Comtois

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Candorlover

Comtois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 23:11

Mijn stuk over de Comtois:

De Comtois

Inleiding
De Comtoise is één van de koudbloedrassen dat in heel Frankrijk word gefokt. De Comtois straat duidelijk kracht uit en is behoorlijk grof gebouwd. En heeft een heel gehard en stabiel lijf.

Geschiedenis
De Comtois komt oorspronkelijk uit Frankrijk. Hij bestaat waarschijnlijk al vanaf de 4e eeuw. Hij werd het meest gefokt in het ruwe heuvelgebied op de grens van Frankrijk en Zwitserland.
Daar heeft het ras in een korte tijd een een snelle en ruime actie ontwikkeld, wat niemand had verwacht van zo'n zwaar ras. Zoals de meeste zware paardenrassen staan ze stevig op hun benen en hebben ze veel kracht. Door zijn kwaliteiten werd het een goed bruikbaar paard in de Middeleeuwen.
De Comtois heeft net zoals alle andere koudbloedrassen vanaf de Middeleeuwen als oorlogspaard gewerkt. Het ras werd veel gebruikt als trekpaard in de landbouw of werkte als vervoer voor de kar.
De comtois lijkt erg op de Ardenner van de vorige eeuw. De Ardenner kan als stamvader voor het ras gezien worden.
Het ras, de comtois, dreigd uit te sterven.

Exterieur
De Comtois is een licht, stevig en gangbaar paard. Met een energiek opgewekt karakter.
het ras heeft een groot hoofd, goed bewegende oren en levendige ogen.
Hij heeft een grote bespierde en sterke hals op twee sterke schouders. Wat door loopt op een korte, rechte, maar sterke rug, gevolgd door een breed, gespierd kruis met een fraai ingeplant kruis.
Hij heeft een brede en diepe borst met ronde ribben. En vier goede en gezonde voeten, met harde hoeven.

Schofthoogte en gewicht
De schofthoogte van de Comtois ligt tussen de 1,43 meter en de 1.56 meter.
Zijn gewicht ligt tussen de 650 en de 800 kg.

Karakter
De Comtois is werklustig en moedig paard. Hij is opgewekt, vriendelijk en actief.

Kleur
De Comtois heeft een effen kleur, dat houd in dat hij maar één kleur heeft. Lichtbruin komt het meeste voor. Daarna de voskleur. Ook worden er donkerbruine Comtoisen gefokt, maar deze komen bijna niet meer voor. Ze hebben een lichte kleur bruin manen en staart. Het behang aan de benen is ook licht gekleurd.
Hij lijkt een beetje op de andere Franse koudbloed trekpaarden zoals de, Auxois, de Seine Inférieure en de Trait du Nord.

Gebruik
In Frankrijk word het ras nog steeds gebruik als trekpaard in de bosbouw, landbouw en de wijnbouw.
In sommige gevallen word hij ook wel als rijpaard gebruik of om aangespannen te rijden.
Ze staan bekend om de levendige gangen en zijn zeer wendbaar. Ze zijn erg voorwaards en weten zich overal door heen te banen.

Ik hoop dat het voldoende is Lachen
Een foto heb ik niet. Ik hoop dat iemand die voor me heeft?

Bronnen:
www.pegasus-jl.nl
www.trekpaarden.eu
Groetjes Lois.