijk onderwerp. Hetzelfde luchtje in een ander flesje gieten zonder merk vind ik not done, maar als je een eigen labeltje hebt en het luchtje zelf geproduceerd is vind ik het weer een ander verhaal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:54

Het verschil zit er volgens mij in of je zegt dat het namaak is en dus niet het originele merk, of dat je zegt dat het van dat merk is, terwijl het dat niet is.

Bij nep-anky-pads zie je het zo: nep staat in het woord. Als je nu zou zeggen dat het een echte pad is, zou het niet mogen.
In het voorbeeld van het parfum staat dat de volgende luchtjes in het assortiment zitten en ik denk niet dat dat mag, omdat ze merknamen noemt en zegt dat die er inzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:41

Downloaden bespreken op Bokt is geheel niet toegestaan omdat dit ingewikkelde materie is. Voor zover ik begrepen heb, is het downloaden op zich niet illegaal, maar het uploaden van de bestanden is wel illegaal. Dus omdat je gebruik maakt van illegale geüploade bestanden (in het gros van de gevallen). Is op Bokt besloten om dat geheel niet toe te staan, zodat het duidelijker is voor iedereen.

Het verschil tussen een topic waarin besproken wordt waar je nepkleding etc. kan kopen en dit, heeft een paar redenen. Enerzijds was dat topic toendertijd een algemene discussie over nepkleding in het algemeen, en dat mag gerust. Maar toch ging het off-topic naar waar je dat allemaal kon kopen, en dat bespreken is niet de bedoeling op Bokt, vergelijk dat met het bespreken van hoe je moet downloaden op Bokt en de uitleg hierboven, die vergelijking kan je imo doortrekken.

Daarnaast geven wij geen garantie of waarborg of goedkeuring of wat dan ook op wat er op Bokt aangeboden wordt. We proberen wel via diverse zaken de kopers te beschermen. Zoals bijvoorbeeld bemiddeling als een verkoper iets verkoopt, de koper heeft betaald, en hij stuurt niet op. Dan proberen wij de kwestie op te lossen, dit ook om schade voor andere bokkers te voorkomen, indien iemand bijvoorbeeld herhaaldelijk niet wilt opsturen, kan hij voor de veiligheid van andere bokkers geband worden.

En anderzijds dus omdat hier duidelijk gesteld wordt, dat hetgeen wat je wilt kopen nep is. De koper weet dus al waar hij op voorhand aan toe is. Als iemand artikelen wilt verkopen die nep zijn, maar ze als echt (dus incl. die prijs) wilt verkopen, dan valt dat onder fikse oplichting.

Is het je zo wat duidelijker?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:57

Ik kan me toch wel vinden in de verbazing van katiavl. De link die ze geeft is een schoolvoorbeeld van merkenpiraterij (het aanbieden van luchtjes op de naam van een bekende fabrikant, met de mededeling dat het dezelfde luchtjes zijn), en dat is net zo verboden als het uploaden van muziek. De mededeling dat het luchtje nep is verandert daar niks aan: het luchtje wordt aangeboden onder de naam van het voorbeeldparfum.

Ik denk dat hier niet gedacht moet worden aan oplichting, maar aan piraterij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:14

Ik denk dat een fabrikant van bekende/dure luchtjes die luchtjes ook alleen maar in zijn eigen flesjes voorzien van merk verkoopt.
Hij zal niet via de officiële weg flessen van 25 liter (of nog groter) aan weet-ik-wie verkopen, zodat die het in een ander flesje kunnen gieten, maar wel onder het bekende merknaam zullen verkopen.
Dat gaat er bij mij niet in.

Als iemand dus iets verkoopt als zijnde *bekend merk* maar het zit in een niet*bekend merk*flesje dat is dat namaak en dus strafbaar.

Een luchtje verkopen in een *eigen merk* flesje met de tekst 'ruikt heel sterk als *bekend merk*' mag volgens mij wel.
Dan is het aan de klant of hij gaat voor de nepperd of niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:57

DubbelDun schreef:
Een luchtje verkopen in een *eigen merk* flesje met de tekst 'ruikt heel sterk als *bekend merk*' mag volgens mij wel. Dan is het aan de klant of hij gaat voor de nepperd of niet.

Nee - in Nederland niet; in dat geval geldt het auteursrecht op een geur, heeft de Hoge Raad in 2006 bepaald:
http://www.ivir.nl/publicaties/hugenhol ... 06_11.html
(voorbeeld hoor; google eens op lancome tresor auteursrecht...).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:35

Ik geloof je direct, jij weet blijkbaar meer over auteursrecht als ik Haha!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:42

Ik weet waar ik op moet googlen Haha!